علل یاس و ناامیدی و روش های مقابله با آن

  دوشنبه، 20 دی 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
علل یاس و ناامیدی و روش های مقابله با آن
زمانی که احساسات منفی و ناامیدی در زندگی ما ایجاد می‌شوند می‌توانیم با آن مبارزه کنیم تا در زندگی ما را با مشکلات بعدی روبه‌رو نسازد. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه با ناامیدی مقابله کنید.

ناامیدی احساسی است که با کمبود امید ، خوش بینی و اشتیاق مشخص می شود. فردی که احساس ناامیدی می کند اغلب انتظار پیشرفت یا موفقیت در آینده را ندارد.ناامیدی یک احساس قدرتمند است که غالباً در ایجاد روحیه تاریک یا غمگین نقش دارد و ممکن است بر نحوه ادراک شخص از خود ، سایر افراد ، شرایط شخصی و حتی جهان تأثیر منفی بگذارد. غالباً ناامیدی می تواند تأثیر بسزایی در رفتار انسان بگذارد، زیرا منعکس کننده دیدگاه منفی فرد نسبت به آینده است.احساس ناامیدی اغلب باعث می شود فرد علاقه خود را به موضوعات مهم ، فعالیت ها ، رویداد ها یا افراد از دست بدهد. کسی که ناامید شده باشد، دیگر نمی تواند ارزش چیز هایی را که قبلاً مهم بودند ، درک کند. احساسات غالباً با عدم الهام و همچنین احساس ناتوانی ، درماندگی ، دل کندن ، اسارت ، افسردگی و انزوا همراه است. مطالعات بی شمار حاکی از آن است که ناامیدی با ضعف سلامت روانی، روحی و جسمی ارتباط نزدیکی دارد.

چرا احساس ناامیدی می کنید؟

عوامل مختلفی مانند از دست دادن یا شکست می تواند باعث احساس ناامیدی، ناراحتی، پریشانی شود و یا اینکه نتوانید به خود یا دیگران اعتماد کنید تا تصمیمات خوبی بگیرید. ممکن است به این باور برسید که هرگز موفق نخواهید شد و به عنوان یک بازنده به خود برچسب بزنید. ناامیدی هنگامی افزایش می یابد که طرد شوید یا در روابط یا موقعیت های کاری احساس مظلومیت، درماندگی یا کنترل داشته باشید. احساس محدودیت یا ناتوانی همچنین می تواند شما را ناامید کند. مهمترین دلایل بروز احساس نا امیدی را در ادامه عنوان میکنیم.

نا امیدی

شكست هاي پي در پي در زندگي

يكي از علل احساس نااميدي در زندگي، شكست و انتظار شكست مي باشد. اگر شما هميشه انتظار شكست را داشته باشيد و توانمندي هاي خود را باور نداشته باشيد، احساس خوبي در زندگي نخواهيد داشت.

يكنواختي در زندگي

انسان فطرتا زيبايي طلب بوده و دوست دارد با تنوع زندگي كند؛ چنانچه محيط زندگي يا فرايند زندگي يكنواخت باشد، روند تغيير و تبدّل انرژي رواني با خلل مواجه مي گردد. گاهي انسان به تغييرات اندكي در زندگي نياز دارد. مثل گردش، تفريح و يا حتي تغيير چيدمان منزل.

عدم برآورده شدن نيازها

رفع نيازها احساس لذت در زندگي را به دنبال دارد. در واقع نيازها به عنوان يكي از انگيزه هاي حياتي هستند. اگر نيازها نبودند انسان در زندگي بسياري از دلخوشي ها را از دست مي داد و خيلي از فعاليت ها را ترك مي كرد. حال اين نكته نيز حايز اهميت است كه اگر نيازها به درستي و به موقع و متناسب پاسخ داده نشوند مي تواند منجر به احساس سستي و بي حوصلگي در فرد شود.

كم بودن فعاليت هاي زندگي

ركود و نداشتن مشغله كافي در زندگي و بيكاري و داشتن ساعات زيادي كه نمي دانيم با چه فعاليت هايي آن را پر كنيم و يا پر كردن آن با فعاليت هاي غير مفيد و بي ارزش مي تواند به احساس سستي و بي حوصلگي منجر گردد.

نداشتن عزت نفس و اعتماد به نفس

اگر ارزش هاي وجودي خودتان را نشناسيد و آنها را باور نكنيد راجع به خودتان و زندگي تان احساس خوبي نخواهيد داشت. تنها انسان هايي احساس خوبي در زندگي دارند كه احساس خوبي نسبت به خودشان دارند و خودشان را به عنوان انساني خوب و كارآمد قبول دارند.

شغل نامناسب

چنانچه كاري را انجام مي دهيد كه به آن علاقه نداريد خيلي طبيعي است كه از آن احساس لذت نكنيد، و هنگامي كه مي خواهيد به كار مشغول شويد بدترين احساس را داشته باشيد، و هميشه در زندگي احساس خستگي كنيد. دو چيز در زندگي باعث نيك بختي و احساس لذت در زندگي است : يكي همسر دلخواه و مناسب و ديگري شغل متناسب و دلخواه.

مناسب نبودن رشته تحصيلي

اگر رشته تحصيلي شما مورد علاقه تان نباشد يا مطابق با استعدادهاي شما نباشد، پيشرفت چنداني در آن رشته نخواهيد داشت و تحصيل به مسئله بغرنج و عذاب آورتبديل خواهد شد.

آیا ناامیدی شما ناشی از افسردگی است؟

احساس ناامیدی اغلب یکی از عوامل اصلی تشخیص افسردگی است. اگرچه بسیاری از افراد افسردگی را با احساس غم و اندوه مرتبط می دانند، اما احساس ناامیدی و درماندگی از علائم مکرر افسردگی است و می تواند به معنای احساس گیر افتادن، بی علاقگی، گم شدن باشد که اگر همراه با افزایش یا کاهش وزن غیرقابل توجیه، اختلالات خواب، احساس بی علاقگی یا از بین رفتن علاقه به مواردی باشد که روزی باعث شادی شما شده اند یکی از جنبه های خطرناک اختلال است. افسردگی تا حدی باعث احساسات ناامیدی شما خواهد بود.

آیا ناامیدی شما ناشی از اضطراب است؟

اضطراب همچنین می تواند منبع ناامیدی باشد. اضطراب با احساس شدید یا مداوم نگرانی مشخص می شود که مدت طولانی (معمولاً حداقل یک ماه) می ماند. اضطراب معمولاً با تندخویی، اختلالات خواب، ضربان تندقلب، احساس ترس یا پارانویا و هوشیاری بیش از حد مشخص می شود. همه اینها (و موارد دیگر) می توانند نشانه بروز یک اختلال اضطرابی باشند.

ناامیدی چگونه می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد؟

ناامیدی به عنوان نشانه بسیاری از مشکلات بهداشت رفتاری و روانی از جمله افسردگی ، اضطراب ، اختلال دو قطبی ، اختلالات خوردن ، استرس پس از سانحه ، وابستگی به مواد و ایده های خودکشی ذکر شده است. بسیاری از افرادی که ناامیدی را تجربه می کنند ممکن است تحت تأثیر مشکلات روانی مانند افسردگی قرار بگیرند. احساس ناامیدی که با شرایطی مانند افسردگی رخ می دهد ، ممکن است فرد را به فکر خودکشی سوق دهد.
ناامیدی ممکن است همیشه همراه با یک مشکل خاص رخ ندهد ، اما مهم نیست که علت آن چیست، احساس ناامیدی می تواند ویران کننده باشد. این حس نه تنها احساس بهزیستی و ثبات فرد را به خطر می اندازد ، بلکه ممکن است فرد را از انگیزه مورد نیاز برای استفاده از منابع موجود یا درخواست کمک محروم سازد.افرادی که ناامیدی را تجربه می کنند ممکن است اظهاراتی از این قبیل داشته باشند:

  • وضعیت من هرگز بهتر نمی شود.
  • آینده ای ندارم.
  • هیچ کس نمی تواند به من کمک کند.
  • من تسلیم می شوم.
  • اکنون خیلی دیر شده است.
  • من هیچ امیدی ندارم.
  • من دیگر هرگز خوشحال نخواهم شد.

2 گام مهم برای رهایی از احساس نا امیدی

برای رفع این حالت ناخوشایند در ابتدا باید دو گام مهم بردارید، گام هایی که شامل :

گام اول برای رهایی از احساس نا امیدی

تشخیص مشکل و جستجوی راه حل همیشه اولین قدم برای حل مشکل است، اگرچه گام کوچکی به نظر می رسد، اما وقتی احساس ناامیدی می کنید، کوچکترین راه حل ها غیرقابل انجام است. اجازه ندهید که احساس ناامیدی اهمیت کارهایی را که به تازگی انجام داده اید از بین ببرد پس اگر به این نتیجه رسیده اید که احساس ناامیدی طولانی مدت نباید وجود داشته باشد، شروع به جستجوی راهی برای خارج شدن از سایه ناامیدی کنید.

گام دوم برای رهایی از احساس نا امیدی

گام بعدی این است که بدانیم این احساس ناامیدی از کجا ناشی می شود. بدون شناخت شخصی، غیرممکن است که بتوان علت این احساسات را تشخیص داد. یکی از دلایل آن می تواند وضعیت دشوار باشد اما گاهی اوقات آنچه در حال حاضر برای شما ناامید کننده به نظر می رسد، در واقع فرصتی برای حرکت به جلو و ظهور یک فرد شادتر و مقاوم است. غالباً، احساس ناامیدی افکاری هستند که واقعیت را محو می کنند و حتی لحظات درخشان را خاکستری نشان می دهد.

چند راه حل برای رفع احساس نا امیدی

خبر خوب این است که صرف نظر از علت احساس ناامیدی، کارهایی وجود دارد که می توانید برای از بین بردن این احساسات انجام دهید.

با عزیزان ارتباط برقرار کنید

وقتی با افرادی که می شناسید و دوستشان دارید ارتباط برقرار می کنید، اغلب شاداب می شوید. با دوست یا یکی از اعضای خانواده خود ارتباط برقرار کرده تا به خود اطمینان دهید که هنوز دلایلی برای ارتباط وجود دارد.

گریه کنید

چند دقیقه بنشینید و گریه کنید. سرکوب احساسات می تواند باعث شود که مدت زمان بیشتری بمانند، بنابراین اجازه بروز احساسات را بدهید، بعد از آن بیرون قدم بزنید تا ذهن خود را پاک کنید.

موارد متفاوتی را امتحان کنید

اگر تا به حال دویدن را امتحان نکرده اید، این کار را انجام دهید. اگر از زندگی که می گذرانید ناامید هستید، برای مدتی از آن فاصله بگیرید و کارهای جدیدی را امتحان کنید.

مدیتیشن انجام دهید

مدیتیشن فواید بسیاری دارد، اما یکی از مهمترین آنها توانایی تمرکز بر زمان حال است. ناامیدی معمولاً به آینده کشیده و به سرعت طاقت فرسا می شود. یادگیری چگونگی تمرکز روی لحظه حال می تواند به کاهش این احساسات کمک کند.

هنگام شکست هم وقار خود را حفظ کنید

مقابله با شکست به هیچ وجه ساده نیست اما رفتار دراین شرایط تحت کنترل خود شماست پس با ایمان به قوی بودن خود تمام تلاش تان را بکنید تا آنچه به عنوان وقار دارید را از دست ندهید. هنگام روبرو شدن با ناامیدی سعی کنید موقعیت را با وقار، فهم و احترام کنترل کنید.

قدرشناسی را تمرین کنید

احساس ناامیدی غالباً با احساس قدر نشناسی مصادف می شود. یک دقیقه وقت بگذارید تا فقط یک چیز را که به خاطر آن سپاسگزار هستید یادداشت کنید. برای اینکار نیازی به ایجاد یک لیست بزرگ ندارید فقط یک مورد پیدا کنید.

باور کنید که میتوانید امیدوار باشید

معجزه ی باور را دست کم نگیرید، این را بارها و بارها گفته ایم و در موردش توضیحات گسترده ای داده ایم پس با شناخت راههای موثر در تقویت روحیه و امیدواری برای همیشه خودتان را از این مشکل رها کنید و اجازه ندهید زیباترین روزهای عمرتان با یک حس ناخوشایند تباه شود.

قوی بمانید و حفظ ظاهر کنید

این به معنای پنهان کردن حقیقت حال و روز شما نیست بلکه راهی است برای جلوگیری از پیشرفت و انتقال آن به دیگران. با حفظ ظاهر خود اجازه ندهید احساسات گریزان تان روحیه ی اطرافیان تان را تحت تاثیر قرار داده و از طرفی ظاهر شما را ضعیف تر نشان دهد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (208 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (100 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (45 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (40 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (34 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (31 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (30 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (28 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (28 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!