دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

در مورد برج خلیفه دبی چه می دانید؟ 

سه شنبه، 16 اسفند 1401
برج خلیفه دبی یکی از شگفتی های شهر دبی و جهان است. از شهر کوچکی که در حال حاضر عظیم ترین ساختمان های جهان را دارد، هرچه بگوییم کم است. زیرا همواره اولین ها مانند مرتفع ترین رستوران جهان (رستوران اتمسفر دبی)، بلند ترین برج جهان (برج خلیفه) و بهترین زیرساخت های جاده ای (بزرگراه شیخ زاید دبی) تنها بخشی از برترین های دبی هستند.

برج خلیفه یا برج دبی آسمان‌خراشی در شهر دبی امارات متحدهٔ عربی است. این برج با 163 طبقهٔ قابل استفاده و 828 متر بلندی، هم‌اکنون بلندترین سازه و آسمان‌خراش ساخته شده به دست انسان است. ساخت این برج، از ژانویهٔ 2004 آغاز شد و در روز چهارم ژانویهٔ 2010 گشایش یافت.برج خلیفه در ابتدا با نام «برج دبی» شناخته می‌شد اما در روز افتتاحیه توسط محمد بن راشد آل مکتوم، نام آن به افتخار حاکم امارات، خلیفه بن زاید آل نهیان، به «برج خلیفه» تغییر کرد. برای آشنایی بیشتر با برج خلیفه، با ساعد نیوز همراه باشید.

چرا بازدید از برج خلیفه دبی پیشنهاد می‌شود؟

  • برج خلیفه دبی مرتفع‌ترین بنا در جهان به شمار می‌رود.

  • از برج خلیفه به عنوان بلندترین سازه آزاد و برجی با بیشترین تعداد طبقات در جهان نیز یاد می‌شود.

  • برج خلیفه با شکل و شمایل زیبای خود، عنصر و نماد اصلی مدرن شدن کشور امارات به حساب می‌آید.

  • این برج در یکی از بهترین نقاط شهر دبی واقع شده و دسترسی به آن بسیار راحت است.

ساختار و امکانات برج خلیفه دبی

برج خلیفه با 154 طبقه دارای نمایی از جنس آلومینیوم و فولاد است. در این برج و مجموعه پیرامونی آن اکنون 30 هزار واحد مسکونی، 9 هتل، 30 هزار متر مربع فضای پارکینگ در دو طبقه، مرکز خرید دبی و یک دریاچه مصنوعی به مساحت 120 هزار متر مربع جای گرفته است. در ساخت برج خلیفه چیزی در حدود 4 هزار تن فولاد به کار رفته است. در این ساختمان 57 آسانسور و 8 پله برقی به کار رفته است.
در برج خلیفه هتل «آرمانی» متعلق به جورجیو آرمانی طراح ایتالیایی با 304 اتاق در طبقات پایینی برج جای گرفته است. در طبقه 76 این برج یک استخر شنای بزرگ هم قرار دارد.
برج خلیفه هم اکنون با مجموعه گسترده‌ای از فروشگاه‌ها و مراکز خرید، آبنما، پارک و جاذبه‌های دیگر احاطه شده و توانسته تبدیل به یک قطب گردشگری در امیرنشین دبی شود.

تاریخچه برج خلیفه دبی

برج خلیفه در ابتدا با نام برج دبی شناخته می‌شد؛ اما در زمان افتتاح رسمی آن در سال 2010 به برج خلیفه تغییر نام پیدا کرد. کلمه «خلیفه» از نام شیخ خلیفه بن زاید آل مکتوم، حاکم ابوظبی و امارات متحده عربی گرفته شده است. در زمان ساخت برج خلیفه و دیگر پروژه‌های عمرانی در دبی، بحران اقتصادی باعث شد که کارهای ساخت‌وساز در آستانه تعطیلی قرار بگیرند. در این زمان سخت، ابوظبی بود که به کمک دبی رفت و همین موضوع دلیل اصلی تغییر نام برج به حساب می‌آید.

دولت دبی تصمیم به ساخت بلندترین ساختمان جهان گرفت و اهداف متفاوتی را دنبال می‌کرد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • دبی می‌خواست گردشگری را به دومین صنعت امارات تبدیل کند تا وابستگی به تجارت نفت کاهش یابد.

  • ساخت برجی با این عظمت می‌توانست هویت شهر و شهرت آن را تا حد زیادی در جهان بهبود بخشد و توجه جهان را به خود جلب کند.

  • عنوان بلندترین ساختمان جهان را به خاورمیانه بازگرداند؛ همان طور که هرم بزرگ جیزه در مصر برای بیش از 4,000 سال این عنوان را در اختیار داشت.

  • حاکم دبی یک بار در توییتی گفته بود که ایده ساخت برج خلیفه در زمان بازدید از ساختمان امپایر استیت در شهر نیویورک در چند دهه در ذهنش ایجاد شد؛ سازه‌ای که در آن زمان بلندترین ساختمان جهان محسوب می‌شد. او که عمیقا تحت‌تاثیر این سازه قرار گرفته بود، به فکر ساخت بلندترین سازه جهان در سرزمین خود افتاد.

برج خلیفه توسط «آدریان اسمیت» (Adrian Smith) از شرکت معماری اسکیدمور، اوینگز، مریل (SOM) در شیکاگو طراحی شده است. پروژه‌های قابل‌توجه دیگری مانند برج جین مائو، مرکز گرینلند ووهان در چین و برج جده در عربستان نیز در کارنامه کاری او به چشم می‌خورند.

برج خلیفه به‌طور عمده توسط کارگرانی از جنوب آسیا ساخته شد که به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، در شرایط بسیار بدی زندگی می‌کردند و اغلب حقوقی به آن‌ها داده نمی‌شد. همچنین کارفرمایان، گذرنامه کارگران را نزد خود نگه می‌داشتند. آن‌ها در شرایط خطرناکی کار می‌کردند که باعث مرگ‌ومیر و جراحت بسیاری از آن‌ها شد.

هر سال نمایش آتش‌بازی یا نمایش لیزری در برج خلیفه در شب سال نو برگزار می‌شود که هزاران نفر را جذب می‌کند؛ ضمن اینکه میلیون‌ها نفر هم‌زمان به‌صورت آنلاین به تماشای آن می‌نشینند. علاوه بر این، در برخی رویدادها و جشنواره‌های دیگر دبی، از نمایش لیزری روی برج خلیفه استفاده می‌شود.

معماری برج خلیفه دبی

درباره معماری بلندترین برج جهان و یکی از زیباترین جاهای دیدنی دبی هر چه که بنویسیم کم گفته‌ایم. بنای 830 متری برج خلیفه که دارای160 طبقه مجزاست، به قدری زیبا و تماشایی است که هر بازدیدکننده‌ای را مسحور تماشای خود می‌سازد. این برج توسط شرکت معماری اسکیدمور طراحی و اجرا شده است. جالب است بدانید در طراحی این برج از شکل و شمایل یک نوع گل به نام هایمنوکالیس استفاده شده است. استفاده هارمونیک از شیشه و فلز در طراحی داخلی برج خلیفه آن را به محیطی فوق العاده چشم و نواز و بی نظیر تبدیل کرده است. به طور کلی، تلاش طراحان برج خلیفه دبی بر این بوده که عناصر فرهنگی کشور امارات را به بهترین شکل ممکن با عناصر جهانی معماری ترکیب کنند. نکته جالب دیگر در مورد طراحی و معماری برج خلیفه این است که بیش از 1000 اثر هنری مربوط به خاورمیانه و سایر نقاط جهان در مکان‌های مختلف آن به کار برده شده‌اند. لازم به ذکر است که وزن تقریبی برج خلیفه دبی 110 هزار تن عنوان می‌شود.

دسترسی به برج خلیفه دبی

برج خلیفه دبی در دبی مال قرار گرفته که از مرکز تجاری دبی فاصله زیادی ندارد. برای رسیدن به برج خلیفه دبی می‌توانید تاکسی کرایه کنید یا اتوبوس بگیرید تا شما را به جاده شیخ زاید برساند. اگر هم دوست دارید می‌توانید سوار مترو دبی شوید و به برج دبی برسید.

آدرس و ساعات کاری برج خلیفه دبی

  • آدرس: کشور امارات متحده عربی، شهر دبی، بلوار شیخ محمد بن راشد، برج خلیفه دبی

  • ساعات کاری برج دبی: هر روزه از ساعاعت 8:30 یا 9:00 صبح تا 10:00 تا 11:00 شب باز است.

خلاصه

برج خلیفه بلندترین ساختمان جهان و یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی دبی است که ساخت آن 6 سال به طول انجامید و در چهار ژانویه 2010 افتتاح شد. این سازه بتنی که 828 متر ارتفاع دارد، اولین تلاش در تاریخ جهان برای سازه‌ای با این ارتفاع بوده است و در نتیجه طراحان و مهندسان از بهترین و جدیدترین فناوری و طراحی سازه برای آن استفاده کرده‌اند. این برج غول‌پیکر، نمونه‌ای بی‌بدیل از برتری معماری را به رخ دنیا می‌کشد. با توجه به عظمت ساختمان برج، تعجب‌آور نیست که بسیاری آن را به یک شهر عمودی توصیف می‌کنند که صدها آپارتمان خصوصی، هتل، یک سالن بدن‌سازی بزرگ، استخر، رستوران‌های متعدد و حتی مسجد را در خود جای داده است. طراحی این برج 163 طبقه با تلفیق تاثیرات فرهنگی و فناوری مدرن همراه بود تا سازه‌ای با بهترین عملکرد در شرایط آب‌وهوایی دبی ساخته شود. برای آشنایی بیشتر با برج خلیفه، با ما همراه باشید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
سابمیت مقاله چیست؟
مراحل سابمیت مقاله
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
مراحل اکسپت مقاله
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟