انتقال سند خودرو چه مراحلی دارد؟

  شنبه، 29 شهریور 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
انتقال سند خودرو چه مراحلی دارد؟
هنگام تنظیم قولنامه (مبایعه‌نامه) شماره شاسی، شماره موتور و پوسته سرسیلندر را با شماره‌هایی که در کارت خودرو، سند و برگه سبز آن است، از لحاظ صحت اطلاعات تطبیق بدهید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،خرید خودرو فقط منوط به پرداخت هزینه خرید نیست. بلکه باید مراحل انتقال سند خودرو به طور کامل طی شود تا خودرو به نام مالک جدید ثبت شود. خرید و فروش خودرو، مانند هر معامله دیگری، با امضای قرارداد بین طرفین معامله (فروشنده و خریدار) آغاز می شود. باید صفر تا صد موارد لازم برای انتقال خودرو در قرارداد گوشزد شود. مواردی مانند مشخصات کامل خودرو خریداری شده (مدل، رنگ، وسایل موجود در خودرو (ضبط و باند/ روکش صندلی و...)، بنزینی یا دوگانه سوز بودن خودرو، قیمت تمام شده، نحوه پرداخت هزینه توسط خریدار، زمان تحویل خودرو به خریدار، توافق بر زمان و نحوه تعویض پلاک خودرو، تعیین تکلیف نحوه پرداخت تمام بدهی های خودرو اعم از عوارض سالانه شهرداری و مالیات (مخصوص بعضی از خودرو ها)، پرداخت جریمه ها، زمان حضور در دفترخانه و هر آنچه که ممکن است در آینده ابهامی ایجاد کند و مشکل ساز شود. انتقال سند خودرو مستلزم پرداخت هزینه است. این هزینه با توجه به نوع خودرو متفاوت است؛ مثلا هزینه انتقال سند پراید با هزینه انتقال سند خودروی جک در دفاتر اسناد رسمی فرق می کند.

مراحل نقل و انتقال سند خودرو را می توان در سه بخش کلی بیان کرد:

  1. تنظیم قرارداد (مبایعه نامه)
  2. مراجعه به مراکز تعویض پلاک خودرو
  3. مراجعه به دفتر اسناد رسمی و تنظیم سند

تنظیم قولنامه (مبایعه نامه)

در بازه زمانی توافق برای معامله خودرو تا ثبت نهایی سند، طرفین ملزم هستند جهت ثبت مشخصات خودرو و انجام پروسه ی اداری، قولنامه ای را میان خود تنظیم کرده و آن را به امضای هر دو طرف برسانند. در متن این قرارداد الزاما باید برخی موارد ذکر شود که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم:

  • مشخصات کامل خودرو همچون رنگ، مدل، نوع سوخت خودرو (تک یا دوگانه سوز)، نوع، مدل، تیپ، شماره پلاک فعلی و…
  • تعهدات بین طرفین از جمله قیمت توافق شده
  • نحوه و زمان پرداخت مبلغ از سوی خریدار
  • زمان تحویل خودرو به همراه تمامی مدارک از سوی فروشنده به خریدار (بیمه شخص ثالث، کارت سوخت، ابزار یدکی و …)
  • توافق بر نحوه و زمان تعویض پلاک
  • توافق بابت پرداخت مالیات و عوارض سالانه شهرداری و اخذ خلافی خودرو توسط فروشنده
  • زمان حضور در دفترخانه و ثبت سند قطعی

نکته: هنگام تنظیم قولنامه (مبایعه نامه) شماره شاسی، شماره موتور و پوسته سرسیلندر را با شماره هایی که در کارت خودرو، سند و برگه سبز آن است، از لحاظ صحت اطلاعات تطبیق بدهید.

مراجعه به مراکز تعویض پلاک خودرو

فروشنده و خریدار بایستی قبل از ثبت سند قطعی، در یکی از مراکز تعویض پلاک حضور پیدا کنند و ضمن ارائه مدارک، مراحل زیر را برای تعویض پلاک خودرو مورد نظر طی نمایند:

  1. دریافت قبض ورودی پارکینگ (زمان ورود به مراکز تعویض پلاک)
  2. دریافت نوبت و مشخص شدن شماره باجه خدمات دولت الکترونیک
  3. مراجعه به باجه تعیین شده و ارائه مدارک لازم به کارشناس حقوقی
  4. اخذ فرم بازدید فنی خودرو از دفتر تعیین شده
  5. بازدید فنی خودرو توسط کارشناسان مرکز (تأیید اصالت خودرو)
  6. ارائه گواهی عدم خلافی در صورت داشتن تخلف
  7. پرداخت وجه پلاک برابر تعرفه و واریز به حساب خزانه نزد بانک ملی
  8. مراجعه به دفتر مربوطه جهت دریافت تأییدیه نقل و انتقال و سند مالکیت خودرو
  9. مراجعه به محل مربوطه جهت فک پلاک خودرو
  10. مراجعه به انبار پلاک و تحویل پلاک قدیم و اخذ پلاک جدید
  11. مراجعه به محل نصب جهت نصب پلاک جدید
  12. مراجعه به در خروج با ارائه قبض ورود به پارکینگ و خروج از مرکز تعویض پلاک

در صورتی که فروشنده یا خریدار به هر دلیلی نتوانند با هم در مرکز تعویض پلاک حضور داشته باشند، با مراجعه به دفترخانه و تنظیم وکالت نامه جهت تعویض پلاک می توانند به صورت وکالتی اقدام به تعویض کنند. همچنین می توان اقدام به تنظیم وکالت نامه فروش هم کرد که در این صورت دیگر نیازی به حضور فروشنده در دفتر خانه نیست. البته باید در نظر داشته باشید که هزینه تنظیم این نوع وکالت بسیار بیشتر از وکالت تعویض پلاک است؛ بنابریان پیشنهاد می شود فقط وکالت نامه تعویض پلاک را تنظیم کنید.

نکته: جهت جلوگیری از هرگونه سواستفاده بهتر است فروشنده مهلت تعویض پلاک را در وکالت نامه درج کند؛ همچنین توصیه می شود حتی الامکان از فروش وکالتی و اعطای وکالت بلاعزل به خریدار خودداری کنید.

مراجعه به دفتر اسناد رسمی و تنظیم سند

بعد از تعویض پلاک، خریدار و فروشنده به عنوان طرفین معامله به دفتر خانه مراجعه و اقدام به تنظیم سند قطعی می کنند. مدارکی که در انتقال سند از سوی فروشنده بایستی به خریدار تحویل شود عبارتند از:

  1. برگ سبز جدید (شناسنامه خودرو)
  2. تاییدیه انتقال خودرو صادر شده از مرکز تعویض خودرو
  3. اصل مدارک شناسایی طرفین
  4. بیمه نامه شخص ثالث
  5. کارت سوخت خودرو
  6. اسناد مالکیت خودرو ( برگ کمپانی یا بنچاق قبلی و برگ گمرک )
  7. برگ مفاصا حساب پرداختی عوارض سالانه شهرداری صادره از دفاتر خدمات الکترونیک شهر یا شهرداری

نکته: دفاتر اسناد رسمی تکلیفی بابت اخذ عدم خلافی و مالیات ندارند، بنابراین توصیه می شود خریدار این موارد را از فروشنده درخواست کند؛ در واقع فروشنده موظف است برگ عدم خلافی و برگه تسویه مالیات خودرو مورد نظر را دریافت و به خریدار خودرو تحویل دهد.

هزینه نقل و انتقال سند خودرو بر عهده کدام طرف است؟

هزینه انتقال خودرو در تمامی دفاتر اسناد رسمی کشور یکسان است و بر اساس جداول مالیات نقل و انتقال تعیین می شود. هزینه های نقل و انتقال سند خودرو در دو بخش زیر تقسیم می شود:

  1. هزینه حق الثبت و مالیات نقل و انتقال
  2. هزینه حق التحریر

از میان دو مورد ذکر شده، هزینه حق الثبت مربوط به دولت بوده و هزینه حق التحریر به حساب دفترخانه واریز می شود. باید در نظر داشته باشید که این هزینه ها برای هر خودرویی بر اساس مدل آن متفاوت است! عموما هزینه های مربوط به دولت را فروشنده پرداخت می کند و هزینه دفترخانه، بین فروشنده و خریدار تقسیم می شود؛ البته در صورت توافق بین طرفین هنگام عقد قرارداد، پرداخت ها طبق توافق انجام می شود.


  دیدگاه ها
مسعود ساکی
4 سال پیش

تعویض پلاک خودرو
پربحث های هفته   
نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (528 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (356 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (307 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (269 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (264 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (231 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (205 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (197 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (114 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (110 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (100 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (84 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (74 نظر) مستندی از خانه و محله‌ی مادری دکتر مسعود پزشکیان در محله دوقوز پله ارومیه/حیاطی با صفا و پر از درخت انگور و ماشین معمولی در حیاط (72 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 11 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 11 مهر 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 11 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 11 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز چهارشنبه 11 مهر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه چهارشنبه 11 مهر 1403
پشت پرده تحقیر بازیکن جوان استقلال توسط اکرم عفیف بازیکن موفرفری قطری فاش شد
دختر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی: صبحانه بابا پنیر و عسل با نان سنگک و گاهی مغز گردو و مغز پسته و شیر بود؛ کاهوی تازه با رب انار رو هم میان وعده می خوردند
مراسم اهدای حکم عضو هیئت‌ رئیسه انجمن کمیته تک رزم به جناب سرهنگ علی روهنده
اجرای طرح عملیاتی استفاده از پابند الکترونیک برای کنترل سارقان در شهرستان میانه
جوشکاری در کارخانه گریس سازی بستان آباد حادثه ساز شد/یک نفر جان باخت و سه تن روانه بیمارستان شد
ناصر سرگزی دبیر کل جبهه فرهنگیان و فرهیختگان ایران اسلامی: معرفی و حمایت از نیروهای شایسته اولویت اول جبهه
انتصاب مسئول روابط عمومی گروه مبارزان آذربایجان شرقی
مسعود پزشکیان امروز: به عنوان رئیس‌جمهور زندگی راحتی ندارم؛ اصلا فکرش را نمی‌کردم که رئیس‌جمهور شوم؛ هنر نیست که مملکت را رها کنیم،باید بمانیم و بجنگیم
نگاهی به فیلم های ایرانی که قتل و خونریزی را باب کردند! از گردن زنی، تا پوست شیر و زخم کاری
منتخب روز   
به مناسبت تولد 52 سالگی لیلا حاتمی یادی کنیم از اولین روز به دنیا آمدن خانم بازیگر در بیمارستان +عکس /خوشحالی زری خوشکام و علی حاتمی در آن روزها 9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور