احساسات خود را چگونه کنترل کنیم؟

  سه شنبه، 25 آذر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
احساسات خود را چگونه کنترل کنیم؟
به یاد داشته باشید که دوست داشتن خود و اهمیت دادن به خود به این معنی است که احساسات منفی خود را تحمل کنیم، نه آنکه به آنها بهایی بیش از آنچه لایق آن هستند بدهیم. برای داشتن سلامت و شادی طولانی مدت سعنی کنید کنترل احساسات خود را به دست بگیرید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، مهارت کنترل احساسات یکی از مهارت های مهم زندگی است که با استفاده از آن فرد می تواند به شکل موثری یک واقعه هیجانی را مدیریت کند یا به آن پاسخ دهد. انسان ها به شکل ناخودآگاه از استراتژی های تنظیم هیجان استفاده می کنند تا بر موقعیت های دشوار غلبه کنند.

در زندگی روزمره، افراد با احساسات مختلفی روبرو می شوند. احساسات اصلی انسان ها شامل غم، خشم، ترس، شادی، تعجب، شرم، حسادت می باشد. این احساسات همیشه نیاز به تنظیم ندارند. برای مثال وقتی در یک جمع هستید که همه در حال خندیدند، شما هم می توانید با خیال راحت بخندید و از جمع لذت ببرید.

نیازی به کنترل احساسات در این شرایط نیست. اما ممکن است شما بعد از یک روز کاری سخت در ترافیک باشید که ناگهان رفتار راننده ماشین جلویی در شما خشم زیادی ایجاد کند. در این شرایط ممکن است خشم شما باعث رفتاری شود که بعدا از آن پشیمان شوید. مهارت کنترل احساسات در اینجا بسیار اهمیت پیدا می کند.

فردی که بتواند احساساتش را کنترل کند، می تواند از مهارت هایش در شرایط مناسب بهره ببرد. در نتیجه احساس فشار نخواهد کرد و مجبور به سرکوب آن ها نمی شود. برای مثال اگر فرد درست تشخیص دهد که الان عصبانی است، می تواند محرک عصبانیت را شناسایی کند، سپس راجع به کاری که صحیح است، بهتر تصمیم بگیرد.

کنترل احساسات منجر به تصمیم گیری های بهتر و در نتیجه موجب ساختن و تجربه زندگی بهتری می شود. با داشتن مهارت کنترل احساسات داشتن ارتباط صحیح با همسرو یا دیگر افراد نیز میسر می شود.

دلیل این است: که احساساتتان به شما اهمیت نمی دهند.

احساسات بشر به قدری قوی هستند که به نظر غیر قابل انکار می آیند و ما آنها را به عنوان حقیقت می پذیریم. احساسات تنها راه کسب اطلاعات از جهان اطراف ما هستند. اگر دانشمند بودیم، زمانی را برای بررسی این داده ها و تصمیم گیری بر اساس یافته های تحلیلی اختصاص می دادیم. با این حال، بسیاری از ما بدون کوچک ترین بررسی و تفکر بر اساس احساسات خود عمل می کنیم. تصور می کنیم که احساساتمان به فکر ما هستند و شادی ما را می خواهند. اما این طور نیست. احساسات شما تنها می خواهند شما را زنده نگه دارند. این تنها هدف آنهاست.

برای مثال، اضطراب می خواهد شما را در برابر خطرات هوشیار نگه دارد و تلاش می کند شما را برای اقدام کردن آماده نگه دارد. گاهی بدون فکر و ارزیابی صحیح از موقعیت، اگر اقدام کنید، در نهایت اوضاع بدتر می شود و شما می مانید و غم، تنهایی و پیشمانی. اما برای اضطرابتان این معامله ارزشمند بوده است. به هر حال، شما هنوز زنده هستید.

به همین ترتیب، عصبانیت به شما می گوید مانعی بر سر راه شما وجود دارد که باید آن را بردارید. اگر بر اساس حرف او عمل کنید، ممکن است به عشقتان آسیب بزنید، دوستی خود را خراب کنید یا حتی دچار عواقب قضایی شوید. اما باز هم عصبانیت از دست شما راضی است. شما هنوز زنده هستید.

حسادت عاشقانه… فقط از شما می خواهد حتی شده برای یک شب دیگر هم عشقتان را در کنار خود نگه دارید. تا زمانی که عشق در قلبتان روشن باشد و عشقتان در کنار شما باشد، برای حسادت کافی است. سلامت طولانی مدت رابطه شما برایش اهمیت ندارد. اگر فردا تنها و دل شکسته بمانید، برای او اهمیت ندارد. فقط یک شب دیگر، همین!

حتما با خواندن این مطلب در مورد کنترل احساسات با خود می گویید راهی برای کنترل یا نادیده گرفتن عواطف وجود ندارد. نترسید. ما به دنبال آن نیستیم که شما احساسات خود را نادیده بگیرید.

از احساسات خود برای هدف مورد نظر خودشان استفاده کنید که همان ارائه اطلاعات درباره محیط برای تصمیم گیری بهتر است.

شاید اگر یک ابزار اندازه گیری دقیق برای احساسات خود داشتیم دیگر گول آنها را نمی خوردیم، هر بار که می دیدیم احساسات ما از حد معمول فراتر رفته و داغ کرده اند، کمی صبر می کردیم تا چند درجه پایین تر بیایند.

برای کنترل احساسات خود:

اعتبار سیستم احساسی خود را ارزیابی کنید و ارائه اطلاعات صحیح از سوی آنها را بررسی کنید:

اگر سطح اضطراب شما بیشتر از آن چیزی است که در این موقعیت باید باشد، برای دفعه بعد این مورد را به یاد داشته باشید و خطر را کمتر از آنچه نشان می دهد ارزیابی کنید. اگر خشم شما بیش از حد شده است؛ به یاد داشته باشید که آب و هوای داخلی شما باید معتدل تر باشد. اگر احساسات شما نمی توانند اطلاعات صحیح را به شما برسانند، باید بیشتر از قبل نسبت به اعمال خود فکر کنید.

به جز در شرایط زندگی و مرگ، به ندرت در جامعه مدرن لازم است اقدام فوری انجام دهید.

در سایر موارد، برای کنترل احساست خود و رسیدن به قضاوت بهتر، اقدام کردن را به تاخیر بیاندازید.

اگر عصبانی هستید، بنشینید و چند نفس عمیق بکشید. یک لیوان آب بخورید. نامه ای بلند بالا برای کسی بنویسید که با اشتباهش شما را عصبانی کرده است.

اگر همین الان، همین حالا که عصبانی هستید اقدامی نکنید، چه چیزی عوض می شود؟ معمولا جواب این است که هیچ چیزی. اما اگر کمی صبر کنید و اجازه دهید عصبانیتتان فروکش کند، شاید حتی به این نتیجه برسید که اشتباه ارزیابی کرده اید. شاید پس از ارزیابی صحیح احساسات خود حتی به این نتیجه برسید که نیازی به اقدام خاصی نیست.

احساسات خود را از منظر یک فرد دیگر ارزیابی کنید:

شاید در ابتدا این کار کمی دشوار باشد، اما با کمی تمرین یاد می گیرید که پس از کنترل احساسات و صبوری برای فروکش کردن احساسات اولیه، موقعیت را از نظر یک فرد دیگر از بیرون ارزیابی کنید. شاید آنقدر که فکر می کنید حق با شما نباشد یا موقعیت آن طور که تصور می کنید بد نیست.

از موقعیت های بروز احساسات ناخواسته جلوگیری کنید:

شما دیگر باید از خود و زندگیتان شناخت خوبی داشته باشید. می دانید کدام موقعیت ها باعث عصبانیت بیجا، نگرانی های بیش از حد، حسادت و دیگر احساسات منفی در شما می شود. اگر همیشه وقتی کارهایتان روی هم جمع می شود، دچار نگرانی و در پی آن خراب کاری می شوید، سعی کنید از این به بعد کارهای خود را به موقع انجام دهید.

اگر حضور در یک جمع باعث حسادت و حسرت شما می شود و نسبت به افراد آن جمع احساس خصومت مخفیانه می کنید، سعی کنید از حضور در جمع آنها خودداری کنید. اگر رفتارهای یکی از همسایه ها خشم شما را برمی انگیزد، تلاش کنید با او روبه رو نشوید.

توجه خود را به چیز دیگری معطوف کنید:

برای کنترل احساسات منفی سعی کنید به چیز دیگری توجه کنید. اگر توجه به اندام، زیورآلات و لباس های یک نفر در مهمانی باعث حسادت شما می شود، سعی کنید به خوراکی ها و مزه آنها توجه کنید. اگر موفقیت یک نفر باعث اضطراب شما از عقب افتادن از او می شود، سعی کنید روی تلاش و عملکرد خود متمرکز شوید.

بهبود توانایی برای مقابله با مشکلات:

عمل کردن بر اساس احساسات بدون فکر باعث پیچیده شدن شرایط می شود. قرار نیست هیچ وقت در زندگی مشکل نداشته باشید. هر بار که بتوانید بدون آنکه کنترل احساسات خود را از دست بدهید مشکلی را حل کنید، اعتماد به نفستان بهتر می شود. با کمک یک مشاور سعی کنید روش های حل مشکل با آرامش و بدون مشکل را فرابگیرید.

به یاد داشته باشید که دوست داشتن خود و اهمیت دادن به خود به این معنی است که احساسات منفی خود را تحمل کنیم، نه آنکه به آنها بهایی بیش از آنچه لایق آن هستند بدهیم. برای داشتن سلامت و شادی طولانی مدت سعنی کنید کنترل احساسات خود را به دست بگیرید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (81 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (78 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (67 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (64 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (39 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه