امکانات و مشخصات فنی خودروی هیوندای النترا AD 

  دوشنبه، 19 آبان 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
امکانات و مشخصات فنی خودروی هیوندای النترا AD 
هیوندای النترا AD کرمان موتور یک سدان کامل است که در اوج ظرافت و زیبایی، می‌تواند انتظارات شما را از نظر ایمنی، امکانات رفاهی و کیفیت برآورده سازد

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، قبل از بسته شدن در های واردات، تعدادی از این محصول در نمونه های وارداتی توسط آسان موتور و تعدادی هم به صورت مونتاژ داخل توسط کرمان موتور به بازار داخلی عرضه شد تا یاد و خاطره شیرین آوانته های کرمان موتور یک بار دیگر زنده شود. هرچند متاسفانه با آغاز تحریم های جدید، این همکاری عالی میان هیوندای و خودروساز وطنی به بن بست خورد و مجبور شدیم خیلی زود با این محصول خوش ساخت و موفق خداحافظی کنیم. آنچه در این مقاله «همراه مکانیک» می خوانید، حاصل ملاقاتی کوتاه با نسل ششم هیوندای النترا در نسخه عرضه شده توسط کرمان موتور است.

طراحی ظاهری و داخلی هیوندای النترا

طراحان هیوندای برای ساخت نسل ششم النترا (AD) سنگ تمام گذاشته اند و خودرویی شیک و چشم نواز خلق کرده اند. در واقع، میهمان امروزمان نه مثل نسل های سوم و چهارم از سادگی مفرط رنج می برد و نه مشابه نسل پنجم در استفاده از حجم های اغراق آمیز و خطوط فانتزی زیاده روی کرده است؛ بلکه در نهایت سادگی و پختگی، زیبایی را به تصویر کشیده است.

تصویر
طراحی ظاهری هیوندای النترا AD

نکته مثبت دیگر، در عامه پسندبودن طراحی هیوندای النترا AD نهفته است. النترا از یک سو، با چراغ های کشیده، جلوپنجره بزرگ و رینگ ها و سپرهای اسپرت سلیقه جوانان را هدف قرار داده است و از طرف دیگر، با سادگی خطوط کناری و هارمونی کم نقص قطعات، طرف داران اتومبیل های شیک و نیمه لوکس را راضی نگه می دارد. در یک جمله باید گفت از هر طرف که به این محصول می نگریم، چیزی جز زیبایی و هماهنگی نمی بینیم و در نتیجه، باید از طراحی ظاهری النترا به عنوان یکی از نقاط قوت این محصول یاد کنیم.

با ورود به داخل کابین، مقداری از این شور و هیجان و خلاقیت کاسته می شود. البته دیزاین داخلی النترا نیز مشابه قسمت بیرونی از اصول هارمونی بهره برده است و به واسطه وجود آپشن های پرشمار، مدرن و امروزی به چشم می آید؛ اما اگر بخواهیم چیدمان کابین را با طراحی بیرونی ماشین مقایسه کنیم، باید بگوییم امتیازات این بخش مقداری پایین تر است. در واقع، به نظر می رسد که طراحان هیوندای هنگام ساخت کابین، ویژگی های کاربردی و ارگونومی را به زیبایی ترجیح داده اند؛ مثلاً نشان گرهای پشت آمپر با اینکه بسیار خوانا هستند، اما طراحی هیجان انگیزی ندارند و دریچه های تهویه و خطوط کلی کابین هم به نسبت انتظاری که با دیدن ظاهر النترا در ذهن ایجاد شده بود، زیادی ساده به نظر می رسند.

به غیر از این چند مورد جرئی، مشکل دیگری در داخل کابین به چشم نمی آید. کیفیت کلی فضای کابین هم به نسبت رقبای این رده قابل قبول است و از نظر فضاسازی نیز شرایط ردیف عقب و جلوی این خودرو برای خودرویی در این سگمنت رضایت بخش به نظر می رسد. قبل از پایان بررسی این بخش، نگاهی هم به صندوق عقب انداختیم و مشاهده کردیم که محفظه نسبتاً جادار النترا، برای نیازهای معمول یک خانواده کافی خواهد بود.

تصویر
طراحی ظاهری هیوندای النترا AD

امکانات رفاهی و ایمنی هیوندای النترا

کرمان موتور، نسل سوم النترا XD (همان آوانته خودمان) را با حداقل امکانات جانبی به بازار عرضه کرده بود و هیوندای آوانته برای طرف داران ماشین های آپشنال جذابیت چندانی نداشت؛ اما خوشبختانه کرمانی ها این بار اشتباه گذشته را تکرار نکردند و النترا AD را با امکانات کامل در اختیار مشتریان قرار دادند.

در واقع، به غیر از کیسه هوای زانویی راننده که تنها در نسخه فول وارداتی دیده می شود، در سایر موارد کمبود خاصی به چشم نمی خورد و النترای کرمان با داشتن امکاناتی نظیر سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروزکنترل، نشانگر فشار باد تایرها، سانروف برقی، تریم داخلی تمام چرم، چراغ ها و برف پاک کن هوشمند، چراغ روشنایی در روز و چراغ مشایعت، صندلی های برقی جلو مجهز به گرم کن و تهویه، حافظه یک پارچه صندلی راننده، گرم کن صندلی های عقب، نمایش گر مرکزی و نمایش گر رنگی TFT پشت آمپر، سنسورهای پارک به همراه دوربین دنده عقب، درب صندوق برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دومنطقه ای، شیشه های فتوکرومیک، آینه الکتروکرومیک، قابلیت انتخاب نوع رانندگی در سه حالت (نرمال، اسپرت و اکونومیک)، کیسه هوا برای راننده و سرنشینان کناری به همراه ایربگ های جانبی و پرده ای، ترمزهای مجهز به سیستم ضدقفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، کنترل ایستایی در سربالایی و رادار نقطه کور، به عنوان یکی از کامل ترین ها در میان رقبای این رده می درخشد.

هم چنین با نگاهی به گزارش های موسسه تست تصادف IIHS امریکا متوجه شدیم که النترا AD جدا از تجهیزات ایمنی مذکور، از نظر استحکام بدنه و شاسی هم نسبت به نسل قبلی مورد بازنگری و اصلاحات اساسی قرار گرفته است و درنتیجه، موفق شده است آزمون های سخت گیرانه این نهاد معتبر را با بالاترین امتیاز (Top Safety Pick +) پشت سر بگذارد.

تصویر
طراحی داخلی هیوندای النترا AD

پیشرانه و مشخصات فنی هیوندای النترا

نسل قبلی النترا فقط در نمونه مجهز به موتور 1.8 لیتری به ایران راه یافته بود و در نتیجه، علاقه مندان به سرعت و شتاب، امثال کیا سراتو یا حتی مزدا 3 پابه سن گذاشته را به النترا ترجیح می دادند؛ اما خوشخبتانه این نسل با پیشرانه قوی تر 2 لیتری قدم به سرزمین ما گذاشته است تا در این پارامتر هم کمبودی در برابر رقبا احساس نکند.

این موتور تنفس طبیعی 4سیلندر 16سوپاپ قادر است در بهترین حالت 152 اسب بخار قدرت را در دور موتور 6200 و 196 نیوتن متر گشتاور را در دور 4500 تولید و نیروی حاصله را توسط یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک روانه چرخ های جلو کند. حاصل این مجموعه، به شتاب صفرتاصد قابل قبولی در حدود 10 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی معادل 7.5 لیتر در صد کیلومتر منتهی شده است که برای یک خودرو تنفس طبیعی با کاربری خانوادگی کافی به نظر می رسد.

سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون و عقب CTBA است که شاید بهترین عملکرد را در میان رقبا نداشته باشد، اما در مجموع کارآمد ظاهر می شود و توازن نسبتاً خوبی میان پایداری اتومبیل و رفاه سرنشینان ایجاد می کند؛ هرچند که فاق کوتاه لاستیک ها باعث می شود گاهی اوقات کوبش هایی هم داخل اتاق احساس شود.

تجربه رانندگی با هیوندای النترا

پشت فرمان از نظر دید به اطراف و دسترسی به ادوات، اوضاع بر وفق مراد است و در نتیجه، ظرف مدت کوتاهی با اتومبیل سازگار خواهید شد. فرمان نرم و عملکرد جعبه دنده نیز روان ارزیابی شده است و تعویض دنده ها با سرعت و دقت قابل قبولی صورت می گیرد. صندلی های خودرو اندکی سفت هستند؛ اما به دلیل طراحی مناسب و سازگاری با بدن سرنشینان، مانع از خستگی زودهنگام می شوند.

همان طور که در بخش قبلی اشاره شد، النترا نسل ششم (AD) از نظر کیفیت سواری در بهترین حالت ممکن قرار ندارد و در برخورد با دست اندازهای خشک و خشن، ضرباتی به داخل کابین نفوذ می کند؛ اما با این حال و با وجود اینکه النترا از امثال کرولا خشک تر است، می توانیم از عمکلرد کلی سیستم تعلیق ابراز رضایت کنیم.

از لحاظ فرمان پذیری هم شرایط به همین شکل است و به لطف وجود انواع سیستم های کمکی پایداری، اتومبیل حتی در پیچ های تند تحت کنترل قرار دارد؛ اما به طور کلی، حس فرمان النترا بیش از آن که از خصلت های اسپرت نظیر میتسوبیشی لنسر بهره برده باشد، روی آسایش و خصلت های خانوادگی تاکید دارد و در نتیجه، درک راننده از وضعیت چرخ ها در سرعت های بالا و رانندگی اسپرت از سطح ایده آل مقداری فاصله دارد.

در خصوص شتاب و کشش هم باید گفت که قدرت پیشرانه هیوندای برای بدنه 1250 کیلوگرمی النترا کافی است و با توجه به هماهنگی مناسب میان گیربکس و موتور، تقریباً در تمامی سرعت ها واکنش به پدال گاز مناسب است؛ ضمن اینکه تا وقتی دور موتور از حوالی 4500 دور در دقیقه فراتر نرود، سکوت بسیار خوبی در کابین حکم فرما است. ترمزها نیز شرایط مطلوبی دارند و با عملکرد منطقی، حس اطمینان را به راننده منتقل می کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان