ساعدنیوز
ساعدنیوز

فواید و اثرات بازی شطرنج بر کودکان

  چهارشنبه، 12 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
فواید و اثرات بازی شطرنج بر کودکان
کودکانی که مشغول بازی شطرنج هستند و آن را آموزش دیده اند می دانند که هیچ قانون ثابت و غیر قابل تغییری وجود ندارد و در هر لحظه می توانند خودشان را با شرایط وفق بدهند. این بازی به کودکان یاد می دهد برای رسیدن به هدف، نیازی نیست که همیشه از یک راه مشخص استفاده کنند. درنتیجه می توانند منعطف باشند و راه های دیگر را امتحان کنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، شطرنج فعالیت ذهنی پیچیده ای است که نیاز به تعقل، تمرکز و قدرت تصمیم گیری بالا دارد. در این ورزش سلول های خاکستری مغز به کار گرفته می شود تا حرکات حریف برای حمله پیش بینی شود.

هرچقدر که مطالعات بیشتری درباره مغز انجام می شود مشخص می شود که ورزش شطرنج ابزاری برای پرورش ذهن و تقویت توانایی های ذهنی است. بازیکن برای استقرار مهره های خود چگونگی هدایت کردن مهره ها را یاد می گیرد. می آموزد که چگونه تصمیم گیری کند. اگر او اجازه دهد تا مهره هایش اسیر شود، ممکن است بازی را از دست بدهد.

شطرنج در طول زندگی مسئولیت پذیری و تصمیم گیری را به کودکان آموزش می دهد. وقتی کودکان بازی شطرنج را یاد بگیرند، شروع به توسعه مهارت های ریاضی از جمله، تفکر حل مسئله، تفکر منطقی، تصمیم گیری و حل مشکل می نمایند. این مهارت ها به آنها اجازه خواهد داد که در مسیر زندگی با اتفاقات غیرمنتظره برخورد نمایند و خود را در تمام موقعیت ها کنترل کنند و ارائه راه حل نمایند.

شطرنج از جمله بهترین و مؤثرترین ابزار در آماده کردن کودکان برای مواجهه با دنیای کنونی است که روز به روز با دنیایی از اطلاعات مواجه می شود و همراه با آن موقعیت های دشوارتری در تصمیم گیری به ارمغان می آورد. شطرنج نحوه تفکر منطقی و کارآمد را آموزش می دهد و انتخاب بهترین گزینه از میان گزینه های موجود را نشان می دهد و اهمیت برنامه انعطاف پذیر، تمرکز و نتیجه انتخاب و تصمیم گیری را به نمایش می گذارد.

فواید بازی شطرنج

افزایش مسئولیت پذیری

اگر قصد دارید فرزندتان مسئولیت پذیر بار بیاید و قدرت پذیرش اشتباهاتش را داشته باشد، پیشنهاد می کنیم او را با شطرنج آشنا کنید. در این بازی افراد به خاطر اشتباهاتی که انجام می دهند، فورا تنبیه می شوند و باید به فکر راهی برای جبران اشتباهشان باشند. این بازی ایده آل می تواند به فرزند شما کمک کند تا قبل از هر عمل، به شکل منطقی فکر کند و همیشه احتمالات را در نظر بگیرد و در صورت حرکت اشتباه، به فکر جبران باشد.

یادگیری مهارت فکر کردن

کودکان در این بازی یاد می گیرند که یک الگوی فکری درست برای خودشان انتخاب کنند و براساس آن عمل کنند. همچنین یاد میگیرند که نیازی به تجربه همه نظریه ها نیست و می توان با استفاده از الگوهای فکری، سریع تر به نتیجه رسید و یا مسیر فکری خود را تغیر داد. از تاثیرات شطرنج بر کودکان می توان به این اشاره کرد که یاد میگرند برای هر مشکلی باید راه حلی پیدا کنند و قدرت تفکر آن ها را بالا می برد.

انعطاف پذیری از تأثیرات شطرنج بر کودکان

کودکانی که مشغول بازی شطرنج هستند و آن را آموزش دیده اند می دانند که هیچ قانون ثابت و غیر قابل تغییری وجود ندارد و در هر لحظه می توانند خودشان را با شرایط وفق بدهند. این بازی به کودکان یاد می دهد برای رسیدن به هدف، نیازی نیست که همیشه از یک راه مشخص استفاده کنند. درنتیجه می توانند منعطف باشند و راه های دیگر را امتحان کنند.

یاد می گیرند بهترین باشند

کودکان در این بازی یاد می گیرند که هر چقدر هم که خوب بازی کنند باز هم همیشه بهتر از آن ها هم وجود دارد و انسان ها فارغ از جنسیت، سن و طبقه اجتماعی می توانند پیروز میدان باشند. این بازی به کودکان یاد می دهد که هر انسان مسئول انتخاب ها و تصمیم های زندگی خودش است. پس برای بهترین شدن باید بهترین راه را انتخاب کنند. زمانی کودک برای بهترین شدن تلاش می کند همزمان اعتماد به نفسش نیز بالا می رود.

افزایش بهره هوشی از تأثیرات شطرنج بر کودکان

همیشه تصور می شود که کسانی که هوش بالایی دارند وارد این رشته می شوند اما بررسی های اخیر نشان داده اند که بعد از 4 ماه تحت آموزش بودن، ضریب بهره هوشی افراد تحت آموزش شطرنج، افزایش پیدا کرده است.

جلوگیری از آلزایمر از تأثیرات شطرنج بر کودکان

مغز مثل یک ماهیچه، برای حفظ سلامت خود نیاز به ورزش دارد. بازی شطرنج این نرمش را به مغز می دهد و احتمال بروز اختلالات شناختی و حواس را در سنین بالاتر، کاهش می دهد. همچنین از احتمال ابتلا به آلزایمر در سالمندی می کاهد.

بهبود خلاقیت از تأثیرات شطرنج بر کودکان

بازی کردن شطرنج، با نرمش دادن نیم کره راست، که جایگاه خلاقیت است، خلاقیت را بالا می برد و ابتکار عمل می دهد. کودکانی که شطرنج بازی می کنند، ذهن خلاق تری نسبت به بقیه هم سن و سالان خود دارند.

افزایش تمرکز در کودکان

یکی از ملزومات شطرنج، تمرکز است. به همین دلیل است که این بازی، باعث تمرکز عمیق بازیکنان می شود و این مهارت را در آن ها افزایش می دهد. کودکان یاد می گیرند که در مواقع حساس، اگر چند ثانیه حواسشان پرت شود ممکن است روی عملگردشان تاثیر منفی بگذارد.

افزایش قدرت پیش بینی و برنامه ریزی

یکی از فواید شطرنج این است که پوسته جلویی مغز را گشترش می دهد. از آنجایی که این قسمت در کنترل، برنامه ریزی و پیش بینی برای آینده نقش دارد، این بازی به کودکان کمک می کند تا در این زمینه تقویت شوند و مهارت بیشتری داشته باشند.

اثرات دیگر شطرنج بر کودکان

_ذهن را تمرین می دهد و آن را تقویت می کند و در حقیقت چیزی بیشتر از یک بازی است.

_باعث تحکیم شخصیت و بالارفتن اعتماد به نفس در آن ها می شود.

_ابزاری است که به آن ها یاد میدهد شهروند خوبی باشند و در قالب قوانین و چارچوب کلی حرکت کنند.

_از این نظر که کودک باید از همه فرصت ها برای رسیدن به هدفش استفاده کند، بهره وری را آموزش می دهد.

_بهترین وسیله برای آموزش در دنیای امروز است تا بتواند در کمترین زمان، بهترین تصمیم را برای بهتر شدن بگیرد.

تأثیرات شطرنج بر کودکان

1-از 4 سالگی آموزش را شروع کنید

4 سالگی یک سن ایده آل برای شروع آموزش شطرنج است. اگر علاقه ای نداشت و با افزایش سن هم علاقه ای پیدا نکرد، نگران نباشید. حداقل تاثیری که داشته این بوده که توانایی های ریاضی اش نسبت به سایر هم سن وسالانش بیشتر شده.

2-دنبال یک آموزش سرگرم کننده باشید

اجازه ندهید بازی شطرنج برای کودکتان خسته کننده و کسل به نظر برسد. اگر نتوانید بازی را برایش سرگرم کننده کنید، احتمالا هرگز به این بازی علاقه مند نخواهد شد. توجه داشته باشید که او را مجبور نکنید که شطرنج را یاد بگیرد.

3-بگذارید با بهتر از خودش، رقابت کند

اجازه بدهید تا با بازیکنان قوی تر از خودش بازی کند. هیچ وقت او را به خاطر باخت سرزنش نکنید و به او یاد بدهید یکی از عوامل پیشرفت، باخت است. او را به رقابت با بزرگتر ها تشویق کنید.

4-رژیم غذایی مناسب برای کودک در نظر بگیرید

یک رژیم غذایی خوب برای یک شطرنج باز، به ویژه در سنین کودکی لازم است. رژیم کودکان، باید سرشار از لبنیات، کلسیم، اسفناج ،آجیل و شکلات خالص باشد.

ارد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (283 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (155 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (131 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (107 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (81 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (63 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (55 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (54 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (43 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (37 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر معظم انقلاب/ روحشان شاد (35 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (30 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (26 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (25 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
مهران مدیری: بخاطر یک دختر از برادرش سیلی خوردم +ویدئو سلفی زیبا و جذاب مریم کاویانی، مرضیه سریال فاصله ها و پسر خوش چهره و چشم رنگی‌اش+عکس رونمایی کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ از تیپ و استایل متفاوتش در پشت صحنه/ کارشون واقعا سخته+عکس نگاهی به گوشه شیک خانه نسرین مقانلو و رونمایی از بوفه زیبا و لوکسش/ اصیل و ایرانی پسند+عکس تغییر چهره جالب و هوش پران پاشا جمالی، مهیار نون خ بعد از تراشیدن موهایش +عکس لحظه شگفت انگیز بازکردن یک تابوت مصری توسط باستان شناسان+ویدیو تصاویری جالب و خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال پایتخت/ چقدر صمیمی و کاربلد! رونمایی از گندم، دختر زیبای امیرمهدی ژوله، داور صداتو/ چقدر بانمک و ناز+عکس عاشقانه های جذاب شبنم مقدمی، داور صداتو و همسر جوان و خوشتیپش/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس تصویری بسیار قدیمی و کمتر دیده شده از کودکی و جوانی رهبر معظم انقلاب تولد حیرت انگیز و هوش پران یک بچه خرگوش با صورت شبیه فیل+عکس فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) گریه های تلخ همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها در روز تشییع پیکرش/ روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به کیک دو طبقه سالگرد ازدواج پدرام کریمی مجری مشهور ایرانی و همسر باکلاسش+عکس کودکی بامزه سعید آقاخانی، نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چقدر ناز و گوگولی+عکس تبریک تولد جالب محسن کیایی برای بهرام رادان/ چه سلفی زیبا و خاصی+عکس خلاقیت جالب یک مادر ایرانی با نوشته جالب روی یخچال/ این متن پربازدید شد+عکس تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده