فواید بازی کردن نوزاد با آینه

  دوشنبه، 15 شهریور 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
فواید بازی کردن نوزاد با آینه
بعد از به دنیا آمدن کودک، اطرافیان شروع به پیچیدن نسخه می کنند. یکی از باورهای رایج قدیمی که بسیاری از خانم ها به آن معتقد بودند، این بود که نباید اجازه بدهید نوزاد خودش را در آینه ببنید. آیا این باور درست است؟ آیا نگاه کردن نوزاد به آینه سلامتی او را به خطر می اندازد؟ در این بخش به بررسی این موضوع می پردازیم. 

کودکان از بدو تولد، حتی خود را به عنوان موجودی جدا از مادر نمی شناسند. بنابراین یکی از سوالاتی که برای روان شناسان بوجود آمد این بود که آیا اگر کودک را در برابر آینه قرار دهیم، آیا خودش را تشخیص میدهد؟ یا فکر می کند در آینه نیز کودک دیگری هست.در قرن گذشته روان شناسی بنام جک لاکان آزمایشی را بنام مرحله آینه روی کودکان شش ماهه تا دو ساله انجام داد تا ببیند که واکنش کودکان به تماشای تصویر خود در آینه چیست.کودکان شش ماهه تا یکساله، کودک داخل آینه را بصورت یک همبازی برای خود می دیدند و گرچه از دیدن او هیجان زده میشوند، اما تشخیص نمی دهند که آن کودک داخل آینه، خودشان هستند.

کودکان در ۱۸ ماهگی، کم کم تشخیص میدهند که کودکی که در آینه است خودشان هستند و در این سن برای پاک کردن رژ لب از روی بینی خود تلاش میکنند. در ۱۸ ماهگی حدود ۵۰ درصد و در ۲۴ ماهگی حدود ۶۵درصد کودکان به این تشخیص می رسند.تشخیص خود در آینه یکی از تست هایی است که نشان دهنده رشد شخصیتی کودک است.

نگاه نوزاد به آینه

نگاه کردن نوزاد به آینه

آینه را به یک دیوار تکیه داده و در مقابل آن بنشینید. از آنجایی که سیستم بینایی نوزاد در این سن هنوز به تکامل کافی نرسیده و نوزاد قادر به دیدن فواصل دور نیست سعی کنید زیاد از دیوار فاصله نگیرید. سپس نوزاد را بر روی پاهای خود نشانده و کمر او را به شکم خود تکیه دهید. خواهرها یا برادرهای بزرگتر نیز می توانند در این بازی شرکت کنند: در حالیکه نوزاد را بر روی پاهای خود نشانده اید خواهر یا برادر بزرگتر می تواند آینه دستی کوچکی را برای بازی و سرگرم کردن نوزاد در مقابل صورت او نگه دارد.

نگاه کردن نوزاد به آینه، یک بازی سرگرم کننده

با اشاره به تصویر نوزاد در داخل آینه چهره زیبای او را به خودش نشان دهید. بینی نوزاد را لمس کنید. موهایش را نوازش کنید. گوش هایش را به آرامی کشیده و قسمت های مختلف صورت او را نام ببرید. اگرچه نوزاد در این سن هنوز با مفهوم کلمات آشنایی ندارد ولی با این حال انجام این بازی باعث خنده و شادی بسیار او خواهد شد!

یک آینه دستی کوچک را به کنار گهواره نوزاد بسته و یا هنگامی که او را بر روی شکم خوابانده اید آینه را بر روی زمین و در مقابل او قرار دهید. به این ترتیب نوزاد با تماشای تصویر خودش در آینه سرگرم شده و تمایل بیشتری به ماندن در گهواره و یا خوابیدن بر روی شکم نشان خواهد داد.

هدف از نگاه کردن نوزاد به آینه چیست؟

نوزادان از تماشای تصویر خود در آینه لذت می برند. آنها نگران این نیستند که موهایشان در آینه چگونه به نظر می رسد و حتی بر فرض اینکه دندان هم داشته باشند برای چک کردن مواد غذایی جامانده در لابلای دندان هایشان به تصویر خود در آینه نگاه نمی کنند. در واقع نگاه کردن به آینه برای نوزاد یک نوع بازی و روشی برای تفریح و سرگرم شدن است.همچنین بازی با آینه برای والدین و پرستاران کودک نیز روشی عالی برای سرگرمی با نوزاد و کمک به رشد و آگاهی اوست. بازی با آینه فرصتی را برای گفتگو ، خندیدن و سپری کردن اوقاتی خوش با نوزاد ایجاد کرده و در تقویت پیوند مادر و نوزاد بسیار موثر است.

نگاه کردن نوزاد به آینه، رشد و یادگیری از طریق بازی با آینه

بازی با آینه فرصت مناسبی را برای رشد سالم کودک و کمک به یادگیری او فراهم می کند. کاملا بدیهی است که این بازی در توسعه سیستم بینایی نوزاد نیز نقش بسیار موثری دارد. در هنگام خواباندن نوزاد بر روی شکم می توانید برای بازی با او از یک آینه استفاده کنید. به این ترتیب نوزاد به دلیل سرگرم شدن مدت زمان بیشتری را بر روی شکم مانده و این کار باعث رشد بهتر عضلات و تقویت توانایی جسمی نوزاد خواهد شد. بازی با آینه در پیشرفت مهارت های زبانی نوزاد نیز موثر است. اگرچه نوزاد در این سن هنوز با مفهوم کلمات آشنا نشده ولی با اشاره به بخش های مختلف چهره آنها را نام برده و در مورد آنها با نوزاد صحبت کنید. گفتگو با نوزاد روشی عالی برای توسعه مهارت های کلامی او به شمار می رود.

بازی کودک با آینه

نگاه کردن نوزاد به آینه، توسعه خودآگاهی

بازی با آینه روشی برای پرورش خودآگاهی در نوزاد است که بخش مهمی از مهارت های عاطفی-اجتماعی او را تشکیل می دهد. به گفته مرکز تحقیقات رشد و تکامل کودکان آریزونا در آمریکا:"در مجموع رشد مهارت های اجتماعی و عاطفی کودکان را می توان شامل توسعه حس اعتماد و امنیت عاطفی و همچنین توانایی کودک در خودآگاهی، خود کنترلی و شروع روابط با بزرگسالان و سایر کودکان دانست."

کودک همزمان با رشد یاد می گیرد که در حال تماشای تصویر خودش در آینه است و کم کم شروع به تشخیص تصویر خود در آینه می کند. اگرچه رفتار هر کودک با کودک دیگر متفاوت است ولی در ادامه به مراحل کنجکاوی کودک در هنگام مشاهده تصویر خود در آینه اشاره می شود:

  • نوزادان شیرخواره ( ازبدو تولد تا 8 ماهگی) به تصویر خود در آینه نگاه می کنند.
  • نوزادان بزرگتر (8 تا 18 ماهه) با مشاهده تصویر خود در آینه لبخند زده و یا اصواتی را از خود تولید می کنند.
  • کودکان نوپا (15 تا 36 ماهه) در هنگام تماشای تصویر خود در آینه و لمس بینی، سر و یا سایر قسمت های بدن که فقط در آینه قادر به دیدن آنها می باشند نشان می دهند که وجود خود را به رسمیت شناخته اند.

خودآگاهی یک مفهوم پیچیده و حتی فلسفی است. به گفته ارسطو:"دانستن خود سرآغاز همه خرد است." ولی به طور ساده می توان گفت آنچه که نوزاد در آینه می بیند به تدریج همزمان با رشد و توسعه شناخت او از خود متحول خواهد شد:

مرحله یک: این یک آینه است.

مرحله دو: در داخل آینه یک تصویر وجود دارد.

مرحله سه: آن شخص من هستم.

مرحله چهار: این تصویر برای همیشه بازتاب خودم خواهد بود.

مرحله پنج:هر کس دیگری نیز ممکن است این تصویر را ببیند.

به گفته ارسطو:" هر چه بیشتر بدانیم می دانیم که تا چه پایه نادانیم." بنابراین بهتر است بحث فراشناخت را فراموش کنید. برای کشف حقایق نگاه کردن نوزاد به آینه، فقط کافی است نوزاد خود را بر روی شکم به زمین خوابانده و آینه ای را در مقابل او قرار دهید. سپس با درست کردن شکلک های مختلف در آینه او را خندانده و به بازی و سرگرمی با او بپردازید.

در آینه بازی با کودک به نکات زیر توجه کنید

  • آینه را به دیوار نصب کنید و یا جایی قرار دهید که با تکان یا ضربه برای کودک موقعیت خطرناکی ایجاد نکند.
  • توجه نمایید که آینه ضد خش و بدون شکستگی و ترک باشد، به خصوص اگر نوزاد شما سینه خیز و چهار دست و پا می رود.

تست خودشناسی با نشان دادن آینه به نوزاد

شاید مطلبی که می خواهیم بگوییم اندکی عجیب و یا حتی مسخره باشد؛ ولی تمرین خوبی برای فهمیدن این مسئله است که فرزندتان چه شناختی از تصویر خودش دارد.

یک آینه به او بدهید تا خودش را در آن ببیند. بعد از مدتی، او را سرگرم کنید و بدون این که متوجه شود روی بینی اش را با ماژیک کمی قرمز کنید. عکس العمل کودک باتوجه به سنش متفاوت خواهد بود. در حدود یک سالگی، او با دقت به تصویرش نگاه می کند و علامت خنده دار روی بینی را نشان می دهد. هنگامی که تقریباً به 15 ماهگی نزدیک می شود، آیینه را لمس می کند تا این لکه قرمز را از بین ببرد، از 18 ماهگی کم کم میتواند تشخیص دهد که باید بینی اش را تمیز کند.

رفتار کودکان در سنین مختلف در هنگام نگاه کردن به آینه

هرچند رفتار هر کودک با کودک دیگر متفاوت است ولی در ادامه به مراحل کنجکاوی کودک در موقع مشاهده تصویر خود در آیینه اشاره می شود:

  • نوزادان شیرخواره( ازبدو تولد تا 8 ماهگی) به عکس خود در آیینه نگاه می کنند.
  • نوزادان بزرگتر( 8 تا 18 ماهه) با مشاهده عکس خود در آیینه لبخند زده و یا اصواتی را از خود تولید می کنند.
  • کودکان نوپا( 15 تا 36 ماهه) در موقع تماشای تصویر خود در آیینه و لمس بینی، سر و یا سایر بخش های بدن که فقط در آینه قادر به دیدن آنها می باشند نشان می دهند که وجود خود را به رسمیت شناخته اند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (472 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان