امکانات و مشخصات فنی خودروی مزدا ۳۲۳

  یکشنبه، 30 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
امکانات و مشخصات فنی خودروی مزدا ۳۲۳
مزدا ۳۲۳ یکی از خودروهای سدان ژاپنی است که در اوایل دهه ۸۰ وارد بازار ایران شد. این خودرو مستقیما با پژو ۴۰۵ ، سمند و پژو پارس در یک رده قرار میگرفت. شاید این خودرو به دلایلی مانند رقبای فرانسوی خود دیده نشد اما قطعا مزدا ۳۲۳ یکی از پرطرفدار ترین خودرو های مونتاژی ایران است

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،مزدا 323 – Mazda 323 (دنده ای جی ال ایکس) - GLX با نام مزدا فامیلیا نیز شناخته می شود. این خودرو یک سدان C-segment است در ایران توسط گروه بهمن در سال های 1379 تا 1386 عرضه شد.

امکانات مناسب، استهلاک کم در کنار سواری خوب باعث شد تا مزدا 323 طرفداران زیادی پیدا کند و هم اکنون نیز پس از گذشت بیش یک دهه از توقف تولید این خودرو، خرید و فروش مناسبی داشته باشد.

این خودرو دارای یک موتور 1.6 لیتری با قدرت 106 اسب بخار می باشد. تیپ فول این خودرو (تیپ 5) دارای امکاناتی مانند گیربکس اتوماتیک 4 سرعته و سان روف است و در سایر تیپ ها نیز امکاناتی مانند آینه های برقی تاشونده، تهویه مطبوع غیر اتوماتیک، شیشه بالابرهای برقی، کولر، کیسه هوای ایمنی و ترمز ABS + EBD .به صورت پایه ای قرار دارند که برای زمان عرضه ی این خودرو، امکانات برجسته ای محسوب می شوند.

تصویر
طراحی ظاهری مزدا 323

ظاهری شایسته تر از رقبا

نقطه قوت اصلی مزدا ۳۲۳ ظاهر متشخص و نسبتا به روز آن بود که در مقایسه با تولیدات قدیمی خودروسازان داخلی همچون پژو ۴۰۵، پارس و یا حتی زانتیا ظاهری نسبتا لوکس تر را از خود به نمایش می گذاشت. هر نقطه رقبا را که نگاه کنید، خطوط صاف با حداقل انحنا و زوایای شکسته می بینید که حاکی از قدمت بالای طراحی آنهاست. در این بین زانتیا، نزدیک ترین رقیب مزدا ۳۲۳ نیز نمی توانست از لحاظ تشخص ظاهری پرستیژ مزدا ۳۲۳ را برای راننده خود به همراه آورد.

به هر حال تمام این بحث ها مربوط به حدود ۲۰ سال پیش است و در حال حاضر مزدا ۳۲۳ جذبه بصری قابل توجهی را در چشم بینندگان ایجاد نمی کند. نمای جلو بسیار ساده طراحی شده و طرح چراغ ها به همراه مه شکن عقب و جلوپنجره بسیار بی آلایش و بی تکلف به نظر می رسد. نمای جانبی به سبک خودروهای دهه ۹۰ نسبتا استخوان دار و محکم ظاهر شده است و فرم بدنه در این نما تا حدودی عضلانی جلوه می کند.

در بخش عقب نیز با چراغ های نسبتا بزرگ یک تکه مواجه هستیم که دو طرف درب صندوق را به تسخیر خود درآورده اند. سپر نیز با ظاهری به غایت ساده اما هماهنگ با سایر المان ها در سر جای خود قرار گرفته است. در مجموع باید گفت که نمای ظاهری مزدا ۳۲۳ در زمان خود و به ویژه در مقایسه با حریفان نه چندان زیبای موجود در بازار ایران جلوه کاملا مقبولی داشته و هماهنگی زبان طراحی این خودرو با نیاز مشتریان آن دوران به عنوان یکی از نقاط قوت اصلی تحفه ژاپنی مزدا به شمار می رود.

طراحی داخلی مزدا ۳۲۳

سبک طراحی داخلی مزدا ۳۲۳ در برابر طراحی های امروزی حرف چندانی برای گفتن ندارد و صرفا ظاهری متعارف و متناسب با خودروهای دهه ۹۰ میلادی را به نمایش می گذارد؛ اما همانطور که پیش تر تاکید کردیم بازار ایران تافته جدا بافته بوده و رقبای کم تنوع مزدا ۳۲۳ طراحی بهتری در بحث فضای داخلی از خود به نمایش نمی گذارند. بنابراین در اینجا نیز نمی توان به طرح داشبورد، غربیلک فرمان، صفحه کیلومترشمار پشت آمپر، تودری ها و سایر بخش ها چندان ایراد گرفت. متریال داشبورد و رودری ها نیز از لحاظ کیفیت در سطح نسبتا قابل قبولی ظاهر شده و متناسب با رنج قیمتی این خودرو به نظر می رسد.

نکته مثبت این کابین، طراحی ارگونومیک صندلی ها و راحتی مناسب آن هاست که خستگی سرنشینان در طول مسافرت های طولانی تا حدودی کاهش می دهد. فضای صندوق عقب این خودرو نیز گنجایش مناسبی دارد که در نتیجه نیاز خانواده ها را به حدی معقول تامین خواهد کرد.

آپشن ها و امکانات مزدا ۳۲۳

مزدا ۳۲۳ در بحث تجهیزات رفاهی چندان دست پر ظاهر نشده و نهایتا می توان امکاناتی همچون: ترمز ABS و EBD به همراه چراغ های مه شکن جلو، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با شش اسپیکر، یک عدد کیسه هوا، صندلی های جلو با تنظیمات دستی، روکش پارچه ای صندلی ها، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن و سانروف در تیپ ۵ یا نسخه اتوماتیک فول آپشن مزدا ۳۲۳ یافت.

مشخصات فنی مزدا ۳۲۳

در بحث پیشرانه و قوای محرکه نیز نباید انتظار بالایی از مزدا ۳۲۳ داشت؛ زیرا این خودرو تنها با یک پیشرانه نسبتا کم حجم ۱.۶ لیتری چهار سیلندر به بازار ایران عرضه شده است. نهایت توان خروجی این پیشرانه برابر با ۱۰۶ اسب بخار است که در دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه حاصل می شود. بیشینه گشتاور خروجی نیز معادل ۱۴۵ نیوتن متر بوده و در ۴۰۰۰ دور در دقیقه به وجود می آید. سدان ۱۰۷۵ کیلوگرمی قادر است ظرف مدت زمان ۱۱ تا ۱۲.۵ ثانیه (بسته به برخورداری از گیربکس ۵ سرعته دستی یا چهار سرعته اتومات) از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. میانگین مصرف سوخت این خودرو نیز معادل ۸.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده و سرعت آن از ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت فراتر نخواهد رفت.

نقاط قوت و ضعف مزدا ۳۲۳

مزدا ۳۲۳ به عنوان یک سدان ژاپنی از کیفیت ساخت مناسب، دوام فنی مطلوب، ترمزهای قدرتمند، صندلی های راحت، هندلینگ مناسب، کیفیت سواری قابل قبول و طراحی ظاهری عامه پسند سود می برد. در بحث نقاط ضعف نیز می توان به ظاهر ساده کابین، سروصدای سیستم تعلیق و توان فنی نسبتا پایین پیشرانه اشاره کرد.

وضعیت فروش مزدا ۳۲۳ در بازار خودرو ایران

مزدا ۳۲۳ تا زمانی که روی خط تولید گروه بهمن قرار داشت، جزو محصولات نسبتا خوش اقبال بازار به شمار می آمد و استقبال از آن در حد متوسط رو به بالا قرار داشت. اما به هر حال این میزان استقبال به حد رقبایی همچون زانتیا نبود؛ زیرا قدرت موتور و شتاب زانتیا بسیار هیجان برانگیزتر از مزدا ۳۲۳ به نظر می رسید. مشتریان نیز به این مهم واقفند و در حال حاضر بازار بیشتر به سمت زانتیا تمایل داشته و نمونه های دست دوم مزدا ۳۲۳ به دلیل خدمات پس از فروش نسبتا ضعیف تر و کم بودن نسبی قطعات یدکی، از لحاظ وضعیت فروش در شرایط مطلوب گذشته قرار ندارند. با این حال اگر شما مالک یک دستگاه مزدا ۳۲۳ نسبتا تمیز و با کارکرد متعادل هستید، احتمالا پس از کمی صبر می توانید مشتری با قیمت مناسب برای اتومبیل خود در بازار بیابید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (666 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان