علت بی اختیاری مدفوع در کودکان و روش های درمان

  دوشنبه، 06 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
علت بی اختیاری مدفوع در کودکان و روش های درمان
بی اختیاری مدفوع در کودکان ممکن است به علل ساده ای مثل درد هنگام دفع یا نوشیدن مایعات ناکافی بروز می کند و می توان آن را با تشویق و ورزش و غذای مناسب کنترل کرد. در ادامه مطلب با علائم و روش های درمان بی اختیاری مدفوع در بچه ها آشنا می شویم.

یکی از شایع ترین مسائلی که در مورد کودکان می شنویم بی اختیاری در مدفوع است. اکثر کودکان تا ۴ سالگی اختیار مدفوع و ادرار خود را به دست می آورند. پس اگر کودکی بعد از چهار سالگی به صورت عمدی یا غیر عمدی در لباس خود و یا مکان هایی به غیر از دستشویی، دفع مدفوع کند، نشانه ای از یک مشکل است.

برای بسیاری از کودکان این اتفاق می افتد که در زمان کودکی گاهی اختیار ادرار و مدفوع خود را از دست بدهند، ولی اگر برای مدت طولانی درگیر این مسئله شوند، آن زمان است که می توانیم بگوییم کودک دچار مشکل شده است.

بی اختیاری مدفوع در کودکان

زمانی که کودکی بالای ۴ سال در مکان ها و زمان های نامناسب چه به صورت عمدی و چه به صورت غیر عمدی مدفوع خود را دفع کند به آن بی اختیاری مدفوع می گویند.

این موضوع در پسران بیشتر از دختران رایج است. عموما این اتفاق زمانی رخ می دهد که کودک دچار یبوست شده باشد و به خاطر درناک بودن و سختی در عمل دفع، تمامی مدفوع خود را خارج نمی کند و قسمتی از آن را نگه می دارد. در این شرایط قسمتی از مدفوع به صورت شل و آبکی نشت پیدا می کند و کودک دچار بی اختیاری در مدفوع می شود. ولی در بعضی مواقع کودک به علت لجبازی و مقابله با والدین خودش به صورت عمدی مدفوع خود را در جایی به غیر دستشویی دفع می کند.

بی اختیاری مدفوع

نشانه های وجود مشکل در دفع کودک

این مشکل یکسری نشانه هایی دارد که عبارت است از:

درد در ناحیه شکم

کاهش اشتها

مالیدن مقعد به خاطر احساس های ناراحتی که کودکان دارند

کاهش فعالیت های فیزیکی و گوشه گیری

علت عدم کنترل مدفوع در کودکان

در جواب باید بگویم که این امر دلایل بسیار زیاد و متعددی دارد، احتباس مدفوع، مشکلات مربوط به مقعد، خشم کودکان از پدر و مادر ،آموزش غلط برای دستشویی رفتن، ترس از دستشویی رفتن، از عواملی هستند که می توانیم به آن اشاره کنیم.

نگهداشتن مدفوع

اولین و مهمترین نکته ای که می توان به آن اشاره کرد احتباس مدفوع است. به این معنی که کودک مدفوع را نگه می دارد و در آن زمان روده قدرت انقباض خودش را از دست می دهد و آب بیشتری از مواد دفعی جذب می شود، همین امر سبب می شود مدفوع سفت شود و کودک برای دفع آن دچار مشکل شود.

مشکلات مقعدی

برخی از کودکان دچار مشکلات مقعدی هستند به این صورت که

به علت سخت بودن و دردناک بودن عمل دفع، کودک مدفوع خودش را به طور کامل تخلیه نمی کند. این نگه داشته شدن مدفوع آن را سفت می کند و دفع بعدی را سخت تر می کند.

خشم کودک از پدر و مادر

عصبانی بودن و خشم کودک از والدین، خودش یکی دیگر از دلایل بی اختیاری محسوب می شود. در برخی از مواقع بین کودک و والدین کشمش هایی پیش می آید که کودک را وادار می کنند تا به دستشویی برود. در این حین کودک که از این اجبار ناراضی است شروع به لجبازی می کند که این نوع عمدی بی اختیاری نگهداشتن مدفوع است.

ترس از رفتن به توالت

ترس از دستشویی رفتن برخی از بچه ها به دلایل خیلی زیاد و متفاوتی می تواند باشد. این که کودکی از دستشویی می ترسد باعث می شود مدفوع خود را نگه دارد تا کمتر به آن محیط برود.

در این زمان بهتر است با صحبت کردن و برطرف کردن دلایل ترس کودکان این مشکل را برطرف کنیم و در صورتی که خودمون نتوانستیم این ترس را در کودک درمان کنیم از مشاور و متخصص کودک کمک بگیریم.

آموزش غلط در زمان یادگیری برای رفتن به دستشویی

دلیل دیگری که می توان به آن اشاره کرد آموزش نادرست برای دستشویی رفتن است. هنگامی که کودک برای اولین بار آموزش دستشویی رفتن را می بیند اگر به اشتباه یاد بگیرد خودش دلیلی می شود برای عدم کنترل مدفوع. برای مثال اگر از روش های سختگیرانه و خشک برای آموزش توالت رفتن استفاده کنید کودک از رفتن به دستشویی متنفر می شود . شما می توانید برای مدتی از استیکر های مورد علاقه ی فرزنتان برای تشویق او و ارتباط گرفتن با محیط، در دستشوییتان استفاده کنید.

پیامدهای عدم کنترل در دفع کودک

این اختلال باعث خجالت و احساس شرم در کودک می شود به خاطر اینکه عموماً مورد تمسخر اطرافیان خودش قرار می گیرد و به مرور باعث می شود از اجتماع و برخورد با دیگران اجتناب کند و گوشه گیر شود . این کودکان اعتماد به نفس خودشان را از دست می دهند.

نکته ی مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که رفتار والدین و نحوه ی برخورد آن ها با این موضوع بسیار موثر است و کودکانی که با رفتار صحیح پدر و مادرشان مواجهه شدند بدون هیچ مشکلی این دوره را با موفقیت گذراندند.

علائم بی اختیاری مدفوع:

بی اختیاری مدفوع در کودک می تونه شامل لکه بینی یا دفع مقدار بزرگی مدفوع در لباسش باشه. کودک معمولا علائم یبوست رو هم داره یعنی دل پیچه و درد در هنگام دفع مدفوع. برای همین از دستشویی رفتن خودداری می کنه.

کودکان با مشکلات بی اختیاری مدفوع، شب ادراری و یا دفع ادرار در طول روز رو هم دارن. 30 تا 50 درصد کودکان با مشکلات بی اختیاری مدفوع مشکلات رفتاری هم دارن که لازمه حتما پیگیری و کنترل بشه.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر کودک 4 سال به بالا بود و بی اختیاری مدفوع داشت بهتره به دکتر مراجعه کنید.

درمان بی اختیاری مدفوع در کودکان:

درمان به علت مشکل بستگی دارد اگر دلیل بی اختیاری مدفوع کودک یبوست بود دکتر با ملین ها می تواند آن را درمان کند. بهتر است شما کودک را هر روز 20-30 دقیقه بعد از غذا خوردن به دستشویی ببرید تا به مدت 5 دقیقه بشیند و سعی کند تا مدفوعش را دفع کند.

بی اختیاری مدفوع

رژیم غذایی و ورزش برای کنترل و رفع بی اختیاری مدفوع در کودکان:

زمان ابتلا به یبوست یا کثیف کردن لباس کودکتان، تغییراتی در رژیم غذایی باید به وجود بیاورید:

1. میوه ها و سبزیجات بیشتری رو اضافه کنید

2. سرلاک و نان کامل رو اضافه کنید

3.مصرف مایعات بیشتر مخصوصا آب

4. غذاهای فست فودی و هله هوله رو که معمولا دارای چربی ها و قندهای بالایی هستند را قطع کنید

5. نوشیدنی های کافئین دار، مانند؛ نوشابه و چای رو محدود کنید

6. شیر کامل رو تا 16 اونس در روز برای کودک بالای 2 سال محدود کنید.

7. رژیم های غذایی با فیبر زیاد، معمولا به شما کمک می کنند ،اما گاهی اوقات میتواند یبوست را بدتر کند.

8. درباره اینکه کودکتان چه میزان فیبر روزانه نیاز دارد، با پرستار و پزشک خود چک کنید

9. برنامه ای برای وعده های غذایی فرزندتان تنظیم کنید اغلب، خوردن غذا باعث می شود که کودکان احساس دفع مدفوع کنند

10. افزایش میزان تمرینات کودکان

11. ورزش به هضم کمک می کند

12. فرزندتان رو تشویق کنید که به خارج از منزل برود، به جای تماشای تلویزیون یا بازی با بازی های ویدئویی.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (79 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (77 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (52 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (50 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (38 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (29 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (26 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (23 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (23 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (23 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (23 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (22 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قدرت‌نمایی پزشکیان مقابل تندرو‌های مجلس با یک «اقدامِ بی سابقه»
گنج یابی و جویندگی گسترده در فضای مجازی / حتی کتاب هم چاپ می‌کنند!
استقبال آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از پهپادهای ایرانی
(ویدئو) ماندگارترین سکانس سریال پایتخت / یه ترکیه رفتن نقی هی به همه گیر میده؛ به ارسطو میگه کفشای سیندرلا چیه پوشیدی 😂
(ویدیو) نرگس محمدی،بازیگر جوکر2 : علی اوجی گفت زنم بشی تا 60 سالگی می خندونمت
دانلود آهنگ جدید «پر پرواز» مصطفی راغب +فیلم/ تو پر پروازم باش بیا و مالک قلبم باش ...
(عکس) شباهت بیش از حد الیکا عبدالرزاقی، ستاره اینروزهای برنامه "جوکر 2"، به مادرش/ امین زندگانی، بازیگر سریال "طوبی"، چه مادرخانم جوان و خوش خنده‌ای داره!
پدر با دیدن دختر 15 ساله‌اش با یک پسر در اتاق خواب سکته کرد و مرد!
ویدیو قدیمی و دیده‌نشده از شوخی بانمک زهره فکورصبور با نعیمه نظام‌دوست/ وااای چقدر جوون بودن اینجا!
(ویدیو) روزی که اشک تختی درامد!/ خاطره ای دردناک از المپیک رفتن جهان پهلوان تختی که شما نمیدانستید!!
(ویدئو) وقتی از سوتی های عجیب مادربزرگ ها در برنامه جوکر 2 میگن / متین ستوده و گیتی قاسمی یه سوتی از مامان بزرگشون گفتن که بقیه تا مرز ترکیدن رفتن 😂😂
(ویدئو) سوگواری دیدنی نیکخواه در مراسم ختم ژاله صامتی در برنامه جوکر 2 / ناهید مسلمی چه شیونی میزنه 😂😂
(ویدئو) وقتی پژمان جمشیدی برای پدر زن دومش شلوار حاملگی میخره/ سکانسی فوق العاده سمی و خنده دار از فیلم سینمایی هتل
(ویدیو) فقط رضا نیکخواه میتونه وسط مراسم ختم همه رو بخندونه/ لحظه تعزیه‌خوانی رضا نیکخواه در برنامه "جوکر 2" و خندیدن رویا میرعلمی/ البته این دیگه خنده نبود، انفجار بود🤣
رهبر انقلاب : راه طولانی پیمودید و حسینیه ما را از رایحه دل‌های ولایت‌مدارتان معطر کردید ؛ سلام مرا به بوشهری‌ها برسانید
منتخب روز   
همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی