علل و علائم گره خوردگی زبان نوزاد و روش های درمان

  چهارشنبه، 01 دی 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
علل و علائم گره خوردگی زبان نوزاد و روش های درمان
گره زبان نوزاد مشکلی است که اغلب افراد آن را نادیده می گیرند و آن را درمان نمی کنند، اما نکته جالب توجه این است که درمان نکردن گره خوردگی زبان می تواند مشکلات جبران ناپذیری را داشته باشد. با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این مشکل بحث کنیم.

خیلی از کودکانی که به گره خوردگی زبان مبتلا هستند به راحتی شیر می خورند (چه شیر مادر و چه شیرخشک) اما درصورت سفت بودن گره خوردگی زبان توانایی نوزاد برای خوردن شیرمادر و دربرخی موارد شیرخشک، مختل می شود. نام پزشکی گره خوردگی زبان، آنکیلوگلوسیا (ankyloglossia) نام دارد.

گره خوردگی زبان نوزاد چیست؟

گره خوردگی زبان وضعیتی است که به خاطر کوتاهی لگام ایجاد می شود که حرکت زبان را محدود می کند. بعنوان مثال، برخی افراد برای لیسیدن دور لب خود یا بالا بردن زبان در داخل دهانشان مشکل دارند. این می تواند به این معنی باشد که در غذاخوردن و حرف زدن دچار مشکل هستند.لگام ها بندهایی کوچک از بافت هستند که در زیر زبان، درون گونه ها کنار دندان آسیای پشتی و زیر لب بالایی قرار دارند. وقتی جنین در رحم مادر شکل می گیرد، این بندها رشد برخی از ساختارهای دهانی را هدایت می کنند. زمانی که نوزاد به دنیا می آید، لگام ها کمی بلند هستند، گرچه به قرارگیری دندان های نوزاد کمک می کنند. لگام های زیر زبان، لگام های زبانی نامیده می شوند.
درحدود دو درصد از نوزادان ممکن است دچار گره خوردگی زبان شوند. اگر لگام خود به خود شل شود و اجازه بدهد که زبان آزادانه برای خوردن و حرف زدن حرکت کند، گره خوردگی زبان در کودکی از بین می رود. اما در برخی موارد، لازم خواهد شد که برای آزاد کردن زبان، کودک جراحی (فرِنِکتومی) انجام دهد.

گره خوردگی زبان نوزاد

عوارض گره زبانی کودک

بیماری گره زبانی بر روی رشد دهانی کودک اثر گذار بوده و در نتیجه می تواند غذا خوردن، صحبت کردن و حتی بلعیدن او را تحت تأثیر خود قرار دهد.به عنوان مثال گره زبانی می تواند منجر به موارد زیر شود:

مشکلات مربوط به تغذیه با شیر مادر

شیردهی به کودک نیاز دارد تا هنگام مکیدن سینه، کودک زبان خود را روی لثه پایین نگه دارد. اما اگر نتواند زبان را جابجا کند یا آن را در وضعیت مناسب نگه دارد، ممکن است کودک به جای مکیدن نوک پستان، آن را بجود. این می تواند باعث درد قابل توجه نوک سینه شده و در توانایی کودک در مکیدن شیر اختلال ایجاد کند. در نتیجه کودک مبتلا به گره زبانی به علت مشکلات مکیدن شیر تغذیه کافی نداشته و ممکن است دچار مشکلات رشد شود.

مشکلات گفتاری

کودک مبتلا به گره زبانی در ایجاد صداهای خاص مثل «س»، «ز»، «د»، «ت»، «ر»، «ث» و «ل» دچار مشکل خواهد شد.

بهداشت دهان و دندان نامناسب

در کودکان و بزرگسالان بیماری ممکن است تمیز کردن دندان ها را با مشکل مواجه کرده و در نتیجه باقی ماندن مواد غذایی در داخل دهان، فرد دچار پوسیدگی دندان یا التهاب لثه ها شود. همچنین گره زبانی می تواند منجر به ایجاد شکاف یا فضا بین دو دندان جلویی شود.

چالش در فعالیت های دهانی

گره زبانی علاوه بر تمامی موارد گفته شده می تواند فعالیت های دهانی مثل لیس زدن بستنی، بوسیدن یا فوت کردن را با مشکل مواجه کند.

چه چیزی سبب گره خوردگی زبان نوزاد می شود؟

علت دقیق گره خوردگی زبان نوزاد ناشناخته است. اما به نظر، ژنتیکی می رسد بنابراین، اگر کسی در خانواده شما دارای لکنت زبان است، ممکن است کودک شما نیز دچار آن شود.

علائم گره خوردگی زبان نوزاد

  • ساختار تغییر یافته و ظاهر چهره و دندان
  • مشکلاتی در خوردن
  • مشکلات هضم
  • تاخیر در حرف زدن
  • مشکل داشتن در انجام کارهای ساده ای مانند لیسیدن بستنی
  • یک معاینه فیزیکی ،علائم بیشتری را نشان می دهد، مانند:
  • عدم توانایی زبان برای حرکت میان لب ها
  • عدم توانایی لمس سقف دهان به وسیله زبان
  • نوک زبان که به نظر صاف یا مربع می رسد
  • نوک زبان به نظر دارای شکاف یا قلب شکل می رسد

گره خوردگی زبان نوزاد و تغذیه با شیر مادر

بزرگترین عارضه ی لکنت زبان، مشکل در شیر مادر خوردن است همه ما از مزایای تغذیه با شیر مادر می دانیم ، برای نوزاد تازه متولد شده، تغذیه با شیر مادر ،نه تنها سالم نیست، بلکه راهی عالی برای پیوند با مادر است. یک کودک با مشکل گره خوردگی زبان ،لذت شیر مادر خوردن را از دست می دهد این شرایط موجب نارضایتی در تمام دوره شیردهی می شود -هم برای مادر و هم برای کودک. شما ممکن است هزاران مشاور تغذیه ای را ببینید، اما تا زمانی که گره خوردگی زبان نوزاد را درمان نکنید، تجربه شیر دهیتان بهبود نخواهد یافت.

درمان گره خوردگی زبان نوزاد و کودکان

خبر خوب این است که موارد بسیاری زیادی از گره خوردگی زبان به خودی خود در طی شش هفته اول زندگی نوزادی درست می شود.بقیه کودکان دیگر یاد می گیرند که با این شرایط به زندگی عادی خود ادامه دهند اما تعداد زیادی از کودکان نیازمند اقدامات اصلاحی هستند که جراحی یک راه حل برای اصلاح این شرایط است. هنگامی که پزشک شما مشکل گره خوردگی زبان را تشخیص می دهد، ممکن است به او یک فرموتومی توصیه کند دکتر شما حتی ممکن است شما را به یک متخصص برای جراحی،ارجاع دهد. سن، در این روش جراحی مهم نیست می توان آن را برای یک نوزاد 7 روزه و همچنین فردی 70 ساله انجام داد این جراحی به خودی خود بسیار امن و مقرون به صرفه است.

درمان گره خوردگی زبان نوزاد به روش فرِنِکتومی

این تکنیک برحسب سن فرد متفاوت است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

فرِنِکتومی نوزادان کوچکتر از 12 ماهه

عمل بدون بیهوشی انجام می گیرد. سر نوزاد محکم گرفته می شود و لگام زبان با قیچی جراحی بریده می شود. تجقیقات زیادی گزارش می کنند که برای اکثر نوزادان شیرخوردن بلافاصله بعد از این عمل بهبود می یابد و همچنین حرکت زبان طی سه ماه پس از جراحی به حالت عادی برمی گردد.

فرِنِکتومی بچه های بزرگتر و بزرگسالان

بیهوشی عمومی یا موضعی برای فرد انجام می شود. پس از عمل نیاز به بخیه خواهد بود. التیام یافتن آن چند هفته یا ماه طول می کشد. به فرد توصیه می شود آب نمک قرقره کند، از دهان شوی های کلرهکسیدین استفاده کرده و داروهای ضدالتهاب مثل پارستمول (parcetemol) یا ایبوپروفن (ibuprofen) مصرف کند (در کودکان زیر 14 سال مصرف آسپیرین توصیه نمی شود). کودکان بزرگتر و بزرگسالان پس از جراحی به گفتاردرمانی نیاز پیدا می کنند.

فرونوپلاستی روشی برای درمان گره خوردگی زبان نوزاد

گزینه دیگری نیز وجود دارد، فرونوپلاستی که می تواند برای رها سازی زبان استفاده شود ، فروموتومی می تواند بدون بیهوشی یا بی حسی موضعی انجام شود.مشکل این جراحی این است که، یک سوم بچه ها باید برای بهبود کامل، دوبار این جراحی را انجام دهند.گره خوردگی زبان نوزاد وضعیت خطرناکی نیست اما می تواند منجر به تاخیر در رشد دهانی و همچنین افزایش ضعیف وزن شود. اگر فکر می کنید ،کودک شما مبتلا به گره خوردگی زبان است، حتما به مشاوره پزشکی بروید به یاد داشته باشید، تنها موارد بسیار شدیدی از گره خوردگی زبان نوزاد و کودکان نیاز به عمل جراحی دارند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (126 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (86 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (66 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (56 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه