ساعدنیوز
ساعدنیوز

علت سرگیجه در بارداری چیست؟

  سه شنبه، 26 اسفند 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
علت سرگیجه در بارداری چیست؟
همان‌گونه که شکم شما رشد می‌کند، رحم بر عروق خونی فشار وارد می‌کند و موجب محدود شدن جریان خون می‌شود. این عامل، دلیل دیگری برای سرگیجه در بارداری است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، هنگامی که خانم ها باردار می شوند، تغییرات زیادی در آنها رخ می دهد. سرگیجه در بارداری، یکی از مواردی است که در اغلب مواقع در آنها مشاهده می شود. شاید برای شما جای سوال باشد که چه چیزی باعث سرگیجه شده و می تواند تغییرات زیادی را در خانم باردار ایجاد کند. در ادامه مقاله به طور کامل در این خصوص توضیح خواهیم داد.

تغییرات هورمونی، مهم ترین علتی است که می تواند در ایجاد سرگیجه در خانم های باردار بسیار تاثیرگذار باشد. به طور کلی هورمون ها در عملکرد کلی بدن نقش مهمی دارند. در واقع علاوه بر ایجاد سرگیجه باعث نوسانات خلقی و تغییر در متابولیسم بدن می شود.

در طول بارداری جریان خون به جنین افزایش می یابد و جهت بازگشت به رگ کندتر می شود، به همین جهت هنگام ایستادن طولانی مدت، دراز کشیدن و انجام حرکات سریع، خانم باردار احساس سرگیجه دارد.

سابقه میگرن از دیگر مواردی است که می تواند باعث ایجاد سرگیجه در خانم های باردار شود. اگر شما سابقه میگرن دارید، ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی که در این دوران ایجاد می شود، سرگیجه در شما احساس شود.

در واقع می توان اینگونه بیان کرد که تغییرات به وجود آمده در هورمون ها، می تواند به عنوان یک عامل محرک، مشکلات بسیاری ایجاد کند.

علل سرگیجه در بارداری

سرگیجه در بارداری اغلب اوقات به این دلیل ایجاد می شود که تغییر هورمونی یا سایر تغییرات در بدن پیش می آید که همگی آنها بر روی دیواره رگ های خونی تاثیر گذاشته و نوسانات فشار خون ایجاد می کنند. علاوه بر این اگر شما از جمله افرادی هستید که در دوران بارداری تهوع صبحگاهی یا ویار را بیش از بقیه تجربه می کنید احتمال اینکه دچار سرگیجه شوید به مراتب بیشتر می شود. اگر حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری بسیار شدید باشد احتمال بروز سرگیجه بارداری افزایش می یابد.

1- به سرعت از جا بلند شدن

گاهی اوقات ممکن است وقتی می خواهید از حالت نشسته خارج شده و بلند شوید این کار را به سرعت انجام دهید. در چنین شرایطی زمان کافی برای رسیدن خون به مغز وجود ندارد و احتمال دارد سرگیجه ایجاد شود.
2- کم خونی

کم خونی یکی دیگر از علل ایجاد سرگیجه است. در دوران بارداری، بدن نیاز به خون بیشتری برای تامین نیاز های مادر و جنین دارد. اگر در رژیم غذایی خود به اندازه کافی آهن یا فولات (اسید فولیک) دریافت نکنید، بدن قادر به تولید گلبول های قرمز و تامین خون مورد نیاز نخواهد بود. اندکی کم خونی در هنگام بارداری حتی زمانی که مواد مغذی کافی مصرف می کنید، طبیعی است. اما کم خونی شدید می تواند منجر به سرگیجه شود، بدین ترتیب که خون کافی (اکسیژن) به مغز منتقل نمی شود، به ویژه در هنگام ایستادن.

3- خوابیدن به مدت طولانی

دراز کشیدن به مدت طولانی یکی از دلایل ایجاد سرگیجه در دروان بارداری است. از هر 10 خانم باردار یکی از آنها بواسطه این شرایط دچار سرگیجه می شود؛ چرا که این موضوع می تواند کاهش فشار خون را به همراه داشته باشد.
4- فشار خون پایین

در اوایل دوران بارداری، رگ های خونی مادر برای خون رسانی به جنین گسترش می یابند. اما حجم خون در گردش هنوز همان مقدار سابق را دارد و افزایش پیدا نکرده است. در نتیجه فشار خون پایین تر از حد طبیعی است. این شرایط می تواند موجب کاهش جریان خون در مغز شود، که منجر به احساس سرگیجه به طور موقتی می شود. به ویژه زمانی که به سرعت از جا بر می خیزید.
5- غذا نخوردن

اگر برای مدتی غذا نخورید و قند خون تان بویژه در اواخر بعدازظهر پایین بیاید ممکن است سرگیجه به سراغ تان بیاید.
6- هوای گرم و تشنگی شدید

در هوای گرم که بدن دچار کم آبی می شود احتمال بروز سرگیجه در بارداری افزایش پیدا می کند.

7- محدودیت جریان خون

همان گونه که شکم شما رشد می کند، رحم بر عروق خونی فشار وارد می کند و موجب محدود شدن جریان خون می شود. این عامل، دلیل دیگری برای سرگیجه در بارداری است.
8-موقعیت نامناسب خواب

خوابیدن به پشت در اواخر بارداری، فشار زیادی بر روی رگ های اصلی بزرگ که خون را از اندام های پایین تنه به قلب باز می گردانند ایجاد می کند، که می تواند موجب سرگیجه شدید شود. برای بهبود این شرایط باید وضعیت خود را تغییر دهید تا جریان خون به حالت طبیعی باز گردد.

برای جلوگیری از سرگیجه در بارداری چه اقداماتی انجام بدهیم؟

می توانید کارهایی را برای به حداقل رساندن احساس سرگیجه در بارداری انجام بدهید. درادامه، بعضی از دلایل معمول سرگیجه در بارداری و همچنین اقدامات احتیاطی لازمی را که می توانید انجام بدهید، بیان می کنیم:

۱. سریع از جایتان بلند نشوید

وقتی نشسته اید، خون در پاهایتان جمع می شود. اگر وقتی که بلند می شوید، بدن تان نتواند خود را سازگار کند، خون کافی از پاها به قلب تان باز نمی گردد. درنتیجه، دچار افت ناگهانی فشار خون می شوید و این مسئله باعث ایجاد احساس سرگیجه و ضعف در شما می شود.
برای جلوگیری از این حالت، به سرعت از روی صندلی یا تخت خواب خود بلند نشوید. وقتی دراز کشیده اید، ابتدا به آرامی بنشینید و برای چند دقیقه در حالتی نشسته با پاهای آویزان در کنار تخت، باقی بمانید و سپس به آرامی از جای خود بلند شوید.

وقتی برای مدتی طولانی در یک جا می ایستید، خون در پاهایتان جمع می شود. اگر در وضعیتی قرار دارید که نمی توانید حرکت کنید و راه بروید، سعی کنید پاهایتان را تکان بدهید تا گردش خون را افزایش دهید. پوشیدن جوراب های واریس (support stockings) نیز می تواند به گردش خون در نیمه ی پایینی بدن کمک کند.

۲. به پشت نخوابید

در سه ماهه ی دوم و سوم بارداری، رحمِ درحال رشد می تواند موجب فشرده شدن ورید بزرگ (بزرگ سیاه رگ زیرین) شود. ورید بزرگ، خون را از نیمه ی پایینی بدن به قلب و وریدهای لگنی بازمی گرداند و درنتیجه ی فشرده شدن آن موجب کندشدن گردش خون در پاها می شود. صاف خوابیدن روی پشت یا به اصطلاح، تاق باز خوابیدن می تواند موجب بدتر شدن این مشکل شود.

حدود ۸٪ زنان باردار در سه ماهه ی دوم یا سوم دوران بارداری به سندروم افت فشار در حالت طاق باز (supine hypotensive syndrome) دچار می شوند. اگر شما نیز با این مشکل روبه رو هستید، به این معنی است که وقتی به پشت یا در حالت طاق باز می خوابید، قلب تان خون کمتری را پمپ و فشارخون شما افت می کند و به همین دلیل تا زمانی که وضعیت خود را تغییر ندهید، احساس اضطراب، سبکی سر و حالت تهوع دارید.

برای جلوگیری از این مشکل، به جای اینکه صاف روی پشت خود بخوابید، به پهلو بخوابید. قرار دادن بالشی در پشت بدن یا زیر باسن کمک می کند که در حالت خوابیده به پهلو باقی بمانید (یا دست کم به اندازه ای کج باشید که مانع از فشرده شدن بزرگ سیاه رگ زیرین توسط رحم شود).

۳. به طور منظم بخورید و بنوشید

وقتی به اندازه ی کافی غذا نمی خورید، قند خون تان پایین می آید و دچار افت قندخون (هیپوگلیسمی، hypoglycemia) می شوید و افت قندخون نیز موجب احساس سرگیجه یا ضعف می شود. این حالت در زمان بارداری بیشتر ایجاد می شود. با خوردن وعده های غذایی کوچک و متعدد درطول روز (به جای خوردن ۳ وعده ی غذایی بزرگ)، می توانید از پایین آمدن بیش ازحد قندخون خود جلوگیری کنید. وقتی از خانه بیرون می روید نیز، تغذیه سالم و مختصری را همراه خود داشته باشید.

ازدست دادن آب بدن نیز اثرات مشابهی دارد. بنابراین باید با نوشیدن آب فراوان بدن خود را هیدراته نگه دارید. انجمن پزشکی (Institute of Medicine) به زنان باردار توصیه کرده است که در روز حدود ۱۰ لیوان ۸ اونسی (تقریبا ۲۵۰ سی سی) آب یا نوشیدنی های دیگر بنوشند. در زمان ورزش کردن یا گرمی هوا به مقدار آب بیشتری نیاز دارید. (اگر ادرارتان به رنگ زرد تیره یا کدر است به این معنی است که به اندازه ی کافی مایعات نمی نوشید.)

۴. از گرمای زیاد دوری کنید

قرار گرفتن در اتاقی گرم یا حمام و دوش داغ باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود و فشارخون را پایین می آورد و باعث احساس سرگیجه شود. اگر در گرمای زیاد احساس سرگیجه می کنید، از حضور در مکان های فاقد تهویه و شلوغ پرهیز کنید و به جای پوشیدن لباسی ضخیم، چند لباس را روی هم بپوشید تا درصورت احساس گرما، لباس های رویی را دربیاورید. به جای حمام و دوش داغ، حمام و دوش گرم بگیرید و حمام را خنک نگه دارید.

۵. در ورزش کردن، زیاده روی نکنید

گاهی ورزش کردن باعث می شود که نفس نفس بزنید و احساس ضعف کنید. درست است که ورزش کردن به گردش خون کمک می کند، ولی نباید بیش ازحد به خودتان فشار بیاورید. زیاد به خودتان سخت نگیرید و هر زمان که احساس خستگی یا ناتوانی کردید، استراحت کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (82 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (76 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (37 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (26 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...