اقدامات لازم هنگام بریده شدن ترمز خودرو

  دوشنبه، 04 اسفند 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
اقدامات لازم هنگام بریده شدن ترمز خودرو
اگر نتوانستید سرعت اتومبیل را کاهش دهید به دنبال یک تپه یا سربالایی باشید تا شاید بتوانید جلوی سرعت اتومبیل را بگیرید. دقت کنید شیب این سر بالایی نباید زیاد و تند باشد چون ممکن است اتومبیل چپ شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، دلایل زیادی برای از کار افتادن ترمز در حین رانندگی وجود دارد که به عنوان نمونه می توان به فرسودگی قطعات خودرو و یا افزایش میزان پایش روغن ترمز اشاره کرد. مهم تر از دانستن دلایل عمل نکردن ترمز، انجام اقداماتی است که در این شرایط ، موجب توقف خودرو بدون آسیب رسیدن به شخص یا خودرو دیگر می شود.

تصور کنید که در یک اتوبان در حال رانندگی هستید و می خواهید وارد فرعی شوید، پدال ترمز را فشار می دهید و ناگهان متوجه می شوید ترمز ندارید!

با خود تصور کنید که با سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت به گارد ریل بزنید و داخل رودخانه شیرجه بزنید یا به هر نحوی به جایی بکوبید و خودرو را متوقف کنید. این سناریو چندان بعید نیست. واقعیت این است که یکی از اتفاقات وحشتناک در هنگام رانندگی، بریدن ترمز است. بیایید یاد بگیریم در این وضعیت چه کاری از دست ما ساخته است:

مرتبا بر پدال ترمز فشار وارد کنید

فشار آوردن بر پدال ترمز را مرتباً تکرار کنید و چندین بار پشت سر هم بر پدال فشار وارد آورید و این کار را تا آخرین حد ممکن انجام دهید؛ تا مقدار فشاری که لازم است برای ایستادن و متوقف کردن اتومبیل فراهم کرده باشید.

حتی اگر نوع سیستم شما از نوع ABS است باز هم این کار را انجام دهید. زیرا که ترمز ABS موقعی فعال می شود که شما به شدت بر پدال ترمز ضربه وارد کنید.

باید بدانید که ترمزهای هیدرولیک به ندرت از کار می افتند، پس سعی کنید تا آخرین حد، ترمز ماشین را به کف ماشین بچسبانید و از این کار ناامید نشوید.

دنده ی ماشین را کم کنید.

اگر خودروی شما از نوع دنده اتومات است، دنده را در حالت ۱ قرار دهید. ولی اگر از دنده ی دستی در ماشین استفاده می کنید، به تدریج و کم کم دنده را کم کنید.

مثلا اگر اتومبیل در دنده ۴ است، آن را به دنده سه تغییر دهید و بعد به دنده دو و بعد به دنده یک بروید تا سرعت اتومبیل کمتر شود.

اما در نظر داشته باشید که در ماشین های دنده دستی هیچگاه و به یکباره دنده را کم نکنید.

چون در این صورت کنترل خودرو از دستان شما خارج خواهد شد و این کار بسیار خطرناک است.

از ترمز دستی یا همان ترمز اضطراری کمک بگیرید.

در هنگام بریدن ترمز اتومبیل بسته به نوع خودرویتان، یا باید برای استفاده از ترمز دستی آن را با دست بالا بکشید و یا اینکه پدال آن را به پایین فشار دهید.

البته در نوع اتوماتیک، باید پدال ترمز اضطراری را کم کم فشار دهید. به هر حال از این ترمز به آرامی و آهستگی استفاده کنید.

چون اگر این ترمز را خیلی محکم و سریع بکشید، ممکن است تایرهای عقب ماشین درجا قفل شوند.

اگر حس کردید که چرخ های عقب صدا می دهد، یعنی چرخ ها قفل شده، پس کمی ترمز دستی را رها کنید تا چرخ ها قادر به حرکت شوند، سپس در همین نقطه ترمز دستی را نگه دارید.

این ترمز قادر است که خودرو را متوقف کند، اما چون این ترمز چرخ های عقب را متوقف می کند؛ کمی زمان می برد تا بتواند خودرو را به حالت ایست کامل برساند.

از اصطکاک جاده کمک بگیرید.

در هنگام بریدن ترمز اتومبیل فرمان ماشین را به چپ و راست برانید تا سرعت کمتر گردد. چرخاندن ماشین، باعث اصطکاک می شود و این اصطکاک، سرعت ماشین را کم خواهد کرد.

این کار را می توانید در جاده هایی که خلوت تر است انجام دهید. مخصوصا اگر جاده ای که در آن حرکت می کنید دارای حاشیه است، سعی کنید بر روی حاشیه جاده حرکت کرده و فرمان را کمی به چپ و راست حرکت دهید تا در اثر اصطکاک سرعت اتومبیل کم شود.

هشدار هشدار! این کار را هرگز در سرعت های بالا انجام ندهید. چون مانور دادن و حرکت به چپ و راست با سرعت بالا ممکن است باعث سر خوردن اتومبیل و حتی چپ کردن آن شود.

پس ابتدا شرایط را کاملاً بسنجید و بعد اقدام کنید.

از طبیعت و محیط پیرامون خود کمک بگیرید.

با این همه اگر نتوانستید سرعت اتومبیل را کاهش دهید به دنبال یک تپه یا سربالایی باشید تا شاید بتوانید جلوی سرعت اتومبیل را بگیرید. دقت کنید شیب این سر بالایی نباید زیاد و تند باشد چون ممکن است اتومبیل چپ شود.

همچنین با همه خطرناک بودن آن می توانید از گاردریل های کنار جاده استفاده کنید.

برخی از آنها طوری طراحی شده اند که با چرخ های اتومبیل تماس پیدا می کنند، نه با خود اتومبیل، پس به دنبال اینگونه گاردریل ها باشید.

چون در اثر وارد شدن اصطکاک به لاستیک ها، از سرعت ماشین به میزان قابل ملاحظه ای کم خواهند کرد.

از درختچه ها و بوته زار های کنار جاده کمک بگیرید.

حتی اگر در هنگام بریدن ترمز خودرو نتوانستید به روش های گفته شده سرعت را کم کرده و ماشین را متوقف کنید، می توانید از درختان کنار جاده و بوته زار کمک بگیرید.

ماشین را به سمت بوته زار و یا درختچه ها هدایت کنید تا در اثر برخورد با آنها سرعت کم شده و اتومبیل متوقف گردد.

هرگز و هرگز برای این کار درختان بزرگ و قطور را انتخاب نکنید، چون ممکن است در اثر برخورد با آن ها، هم خود و هم اتومبیل تان خدای نکرده از بین بروید، چون برخورد با درختان بزرگ خطر مرگ را به دنبال خواهد داشت.

استفاده از کیسه های سیمان یا بشکه های آب در کنار جاده

اگر اینگونه موانع را در جاده مشاهده کردید، سعی کنید تا بغل لاستیک اتومبیل را با آن تماس دهید تا سرعت شما کم شود.

هشدار! حواستان را جمع کنید، هیچگاه نباید با بدنه و یا سر ماشین به اینگونه موانع بزنید، بلکه فقط لاستیک را با آن تماس دهید تا سبب آسیب رسیدن به شما و اتومبیل تان نشود و ماشینتان چپ نگردد.

به دنبال جاده ی خاکی، سنگلاخی و یا ماسه ای باشید.

جاده را با دقت زیر نظر بگیرید و اگر در کنار جاده خاک و سنگریزه وجود داشته باشد، هر گاه که توانستید به کنار جاده و به قسمت خاکی جاده بروید.

هر چند که جاده ی خاکی یا ماسه ای ناپایدار و پر از پستی و بلندی است، ولی سرعت شما را به شدت کم خواهد کرد پس کاملا مراقب باشید.

ولی کاملا توجه کنید در سرعت های بالا، اگر به ناگهان مسیرِ خود را تغییر دهید و وارد جاده خاکی شوید، ممکن است ماشین چپ شود.

پس در صورتی که تصمیم گرفتید وارد جاده خاکی شوید، این کار را کم کم و به تدریج انجام دهید تا ماشین در سنگلاخ، به سرعت کم و ثبات برسد.

باز هم تاکید می کنیم این کار را باید با احتیاط کامل انجام دهید والا خطر جانی شما را تهدید می کند.

جاده ی ماسه ای هم می تواند به عنوان یکی از گزینه های مناسب برای کاستن سرعت مطرح باشد، مخصوصا اگر ماسه ها خیس و مرطوب باشند، سرعت اتومبیل را به شدت کاهش خواهند داد.

اما باید بسیار مراقب باشید چون کاهش ناگهانی سرعت خود خطرات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

در پایان کار وقتی موفق شدید اتومبیل را کاملاً متوقف کنید، تا زمانی که مشکل اتومبیل کاملا برطرف نشده و آن را حل نکرده اید، به هیچ عنوان، به هیچ عنوان دوباره شروع به حرکت نکنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (499 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (17 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان