دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / کودک /

استرس امتحانات دانش آموزان را چگونه کم کنیم؟ 

سه شنبه، 30 دی 1399
هنگام پاسخگویی به سؤالات امتحان هم بهتر است دانش‌آموز ابتدا سؤالات راحت‌تر و آن‌هایی را که بلد است پاسخ دهد و بعد سراغ پرسش‌های سخت‌تر برود؛ به این ترتیب از اتلاف وقت جلوگیری می‌شود و اعتماد به نفس هم تقویت می‌شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،کودکان از ابتدای ورود به مدرسه و زمانی که کلاس اول را شروع می کنند، هیچ ترس و دلهره ای از امتحان و آزمون های کلاس ندارند و روز امتحان برای آنها هیچ تفاوتی با دیگر روزهای مدرسه ندارد، اما متأسفانه والدین، مربیان، آموزگاران، هم کلاسی ها و دیگر اطرافیان هستند که کودکان را نسبت به امتحان آشفته و پریشان می کنند، تا حدی که در سال های بعدی تحصیلی دچار چنان اضطرابی می شوند که گاهی از درس و کلاس و مدرسه هم بیزار می گردند. داشتن کمی اضطراب در روزهای امتحان لازم و طبیعی است، زیرا موجب حرکت، نشاط، پویائی و انگیزه دانش آموز برای یادگیری و درس خواندن می شود.

اما اگر این اضطراب و نگرانی از حد عادی خود تجاوز کند، باعث ناتوانی و ضعف دانش آموز، فراموش کاری های زودگذر، خطاهای ادراکی، حواس پرتی، درگیری های ذهنی، عدم تمرکز، هیجان بیش از اندازه و به دنبال آن کاهش عملکرد تحصیلی او می شود. اضطراب امتحان معمولاً بین سنین ۱۱-۱۰ سالگی، یعنی زمانی که دانش آموزان در مقطع ابتدائی درس می خوانند، آغاز می شود و چنانچه درصدد مقابله و رویاروئی با آن برنیایند، با بالا رفتن مقطع تحصیلی آنان، افزایش می یابد.

برای کاهش اضطراب امتحان راهکار بیاموزیم

قطعا استرس امتحان نتیجه نامطلوبی به دنبال خواهد داشت. معمولاً کسی که دچار استرس می شود به زیان خود رفتار می کند چون عملاً درصدی از دانسته های خود را به خاطر استرسی که دارد نمی تواند به خاطر بیاورد.

ولدخانی، عامل اعتماد به نفس را در این مورد، حلقه نجات فرد می داند و بیان می کند: بالا بودن اعتماد به نفس، سبب می شود که شخصیت فرد تقویت شود و حس اعتماد از دانسته ها و یادگرفته ها نیز سبب می شود استرس امتحان کاهش پیدا کند.

دانش آموزی که مطالب را به خوبی آموخته و بیشتر از نتیجه امتحان و نظر دیگران، به تلاش خود و یادگیری خود اهمیت می دهد، معمولاً استرس امتحان کمتری دارد.

جالب اینجاست که یادگیری و استرس تأثیری متقابل بر هم دارند. چراکه در صورت بهبود کیفیت آموزش و اطمینان از مطالب خوانده شده خود به خود استرس کاهش پیدا می کند و از طرفی هم کاهش استرس به آموزش خوب مطالب کمک می کند.

شاید به ندرت کسی پیدا شود که برای گذراندن امتحانات دچار هیچ استرسی نشود؛ این یک امر طبیعی است، اما اگر این وضعیت بیش از حد معمول باشد، باید برای رفع آن توصیه هایی را که این روانشناس توضیح می دهد اجرا کنید و اگر با به کار بستن این توصیه ها همچنان از میزان استرس کم نشد، باید به روانشناس مراجعه شود. در مرحله آخر هم باید به روان پزشک مراجعه کرده و دارو درمانی کنید.

این روانشناس در ادامه می افزاید: بهره گیری از تغذیه مناسب، داشتن علاقه و انگیزه و استفاده از روش های علمی یادگیری از نکاتی است که در بهبود کیفیت یادگیری مؤثر هستند. خواب راحت شب امتحان و تأکید بر خوردن صبحانه مناسب باعث آمادگی جسمانی در روز برگزاری امتحان خواهد بود. در جلسه امتحان نیز آرامش قبل از امتحان، تنفس های عمیق و توکل به مشیت الهی بسیار مؤثر است.

هنگام پاسخگویی به سؤالات امتحان هم بهتر است دانش آموز ابتدا سؤالات راحت تر و آن هایی را که بلد است پاسخ دهد و بعد سراغ پرسش های سخت تر برود؛ به این ترتیب از اتلاف وقت جلوگیری می شود و اعتماد به نفس هم تقویت می شود.

او با اشاره به اهمیت زمان یادگیری تأکید می کند: بهترین زمان برای یادگیری، قبل و بعد از خواب است، مطالعه با برنامه و تمرکز فکری روی مطالب و داشتن آرامش جسمی و ذهنی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر کیفیت یادگیری است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل سابمیت مقاله
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری