دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / حوزه روانشناسی /

فواید و مزایای عذر خواهی کردن 

شنبه، 20 دی 1399
انجام یک عذرخواهی صحیح می تواند هر رابطه ای را ترمیم کند، در حالی که انجام ندادن آن باعث بروز خشم در فرد است. خبر خوب این است که هر چه بیشتر عذرخواهی کنید، انجام دادن آن برای شما راحت تر می شود و می توانید این کار را به فرد مقابل خود نیز آموزش دهید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، خیلی از افراد احساسات دردناک و بغرنجی در برابر عذرخواهی کردن دارند! بعضی از ما زمانی که بچه بودیم و باعث رنجش و آزار کسی می شدیم، مجبورمان می کردند تا عذر خواهی کنیم و بعضی از ما نیز، آزادانه و طبق اراده ی خودمان عذر خواهی می کردیم و بلافاصله بعد از آن هم احساس بهتری داشتیم.

برخی از افراد به راحتی عذرخواهی می کنند در حالیکه برای برخی دیگر این کار بسیار سخت است. بسیاری از کارشناسان هشدار می دهند که اگر عقیده داشته باشیم در رابطه ای که داریم نیازی نیست هرگز عذرخواهی کنیم، خودمان را در معرض شکست در آن رابطه قرار داده ایم.

احتمالا یاد گرفته ایم که اگر کسی را تصادفا ناراحت کردیم یا چیزهایی از این قبیل، لازم است عذر خواهی کنیم، اما آیا می دانید چرا عذر خواهی کردن واقعا اهمیت دارد و یک عذرخواهی بجا و درست، چه تاثیراتی می تواند داشته باشد؟ دانشمندان و روانشناسان دلایل مهمی را در این مورد ارائه کرده و توجیه کرده اند که چرا وقتی یک ارزش یا قانون اجتماعی زیرپا گذاشته می شود، باید عذر خواهی کرد.

در ادامه با مزایای عذرخواهی آشنا می شویم.

شاید دو جمله زیر بتواند باب خوبی برای صحبت درباره مزایای عذرخواهی باشد:

  • عذرخواهی می تواند تاثیری مثبتی داشته باشد که از سکوت برنمی آید.
  • هیچ چیز بزرگ و کوچکی برای عذرخواهی کردن وجود ندارد.

با پذیرش مسئولیت اشتباه خود، بدون آوردن عذر و بهانه و پیشنهاد راهی برای جبران می توانید گام بلندی را در عذرخواهی صحیح طی کنید.

عذرخواهی برای بسیاری از ما دشوار است، زیرا از این هراس داریم که باعث ناراحتی، آزار و وارد شدن آسیب به دیگران شویم. هیچ کس دوست ندارد به عنوان فرد بدی دیده شود و معمولا فرار کردن از این تصویر راحت تر از پذیرش آن ست.

اما احساس شرم و گناه می تواند برای ما خوب باشد.

عموما انسان ها از احساس گناه دوری می کنند. اما بدون آن، ممکن است مجددا اشتباه کنیم و فرصت رسیدن به یک مصالحه مثبت را از دست بدهیم. گاهی انجام یک عذرخواهی به علاوه روشی برای جبران و پیشگیری از تکرار اشتباه راهی تضمینی برای ترمیم و تعمیق رابطه و ایجاد حس اعتماد و امنیت در فرد است.

مزایای عذرخواهی:

ترمیم رابطه و پیشگیری از آسیب بیشتر از مزایای عذرخواهی است. به عنوان درمانگر، ما کمتر شاهد افرادی هستیم که به خوبی عذرخواهی می کنند. از سوی دیگر، تعداد افراد سیاست مدار، متخصص و مسئول کمی در جامعه وجود دارند که مدل خوبی برای آموزش عذرخواهی هستند.

انجام یک عذرخواهی صحیح می تواند هر رابطه ای را ترمیم کند، در حالی که انجام ندادن آن باعث بروز خشم در فرد است. خبر خوب این است که هر چه بیشتر عذرخواهی کنید، انجام دادن آن برای شما راحت تر می شود و می توانید این کار را به فرد مقابل خود نیز آموزش دهید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله !
گام به گام مراحل چاپ کتاب