علت یاتاقان زدن موتور خودرو چیست؟

  شنبه، 04 بهمن 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
علت یاتاقان زدن موتور خودرو چیست؟
یاتاقان بین دسته پیستون و میل لنگ قرار دارد و اگر دچار خرابی و سوختگی شود حالت طبیعی خود را از دست می‌دهد و اگر افزایش دما در آن بی حد و اندازه باشد؛ کلاً ذوب شده و دسته پیستون به میل لنگ می چسبد که در نهایت موجب سوختگی موتور خواهد شد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، استفاده از روغن نامرغوب و غیر اصلی و تعویض دیرهنگام آن سبب بروز حالت لجنی در روغن می شود، در این حالت با پدیدار شدن رسوبات و جرم قطعات خودرو دچار جرم گرفتگی می شوند زمانی که این جرم گرفتگی به مجاری روغن نفوذ کند سبب اختلال در فرآیند روغن کاری می شود که این جرم گرفتگی مسیرهای انتقال روغن و جرم گرفتگی خود پمپ روغن سبب عدم روغن کاری صحیح یاتاقان ها می شود و یاتاقان ها در شرایط بسیار بدی قرار میگیرد.

علائمی که نشان میدهد موتور ممکن است یاتاقان بزند:

چراغ روغن روشن مانده و گاهی چشمک میزند. در دور آرام (۹۷۰rpm) هیچ صدایی از موتور بگوش نمی رسید. با افزایش دور از ۱۲۰۰ rpm به بالا صدای یاتاقان های متحرک کاملاً واضح شنیده می شد، این صدا شبیه به صدای برخورد دو فلز به یکدیگر است.
اگر خودرو یاتاقان یا شاتون بزند که باید میل لنگ هم به تراشکاری رفته و بر اساس مقدار خرابی که در آن ایجاد شده بر اساس اندازه های استاندارد میل لنگ و یاتاقان تراش داده شود گاهی هم اصلا میل لنگ قابل تعمیر نیست، چون یا قبلا تراش رفته و به اصطلاح اندازه اش ۶۰ است و یا آنقدر صدمه دیده که قابل تعمیر نیست.

علل یاتاقان زدن ماشین

قبل از برشمردن علل یاتاقان زدن ماشین بهتر است تا وظایف این قطعه را بدانیم.

اگر بخواهیم وظایف یاتاقان را به صورت تیتروار عنوان کنیم باید بگوییم:

  • کاهش اصطکاک بین شاتون و میل لنگ
  • جلوگیری از خوردگی در بین شاتون و میل لنگ
  • از بین بردن و یا کاهش حداکثری اصطکاک بین سیلندر و میل لنگ
  • تنظیم لقی بین سیلندر و میل لنگ به شکل عمودی در آن و….است.

می دانید که پیستون در داخل سیلندر خودرو حرکت خطی را انجام می دهد که باید این حرکت به حرکتی دورانی، برای به گردش درآوردن چرخ های خودرو تبدیل شود؛ که این نقش بر عهده شاتون و میل لنگ گذاشته شده که این عمل را میسر می سازند.

آن قسمت از شاتون را که بر روی میل لنگ سوار شده و دو تکه است را (کپی یاتاقان متحرک) می نامند که در داخل کوپه ها قسمت هایی به صورت دو نیمه استوانه قرار گرفته اند که با آنها یاتاقان گفته می شود؛ سطح داخلی یاتاقان ها را هم بابیت می گویند.

اما با دیدن این علائم باید بدانید که خودرو یاتاقان زده است:

  • چشمک زدن چراغ روغن و روشن شدن آن
  • کم شدن قدرت موتور
  • قفل شدن موتور
  • شنیدن صدای برخورد دو قطعه فلزی با یکدیگر به دنبال افزایش یافتن دور موتور

که البته این ها همه مواردی هستند که ممکن است به دنبال آسیب دیدن قطعات و عوامل دیگری در خودرو هم رخ دهند که باید آنها را کاملاً بررسی کنید.

ولی به دنبال به وجود آمدن این سه علامت باید خیلی جدی مسئله را پیگیری کنید تا مشکل از یاتاقان ها نباشد و احیاناً با یاتاقان زدن ماشین و موتور آن مواجه نباشید.

علت یاتاقان زدن موتور چیست؟

عواملی مانند:

  • بدون آب ماندن موتور خودرو (که ممکن است به خاطر نشتی آب از رادیاتور، شیلنگ ها و یا هر عامل دیگری باشد)
  • کثیف بودن فیلتر روغن
  • کهنه بودن بیش از اندازه ی روغن
  • خرابی پمپ روغن
  • وجود براده در کف کارتل روغن سبب تجمع پلیسه و رسوبات در توری فیلتر روغن شود که سیستم CVVT و سفت کننده های هیدرولیکی و زنجیر تایم نیز جرم شدیدی می گیرند.
  • راندن موتور با سرعت های خیلی زیاد، به صورتی که دور موتور به محدوده قرمز آن برسد.
  • و هر عامل و علتی که سبب داغ کردن موتور شود.

در خودرو یاتاقان ها و روغن موتور به صورت موازی از اصطکاک میان قطعات موتور می کاهد و از خوردگی آن ها به واسطه ی تماس مستقیم جلوگیری می کنند.

یاتاقان بین دسته پیستون و میل لنگ قرار دارد و اگر دچار خرابی و سوختگی شود حالت طبیعی خود را از دست می دهد و اگر افزایش دما در آن بی حد و اندازه باشد؛ کلاً ذوب شده و دسته پیستون به میل لنگ می چسبد که در نهایت موجب سوختگی موتور خواهد شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (219 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (165 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (150 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (38 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (29 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
میانجی گری پسر 17 ساله با از دست دادن جانش تمام شد
یک حیوان نایاب پس از 2 قرن در ایران دیده شد + فیلم | این حیوان گمشده، ایرانی‌ها را خوشحال کرد
قدرت صدای علیرضا قربانی بنای تخت جمشید را خراب می‌کند؟ حاشیه‌های تازه کنسرتی که از امروز شروع می‌شود
از فحاشی به ایرانیان مقیم خارج پای صندوق های رای تا واکنش مردم به دو مرحله‌ای شدن انتخابات در حواشی داغ امروز یکشنبه 10 تیر 1403
وزیر علوم: علم قابل خرید و فروش نیست، ما به علم عنکبوتی اعتقاد نداریم
پیام پزشکیان خطاب به زنان و دختران ایرانی بعد از اعلام نتایج انتخابات
بار مسکن از چه زمانی روی دوش مردم سنگین شد؟
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند