اختلال روانی نوموفوبیا یا جدایی از موبایل

  شنبه، 15 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
اختلال روانی نوموفوبیا یا جدایی از موبایل
نوموفوبیا نه تنها روی ذهن، بلکه روی روابط فردی نیز اثر مخرب دارد چراکه فرد به لحاظ جسمی حضور دارد اما به لحاظ روانی غایب است. وابستگی به تلفن همراه، در صورت ناتوانی در برابر چک کردن تلفن همراه یا پاسخ دادن به پیام ها و تماس ها، می تواند شغل بیمار را نیز به خطر بیاندازد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، تعداد زیادی از مردم وقتی متوجه گم شدن یا جا گذاشتن گوشی خود می شوند، اضطراب زیادی وجودشان را فرامی گیرد و به هر دری می زنند تا آن را پیدا کنند. شاید این استرس و نگرانی تا حدی طبیعی باشد، چراکه امروزه گوشی هوشمند مانند یک دستگاه رایانه شخصی است که اطلاعات کاربردی زیادی روی آن ذخیره شده؛ اما وقتی این نگرانی از حد طبیعی فراتر برود و به حالتی بیمارگونه تبدیل شود، آن روی سکه استفاده از گوشی های هوشمند پدیدار می شود و به جای آنکه گوشی ابزاری در دست کاربر باشد، این کاربر است که می فهمد خود را در اختیار گوشی هوشمند قرار داده و درنهایت هم مشکلات بسیاری برای چنین کاربری ایجاد می شود.

این ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می شود، «نوموفوبیا» نام دارد که مخفف «no mobile-phone phobia» است. اگرچه این نوع بیماری کاملا جدید محسوب می شود، اما بسیار شایع است و میلیون ها نفر را در سراسر دنیا تحت تأثیر قرار می دهد.

این اختلال که با اضطراب جدایی همراه است، دارای علائم زیر است:

  • افزایش ضربان قلب و فشار خون
  • تنگی نفس
  • اضطراب
  • تهوع
  • لرزش
  • گیجی
  • افسردگی
  • ناراحتی
  • ترس و پانیک

با این حال، در بین متخصصان حوزه سلامت روان بر سر طبقه بندی آن به عنوان فوبیا، اختلال اضطرابی، اختلال سبک زندگی یا اعتیاد توافق حاصل نشده است، اما در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی از آن به عنوان نوعی فوبیا یاد شده است:

  • ترس شدید و غیر منطقی یا اضطراب مرتبط با یک شی یا وضعیت خاص
  • مواجهه با شرایط یا شی مورد نظر باعث اضطراب آنی می شود
  • فرد می داند که ترسش بیش از حد است.
  • از موقعیت ترسناک حذر می کند.
  • روتین زندگی و روابط در اثر ابتلا به فوبیا مختل می شود.

مشخصات فوق به خوبی توصیف کننده فردی است که به تلفن همراه خود دسترسی ندارد و دچار اضطراب شده است.

عوارض ابتلا به نوموفوبیا:

تفاوتی ندارد نوموفوبیا نوعی اعتیاد، فوبیا، اختلال اضطرابی یا هر چیز دیگری باشد، تاثیر زنجیر شدن به تلفن همراه و اضطراب ناشی از نبود آن بسیار ناتوان کننده است.

عواقب ابتلا به نوموفوبیا یا ترس از نبود تلفن همراه مانند هر نوع اعتیاد دیگری است: این حالت باعث اشتغال ذهنی دائمی فرد به تلفن همراه خود می شود و فرد در صورت ابتلا به افسردگی، اضطراب یا تنهایی بیشتر از قبل به آن پناه می برد. این امر در مورد افرادی با سابقه قبلی ابتلا به اضطراب نیز صدق می کند که تلفن همراه خود را همانند داروی مسکن می دانند.

نوموفوبیا نه تنها روی ذهن، بلکه روی روابط فردی نیز اثر مخرب دارد چراکه فرد به لحاظ جسمی حضور دارد اما به لحاظ روانی غایب است. وابستگی به تلفن همراه، در صورت ناتوانی در برابر چک کردن تلفن همراه یا پاسخ دادن به پیام ها و تماس ها، می تواند شغل بیمار را نیز به خطر بیاندازد. این وابستگی با کاهش قدرت تمرکز و توجه فرد، بهره وری شغلی وی را کاهش می دهد. رفت و برگشت دائمی به سمت موبایل و کار باعث افزوده شدن حداقل 2 ساعت به زمان کار در طول روز می شود.

تاثیر نوموفوبیا بر عملکرد شناختی نیز ثابت شده است. تاثیر منفی اعتیاد به تلفن همراه بر عملکرد تحصیلی و کاهش نمرات آزمون ها ثابت شده است. تقریبا 40 درصد دانش آموزان پذیرفته اند که نمرات پایین آنها به دلیل صرف زمان زیاد برای تلفن همراه است.

ارزیابی و درمان نوموفوبیا:

در حال حاضر، تشخیص و ارزیابی ابتلا به این اختلال با استفاده از پرسشنامه ای 20 سوالی انجام می شود که شامل دسته های زیر است:

  • ناتوانی در برقراری ارتباط
  • از دست دادن ارتباط
  • ناتوانی در پردازش اطلاعات
  • از دست دادن آسایش و راحتی در زندگی

این پرسشنامه نه تنها افرادی را که در معرض خطر ابتلا به نوموفوبیا هستند شناسایی می کند، بلکه به تشخیص این اختلال نیز کمک می کند.

درمان نوموفوبیا یا ترس از نبود تلفن همراه شامل مشاوره بین فردی، رفتار درمانی شناختی، و درمان اعتیاد می شود.

مواجهه درمانی نیز می تواند به درمان بیمار کمک کند که از نبردن تلفن همراه به اتاق تا به تدریج پیشرفت به سناریوهای واقعی در زندگی و افزایش زمان نبود تلفن همراه را شامل می شود. ذهن آگاهی نیز می تواند تمایل به نوموفوبیا را، به خصوص در بین زنان، کاهش دهد.

یکی از جنبه های ذاتی درمان نوموفوبیا، خوددرمانی است و روان درمانگر به بیمار کمک می کند که به جای آنکه تلفن همراه بر او کنترل داشته باشد، او بر تلفن همراه کنترل پیدا کند.

زمان بندی: بیمار تا چند ساعت، به خصوص شب ها، از چک کردن تلفن همراه خودداری می کند.

رسانه های اجتماعی: گشتن در رسانه های اجتماعی محدود می شود تا فرد روش های دیگری را برای برقراری ارتباط با اطرافیان خود بیاموزد.

هشدار پیام: از فرد خواسته می شود که هشدار پیام های خود را خاموش کند و کمتر از قبل تلفن همراه خود را چک کند.

پاک کردن نرم افزارها: اگر تلفن همراه پر از بازی، عکس و نرم افزار است، از بیمار خواسته می شود که برخی از آنها را پیام کند. این باعث می شود ارتباط و نیاز بین بیمار و تلفن همراه کاهش یابد.

آیا نوموفوبیا اپیدمی می شود؟

با توجه به آنکه تکنولوژی هر روز جنبه های بیشتری از زندگی انسان را کنترل می کند، آیا نوموفوبیا تبدیل به یک اپیدمی می شود؟ شواهدی مبنی بر این پیدا شده است که هر روز جدا شدن افراد از تلفن همراهشان سخت تر می شود. اگر به تلفن همراه خود دسترسی نداشته باشند، دچار سطح بالایی از اضطراب جدایی و احساس پانیک می شوند.

با این حال، بسیاری از روانشناسان نیز معتقدند همانند بسیاری از دیگر تغییرات بزرگ در تاریخ بشر، نگرانی اخلاقی در این رابطه وجود دارد، اما بسیاری از افراد می توانند رابطه خود با تلفن همراهشان را به خوبی مدیریت کنند. افراد کمی به شدت به تلفن همراه خود وابسته هستند و تعداد کسانی که در اثر عدم دسترسی به تلفن همراه خود دچار ترس ناتوان کننده می شوند، حتی کمتر از این تعداد است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (527 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (31 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان