دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

ارتباط بین سلامت دهان و دندان و بیماری های قلبی 

یکشنبه، 22 دی 1398
وقتی خود دندان درد می کند، باید بدانیم مغز دندان به نحوی دچار آسیب شده است و وقتی رگ ها و اعصاب دورن مغز دندان، دچار آزردگی شوند، درد شروع می شود. از دیگر دلایل مهم درد دندان، سکته قلبی است.

در مطالعه روی ۳۱۷ هزار فرد ۴۰ تا ۷۹ ساله در آمریکا دریافتند ۲۸ درصد از افرادی که تمامی دندان هایشان را به دلیل ابتلا به بیماری لثه از دست داده اند به مشکلات قلبی نیز دچار هستند. به گفته متخصصان این رقم در افرادی که دندان های خود را از دست نداده اند حدود هفت درصد است.

همچنین محققان در این مطالعات مشاهده کردند افرادی که برخی از دندان های خود را از دست داده اند حتی با در نظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل سن، وزن، نژاد، استعمال دخانیات و مصرف الکل بیشتر احتمال دارد به بیماری قلبی مبتلا شوند.

بيماري پريودنتال و شرايط قلبي-عروقي

با گذر زمان بيماري پريودنتال مي تواند، ريسک بيماري قلبي و حمله قلبی را افزايش دهد. مطالعاتي وجود دارند که نشان مي دهد احتمال ابتلا به بيماري پريودنتال در افرادي که انسداد شرائن دارند ولو آن که دهان و دندان سالمي داشته باشند، بيشتر است.

دو دليل ممکن براي اين ارتباط پیدا شده است. نخست اينکه باکتريهاي عامل ايجاد بيماري پريودنتال مي توانند مواد سمي را وارد جریان خون کرده و به ايجاد پلاکهاي چربي که موجب انسداد رگها مي شوند کمک نمايند. اين پلاک و رسوب ته نشين شده مي تواند منجر به مشکلاتي جدي از قبيل ايجاد لخته خون شود که منجر به بسته شدن جريان خون مي گردد.

دوم اينکه اين باکتري ها منجر به اين مي شوند که کبد سطح بالايي از پروتئين هاي خاصي داشته باشد که می توانند مجراهاي خوني را متورم سازند. تورم مجراهاي خوني در نهايت منجر به حمله قلبي يا سکته مي شود.

علائم بيماري لثه عبارتند از:
  • بوي بد دائمي
  • لثه هاي قرمز و متورم
  • لثه هايي که هنگام مسواک زدن خونريزي مي کنند
  • لثه هاي تحليل رفته
  • افتادن دندان
  • تغيير در روي هم قرار گرفتن دندانها هنگام جويدن
  • اگر اين علائم را داريد، فورا به دندانپزشک مراجعه نماييد.

بيماري قلبي و درمان دندان

افرادي که شرايط قلبي خاصي دارند، در معرض التهاب قلبی هستند. اين يک عفونت قلبي است که مي تواند زندگي فرد را تهديد نمايد. اين امر زماني اتفاق مي افتد که باکتري موجود در جريان خون به دريچه هاي قلب يا ديگر بافتهاي قلبي آسيب مي رساند.

اينگونه افراد قبل از انجام برخي از درمانهاي خاص دندانپزشکي ممکن است به مصرف آنتي بيوتيک نياز داشته باشند. اطمينان يابيد که دندانپزشکتان از شرايط شما اطلاع دارد.

مصرف آنتي بيوتيک پس از درمان دندانپزشکي در افرادي که سابقه بيماري قلبي دارند توصيه مي شود.

مصرف آنتي بيوتيک براي انجام موارد ذيل ضروري نيست:

  • تزريق بي حسي در بافتهاي غير عفوني
  • گرفتن عکس اشعه ايکس
  • نصب دندان مصنوعي
  • نصب وسايل ارتودنسي
حمله قلبي

يک حمله قلبي گاهي اوقات با احساس درد در قفسه سينه و گسترش آن به فک پاييني شروع مي شود. در مواقع ديگر درد در فک شروع شده و به بازو يا شانه ها کشيده مي شود.

شما تا 6 ماه بعد از حمله قلبي نبايد درمان دندانپزشکي انجام دهيد. دندانپزشکتان هنگام درمان شما بايد اکسيژن و نيتروگليسيرين در دسترس داشته باشد. دندانپزشک شما قبل از شروع درمانتان بايد با پزشکتان صحبت و مشورت نمايد.

برخي از داروهايي که شما مي خوريد، ممکن است روش درمان شما را تغيير نمايد. براي مثال، اگر داروهاي رقيق کننده خون مصرف مي کنيد خون شما سختتر لخته مي شود. ممکن است نياز باشد در يک دوره زماني قبل از درمان مصرف داروي رقيق کننده خون را متوقف کنيد. همچنين ممکن است قبل از انجام برخي درمانها از جمله جراحي لثه يا کشيدن دندان نياز به آزمايش خون نیز باشد.

چطور بیماری لثه احتمال حمله قلبی را بالا می برد؟

بر اساس آکادمی دندان پزشکی عمومی، از آنجا که دهان گذرگاه بدن است، افرادی که دچار بیماری مزمن لثه هستند بیشتر در معرض ابتلا به حمله قلبی قرار دارند. بیماری لثه به علت به وجود آمدن پلاک ایجاد می شود. بعضی محققان پیشنهاد کرده اند که بیماری لثه به این علت که باکتری های لثه معیوب می توانند از آنجا بیرون آمده، وارد جریان خون شود، به رگ های خونی بچسبد و ایجاد لخته را افزایش دهد، می توانند با بیماری های قلبی در ارتباط باشد. همچنین گفته می شود که التهاب ناشی از بیماری لثه هم می تواند ساخت لخته خون را تحریک کند. لخته جریان خون به قلب را کاهش می دهد و در نتیجه موجب بالا رفتن فشارخون و افزایش خطر حمله قلبی می شود.

چطور سلامت دهان در مورد بیماری قلبی هشدار می دهد؟

تحقیقات نشان می دهد که بیش از ۹۰ درصد از همه بیماری های سیستمیک ازجمله بیماری های قلبی نشانه های دهانی دارند. علاوه بر این، دندانپزشکان می توانند با معاینه آنها برای نشانه های درد دهانی، عفونت یا التهاب، به بیمارانی که سابقه بیماری قلبی دارند کمک کنند. بر اساس آکادمی دندانپزشکی عمومی، تشخیص و درمان درست عفونت های دندان و لثه در بعضی از این بیماران موجب کاهش داروهای مصرفی فشارخون و ارتقای سلامت عمومی شده است.

اگر بیماری قلبی دارید

سعی کنید وضعیت سلامت دهانتان را در حالت مطلوب نگه دارید. این یعنی مرتب و روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و به طور منظم برای چکاپ نزد دندان پزشک بروید. اطمینان یابید که دندانپزشکتان در جریان بیماری قلبی شماست و سابقه پزشکی کامل خود ازجمله داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید، در اختیار او قرار دهید. به دقت دستورالعمل های دکتر و دندانپزشکتان را در مورد مراقبت های سلامتی و بهداشتی ازجمله استفاده از داروهای تجویزی مثل آنتی یوتیک ها، دنبال کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 08 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
مراحل سابمیت مقاله
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟