امکانات و مشخصات خودروی نیسان رونیز

  دوشنبه، 22 دی 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
امکانات و مشخصات خودروی نیسان رونیز
نیسان رونیز را می‌توان پس از سال‌ها هم‌چنان خودروی شماره یک آفرودسواران در ایران به حساب آورد. این خودرو با طراحی جذاب، کابین جادار، دوام بالای مجموعه فنی (به‌خصوص موتور و گیربکس) و فراوانی قطعات یدکی و خدمات، گزینه‌ کم‌دردسر و مناسبی برای طبیعت‌گردان است

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، نیسان رونیز شاسی بلند کامپکت است که در بازار جهانی با نام نیسان Xterra به فروش می رسد. نسل اول نیسان رونیز در سال 1999 معرفی شد و در سال 2005 وارد نسل دوم خود شد. همین نسل دوم بود که به نمایندگی پارس خودرو برای بازار ایران در نظر گرفته شد.

نخستین عرضه شاسی بلند رونیز توسط پارس خودرو به سال 1382 بازمی گردد در حالی که این روند تا سال 1389 اما به صورت محدود ادامه پیدا کرد. رونیز بیشتر به دلیل قابلیت های آفرودی که دارد مورد توجه خریداران قرار گرفت چراکه از نظر ظاهری و تجهیزات رفاهی خودرو جذابی نیست اما بدون شک خودرو باکیفیتی است که علاوه بر مسیرهای آفرودی، در جاده هم احساس خوبی به سرنشینان القا می کند.

در ادامه، به بررسی نکات منفی و مثبت رونیز از جهات مختلف و توانایی های حرکتی این خودرو خواهیم پرداخت.

نمای کلی نیسان رونیز

مدلی که پارس خودرو آن را تولید کرد، نسخه ای از نیسان اکسترا است که مخصوص بازارهای خارج از آمریکای شمالی بود و به همین دلیل، طراحی ظاهری آن با مدل اصلی نیسان اکسترا متفاوت است. گرچه نمای عقب و جانبی در هر دو مدل یکسان است، ولی مدل تولیدشده توسط پارس خودرو در نمای جلو با محصول دیگر نیسان یعنی وانت فرانتیر مشابه است و از چراغ هایی تقریبا گرد استفاده می کند.

تصویر
طراحی ظاهری نیسان رونیز

بی شک، یکی از مشخصه های ظاهری که نیسان رونیز را تبدیل به خودرویی خاص بین سایر SUV های بازار کرده است، طراحی سقف این خودرو است. سقف خودرو در قسمت عقب دارای ارتفاع بیشتری در مقایسه با قسمت جلو است و این نحوه قرارگیری آن ها، موجب شده است تا سرنشینان عقب ضمن برخورداری از دید مناسب، از فضای سر و پای بهتری برخوردار باشند.

کابین نیسان رونیز با نیسان پیکاپ و محصول دیگر پارس خودرو یعنی سرانزا تفاوتی ندارد. فرمان چهارشاخه پلاستیکی، دریچه های تهویه که پایین تر از سیستم صوتی قرار گرفته اند و دو عدد دسته دنده، از اصلی ترین موارد طراحی این خودرو هستند. در نمونه ای که تصاویر آن را مشاهده می کنید، مالک خودرو اقدام به نصب سیستم صوتی متفاوتی کرده است که از نمایش گر رنگی بهره می برد. امکانات رفاهی رونیز، تنها محدود به قفل مرکزی، شیشه های برقی و فرمان هیدرولیک است.

قوای فنی نیسان رونیز

زیر کاپوت نیسان رونیز، یک موتور 2389 سی سی چهارسیلندر خطی بنزینی قرار دارد. این موتور، می تواند ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی موتور، با استفاده از یک گیربکس ۵دنده دستی به هر دو محور خودرو انتقال پیدا می کند. نیروی موتور در نیسان رونیز شاید روی کاغذ چندان زیاد نباشد، اما برای کاربری این خودرو مناسب است و مادامی که رونیز را با خودروهای شش سیلندر مقایسه نکنید، توانایی های حرکتی قابل قبولی را ارائه می دهد. با توجه به وزن ۱۷۷۰ کیلوگرمی خودرو، رونیز می تواند در زمانی حدود ۱۵ ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به صد کیلومتر بر ساعت برساند و توانایی دست یابی به حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت را هم دارد.

تصویر
طراحی ظاهری نیسان رونیز

موتور نیسان رونیز گرچه انژکتوری است و این یک مزیت برای این خودرو محسوب می شود، اما سیستم انژکتوری در این خودرو از انواع ابتدایی است و هم چنان شاهد وجود دلکو در این خودرو هستیم. دلکو قطعه ای است که وظیفه ارسال برق به شمع ها را دارد و بیشتر در خودروهای کاربراتوری دیده می شود؛ اما نسل اول خودروهای انژکتوری نیز از این قطعه استفاده کرده اند که رونیز نیز در این دسته قرار می گیرد.

این موتور باکیفیت و قابل اطمینان که در بین موتورهای نیسان با کد KA24DE شناخته می شود، اشتیاق زیادی به مصرف سوخت دارد و در هر صد کیلومتر، به طور ترکیبی ۱۳ لیتر بنزین مصرف می کند. بسیاری از مالکان، همین مصرف سوخت اعلامی ۱۳ لیتری را نیز خوش بینانه می دانند. در صورتی که خودروی خود را به تجهیزات آفرودی و لاستیک های آج دار مجهز کرده باشید، باید انتظار افزایش قابل توجه مصرف سوخت را نیز داشته باشید!

توانایی های آفرودی نیسان رونیز

همان طورکه در ابتدای مقاله اشاره کردیم، نیسان رونیز یک شاسی بلند آفرودی با شاسی مستقل و دنده کمک است و این مساله آن را در بحث توانایی های خارج از جاده، برتر از کراس اوورهایی هم چون سانتافه، تویوتا راو۴ یا کیا اسپورتیج قرار می دهد. رونیز با توجه به بازه قیمتی و سن وسال خود، هر آن چه را که برای شروع یک آفرود جذاب نیاز دارید، با خود دارد.

شاسی این خودرو مانند وانت ها از بدنه مستقل است؛ چنین قابلیتی گرچه روی قابلیت های جاده ای خودرو نظیر هندلینگ و پایداری اثر منفی دارد، ولی در آفرود یک مزیت بسیار بزرگ به حساب می آید. این نوع طراحی شاسی، رونیز را دقیقا در کلاس خودروهایی هم چون پاجرو و لندکروزر قرار می دهد.

هم چنین نیسان رونیز در کنار گیربکس ۵دنده دستی خود، از «جعبه دنده کمکی» نیز بهره مند است. دنده کمکی در این خودرو دارای چهار حالت 2H، 4H، L4 و N است که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم:

حالت H2

در حالت H2 که مخصوص استفاده روزمره است، نیروی موتور تنها به چرخ های عقب منتقل می شود و چرخ های جلو، دیگر با موتور درگیر نیستند.

حالت H4

در حالت H4، نیروی موتور به هر دو محور به طور مساوی انتقال پیدا می کند؛ ولی تغییری در ضریب انتقال نیرو حاصل نمی شود. با توجه به این که نیسان رونیز فاقد دیفرانسیل مرکزی است، زمانی که دنده کمکی را در حالت H4 قرار دهید، نیروی موتور به صورت مساوی بین محور جلو و عقب تقسیم خواهد شد. به همین علت، باید حواستان باشد تا در جاده این کار را نکنید و تنها در مسیرهای خاکی یا برفی این حالت را فعال کرده باشید؛ چون به دلیل نبود دیفرانسیل مرکزی، خودرو روی جاده دچار لاستیک سایی می شود و مصرف سوخت نیز بالا می رود.

حالت L4

در حالت L4 نیز، نیرو با ضریب سنگین بین چرخ های جلو و عقب تقسیم می شود که مخصوص آفرود سنگین و بالارفتن از شیب های شدید است. در حالت L4، خودرو حداکثر سرعت بسیار محدودی با هر دنده دارد.

حالت خلاص یا N

حالت آخر نیز با نام N یعنی خلاص شناخته می شود و مخصوص زمانی است که قصد بکسل کردن رونیز را داشته باشید. در این حالت، ارتباط چرخ ها با گیربکس قطع می شود تا بکسل کردن خودرو با سهولت بیشتری انجام شود.

نیسان رونیز به قفل دیفرانسیل محورهای جلو یا عقب مجهز نیست؛ ولی به صورت افترمارکت، می توانید اقدام به نصب این آپشن روی خودرو کنید که البته هزینه گزافی دارد. برخی تیونرها نیز به جای قفل دیفرانسیل، استفاده از دیفرانسیل های لغزش محدود (LSD) را پیشنهاد می کنند که در بازار، بعضا با نام دیفرانسیل کلاچ دار نیز شناخته می شوند. با این که رونیز خودرویی توان مند در شیب زدن و کوه و صحرا است، اما این ارتقا می تواند توانایی خارج جاده ای این خودرو را به میزان چشم گیری افزایش دهد.

یکی از نکات منفی در نیسان رونیز، نبود «پلوس خلاص کن» در این خودرو است. پلوس خلاص کن در خودروهای آفرودی، وظیفه جداکردن چرخ های جلو از پلوس، هنگام رانندگی در وضعیت H2 را دارد. جداشدن پلوس ها از چرخ ها، می تواند باعث کاهش مقاومت و کاهش مصرف سوخت خودرو شود. این قطعه نیز به صورت افترمارکت برای نیسان رونیز موجود است؛ ولی به گفته بسیاری از مالکان، پلوس خلاص کن های موجود در بازار، گاهی دچار مشکل می شوند و این مساله در آفرود، حسابی دردسرساز خواهد بود.

نبود پلوس خلاص کن در کنار افزایش مصرف سوخت، سبب مقداری لرزش فرمان در سرعت های بالا می شود. اگر خودروی رونیز خود را بیشتر برای مصارف آفرودی استفاده می کنید و خیلی با آن به جاده نمی روید، پیشنهاد می شود قید نصب پلوس خلاص کن را بزنید.

کیت های تغییر ارتفاع نیز از دیگر مواردی هستند که مالکان رونیز به سمت آن ها می روند؛ اما باید توجه داشت که هرگونه تغییری در سیستم تعلیق، باید اصولی باشد و از گوشواره، فنرها و کمک فنرهایی با برند معتبر در خودرو استفاده کرد.

درنهایت، به رینگ و لاستیک های خودرو می رسیم. برای بهبود توانایی رونیز در شن و گل و لای، می توان لاستیک های آفرودی معروف به «گل درشت» یا «گل جنگل» را روی این خودرو نصب کرد. این لاستیک ها هر قدر چسبندگی خوبی در آفرود دارند، همان قدر روی جاده تاثیر منفی روی کیفیت سواری، پایداری و ترمزگیری خودرو می گذارند؛ به همین دلیل، در انتخاب آن ها باید دقت کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (700 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان