در مورد شهر گراتس چه می دانید؟

  شنبه، 06 اسفند 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
در مورد شهر گراتس چه می دانید؟
شهر گراتس که به عنوان دومین شهر بزرگ کشور اتریش شناخته می شود، در قسمت جنوب شرقی کشور اتریش واقع شده و بر روی رودخانه ای به نام رودخانه ی مور شکل گرفته است. در ادامه ی این مطلب از ساعد نیوز به شهر گراتس می پردازیم.

دومین شهر بزرگ اتریش، گراتس بر روی رودخانه مور قرار دارد و مدت­ها است که به یک ایستگاه محبوب برای گردشگران تبدیل شده است. اولین گشت­وگذار خود را از بناهای تاریخی شهر، به ویژه در شهر قدیمی با نمای باروک شروع کنید. قرعه بعدی به تپه زیبای شلوسبرگ که پشت شهر قدیمی قرار دارد، می رسد. با کاوش های انجام شده مشخص شد این منطقه از سال 800 میلادی آباد شده است، اما نام شهر گراتس اولین بار در سال 1128 ذکر شد، و پس از آن زمان به دست هابسبورگ ها رسیده است. در گذشته شهر گراتس به عنوان یک مکان تجاری و بازرگانی اهمیت بسیاری داشته است.

بسیاری از بناهای برجای مانده تحت تأثیر سبک های معماری ایتالیایی از جمله شلوس اگنبرگ قرار گرفته­اند. در نتیجه این انبوه از ساختمان های با اهمیت تاریخی، امروز گراتس یک مرکز مهم فرهنگی است که در سال 1999 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. گراتس همچنین زادگاه ستاره هالیوود “آرنولد شوارتزنگر” است، و یک موزه کوچک نیز در این شهر به این هنرمند نامی اختصاص داده شده است.

تاریخچه شهر گراتس

قدیمی‌ترین سکونتگاه انسانی در محل گراتس امروزی به عصر مس برمی‌گردد.با این‌حال این محل تا پیش از سده‌های میانه به‌طور پیوسته مسکونی نبوده‌است.

نام شهر و برخی یافته‌های باستان‌شناسی نمایانگر وجود یک دژ کوچک ساخته‌شده توسط اسلاوهای جنوبی (به‌ویژه اسلوونی‌ها) در محل است که بعدها تبدیل به برج و بارویی استوار شد.واژهٔ اسلوونیایی گرادتز ('gradec') هم به معنی دژ کوچک است.نام آلمانی گراتس نخستین بار در سال 1128 به‌کار رفت و در این دوره دوک‌های تحت فرمانروایی بابنبرگ این شهر را تبدیل به یک مرکز مهم بازرگانی نمودند.


آب‌وهوای گراتس

به دلیل اینکه شهر گراتس در جنوب شرقی رشته­ کوه­های آلپ قرارگرفته است دارای آب‌وهوای مدیترانه­ ای است. شهر گراتس در مقایسه با شهرهای وین و سالزبورگ از تابش آفتاب بیشتری برخوردار است و میزان بارش و وزش باد در این شهر به نسبت کمتر است. در شهر گراتس باران در تمام فصول وجود دارد. از دسامبر تا فوریه بارش بیشتر به‌صورت باران است و در ماه­های مارس، آوریل، مه و نوامبر نیز احتمال دارد بارش برف صورت گیرد.

شهر گراتس در ماه ­های ژوئن، ژوئیه، اوت و سپتامبر از آب­وهوای خوبی برخوردار است و در این ماه­ها دمای هوا مناسب است. ماه­های ژوئن، ژوئیه و اوت فصل باران است و در این ماه­ها در مقایسه با سایر ماه­ها شاهد باران بیشتری هستید. ماه اوت به‌طور متوسط گرم­ترین ماه سال به‌حساب می­آید. در ماه ژوئیه بیشتری بارندگی رخ می­دهد.


خورد و خوراک در شهر گراتس

همان طور که در قسمت بالا اشاره کردیم، شهر گراتس در سال 2008 لقب شهر لذت آشپزی را کسب نموده است و همین مساله نشان می دهد که از آشپزخانه ای غنی و غذاهای بسیار لذیذ بهره مند است. مردم این شهر به وعده ی نهار اهمیت بسیار می دهند و از غذاهای گوشتی در این وعده ی غذایی استقبال می نمایند. شواهد نشان می دهد که آشپزخانه ی شهر گراتس تا حد زیادی تحت تاثیر کشورهای امپراطوری روم باستان بوده است و تحت تاثیر اروپای شرقی و اروپای مرکزی تکامل یافته است. با مراجعه به کافه ها و رستوران های این شهر می توانید، انواع غذاهای بومی محلی این شهر را میل نمایید و با پرداخت هزینه های معقول و منطقی از خوردن وعده های غذایی کامل لذت ببرید. جالب است بدانید که شیرینی جات و انواع نوشیدنی ها نیز در این شهر بسیار متنوع هستند و چشیدن آن ها به تمامی گردشگران توصیه می شود.

شهر گراتس

جاذبه های شهر گراتس

شهر گراتس در استان اشتایرمارک اتریش واقع شده است و بعد از شهر وین بزرگ­ترین شهر اتریش به حساب می­ آید. این شهر در سال 2003 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا شناخته می­شد و تا به این زمان عنوان­های مختلفی برای آن انتخاب شده است مانند شهر صلح و آرامش، شهر حقوق بشر، میراث فرهنگی جهانی و…. درواقع نام شهر گراتس، Graz است که از کلمه گرادتز در زبان اسلوونیایی الهام گرفته است و به معنی دژ کوچک است. ولی در سال 1128 میلادی در زمان دوک‌نشینان پروسی و زیر قومیت و فرمان آن­ها شهر گراتس زیر سلطه بابنبرگ قرار گرفت و به مرکز تجارت و بازرگانی تبدیل شد.

کلیسای جامع گراتس (Domkirche) (Graz Cathedral)

کلیسای جامع گراتس در قرن پانزدهم و به امر امپراتور فردریک سوم بنا شد و در سال 1786 میلادی به‌عنوان کلیسای جامع توسعه یافت. معماری اولیه این کلیسا که در آغاز به سبک گوتیک بود، به‌تدریج تغییرات زیادی پیدا کرد و در اواخر قرن هفدهم از سبک معماری باروک برای تزئینات آن به‌کاربرده شد. کلیسای جامع گراتس ازجمله مهم­ترین بناهای تاریخی و فرهنگی ایالت استیریا به شمار می­رود و گنبد فیروزه­ای که این کلیسا دارد یکی از مشخص­ترین چشم­اندازهای شهر گراتس است.

پارک مجسمه اتریش (Austrian Sculpture Park) (Österreichischer Skulpturenpark)

پارک مجسمه اتریش دارای 7 هکتار وسعت است که در 7 کیلومتری جنوب گراتس واقع شده است و تقریباً 60 مجسمه از آثار مجسمه ­سازان معروف اتریش و دیگر کشورها در منظره­ه ای زیبای طبیعی آن قرار دارند.

شلوسبرگ و برج ساعت (Schlossberg and the Clock Tower)

بالاتر از شهر قدیمی گراتس، شلوسبرگ برافراشته شده است. از این تپه 473 متری می توان با تله کابین بالا رفت که رسیدن به قله آن فقط سه دقیقه طول می کشد. متناوباً، با یک پیاده روی دلپذیر 20 دقیقه ای می توانید به آنجا برسید. قابل ذکر است که برج باشکوه ساعت(Uhrturm) به ارتفاع 28 متر، مشهورترین بنای دیدنی شهر است. این برج عظیم در سال 1561 ساخته شده است، این برج تمام چیزی است که از استحکامات عظیمی که قبلا در این محل ساخته شده بودند و پس از پیمان وین در سال 1809 برچیده شدند، باقی مانده است. از دیگر جاذبه های این محل می توان به چاه ترکی (Türkenbrunnen) با عمق 94 متر و برج ناقوس کلیسا (Glockenturm) با ارتفاع 35 متر، ساخته شده در سال 1588، اشاره کرد.

موزه هنر گراتس (Graz Art Museum)

بنظر می رسد که انگار سبکی از زندگی بیگانه های فضایی در وسط معماری با شکوه قدیمی گراتس پنهان شده است! موزه هنر فوق مدرن گراتس (Kunsthaus Graz) در سال 2003 ساخته شده است، و این شهر را به عنوان شهر فرهنگ اروپا تبدیل کرده است. این گالری با تمرکز بر روی آثار هنری معاصر اواسط قرن بیستم، میزبان هنرمندان بسیاری از سراسر جهان است و نمایشگاه های موقت و متنوعی را مرتباً برگزار می کنند. بهترین منظره از این ساختمان در شب وجود دارد، زمانی که این ساختمان مانند سفینه فضایی روشن می شود. در هنگام بازدید از موزه، تورهای راهنما انگلیسی و راهنمای صوتی نیز در دسترس هستند.

لندهاوس و اندرونی (The Landhaus and Courtyard)

در قلب شهر پیاده روهای قدیمی گراتس، بنای لندهاوس با شکوه واقع شده است که محل استقرار دولت اشتریایی بوده است. این بنا به سبک رنسانس در سال 1565 ساخته شده است و به عنوان یکی از بهترین ساختمان های این چنینی در اتریش شناخته می شود. با گذر از نمای اصلی باشکوه، تحت سلطه پنجره های گرد و چوبی، در یک حیاط مجلل با آلاچیق های سه طبقه در دو طرف قرار خواهید گرفت. همچنین یک فواره زیبای رنسانس نیز در این حیاط وجود دارد.

در صورت امکان، سعی کنید زمان بازدید خود را هم زمان با یکی از کنسرت های فضای باز یا نمایش های تئاتر که در اینجا برگزار می شود، تنظیم کنید. از نکات برجسته داخلی می توان به تالار مجلل شوالیه ها با سقف گچ بری نفیس از سال 1746 اشاره کرد. از دیگر ساختمان های دولتی برای بازدید، گراتس بورگ است. این کاخ قدیمی به خاطر پله های دوتایی مارپیچی قرن پانزدهمی خود مشهور است که در هر طبقه به هم می رسند و یک توهم نوری عجیب و غریب ایجاد می کنند.

جزیره مور (Murinsel)

یکی دیگر از بناهای تاریخی گراتس که به منظور گرامی­داشت شهر گراتس به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا، در سال 2003 ساخته شده است، جزیره ای ساخته به دست انسان است که به نام مورینزل یا جزیره مور شناخته می شود. این جزیره کاملاً ساخته شده از فولاد و شبیه یک صدف بزرگ وارونه است، در واقع این سازه یک جزیره شناور به طول 47 متر در وسط رودخانه مور است که توسط دو پل عابر پیاده به کرانه های آن متصل می شود. بخش میانی متشکل از یک آمفی تئاتر بی نظیر است که برای کنسرت ها و سایر رویدادها استفاده می شود. در اینجا یک کافه و همچنین زمین بازی مخصوص کودکان با پلکان طنابی و سرسره وجود دارد.

میدان مرکزی شهر (Main Square) (Hauptplatz

میدان مرکزی شهر یکی از قدیمی­ترین میدان­های شهر گراتس است که در زمان قدیم، تقریباً در سال 1160 میلادی، به‌عنوان بازار بزرگ شهر گراتس بوده است و به‌مرور در پیرامون آن ساختمان­هایی زیبا به سبک گوتیک، باروک و… مانند تالار شهر و قصر استورگ بنا شد. در وسط میدان مرکزی شهر مجسمه­ای از دوک یوهان قرار دارد. همچنین در این میدان جشن­های گوناگونی برگزار می­شود.

 شهر گراتس

اقامت در شهر گراتس

شهر گراتس دارای هتل ها و اقامت گاه های بسیار متنوعی است که هر یک امکانات ویژه ای را به مسافران ارائه می دهند. هتل ها و اقامتگاه های شهر گراتس کاملا مطابق با معماری این شهر طراحی و ساخته شده اند و چیدمان آن ها به گونه ای است که افراد را با سبک زندگی مردم این شهر آشنا می نماید. از میان معروف ترین هتل های شهر گراتس می توان به هتل Ibis Budget، Graz City، roomz Graz Budget Design Hotel و هتل Hotel Weitzer Graz اشاره کرد که اوقاتی خاطره انگیز را برای گردشگران به ارمغان می آورند و اقامت در آن ها به شدت توصیه می شود.

خلاصه

شهر گراتس در استان اشتایرمارک اتریش واقع شده است و بعد از شهر وین بزرگ‌ترین شهر اتریش به حساب می‌آید. این شهر در سال 2003 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا شناخته می‌شد و تا به این زمان عنوان‌های مختلفی برای آن انتخاب شده است دانشگاه موسیقی هنر ازجمله معروف‌ترین دانشگاه در شهر گراتس است. شهر گراتس در سال 99 میلادی به‌عنوان میراث فرهنگی جهانی و بشریت در سازمان جهانی یونسکو ثبت شد. از اینکه در این مطلب همراه ما بودید متشکرم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (702 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان