ساعدنیوز
ساعدنیوز

دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه در حاشیه نشستی در ترکمنستان

  شنبه، 21 مهر 1403 ID  کد خبر 412502
دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه در حاشیه نشستی در ترکمنستان
ساعد نیوز: رؤسای جمهور ایران و روسیه در حاشیه نشستی در ترکمنستان با هم دیدار و گفتگو کردند. پزشکیان به پوتین گفت مواضع ایران و روسیه در دنیا خیلی نزدیک‌تر از دیگران به یکدیگر است و ابراز امیدواری کرد که سند راهبردی مشارکت ایران و روسیه، در اجلاس آتی بریکس امضا شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از روزنامه جوان، مسعود پزشکیان پنجشنبه 19 مهر عازم ترکمنستان شد. مراسم سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی، شاعر ترکمنستانی فرصتی برای دیدار رئیسان جمهور ایران و روسیه بود. در این نشست مسعود پزشکیان بر مکمل بودن ظرفیت‌های ایران و روسیه اشاره کرد و پوتین هم از اولویت همکاری ایران و روسیه سخن گفت. دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان و ازبکستان و همچنین سخنرانی در همایش ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه هم از دیگر برنامه‌های این سفر بود.

پزشکیان روز پنجشنبه در چهارمین سفر خارجی خود به ترکمنستان رفت. این سفر رئیس جمهور به منظور شرکت در مراسم بزرگداشت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن و نیز دیدار با سران ترکمنستان انجام شد.

رئیس جمهور قبل از این سفر در تشریح اهداف آن، گسترش روابط با ترکمنستان بر توسعه را بر توسعه کریدور شمال - جنوب مؤثر دانست. پزشکیان هم در ادامه سخنان خود گفت: «مختومقلی فراغی شاعر ایرانی ترکمن است که در ایجاد و توسعه فرهنگ ترکمن‌ها نقش بسیاری پررنگی داشته است. محل تولد این شاعر بلندآوازه در استان گلستان ماست و این نشان می‌دهد که ارتباط فرهنگی و سابقه بسیاری بین ما و ترکمنستان وجود دارد».

دعوت پوتین از پزشکیان برای سفر به مسکو.

اما در حاشیه برنامه‌های این سفر دیدار با رئیس جمهور روسیه هم برنامه‌ریزی شده بود که روز جمعه انجام شد. پزشکیان در دیدار با همتای روس خود گفت: «از نظر اقتصادی و فرهنگی ارتباطات ما روز به روز تقویت شده و قوی‌تر می‌شود. روند رو به رشد همکاری‌های ایران و روسیه با توجه به اراده رهبران عالی دو کشور به ضرورت تقویت این ارتباطات باید تسریع شود.» پزشکیان با بیان اینکه ایران و روسیه ظرفیت‌های متقابل و مکمل خوبی دارند و می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، مواضع ایران و روسیه را در دنیا خیلی نزدیک‌تر از دیگران به یکدیگر دانست. رئیس جمهور با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در امضای سند راهبردی مشارکت ایران و روسیه، بر توسعه همکاری‌های فیمابین تاکید کرد و گفت که «امیدوار است در جریان حضور در اجلاس بریکس در روسیه، این معاهده نهایی شود.»

پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: «رژیم صهیونیستی هیچ چارچوب حقوقی و انسانی بین‌المللی را رعایت نمی‌کند و شرایط در منطقه بحرانی است؛ کشور‌های اروپایی و امریکا نمی‌خواهند ارتباطات کشور‌های منطقه در بستر آرامی ادامه یابد.»

پوتین هم در دیدار با پزشکیان با بیان اینکه همکاری‌های دو کشور برای ما اولویت بالایی دارد و توسعه روابط و افزایش حجم تجارت میان دو طرف خیلی خوب در حال انجام است از رئیس جمهور ایران برای شرکت در اجلاس بریکس و برگزاری نشست مشترک دوجانبه دعوت کرد. پوتین در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ما به طور مشترک در سطح بین‌المللی همکاری می‌کنیم و ارزیابی‌ها و رویکرد‌های جهانی ما یکسان است، گفت: «در سال جاری افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور و روند خوب آن را شاهد هستیم.»

پوتین در این دیدار از دکتر مسعود پزشکیان رسماً دعوت کرد که به مسکو سفر کند و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز با قدردانی، این دعوت را پذیرفت.

وحدت اسلامی راه مقابله با افراط‌گرایی و خشونت

رئیس جمهور کشورمان در همایش بین‌المللی ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه هم سخنرانی کرد. پزشکیان با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی مشترک ایران و ترکمنستان، بستر صلح و توسعه پایدار است، گفت: «ادبیات مشرق‌زمین زوایای نوینی از معرفت و اخلاق را به نمایش می‌گذارد.» پزشکیان با بیان اینکه در قلمرو بزرگ سیاسی- فرهنگی که امروز ایران و ترکمنستان در قلب آن جای گرفته‌اند و در زمان سلجوقیان و شاعران و تاریخ‌نگاران سرحد آن را از جیحون تا فرات و گاه از کاشغر تا حلب ذکر کرده‌اند، از دیرباز مردمانی با صلح و صفا زندگی می‌کنند، گفت که «با وجود گوناگونی و تنوع در قوم و زبان، میراث تمدنی و فرهنگی مشترکی دارند. در این قلمرو سرزمینی گسترده، ساختار فرهنگی کما بیش واحدی حاکم بوده؛ با وجود اقوام گوناگون و گویش‌ها، زبان‌ها و لهجه‌های متفاوت و برآمدن و برافتادن سلسله‌های حکومتی مختلف، نمود‌های فرهنگی این پهنه عظیم همواره از آبشخور‌های یکسان سیراب شده است، از این رو جلوه‌های گوناگون فرهنگ، هنر و ادبیات چنان مشابهت و نزدیکی دقیقی دارد که جز با قائل شدن به زیرساخت فرهنگی واحد، قابل توصیف و توجیه نیست». پزشکیان به روابط دوستی دو ملت اشاره و بیان کرد «روابط و دوستی دو ملت ایران و ترکمنستان به عنوان دو همسایه با مرز‌های طولانی همواره روابطی دوستانه، برادرانه، سازنده و مبتنی بر منافع متقابل بوده و از روندی رو به رشد در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برخوردار است».

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود به مشترکات تمدنی ملت ایران و ترکمنستان اشاره و تاکید کرد «بخش‌های مهمی از تاریخ، ادبیات و فرهنگ مردم ایران با مردم حوزه تمدنی آسیای مرکزی از پیوستگی بالایی برخوردار است و بسان نوری است که از یک منشور تابیده و جهان پیرامون ما را غرق در شکوه و وسعت گیرای خود ساخته است». رئیس جمهور دین اسلام را هم بستری برای وحدت دانست: «وجود دین اسلام و گسترش آیین‌های اسلامی از مسیر ایران و آسیای مرکزی و تبادل فرهنگی در کنار قرابت زبانی میان اقوام ایرانی با قومیت‌های ساکن در گستره آسیای مرکزی بر رونق و غنای تمدن مشترک افزوده است.»

دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان

مسعود پزشکیان روز گذشته همچنین در ادامه برنامه‌های سفر به ترکمنستان با سردار بردی محمداف، رئیس جمهور و قربانقلی بردی محمداف، رهبر ملی این کشور دیدار و گفتگو گرد. پزشکیان در دیدار با رئیس جمهور این کشور، با تاکید بر اینکه امروز در دنیا نیاز به صلح و برادری داریم، تصریح کرد «ما باید در منطقه با محبت و برادری زندگی کنیم و ارتباطات فیمابین را توسعه دهیم». رئیس جمهور با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران و نیز تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه ارتباطات با همسایگان و از جمله ترکمنستان گفت: «ما همسایه بوده و مرز مشترک طولانی داریم و علاوه بر همسایگی، خویشاوند نیز هستیم».

محمداف رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این دیدار سخنان رئیس جمهور کشورمان در همایش را ارزشمند و پرمحتوا توصیف و با اشاره به اشتراکات فرهنگی بین دو کشور بر ضرورت توسعه تعاملات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی فیمابین تاکید کرد.

پزشکیان همچنین در دیدار با رهبر ملی ترکمنستان با اشاره به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از این سفر و ابلاغ سلام ایشان گفت: «رهبر انقلاب اسلامی ایران عمیقاً فرهنگ‌شناس و فرهنگ‌دوست هستند و شناخت کاملی از مختومقلی فراغی، شاعر شهیر ترکمن دارند و معتقدند که دو ملت ایران و ترکمنستان علاوه بر همسایگی، خویشاوند یکدیگر نیز هستند». رئیس جمهور برگزاری سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» را اقدامی در امتداد وحدت‌آفرینی در سطح بین‌المللی دانست و گفت: «پیام امروز این سمینار و اشعار این شاعر بزرگ مبنی بر وحدت، انسجام و برادری، نشان از روح بلند ایشان دارد». قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از حضور پزشکیان در مراسم سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» گفت: از این فرصت استفاده می‌کنم و از جنابعالی درخواست می‌کنم که سلام گرم و آرزو‌های نیک بنده را به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برسانید. بردی محمداف با اشاره به اشتراکات بین دو کشور افزود: به کشور برادر خود خوش آمدید و امیدوارم حوزه‌های فرهنگی بین ما و شما گسترش یابد. همچنین بابت مشارکت شما در همایش امروز و ارائه سخنرانی مهم‌تان تشکر می‌کنم. رئیس مصلحت خلق ترکمنستان با اشاره با سفر اخیر خود به ایران گفت: ما در صدد تعمیق روابط با همسایگان هستیم و کمیسیون همکاری‌های مشترک در این مدت عملکرد خوبی داشته است. امیدوارم در بحث اقتصادی نیز شاهد توسعه همکاری‌های فیمابین باشیم.

دیدار با رئیس جمهور ازبکستان

پزشکیان بعد از ظهر جمعه هم با آقای «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان دیدار کرد. او در این دیدار بر ضرورت برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور تاکید کرد وگفت: «ما می‌توانیم در زمینه‌های علمی، صنعتی و فرهنگی همکاری‌های خود را توسعه دهیم». پزشکیان ضمن دعوت از رئیس جمهور ازبکستان برای سفر به تهران بیان کرد: «ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های علمی و صنعتی می‌تواند محور اصلی توسعه همکاری‌های مشترک باشد». رئیس جمهور ازبکستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار با دکتر پزشکیان و دعوت از وی برای سفر به ازبکستان گفت: «تشکیل کمیسیون مشترک بین دو کشور در اسرع وقت می‌تواند به توسعه همکاری‌ها کمک کند. ما می‌خواهیم در زمینه علمی، فرهنگی، آموزشی و صنعتی از ایران کمک بگیریم». پزشکیان بعد از انجام نشست‌های برنامه‌ریزی شده در سفر به ترکمنستان، عصر روز جمعه به ایران بازگشت.

نمای نزدیک

همکاری منطقه‌ای برای کاهش اثر تحریم‌ها

دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور عصر دیروز جمعه پس از بازگشت از سفر به ترکمنستان در تشریح نتایج و دستاورد‌های این سفر، با بیان اینکه این سفر از نظر فرهنگی تأثیرات مناسبی داشت، به حضور هشت رئیس‌جمهور کشور‌های منطقه در آن اشاره و تصریح کرد:در حاشیه همایشی که به مناسبت گرامیداشت شاعر بزرگ ترکمن، مختومقلی فراغی در عشق‌آباد برگزار شده بود، با چهار تن از سران کشور‌ها دیدار و گفتگو داشتیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به دیدار خود با رهبر ملی و رئیس‌جمهور ترکمنستان افزود: در این دیدار توافقاتی درباره همکاری‌ها و تبادلات گاز، برق و رونق بخشیدن به بازارچه‌های مرزی داشتیم که قرار شد در جلسه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی که قرار است در تهران برگزار شود، نهایی خواهند شد. پزشکیان همچنین به دیدار مفصل و یک ساعته خود با رئیس‌جمهور روسیه اشاره کرد و اظهار داشت: در این دیدار در رابطه با پیمان‌ها و قرارداد‌های میان دو کشور در زمینه همکاری‌های گازی، راه، راه‌آهن، آب‌شیرین‌کن، انرژی و پتروشیمی رایزنی‌های سازنده‌ای داشتیم و قرار شد به اجرای توافقات فیمابین سرعت بخشیده شود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در این دیدار همچنین درباره مسائل منطقه نیز گفتگو کردیم و از روسیه خواستیم که به شکل مؤثرتری در رابطه با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان اقدام کند، گفت: همچنین با روسای جمهور ترکمنستان و ازبکستان نیز دیدار کردیم و قرار شد کارگروه‌های مشترک این دو کشور با ایران جلسات خود را برگزار کنند تا زمینه گسترش بیش از پیش همکاری‌های فیمابین فراهم شود. پزشکیان خاطرنشان کرد: در مجموع در این دیدار‌ها تلاش کردیم ارتباطات و همکاری‌های منطقه‌ای کشورمان در زمینه‌های مختلف را گسترش دهیم، تا اثرگذاری تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را تا حد ممکن کاهش دهیم، چراکه جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های زیادی همسایه است و افزایش تعاملات با این کشور‌ها می‌تواند تا حد زیادی به رفع مشکلات ما کمک کند؛ دستاورد‌های خوبی در این سفر داشتیم که امیدوارم تداوم یابد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حمله محمدرضا شهبازی مجری صداوسیما به علی دایی پس از اظهاراتش راجع به غزه و لبنان: برای امنیت پول باید خرج بشه که وقتی گردنبند شما رو دزدیدند سه سوته دزد رو بگیرند+ویدیو (849 نظر) خلاقیت خنده دار ایرانیِ نمونه در استفاده از کاسه توالت به عنوان منقل هنگام پختن جوجه کباب حماسه تاریخی آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (423 نظر) خانه مسعود پزشکیان زیر ذره‌بین؛ از مبلمان قدیمی و صنایع دستی اصفهان روی میز تا فرش تبریز اتاق نشیمن و دیوارهای گچیِ کنده شده، بدون کاغذ دیواری+عکس/ باصفا به سبک خانه‌‌های قدیمی (277 نظر) مهران غفوریان: کارگردان از من خواست برقصم و خیلی خوب رقصیدم شب که اومدم خونه گریه کردم احساس کارگری میکردم!+فیلم (275 نظر) لحن شیرین رهبر معظم انقلاب به هنگام سفارش چای برای پذیرایی از میهمان ویژه اش: آقا حالا وقت چائیِ +فیلم (184 نظر) (عکس) خنده معنادار آقا در کنار موشک‌های بالستیک سپاه / پیرِ ما اشرف مخلوقات است ... (88 نظر) علی دایی: احمدی نژاد را به رختکن راه ندادم، در نامه‌ای محرمانه از تیم ملی اخراجم کرد! (76 نظر) چیدمان شیک مبلمان ساده و خوش رنگ خانه بدون تجملات سید ابراهیم رئیسی/لوستر طلایی، فرش ایرانی، کتابخانه چوبی، جلو مبلی و عکس بزرگ آن شهید روی دیوار... (75 نظر) شادی مختاری: من مخالف حضور ایران در سوریه بودم و عصبانی بودم (66 نظر) خانه سید محمد خاتمی زیر ذره‌بین؛ از مبلمان شیک و تابلوی تذهیب روی دیوار تا کاغذ دیواری ساده و میز چوبی گرد/ اصیل مثل خانه های ایرانی (66 نظر) علیرضا بیرانوند: توی شهر خرم آباد برای چند تا خانواده خونه گرفتم با رهن کامل و سندشون پیش خودمه؛ هر سری که میرم اضافه تر میشن+ویدیو (60 نظر) اتاق کار ساده و محل استراحت بدون تجملات شهید سلیمانی در کرمان/ یادگاری به جامانده از سردار دلها و رهبر انقلاب که زینت بخش دیوار است+عکس (52 نظر) مونا بانکی پور، مادر هاشم سریال از سرنوشت: من نمیتونم طبق سلیقه 80 میلیون ایرانی زندگی کنم، به من بگین چقدر زشتی چقدر کجی اشکالی نداره+ویدیو (51 نظر) چیدمان شیک مبلمان لاکچری و خوش رنگ خانه مدرن الهام حمیدی/ آینه کنسول ،پرده، لوستر، گل و گیاه آپارتمانی خاص خانم بازیگر باسلیقه 👌 (50 نظر) قاب نوستالژی؛ مروری بر کتاب های درسی بچه های دهه شصتی از ابتدایی تا راهنمایی/ فارسی، حرفه و فن، ریاضی+عکس (50 نظر)
تیتر امروز   
حفر تونل به پارکینگ خانه همسایه برای رسیدن به گنج تاریخی! +عکس
رسوم عجیب جهان پارت 4 ؛ مسابقه شلاق‌زنی برای مرد شدن
حکایت های خواندنی ؛ حکایت فیل در تاریکی مولانا
بازجویی سردار قاآنی، فوت همسر رهبر معظم انقلاب، ترور عراقچی و.../ مروری بر پروژه‌های سنگینی که شکست خورد
(عکس) استفاده از صنایع دستی ایرانی در دکوراسیون محل سخنرانی رهبر انقلاب؛ از پته دوزی زنان کرمانی تا نگارگری هنرمندان اصفهانی / رهبری مذهبی اما دلباخته فرهنگ ایران
نابغه ایرانی که اشک چینی‌ها را درآورد
نمودی از چهره جدید رپ انقلابی؛ کلاشینکف مبارزه با صهیون
دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه در حاشیه نشستی در ترکمنستان
پاداش فرزندآوری در دوره‌ی هخامنشیان !
کارگردان «هزارپا» گفت نصف فروش فیلم به خاطر تو بود
الناز شاکردوست در فرانسه، استایل نوید محمدزاده در تهران، علی دایی در دماوند در حواشی داغ امروز شنبه 21 مهر 1403
سازمان سنجش اعلام کرد: نتایج نهایی کنکور 1403 در سایت سنجش قابل مشاهده است
هفتمین مجمع اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی مکانیک ایران به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد
ویدیو/ شاهکار معماری سنتی ایرانی با بزرگترین سقف ضربی ایران در بازار تاریخی قم
ویدئو/ تسلط حرفه‌ای طنازانه عمو رشید به زبان روسی در نبرد بوکس با حمید لولا در جوکر2 با گزارشگری ویژه علی صادقی/ فقط اونجاش که قاطی می‌کنه مربیشم می‌زنه😁
منتخب روز   
(فیلم) هوش مصنوعی این نقاشی‌های معروف قدیمی رو زنده کرد / با این 5 ابزار هوش مصنوعی عکس عزیزانت رو که از دستشون دادی متحرک کن ... روستای تاریخی 7000 هزار ساله کندوان ؛ با خانه هایی در دل صخره هایش در آذربایجان شرقی حامد آهنگی: در زمان قدیم زمان مادربزرگ پدربزرگا هیچ کاری نبود جز بچه دار شدن! / فقط تولید می‌کردن، خدمات پس از تولید وجود نداشت، یه بار موقع زایمان میدیدنش، یبارم از سربازی مرخصی میومد! پاسداشت مقام والای حاج قاسم سلیمانی به سبک مسعود پزشکیان با سبد گل مملو از گل‌های داوودیِ زرد و سفید+عکس/عطر گل‌ها ادای دِینی به سردار دلها مهران مدیری به رامبد جوان : عاشق شدی ؟ آره خیلی زیاد؛ نگار خیلی آروم و درونی و ساکته چطور با تو سر میکنه؟ هشدار: فوراً بلاگرها را آنفالو کنید/ ساعت 12 شب صفحه‌ام را خصوصی می‌کنم و عکس‌های خیانتش را می‌گذارم! خانه سید محمد خاتمی زیر ذره‌بین؛ از مبلمان شیک و تابلوی تذهیب روی دیوار تا کاغذ دیواری ساده و میز چوبی گرد/ اصیل مثل خانه های ایرانی خانه مسعود پزشکیان زیر ذره‌بین؛ از مبلمان قدیمی و صنایع دستی اصفهان روی میز تا فرش تبریز اتاق نشیمن و دیوارهای گچیِ کنده شده، بدون کاغذ دیواری+عکس/ باصفا به سبک خانه‌‌های قدیمی (فیلم) فرار آمریکایی‌ها از خلیج فارس قبل از پاسخ کوبنده سپاه! / که میگفتین اسرائیل پشتش به آمریکا گرمه؟ این هم از آمریکا! تصویری جالب و پُربازدید از رهبر معظم انقلاب فنجان به دست در راهپیمایی لندن روش های نگهداری و تازه ماندن لیمو ترش دقایقی پیش؛ لبخند رضایت و حال خوش رهبر معظم انقلاب هنگام اعطا نشان فتح به سردار حاجی زاده پس از درخشش در موشک باران اسرائیل+عکس