دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / حوزه روانشناسی /

اختلالات روانی چه تاثیری بر روابط عاطفی افراد دارند؟ 

سه شنبه، 07 بهمن 1399
بیماری روانی شما ممکن است سایر جنبه های رابطه شما با همسرتان را تحت تأثیر قرار دهد. گاهی اوقات علائم اختلالات روانی می تواند باعث ایجاد احساس بی حالی شود، بر توانایی ابراز همدلی تأثیر بگذارد یا احساس اضطراب و انزوا ایجاد کند. بعضی اوقات این علائم می تواند باعث وابستگی بیش از حد یا حتی کینه توزی گردند. 

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، داشتن یک بیماری روانی می تواند از چند طریق بر صمیمیت و زندگی زناشویی شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال در مورد تاثیر افسردگی بر روابط عاطفی می توان گفت، علائم افسردگی قادرند شما را نسبت به رابطه جنسی به طور کلی بی علاقه کنند. از طرفی ممکن است محرک رابطه جنسی نامشروع گردیده، یا عوارض جانبی دارو میل جنسی را کاهش دهند. اگر متوجه شدید داروی شما از این طریق بر شما تأثیر می گذارد، با پزشک خود صحبت کنید. ولی بصورت خودسرانه مصرف داروهای خود را قطع نکنید.

ازدواج یکی از مهم ترین نقاط عطف در زندگی هر فردیست. طیف وسیعی از انواع اختلالات روانی می توانند بر روی جنبه های زندگی فردی و خانوادگی تاثیر بگذارند. برخی از این مشکلات قادرند خود را در همان سال های اولیه آغاز زندگی مشترک نشان دهند ولی آثار برخی دیگر از آنها ممکن است در طی مشکلات و مراحل مختلف زندگی مانند فرزندآوری خود را نشان دهند.

اختلالات روانی در زندگی

یکی از سوالاتی که ذهن اغلب افراد را به خود درگیر می کند این است که با وجود ابتلا به نوعی اختلال روانی، آیا باید آن را به شریک زندگی خود بگویم؟ روابط سالم می تواند یک سیستم حمایت کننده عالی و مثبت باشد، اما تصمیم شما برای فاش کردن به خود شما بستگی دارد. گاهی اوقات افراد برملا کردن انواع اختلالات روانی را نوعی لکه ننگ قلمداد می کنند. گاهی هم ترس از دست دادن شریک عاطفی مانع از بازگو کردن این حقایق می شود.

  • با این حال، یک رابطه سالم نیازمند اعتماد و ارتباط است. شما ممکن است تمایلی به گفتن این حقیقت نداشته باشید، اما اگر بخواهید رابطه با آن شخص را به سطح بالاتری برسانید این نکته قابل تأمل خواهد بود.

برای کسانی که ممکن است همان مشکلات و اختلالات روانی شما را تجربه نکنند، آموزش و درک بسیار مهم است. برای شریک زندگی، فهمیدن مراحلی که شما برای درمان وضعیت بهداشت روانی خود مانند درمان و یا دارو استفاده می کنید، می تواند مفید واقع شود. این حالت می تواند به عادی سازی آن و درک و آگاهی از اختلالات روانی کمک کند.

در صورت عدم بازگو کردن حقایق، رفتارهای غیر معمول نیز ممکن است باعث سردرگمی همسرتان شود. گفتگوی آزاد در مورد سلامت روان می تواند به رفع این سردرگمی ها کمک نموده و زمینه ای برای قبول رفتارهای خاص را فراهم آورد.

تاثیر اختلالات روانی بر روی روابط عاطفی و عاشقانه

بیماری روانی شما ممکن است سایر جنبه های رابطه شما با همسرتان را تحت تأثیر قرار دهد. گاهی اوقات علائم اختلالات روانی می تواند باعث ایجاد احساس بی حالی شود، بر توانایی ابراز همدلی تأثیر بگذارد یا احساس اضطراب و انزوا ایجاد کند. بعضی اوقات این علائم می تواند باعث وابستگی بیش از حد یا حتی کینه توزی گردند.

چه زمانی وقت درمان فردی یا زوج درمانی می باشد؟

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که همه روابط با هم مشکل دارند. با این حال، اگر علائم شما افزایش یافته است یا شما و شریک زندگی خود برای رشد در رابطه نیاز به کمک بیشتری دارید، ممکن است ایده خوبی باشد که از متخصصان روانشناس ما نوبت بگیرید. یک زوج درمانگر می تواند به عنوان شخص سوم بیطرف بعنوان آموزش دهنده برای رشد و کمک به رفع چالش های خاص کمک نماید.

درمان مستقل هم می تواند به درک بهتر کمک کند، چرا که هر چه بتوانیم بصورت جداگانه خوب باشیم، می توانیم در روابط هم نقش بهتری ایفا کنیم.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
مراحل سابمیت مقاله
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
سابمیت مقاله چیست؟