ساعدنیوز
ساعدنیوز

علل و علائم تبخال تناسلی در کودکان و روش های درمان

  شنبه، 21 اسفند 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
علل و علائم تبخال تناسلی در کودکان و روش های درمان
تبخال ممکن است در زمان بدو تولد و به علت وجود این بیماری در مادر برای کودک رخ دهد. بروز تبخال تناسلی در کودکان بسیار نادر است اما احتمال آن در صورت ابتلای مادر وجود دارد.ما در این مطلب علائم و روش های تبخال تناسلی در کودکان را بررسی می کنیم.

تبخال تناسلی وضعیتی است که در آن زخم هایی در اطراف ناحیه تناسلی ایجاد می شود. ممکن است در زمان تولد برای شما اتفاق بیفتد و به آن تبخال اکتسابی هنگام تولد می گویند. در غیر این صورت ممکن است در هر زمانی بعد از زندگی خود مبتلا شوید. تبخال اکتسابی از بدو تولد ممکن است به یک عفونت کل سیستم تبدیل شود. به آن تبخال سیستمیک می گویند.

آیا تبخال تناسلی در کودکان شایع است؟

ابتلای کودکان به تبخال تناسلی یک مشکل نادر است. با این حال، اگر مادر حامل ویروس تبخال باشد این احتمال وجود دارد که کودک نیز مبتلا شود. اما تبخال تناسلی در نوزادان ممکن است رخ دهد اگر شیوع تبخال برای مادر درست قبل از شروع زایمان اتفاق بیفتد، ممکن است کودک هنگام عبور از دهانه رحم و واژن با ویروس در تماس باشد. اما اگر شیوع این بیماری در دوران بارداری برای مادر اتفاق بیفتد، احتمال انتقال آن به کودک کمتر است. به این دلیل است که سیستم ایمنی مادر باید آنتی بادی هایی برای مبارزه با ویروس تولید کرده باشد. این آنتی بادی ها از طریق جفت به کودک منتقل می شوند. بنابراین، کودک در برابر ویروس محافظت می شود. اما اگر شیوع این بیماری در اواخر بارداری اتفاق بیفتدممکن است پزشک برای سزارین اقدام کند.

علائم تبخال تناسلی در کودکان

هنگامی که کودک به ویروس آلوده می شود علائمی شبیه آنفولانزا پیدا می کند. در چنین مواردی بلافاصله مشاوره پزشکی لازم است. در زیر شایع ترین علائم تبخال تناسلی در کودکان نوپا یا کودکان در هر گروه سنی آمده است:

  • خارش و گاهی حتی درد در ناحیه تناسلی
  • تاول یا برجستگی در ناحیه تناسلی
  • تب
  • حساسیت و تورم در غدد کشاله ران
  • درد های عضلانی
  • ترشح غیر طبیعی از واژن یا آلت تناسلی
  • احساس درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

شما اولین عفونت را معمولاً پس از 2 تا 14 روز از ابتلا به ویروس مشاهده خواهید کرد. شما شاهد تاول ها یا برآمدگی هایی در ناحیه تناسلی خواهید بود که حدود سه هفته ادامه خواهند داشت. هنگامی که اولین عفونت فروکش کرد ویروس در سلول عصبی غیرفعال می شود و بعداً با ظاهر شدن شرایط مساعد دوباره زنده می شود. زخم های بار دوم معمولاً طولانی نیستند. برخی از دلایلی که باعث فعال شدن مجدد ویروس در آینده می شود عبارتند از:

  • برخی از بیماری ها در آینده که ایمنی را به خطر میاندازد
  • فشار
  • خستگی
  • قرارگیری در معرض نور خورشید
  • دختران می توانند در طول قاعدگی شاهد شیوع این بیماری باشند

    نوزاد

تبخال تناسلی چگونه در کودکان پخش می شود؟

اگر سابقه تماس با تبخال وجود نداشته باشد احتمال سوء استفاده جنسی وجود دارد. متخصص اطفال ممکن است سؤالاتی در این زمینه بپرسد تا علت اصلی را شناسایی کند.

عوارض تبخال تماسلی در کودکان

ویروس تبخال تناسلی می توانند با ایجاد علائم شدید و کشنده جان نوزادان را به خطر بيندازند. ازجمله این عوارض در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صدمات کشنده به اعضای حیاتی بدن ازجمله کبد، شش ها و قلب
  • ایجاد عفونت های ویروسی خطرناکی مانند مننژیت ویروسی
  • به وجود آمدن تناوبی تاول های دردناک روی پوست، چشم ها، ناحیه تناسلی یا دهان
  • کوری
  • ناشنوایی
  • حمله صرع

چگونه تبخال تناسلی در کودکان تشخیص داده می شود؟

  • تجزیه و تحلیل مایع از زخم ها
  • آزمایش خون در صورت عدم وجود زخم
  • درمان تبخال تناسلی برای کودکان

هیچ درمان خاصی برای تبخال تناسلی وجود ندارد. پزشک در هنگام شیوع بیماری دارو تجویز می کند که از شدت و دفعات آن میکاهد. این دارو همچنین خطر سرایت بیماری را به دیگرانی که در تماس هستند به حداقل می رساند. در درمان تبخال تناسلی از پماد ها یا قرص های ضد ویروسی استفاده می شود. همچنین می توانید برای جلوگیری از شیوع بیماری، برخی درمان های سرکوب کننده روزانه همراه با دارو تجویز کنید. به کودکان مبتلا به عفونت های شدید یا مکرر توصیه می شود برخی از آزمایشات مربوط به بیماری های نقص ایمنی مانند HIV را انجام دهند. نتایج آزمایش به پزشک در تصمیم گیری برای تجویز دارو های ضد ویروسی کمک می کند.

چگونه از تبخال تناسلی در کودکان پیشگیری کنیم؟

  • به کودکان باید بهداشت صحیح دست را آموزش داد. آن ها نباید بدون شستن دست به اندام تناسلی خود دست بزنند
  • کودکان باید عادات بهداشت شخصی سالمی داشته باشند
  • به کسی که تبخال دارد اجازه ندهید نوزاد را ببوسد
  • باید به نوجوانان آموزش جنسی مناسب داده شود. نه تنها خطر ابتلا به تبخال تناسلی بلکه سایر بیماری های مقاربتی را نیز کاهش می دهد

نکاتی برای بزرگسالان

  • هنگامی که کودک دچار زخم می شود دارو های ضد ویروسی شدت و گسترش بیماری را به حداقل می رساند
  • کاندوم شانس ابتلا به تبخال تناسلی را محدود می کند
  • اگر می دانید که ویروس تبخال دارید و اخیراً در اواخر بارداری شیوع پیدا کرده اید، به پزشک خود اطلاع دهید. اجازه دهید پزشک وضعیت را تجزیه و تحلیل کند و تصمیم بگیرد که آیا سزارین را انتخاب کند یا نه

آیا درمانی برای تبخال تناسلی در کودکان وجود دارد؟

  • برای درمان این مشکل درمان خاصی وجود ندارد. پزشک با تجویز دارو تنها می تواند شدت و دفعات این مشکل را کاهش دهد. با استفاده از این داروها خطر سرایت این بیماری کاهش می یابد.
  • داروهایی نظیر پمادها و قرص های ضد ویروسی برای درمان تبخال تناسلی پیشنهاد می شوند.
  • اگر کودک به طور مکرر به این عفونت مبتلا شود برخی آزمایش های مربوط به نقص ایمنی مانند HIV واجب می گردد.

اگر مادر تبخال تناسلی داشته باشد باید سزارین انجام دهد؟

بستگی دارد. اگر قبل از سه ماهه ی سوم یا قبل از بارداری به بیماری تبخال مبتلا شده باشید و هنگام پاره شدن کیسه ی آب یا شروع زایمان هیچ یک از علائم بیماری را نداشته باشید، امکان زایمان طبیعی برای تان وجود دارد. در این موارد، پزشک از شما آزمایش می گیرد تا مطمئن شود که بیماری عود نکرده است.در چنین شرایطی، بنابر گزارشات CDC احتمال ابتلای بچه به این بیماری کمتر از 1 درصد است. به این خاطر که به محض مواجهه با ویروس تبخال، بدن تان پادتن تولید می کند و این پادتن ها از راه جفت به بچه منتقل می شوند. حتی اگر هنگام زایمان بی آنکه بدانید بدن تان ویروس را بیرون بریزد، طی 6 تا 12 هفته این پادتن ها از بچه در برابر بیماری محافظت می کنند.

از سویی دیگر، اگر هنگام پاره شدن کیسه ی آب یا زایمان، علائم برون ریزی بیماری را داشته باشید یا بیماری ناگهان عود کند، نیاز به زایمان سزارین پیش می آید. نشانه های عود و برون ریزی بیماری، ظهور زخم های قابل رویت در گردنه ی رحم، واژن و بخش های بیرونی دستگاه تناسلی یا بروز درد، سوزش و خارش است. (درحال حاضر، هیچ راه قابل اعتمادی برای اطمینان از اینکه بدن در حال برون ریزی بیماری است، وجود ندارد.)

همچنین اگر برای اولین بار در اواخر بارداری به تبخال مبتلا شوید و آزمایشات خون تایید کنند که قبلا این بیماری را نداشته اید، برخی از متخصصین توصیه می کنند که حتی اگر در هنگام زایمان هیچ یک از علائم بیماری را نداشته باشید، بازهم باید سزارین انجام دهید.به این دلیل که با بروز عفونتی جدید، بدن فرصت کافی برای تولید پادتن و انتقال آن به بچه را نداشته است. اولین برون ریزی تبخال معمولا بیشتر از دفعات بعدی آن به طول می انجامد و شدیدتر است و این احتمال وجود دارد که در حین زایمان همچنان به برون ریزی ویروس ادامه دهید. اگر چنین باشد، احتمال انتقال بیماری به فرزندتان زیاد و بالای 50درصد است.

با اینحال، اگر زخم های تبخالی در نقاطی غیر از ناحیه ی دستگاه تناسلی تان باشد، می توانید زایمان طبیعی داشته باشید. از جمله موارد استثنای دیگر، حالتی است که زخم و دیگر علائم بیماری را داشته باشید اما وقتی هنوز فرزندتان نارس است، کیسه ی آب تان پاره شود. در چنین شرایطی، پزشک ممکن است زایمان را به تاخیر بیاندازد تا به این واسطه وقت بیشتری برای رشد و تکامل به بچه بدهد. (در این میان ممکن است که با تزریق داروی ضدویروس تحت درمان قرار بگیرید.)

به منظور افزایش احتمال زایمان طبیعی، برخی متخصصین از جمله اعضای کالج متخصصین زنان و زایمان آمریکا، توصیه می کنند که از هفته ی 36 بارداری تا زمان زایمان به زنان بارداری که علائم بیماری تبخال تناسلیِ فعال را دارند، داروی ضد ویروس خوراکی داده شود تا احتمال برون ریزی بیماری در هنگام زایمان کاهش پیدا کند و این زنان بتوانند زایمان طبیعی داشته باشند.

نتیجه گیری

تبخال تناسلی یک بیماری مادام العمر است که عموماً بزرگسالان را درگیر می کند. اما می تواند کودکان و نوجوانان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در صورت رعایت بهداشت شخصی کافی می توان از انتقال به طور کلی جلوگیری کرد. آموزش جنسی مناسب باید به نوجوانان داده شود. اگر شما یا فرزندتان شاهد هر گونه زخمی در ناحیه تناسلی بدون علائم عمده دیگر بودید فوراً با متخصص اطفال مشورت کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (78 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (34 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (25 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (22 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (22 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (15 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...