ساعدنیوز
ساعدنیوز

در مورد کوه تیبل چه می دانید؟

  یکشنبه، 28 اسفند 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
در مورد کوه تیبل چه می دانید؟
کوه تیبل یکی از معروف ترین و محبوب ترین دیدنی های کیپ تاون است که دسترسی بسیار راحتی دارد. برای کوهنوردی بر روی دامنه های پرشیب و سرسبز این کوه لازم نیست از شهر خارج شوید، کافیست به جاده تافلبرگ بروید و کوهنوردی خود را از همان جا آغاز کنید.

شهر کیپ تاون یکی از توریستی ترین شهرهای آفریقای جنوبی است. چشم اندازهای بسیار زیبا به اقیانوس، کوهستان، شهر و همچنین حیات وحش جذاب و دیدنی سبب شده تا این شهر به عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد جهت آفریقاگردی به شمار بیاید. جاذبه ای که در این مطلب می خواهیم به آن اشاره کنیم، کوه تیبل (Table Mountain) است. این کوه در این ارتفاعات این شهر قرار دارد و چشم ‌اندازی وسیعی را پیش روی توریست‌ها باز می‌کند که تا اقیانوس اطلس امتداد می‌یابد. در دامنه ‌ای شیب دار این کوه یک باغ گیاه شناسی قرار دارد و سواحل این شهر به قله ‌هایی ستبر می ‌رسد که از جمله بهترین چشم ‌اندازهای آفریقای جنوبی به شمار می ‌روند. در ادامه همراه ساعد نیوز باشید تا بیشتر درباره کوه تیبل در کیپ تاون خدمتتان شرح دهیم.

چرا کوه تیبل؟

  • کوه تیبل از جمله عجایب جدید هفتگانه طبیعی دنیاست.

  • از بالای این کوه می توانید مناظر شگفت انگیزی را تماشا کنید.

  • در طبیعت این کوه موقعیت خوبی برای کوهنوردی، صخره نوردی و غارنوردی پیش روی شماست.

  • اگر به کوهنوردی علاقه ای ندارید می توانید به راحتی و با استفاده از تله کابین به بالای کوه تیبل بروید.

  • دسترسی به این جاذبه محبوب بسیار ساده است چرا که درست در شهر کیپ تاون قرار دارد.

  • حتا با صندلی چرخدار و با استفاده از تله کابین هم می توان تا بالای کوه تیبل رفت.

کوه تیبل یا کوه میز آفریقای جنوبی در کیپ غربی در آفریقای جنوبی واقع شده است. ارتفاع قله آن 1087 متر از سطح دریای آزاد است. سطح قله آن که مسطح و شکل میز است گستره ای 3 کیلومتری را در بر می گیرد که عموماً اغلب اوقات توسط ابر یا مه سفید غلیظی موسوم به رومیزی که هنگام وزش باید از سمت جنوب شرقی ایجاد می شود پوشیده می شود. کوه تیبل آفریقای جنوبی یا همان تافلبرگ در نزدیکی شهر زیبا و توریستی کیپ تاون آفریقای جنوبی واقع شده است و بخشی از آن شهر را در بر گرفته است. پوشش گیاهی متنوع و نادر این منطقه شامل ارکیده های دیزا، 250 گونه متنوع گل مروارید و درختان نقره می باشد. از نظر پوشش جانوری هم بزهای هیمالیایی جزو حیوانات شاخص این منطقه هستند که از نسل بزهایی هستند که در گذشته از باغ وحشی محلی گریخته اند.

در اکثر عکس ها و فیلم ها از شهر توریستی کیپ تاون شما حضور این کوه را در مناظر ساحلی شهر خواهید دید. این کوه سر تخت در جنوب غربی کشور آفریقای جنوبی واقع شده است . که مشرف به شهر کیپ تاون و خلیج تیبل بوده است. و بیشتر بخش شمالی شبه جزیره مرتفع و صخره ای کیپ را در بر می گیرد. این کوه نماد گردشگری شهر کیپ تاون گردشگری آفریقای جنوبی است. یکی از تفرجگاههای اطراف شهر که محلی برای برپایی برنامه های طبیعت گردی و کمپینگ در طبیعت است. برای این منظور حدود 350 مسیر طبیعتگردی و پیاده روی برای رسیدن به قله کوه تیبل در نظر گرفته شده است. تله کابینی هم که در سال 1929افتتاح گردید در خدمت گردشگرانی است که تمایلی به پیاده روی ندارند ولی دوست دارند به طبیعت بکر و زیبا و چشم انداز بی نظیر این قله دسترسی داشته باشند.

علاوه بر این حیات وحش بی نظیری در این پارک وجود دارد و در آن انواع خرگوش کوهی، سیاهگوش و میمون زندگی می کنند. این منطقه از شمال به سیگنال هیل (Signal Hill) از جنوب به کیپ پوینت (Cape Point) و مناطق ساحلی و اقیانوس علاوه بر این ها، کوه دویلز پیک (Devil’s Peak) درسمت شرق و کوه لیونز هد (Lion’s Head) در سمت غربی این کوه قرار دارد، این در حالی است که صخره‌ های توئلو اپوستلز لوم (Twelve Apostles loom) در سواحل اقیانوس اطلس دارای زیستگاه هستند.برای استفاده از چشم ‌انداز زیبای کوه تیبل می ‌توان به قله‌ های سیگنال هیل (Signal Hill) یا لیونز هد (Lion’s Head) رفت و از فرصت فوق العاده عکاسی استفاده کرد.

 کوه تیبل

آشنایی بیشتر با نواحی اطراف کوه تیبل

کوه تیبل فلاتی هموار به طول 3 کیلومتر و با صخره های عظیم و باابهت است که از دو سمت شرق و غرب به ترتیب با قله های شیطان (Devil) و لاینز هد (Lion's Head)، اطراف شهر کیپ تاون را احاطه کرده است. جالب آن که این فلات در کنار تپه سیگنال، بخش آمفی تئاتر مانندی را در کیپ تاون تشکیل می دهند. بلندترین نقطه در کوه تیبل، در انتهای شرقی فلات قرار دارد که با نام برج دیده بانی مکلر (Maclear's Beacon) شناخته می شود. این برج برای محاسبات انحنای زمین مورد استفاده بود و در ارتفاع 1,086 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. در مجموع ارتفاع برج دیده بانی مکلر 19 متر از ایستگاه دوم تله کابین بلندتر است. ژرف دره ای به نام پلاته‌کلیپ (Platteklip)، صخره های فلات اصلی را به چند بخش تقسیم کرده و به این ترتیب یک مسیر کوهنوردی آسان و مستقیم به سوی قله تیبل ایجاد کرده است.

اغلب اوقات، سطح صاف کوه تیبل را ابرهای بالابر کوهساری پوشانده اند که به سبب وزش بادهای جنوب شرقی پدید آمده اند. بنا به نظر افسانه ای معروف، این ابرها نتیجه پیکاری پردود میان شیطان و دزدی دریایی به نام ون هانکس (Van Hunks) است.

کوه تیبل در انتهای شمالی این فلات و رشته کوه ماسه سنگی قرار دارد که طولی 50 کیلومتری دارد و شکلی ستون مانند را از شبه جزیره کیپ تا بخش های جنوبی در کیپ گود هوپ و کیپ پوینت تشکیل می دهد. درست در جنوب کوه تیبل یک فلات ناهموار با ارتفاعی کمتر از فلات تیبل به چشم می خورد که بک تیبل (Back Table) نام دارد. بک تیبل ارتفاعی در حدود 1000 متر دارد و در حدود 6 کیلومتر به سمت جنوب ادامه پیدا کرده است. سمت اقیانوسی بک تیبل با نام حواریون یا 12 حواری (Twelve Apostles) شناخته می شود که از بخشی به نام کلوف نک (Kloof Nek) تا خلیج هوت (Hout Bay) گسترش یافته است. قسمت شرقی این بخش از رشته کوه شبه جزیره، از قله دویل و در شرق کوه تیبل قرار دارد و بخش غربی نیز نام به خصوصی دارد و در نواحی بک تیبل تا کنستانتین نک (Constantia Nek) ادامه دارد. همچنین در انتها بد نیست بدانید دامنه های پایینی کوه تیبل را با نام های زیر می شناسند:

  • گروت شور استیت (Groote Schuur Estate)

  • نیولندز فارست (Newlands Forest)

  • باغ گیاه شناسی کریستینباش (Kirstenbosch Botanical Gardens)

  • پارک سیسیلیا (Cecilia Park)

  • کنستانتینیا نک (Constantia Nek)

تله کابین اطراف کوه تیبل

همانطور که گفتیم، کوه میز یا تیبل مانتین فراتر از یک کوهستان صخره ای است که در مجاورت یک ساحل قرار داشته باشد. این منطقه در درون یک پارک ملی محافظت شده قرار دارد و قابل توجه است علاوه بر اینکه حیات وحش این منطقه می تواند برایتان جالب باشد، می توانید از تله کابین هایی هم که در این منطقه وجود دارد نیز استفاده کنید و نهایت لذت را بر فراز طبیعت بی نظیر منطقه کوه میز و همچنین اقیانوس و شهر کیپ تاون را تماشا کنید. با سوار شدن این تله کابین حدود 1244 متر را در مدت هفت دقیقه می گذرانید. تله کابین همه روزه کار می‌ کند و فقط در شرایط جوی نامساعد و مثلاً وقتی که بادهای تندی می ‌وزد تعطیل است.

تله کابین کوه تیبل

خلاصه

کوه تیبل با پوشش گیاهی متنوع، برخلاف سایر کوه‌ها سری تخت دارد به همین دلیل تیبل با معنای لغوی میز نامیده می‌شود. با قرارگیری در مرکز شهر، این کوه مقصد مناسبی برای علاقمندان به پیاده‌روی است. همچنین برای رفاه حال گردشگران یک تله‌ کابین نیز در نظر گرفته‌اند که شما را تا بالای کوه می‌رساند. با صعود از کوه تیبل می‌توانید از چشم‌انداز‌های بی‌نظیر کیپ‌ تاون لذت ببرید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (462 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (330 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (282 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (200 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (199 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (100 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (73 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (65 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (54 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (45 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (40 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (40 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (35 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (32 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (29 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس خوشحالی به سبک امیرمحمد یزدانی ستاره کشتی ایرانی بعد از شکست رقیب/ همیشه بدرخشی قهرمان +فیلم سیلی محکم عسل بدیعی به صورت رامتین پناهی، صفی‌الدوله سریال گیلدخت/ خیلی حرص من را درآوردی+عکس تصویری از 2 قلوهای بامزه و کیوت مجید صالحی بازیگر خوش اخلاق سینما و تلویزیون/خدا حفظشون کنه نگاهی به طراحی خلاقانه ماکت فیگور علی دایی /چه بامزه ساخته شده +عکس سورپرایز علی دایی توسط مردم عادی در روز تولدش/ چه خوشحال شد اسطوره +فیلم رونمایی رضا گلزار از برادرزاده ناز و بانمکش/ ماشاءالله خانوم کوچولو چقدر خوشگل و ماهه+عکس نگاهی به حیاط باصفا و سرسبز خانه مجتبی میرزاجانپور والیبالیست نامی کشورمان/ حیاط نگو باگو بهشت بگو +عکس فال شمع روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز شنبه 8 اردیبهشت 1403 + فیلم تغییر چهره هوش پران هیوبوی سریال افسانه جومونگ بعد از 18 سال+عکس نگاهی به ماشین آنتیک و هوش پران شهاب حسینی/ سوپراستار ایران عاشق این کادیلاک خفن است+ویدیو خلاقیت یک ساله چند زندانی به ظاهر باهوش برای فرار از زندان حماسه ساز شد/ خسته نباشین واقعا+ویدیو رونمایی از شوهر باکلاس و خوشتیپ فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس رونمایی از تیپ و استایل شیک و امروزی مجید یاسر؛ بهنام سریال نون خ/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست+عکس جشن تولد ساده و خلوت ماشاالله وروایی، عمو کاووس 74 ساله سریال نون خ در گوشه شیک خونه‌اش+عکس رونمایی از عجیب الخلقه‌ترین سگ های دنیا/ از موهای کراتینه شده تا پوست ماکارونی شکل+عکس رونمایی از شغل دوم و باکلاس ابوالفضل پورعرب، حشمت سریال شهرزاد+عکس تصاویری از چیدمان دکورهای خاص خانه بهرام رادان و مینا مختاری و آینه چشم نواز روی دیوار/ چای در کنار این دسته گل زیبا قطعا لذت بخشه! ایده تاثیرگذار یک راننده تاکسی برای بهتر کردن حال مسافرها/ چقدر خوش بحال مسافرهاشه! ماجرا عاشق شدن سوسن پرور روی پشت بام خانه/ رفته تیرچراغ برق رو بترکونه عاشق شده🤣 4 عارضه مخرب مصرف خودسرانه ویتامین دی / اگر تو هم خودسر ویتامین D مصرف میکنی این مطلب برای توست! این قلعه ایرانی در قزوین زمانی تحت نظر میمون اداره می‌شد+عکس ویدئو وحشتناکی از غارت گنجینه ارزشمند جیرفت در جنوب کرمان/ گنجینه ای که بدست قاچاقچیان از وطن ما خارج شد برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (ویدئو) روش‌های نوین محسن تنابنده، نقی سریال "پایتخت" برای انتخاب بازیگر / تو دستشویی رحمان و رحیم رو انتخاب کرد 😂 (عکس) صندلی خاص بهاره افشاری، بیتای سریال "فاصله ها"، که برادرش واسش طراحی کرده/ بیشتر تخت پادشاهی مدرنه عکس خانواده 3 نفره حدیث میرامینی در کنار همسر و پسر بانمکش/ چه ژستی هم گرفتن😎 (عکس) خواهر ناز رحمان و رحیم سریال پایتخت / موهاش مثل داداشاش فرفریه! عکس تازه منتشر شده از نعیمه نظام دوست در کنار سه خواهر و مادرش/ هرسه خواهر کپی همند، فقط نعیمه شبیه هیچکدوم نیستا 7 عکس مشهور از لحظه دلخراش اعدام در طول تاریخ با شیوه های متفاوت/ میدانید علت اعدام این افراد چه بود؟ (ویدئو) لحظه اشکبار خداحافظی شهاب حسینی و هانده ارچل در سینمایی "مست عشق"/ سکانس فیلم (ویدئو) ایده غافلگیرکننده عروس و داماد جوان، جشن عروسی را به عزا تبدیل کرد😔/ اگه دلشو نداری، نبین! (عکس قدیمی) تغییر جنسیت اولین پسر ایرانی رسانه ای شد آخرین وضعیت 6 مرزبان ایرانی که توسط طالبان بازداشت شدند خلاقیت تحسین برانگیز یک خانم معلم دلسوز برای دانش آموز بیمارش/ دست مریزاد واقعا+عکس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز شنبه 8 اردیبهشت 1403 + فیلم این قلعه ایرانی در قزوین زمانی تحت نظر میمون اداره می‌شد+عکس 4 عارضه مخرب مصرف خودسرانه ویتامین دی / اگر تو هم خودسر ویتامین D مصرف میکنی این مطلب برای توست! برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس آخرین وضعیت 6 مرزبان ایرانی که توسط طالبان بازداشت شدند یک خبر خوش برای کنکوری هایی که در سیل گیر کردند اولین تصاویر از دانشجویان پزشکی دارالفنون در دوران قاجار/ تدریس عملی در خانه بیماران انجام می‌شد! آوازخوانی زیبا و دلنشین منوچهر هادی برای دخترش/ حواشی داغ امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم