تشخیص درگیری ذهنی و نوشخوار فکری با تست روانشناسی

  سه شنبه، 25 آذر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
تشخیص درگیری ذهنی و نوشخوار فکری با تست روانشناسی
خاموش کردن ذهن نوعی آرامش درونی می‌آورد. این همان چیزی است که همه سنت‌ها و آموزه‌های معنوی از دیرباز به دنبال آن بوده‌اند و برای کسانیکه به دنبال معنویات هستند و می‌خواهند زندگی‌شان را ارتقا دهند بسیار مفید است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، داشتن ذهنی آرام یک نعمت بزرگ است که اکثر ما از آن محروم هستیم، صداهای مختلفی که ذهن ما را درگیر خود کرده است میتواند مدیریت شود.

سر و صدای ذهن آن زمزمه های مداومی است که در ذهن خود می شنوید و هیچوقت قطع نمی شوند. درواقع مکالمه درونی است که بی وقفه در ذهن اتفاق می افتد.

ممکن است همیشه از این سروصدا آگاه نباشید چون به عادتی قدیمی و عمیق تبدیل شده و بخش طبیعی و لاینفک زندگی تلقی می شود.

این صدا مثل یک صدای پس زمینه است که هیچوقت قطع نمی شود، از لحظه ای که صبح از خواب بیدار می شوید تا وقتی که شب به خواب می روید ادامه دارد. گاهی اوقات حتی جلوی خوابیدن شما را هم می گیرد. یک نوع صدای درونی است که به طور مداوم هر چیزی را در زندگی تان، محیط اطرافتان و آدمهایی که با آنها ملاقات می کنید، تحلیل می کند. صدایی در سر است که مدام حرف می زند و حرف می زند.

ذهن هم مدام همان افکار را تکرار می کند، مثل ضبط صوتی که هیچوقت قطع نمی شود. اگر این افکار، افکاری مثبت باشند اشکالی ندارد. ولی بیشتر وقت ها این افکار منفی هستند که باعث تشدید استرس، نگرانی، عصبانیت و خستگی در شما می شوند. آنها افکاری هستند که واقعاً هیچ نیازی به آنها ندارید.

فکر کردن فعالیتی مثبت و مفید است که برای حل مشکلات، تحلیل کردن، مقایسه کردن، درس خواندن، برنامه ریختن به آن نیاز دارید. ولی خیلی وقت ها ذهن به جاهایی می رود که خودش دوست دارد و توجه شما را درگیر مسائل جزئي و پیش پاافتاده می کند. فکر کردن بیخودی فقط زمان و انرژی شما را می گیرد.

در این مطلب، بخشی از پژوهش های شخصیت شناسی دکتر کریستوفر جرمر را آوردیم تا در میان یافته هایش به دنبال سبک شخصیتی خود بگردید و اشتباهات تصمیم گیری و حل مسئله تان را بشناسید.

کرم ذهن دارید؟
1- مدام با ذهن تان درگیرید؟
2- با فکر و خیال ها خودآزاری می کنید؟
3- در هر شرایطی می خواهید مشکلات را با منطقی ترین راه، حل کنید؟
4- احساسات در زندگی شما جایی ندارد و حتی مشکلات عاطفی را می خواهید با راه های منطقی و محاسباتی حل کنید؟

اگر کرم ذهن دارید...
آنقدر با احساسات بیگانه اید که با وجود تلاش زیادتان برای حل کردن مشکلات، اغلب اطرافیان تان را آزرده می کنید. شما با تکیه بیش از اندازه به منطق، مدام خود را غرق فکر و خیال می کنید و گاهی برای پیدا کردن یک راه حل ایده آل آنقدر انرژی می سوزانید که نمی توانید لذت واقعی عبور از بحران را احساس کنید و البته به خاطر خستگی و فکر زده بودن تان نمی توانید هدیگران را هم در چنین لذتی شریک کنید. عجیب نیست اگر بار تمام مشکلات زندگی به دوش شما بیفتد چرا که شما به هوش و توانایی هیچ کس به اندازه عقل و منطق خودتان اعتماد ندارید.

فراموش نکنید...
- همه مشکلات قابل حل نیستند. هر در هم که ذهن تان توانمند باشد، باز هم می توانید تنها برخی چالش ها را حل کنید.
- احساسات شاید آشفته و بی نظم به نظر برسند اما گاهی بهترین راه برای بیرون آمدن از بحران ها هستند.
- به مشکلات برای حل شدن زمان بدهید. صرف انرژی روانی زیاد تنها توانایی شما برای برداشتن قدم های موثر را کم می کند.
- گاهی دیگران بیشتر از آنچه به کمک شما نیاز داشته باشند، می خواهند احساسات شان را درک و آرام شان کنید.

پروانه هستید؟
1- به سادگی از چیزها خسته می شوید؟
2- کارها را نیمه کاره رها می کنید و انجام و تمام کردن پروژه های مختلف برایتان غیرقابل تحمل است.
3- با ثبات میانه ای ندارید و مدام از این شاخه به آن شاخه می پرید؟

اگر پروانه هستید
کارنامه زندگی شما پر است از پروژه های نیمه کاره و ناتمام. شما با هیجان زیاد تصمیم می گیرید اما پس از مواجه شدن با اولین سختی از ادامه راه منصرف می شوید و در آرزوی پیدا کردن راهی ساده تر به دنبال کار دیگری می روید. به خاطر ناتوانی تان در رفتن از یک خط مستقیم، از اغلب همسالان تان عقب مانده اید و یک دنیا آرزوی ناکام دارید که به خاطر از این شاخه به آن شاخه پریدن هایتان به آنها نرسیده اید.

فراموش نکنید:
- خاطرات تان را یک دور مرور کنید. به خاطر از این شاخه به آن شاخه پریدن چه فرصت هایی را از دست داده اید و چقدر راه خود را طولانی کرده اید؟
- می دانیم که دست خودتان نیست اما اگر احساس می کنید توان یا تمرکز تمام کردن کاری را ندارید، از حمایت دیگران استفاده کنید.
- به شناسنامه تان نگاه کنید. دیگر زمانی برای تلف کردن نمانده و باید به ثباتی در زندگی خانوادگی، کاری و اجتماعی تان برسید. پس در نخستین قدم با شرکت در دوره های یوگا و هوشیاری، تمرکزتان را افزایش دهید.

میان زمین و هوایید؟
در لحظه زندگی می کنید و به فکر فردا نیستید؟
نمی توانید خودتان را به یک چیز متعهد کنید؟
آدم های دیگر فکر می کنند شما بی خیالید؟
نمی توانیده تصمیم بگیرید و موضوعات زندگی تان را اولویت بندی کنید؟

اگر میان زمین و هوایید...
برای شما نه گذشته معنایی دارد و نه آینده. به همین دلیل نه از پیشامدهای گذشته درس می گیرید و نه خود را برای رخدادهای آینده آماده می کنید. از نظر دیگرن شما فردی شاد و آرام هستید اما آماده نبودن تان برای مواجهه با مشکلات احتمالی و چالش های پیش رو به شما اجازه نمی دهد که واقعا شاد و آرام باشید. شما برای خلاص شدن از فکر و خیال، مشکلات را حل نمی کنید بلکه به مکانیسم دفاعی انکار متوسل می شوید و بدون حل کردن سختی های زندگی تان از آنها رو برمی گردانید.

فراموش نکنید:
- مراقب باشید آسان گیری شما به مرز بی خیالی وارد نشود و باعث از دست دادن موقعیت هایتان نشود. آرامش داشتن عالی است اما گاهی آرامش در گرو برداشتن قدم های موثر است نه یکجا نشستن و بی تفاوتی.

- قبل از آنکه یک لحظه دیگر از زندگی تان را بگذرانید، باید این واقعیت را باور کنید که عقربه های ساعت سریع می چرخند و صفحه تقویمی که خط می خورد دیگر رنمی گردد. زندگی در لحظه عالی است اما به شرط آنکه چشم انداز آینده را نادیده نگیرید و بدون از دست دادن حال برای روزهای بعدی آماده شوید.

معلم اخلاقید؟
به راحتی در مورد آدم ها قضاوت می کنید؟
مرزهای محکم و غیرقابل انعطافی در مورد خوبی و بدی دارید؟
وقتی آدم ها مطابق مرزهای شما رفتار نمی کنند، در مقابل شان جبهه می گیرید و روی شان برچسب می زنید؟ از خودتان مراقبت نمی کنید چون به نظرتان افراطی و خودخواهانه است؟

اگر معلم اخلاقید...
- برای شما جهان تنها در چند جمله تعریف می شود و اگر آدم های دیگر هم تعریف مشابه شما نداشته باشند، از آنها ناامید می شوید.

- شما زندگی سختی دارید. مدام با ذره بین به رفتارها و افکار دیگران خیره می شوید و در ذهن تان آنها را تحلیل می کنید و انرژی را که باید صرف آرامش و بهبود زندگی خودتان بکنید، بیهوده در این موارد صرف می کنید. ابعاد مثبت و دوست داشتنی آدم ها برایتان در اولویت نیست و کافی است رفتاری که از نظرتان اشتباه است را از سوی آنها ببینید تا سختگیرانه دورشان را خط بکشید و خود را از رابطه ای که جنبه های مثبتی هم می توانست داشته باشد، محروم کنید.

فراموش نکنید
- نگاهی به خودتان بیندازید. آیا اشتغال ذهنی مداومی که به خاطر رفتار و سبک زندگی دیگران برای خود ایجاد کرده اید، شما را آزار نمی دهد؟ همه ما ابعاد ناخوشایندی هم در شخصیت مان داریم و در شرایط سخت خیلی از قانون ها را رعایت نمی کنیم. پس تا در جایگاه دیگران قرار نگرفته اید و دنیا را از دریچه دید آنها ندیده اید، روی رفتارهایشان برچسب نزنید.

- زندگی خودتان را آنطور که دوست دارید اداره کنید اما از دیگارن انتظار نداشته باشید به خاطر شما و شبیه شما زندگی کنند. با چنین انتظاری شما تنها حلقه آدم های اطراف تان را تنگ تر خواهید کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (413 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (169 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (152 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (71 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (62 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (52 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (11 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس