علل و علائم تبخال تناسلی در کودکان و روش های درمان

  شنبه، 21 اسفند 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
علل و علائم تبخال تناسلی در کودکان و روش های درمان
تبخال ممکن است در زمان بدو تولد و به علت وجود این بیماری در مادر برای کودک رخ دهد. بروز تبخال تناسلی در کودکان بسیار نادر است اما احتمال آن در صورت ابتلای مادر وجود دارد.ما در این مطلب علائم و روش های تبخال تناسلی در کودکان را بررسی می کنیم.

تبخال تناسلی وضعیتی است که در آن زخم هایی در اطراف ناحیه تناسلی ایجاد می شود. ممکن است در زمان تولد برای شما اتفاق بیفتد و به آن تبخال اکتسابی هنگام تولد می گویند. در غیر این صورت ممکن است در هر زمانی بعد از زندگی خود مبتلا شوید. تبخال اکتسابی از بدو تولد ممکن است به یک عفونت کل سیستم تبدیل شود. به آن تبخال سیستمیک می گویند.

آیا تبخال تناسلی در کودکان شایع است؟

ابتلای کودکان به تبخال تناسلی یک مشکل نادر است. با این حال، اگر مادر حامل ویروس تبخال باشد این احتمال وجود دارد که کودک نیز مبتلا شود. اما تبخال تناسلی در نوزادان ممکن است رخ دهد اگر شیوع تبخال برای مادر درست قبل از شروع زایمان اتفاق بیفتد، ممکن است کودک هنگام عبور از دهانه رحم و واژن با ویروس در تماس باشد. اما اگر شیوع این بیماری در دوران بارداری برای مادر اتفاق بیفتد، احتمال انتقال آن به کودک کمتر است. به این دلیل است که سیستم ایمنی مادر باید آنتی بادی هایی برای مبارزه با ویروس تولید کرده باشد. این آنتی بادی ها از طریق جفت به کودک منتقل می شوند. بنابراین، کودک در برابر ویروس محافظت می شود. اما اگر شیوع این بیماری در اواخر بارداری اتفاق بیفتدممکن است پزشک برای سزارین اقدام کند.

علائم تبخال تناسلی در کودکان

هنگامی که کودک به ویروس آلوده می شود علائمی شبیه آنفولانزا پیدا می کند. در چنین مواردی بلافاصله مشاوره پزشکی لازم است. در زیر شایع ترین علائم تبخال تناسلی در کودکان نوپا یا کودکان در هر گروه سنی آمده است:

  • خارش و گاهی حتی درد در ناحیه تناسلی
  • تاول یا برجستگی در ناحیه تناسلی
  • تب
  • حساسیت و تورم در غدد کشاله ران
  • درد های عضلانی
  • ترشح غیر طبیعی از واژن یا آلت تناسلی
  • احساس درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

شما اولین عفونت را معمولاً پس از 2 تا 14 روز از ابتلا به ویروس مشاهده خواهید کرد. شما شاهد تاول ها یا برآمدگی هایی در ناحیه تناسلی خواهید بود که حدود سه هفته ادامه خواهند داشت. هنگامی که اولین عفونت فروکش کرد ویروس در سلول عصبی غیرفعال می شود و بعداً با ظاهر شدن شرایط مساعد دوباره زنده می شود. زخم های بار دوم معمولاً طولانی نیستند. برخی از دلایلی که باعث فعال شدن مجدد ویروس در آینده می شود عبارتند از:

  • برخی از بیماری ها در آینده که ایمنی را به خطر میاندازد
  • فشار
  • خستگی
  • قرارگیری در معرض نور خورشید
  • دختران می توانند در طول قاعدگی شاهد شیوع این بیماری باشند

    نوزاد

تبخال تناسلی چگونه در کودکان پخش می شود؟

اگر سابقه تماس با تبخال وجود نداشته باشد احتمال سوء استفاده جنسی وجود دارد. متخصص اطفال ممکن است سؤالاتی در این زمینه بپرسد تا علت اصلی را شناسایی کند.

عوارض تبخال تماسلی در کودکان

ویروس تبخال تناسلی می توانند با ایجاد علائم شدید و کشنده جان نوزادان را به خطر بيندازند. ازجمله این عوارض در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صدمات کشنده به اعضای حیاتی بدن ازجمله کبد، شش ها و قلب
  • ایجاد عفونت های ویروسی خطرناکی مانند مننژیت ویروسی
  • به وجود آمدن تناوبی تاول های دردناک روی پوست، چشم ها، ناحیه تناسلی یا دهان
  • کوری
  • ناشنوایی
  • حمله صرع

چگونه تبخال تناسلی در کودکان تشخیص داده می شود؟

  • تجزیه و تحلیل مایع از زخم ها
  • آزمایش خون در صورت عدم وجود زخم
  • درمان تبخال تناسلی برای کودکان

هیچ درمان خاصی برای تبخال تناسلی وجود ندارد. پزشک در هنگام شیوع بیماری دارو تجویز می کند که از شدت و دفعات آن میکاهد. این دارو همچنین خطر سرایت بیماری را به دیگرانی که در تماس هستند به حداقل می رساند. در درمان تبخال تناسلی از پماد ها یا قرص های ضد ویروسی استفاده می شود. همچنین می توانید برای جلوگیری از شیوع بیماری، برخی درمان های سرکوب کننده روزانه همراه با دارو تجویز کنید. به کودکان مبتلا به عفونت های شدید یا مکرر توصیه می شود برخی از آزمایشات مربوط به بیماری های نقص ایمنی مانند HIV را انجام دهند. نتایج آزمایش به پزشک در تصمیم گیری برای تجویز دارو های ضد ویروسی کمک می کند.

چگونه از تبخال تناسلی در کودکان پیشگیری کنیم؟

  • به کودکان باید بهداشت صحیح دست را آموزش داد. آن ها نباید بدون شستن دست به اندام تناسلی خود دست بزنند
  • کودکان باید عادات بهداشت شخصی سالمی داشته باشند
  • به کسی که تبخال دارد اجازه ندهید نوزاد را ببوسد
  • باید به نوجوانان آموزش جنسی مناسب داده شود. نه تنها خطر ابتلا به تبخال تناسلی بلکه سایر بیماری های مقاربتی را نیز کاهش می دهد

نکاتی برای بزرگسالان

  • هنگامی که کودک دچار زخم می شود دارو های ضد ویروسی شدت و گسترش بیماری را به حداقل می رساند
  • کاندوم شانس ابتلا به تبخال تناسلی را محدود می کند
  • اگر می دانید که ویروس تبخال دارید و اخیراً در اواخر بارداری شیوع پیدا کرده اید، به پزشک خود اطلاع دهید. اجازه دهید پزشک وضعیت را تجزیه و تحلیل کند و تصمیم بگیرد که آیا سزارین را انتخاب کند یا نه

آیا درمانی برای تبخال تناسلی در کودکان وجود دارد؟

  • برای درمان این مشکل درمان خاصی وجود ندارد. پزشک با تجویز دارو تنها می تواند شدت و دفعات این مشکل را کاهش دهد. با استفاده از این داروها خطر سرایت این بیماری کاهش می یابد.
  • داروهایی نظیر پمادها و قرص های ضد ویروسی برای درمان تبخال تناسلی پیشنهاد می شوند.
  • اگر کودک به طور مکرر به این عفونت مبتلا شود برخی آزمایش های مربوط به نقص ایمنی مانند HIV واجب می گردد.

اگر مادر تبخال تناسلی داشته باشد باید سزارین انجام دهد؟

بستگی دارد. اگر قبل از سه ماهه ی سوم یا قبل از بارداری به بیماری تبخال مبتلا شده باشید و هنگام پاره شدن کیسه ی آب یا شروع زایمان هیچ یک از علائم بیماری را نداشته باشید، امکان زایمان طبیعی برای تان وجود دارد. در این موارد، پزشک از شما آزمایش می گیرد تا مطمئن شود که بیماری عود نکرده است.در چنین شرایطی، بنابر گزارشات CDC احتمال ابتلای بچه به این بیماری کمتر از 1 درصد است. به این خاطر که به محض مواجهه با ویروس تبخال، بدن تان پادتن تولید می کند و این پادتن ها از راه جفت به بچه منتقل می شوند. حتی اگر هنگام زایمان بی آنکه بدانید بدن تان ویروس را بیرون بریزد، طی 6 تا 12 هفته این پادتن ها از بچه در برابر بیماری محافظت می کنند.

از سویی دیگر، اگر هنگام پاره شدن کیسه ی آب یا زایمان، علائم برون ریزی بیماری را داشته باشید یا بیماری ناگهان عود کند، نیاز به زایمان سزارین پیش می آید. نشانه های عود و برون ریزی بیماری، ظهور زخم های قابل رویت در گردنه ی رحم، واژن و بخش های بیرونی دستگاه تناسلی یا بروز درد، سوزش و خارش است. (درحال حاضر، هیچ راه قابل اعتمادی برای اطمینان از اینکه بدن در حال برون ریزی بیماری است، وجود ندارد.)

همچنین اگر برای اولین بار در اواخر بارداری به تبخال مبتلا شوید و آزمایشات خون تایید کنند که قبلا این بیماری را نداشته اید، برخی از متخصصین توصیه می کنند که حتی اگر در هنگام زایمان هیچ یک از علائم بیماری را نداشته باشید، بازهم باید سزارین انجام دهید.به این دلیل که با بروز عفونتی جدید، بدن فرصت کافی برای تولید پادتن و انتقال آن به بچه را نداشته است. اولین برون ریزی تبخال معمولا بیشتر از دفعات بعدی آن به طول می انجامد و شدیدتر است و این احتمال وجود دارد که در حین زایمان همچنان به برون ریزی ویروس ادامه دهید. اگر چنین باشد، احتمال انتقال بیماری به فرزندتان زیاد و بالای 50درصد است.

با اینحال، اگر زخم های تبخالی در نقاطی غیر از ناحیه ی دستگاه تناسلی تان باشد، می توانید زایمان طبیعی داشته باشید. از جمله موارد استثنای دیگر، حالتی است که زخم و دیگر علائم بیماری را داشته باشید اما وقتی هنوز فرزندتان نارس است، کیسه ی آب تان پاره شود. در چنین شرایطی، پزشک ممکن است زایمان را به تاخیر بیاندازد تا به این واسطه وقت بیشتری برای رشد و تکامل به بچه بدهد. (در این میان ممکن است که با تزریق داروی ضدویروس تحت درمان قرار بگیرید.)

به منظور افزایش احتمال زایمان طبیعی، برخی متخصصین از جمله اعضای کالج متخصصین زنان و زایمان آمریکا، توصیه می کنند که از هفته ی 36 بارداری تا زمان زایمان به زنان بارداری که علائم بیماری تبخال تناسلیِ فعال را دارند، داروی ضد ویروس خوراکی داده شود تا احتمال برون ریزی بیماری در هنگام زایمان کاهش پیدا کند و این زنان بتوانند زایمان طبیعی داشته باشند.

نتیجه گیری

تبخال تناسلی یک بیماری مادام العمر است که عموماً بزرگسالان را درگیر می کند. اما می تواند کودکان و نوجوانان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در صورت رعایت بهداشت شخصی کافی می توان از انتقال به طور کلی جلوگیری کرد. آموزش جنسی مناسب باید به نوجوانان داده شود. اگر شما یا فرزندتان شاهد هر گونه زخمی در ناحیه تناسلی بدون علائم عمده دیگر بودید فوراً با متخصص اطفال مشورت کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (143 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (93 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (79 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (66 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (63 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (56 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (39 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (38 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (38 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
رهبر معظم انقلاب: بازی کردن هنرپیشه ای مثل فردین فی نفسه نمی تواند مشکلی داشته باشد ولی...
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
(ویدئو) جنجال جدید شهربانو منصوریان، قهرمان ووشو ایران/ بانوی قهرمان‌ ایران، در ازای 5 طلای جهانی، 5 طلای آسیا و یک گونی مدال، تحصیل بدون کنکور در رشته دندانپزشکی را درخواست کرد
(ویدیو) ماجرای جالب و عجیب عاشق شدن میترا حجار بازیگر، سریال سرزمین مادری/ علت متفاوت ازدواج نکردن وی
(ویدئو) پشت صحنه ساخت آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده / آقای خواننده چه غش میکنه از صدای خودش
(تصاویر) چیدمان ایرانی پسند خانه ی رحمان عموزاد، دارنده مدال نقره المپیک 2024، و همسر جوان و موقرش با کابینت های چوبی و مبلمان استخوانی/ واای به این میگن حیاط👌 شیک و باصفا
(عکس) عاشقانه‌ی خاص نیکی کریمی، شاپرک سریال "سرزمین مادری"، برای خواهر و خواهرزاده‌ی نازش در خارج از کشور/ باورتون میشه خواهر باشن؟ دریغ از یه نوک سوزن شباهت
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن