دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

انحراف فک چیست و دلایل آن 

سه شنبه، 06 خرداد 1399
یکی از شایع ترین ناهنجاری های فک، انحراف فک است. که میتواند، انحراف فک بالا یا پایین باشد ولی انحراف فک پایین شایع تر است.انحراف فک پایین (Mandibular Deviation) ناهنجاری ای است که فک پایین بیمار به سمت راست یا چپ، انحراف دارد. علائم ناهنجاری به این شکل است که فک ها قرینه نیستند و فرد باید دهان خود را کج کند تا بتواند دندان هایش را روی هم بگذارد

یکی از شایع ترین ناهنجاری های فک، انحراف فک است. که میتواند، انحراف فک بالا یا پایین باشد ولی انحراف فک پایین شایع تر است.انحراف فک پایین (Mandibular Deviation) ناهنجاری ای است که فک پایین بیمار به سمت راست یا چپ، انحراف دارد. در واقع علائم ناهنجاری به این شکل است که فک ها قرینه نیستند و فرد باید دهان خود را کج کند تا بتواند دندان هایش را روی هم بگذارد. یا به بیانی ساده تر خط مرکزی لب بالا بر روی خط مرکزی لب پایین قرار نمیگیرد.

ضربه به فک در دوران کودکی

چنانچه کودکی دچار ترومای فک شود در غالب موارد مشکل خاصی رخ نمی دهد ولی گاهی به دلیل بروز اسکار در کندیل یک طرف، رشد فک پایین ناقرینه شده و این امر به تدیرج سبب انحراف فک خواهد شد.

همی مندیبولار هیپرتروفی

در این بیماری بالاخص در خانم ها فک پایین به دلایلی ناشناخته و ظاهرا هورمونی در اواخر دوران نوجوانی رشدی ناقرینه و تأخیری را از سر می گیرد. هر چند در موارد زیادی این بیماری خود محدود شونده است ولی طی مدت رشد فعال موجب انحراف پیش رونده فک پایین خواهد شد.

شیفت فانکشنال فک

در این وضعیت به دلیل تداخل دندانها حین بستن دهان، کودک به ناچار فک پایین را به یک سمت منحرف می کند. چنانچه این ناهنجاری زود تشخیص داده شود به خوبی قابل درمان است ولی در صورت عدم درمان به موقع، انحراف فانکشنال فک به یک انحراف فکی پایدار تبدیل می گردد.

رابطه ارتودنسی با جراحی فک

به طور کلی هدف از انجام ارتودنسی را می توان در 5 بخش تقسیم بندی کرد: زیبایی صورت، زیبایی دندان ها، عملکرد صحیح دندان ها، افزایش بهداشت دهان و دندان و ثبات. با این وجود در برخی موارد، درمان ارتودنسی به تنهایی نمی تواند برای حل ناهنجاری های دندانی و فکی فرد موثر و کافی باشد.در برخی بدشکلی های دندانی و فکی، به دلیل شدت میزان بدشکلی و حاد بودن مشکل، از جراحی فک برای درمان مشکل فک ها استفاده می شود. در این موارد یا سن فرد به گونه ای است که امکان رشد و اصلاح ساختارهای دندانی و فکی او وجود ندارد، و یا اینکه مشکل به قدری حاد می باشد که درمان آن با ارتودنسی طولانی مدت و نا ممکن است.

در این شرایط، استفاده از ارتودنسی با جراحی فک برای درمان بدشکلی دندانی و استخوانی فرد مورد نیاز است. ابتدا دندان های فرد به وسیله ارتودنسی در موقعیت مناسب قرار می گیرد و سپس از جراحی فک برای ایجاد تناسب در بین فک بالا و فک پایین استفاده می شود.جراحی فک یا ارتوگناتیک توسط پزشک متخصص جراح فک و صورت انجام می شود و انواع مشکلات اسکلتی خفیف تا حاد موجود در استخوان های فک که شامل بی نظمی چانه و دندان ها می شود را اصلاح می کند که باعث بهبود عملکرد های دندان و دهان می شود.

مهمترین مزیت های جراحی انحراف فک

وقتی بیمار قرار است جراحی فک داشته باشد همیشه نگران است اما فراموش نکنید که جراحی انحراف فک چندین مزیت عمده دارد:

  • از آنجایی که بعد از جراحی انحراف فک دندان ها به راحتی بر روی هم قرار می گیرند، لذا جویدن غذا بهتر شده و به تبع آن مشکلات گوارشی به مرور زمان رفع می شوند.
  • با برطرف شدن انحراف فک و در نتیجه تطابق بهتر دندان ها بر روی یکدیگر، میزان ساییدگی دندان ها کمتر می شود. بنابراین عمر سلامت دندان ها افزایش می یابد.
  • یکی از مهمترین مزیت های جراحی انحراف فک این است ک زیبایی چهره شما بیشتر می گردد. داشتن ظاهری زیبا و متناسب در شکل گیری شخصیت و اعتماد به نفس فرزند شما بسیار موثر است.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله !
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل سابمیت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت