فواید و عوارض مصرف انگور در بارداری

  سه شنبه، 24 اسفند 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
فواید و عوارض مصرف انگور در بارداری
انگور برای خوردن در دوران بارداری بی خطر و سالم است، زیرا منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها، فیبر و آب است. اما زیاده روی در مصرف آن توصیه نمی شود . در این مطلب خواص انگور را در دوران بارداری بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

دوران بارداری یکی از حساس ترین دوران برای والدین می باشد، زیرا هیچ چیز به اندازه ی سلامتی فرزندشان مهم نیست. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند زنان در طول دوران بارداری باید رژیم غذایی سالمی داشته باشند. در این مقاله می خواهیم فواید و عوارض مصرف انگور در دوران بارداری را با هم بررسی کنیم.

خوردن انگور در بارداری

شما می توانید انگور را در مقدار محدود بخورید زیرا مواد مغذی حیاتی مانند ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، اسیدهای ارگانیک، فیبر، اسید فولیک، پکتین و دیگر مواد غذایی مورد نیاز بدن را فراهم می کنند و از تغییرات بیولوژیکی در دوران بارداری و پس از بارداری حمایت می کنند. با این حال، شما باید از خوردن انگور در سه ماهه آخر بارداری به دلیل تولید گرمای زیاد پرهیز کنید. به علت وجود سطح بالای رزوراترول در انگور مصرف بیش از اندازه آن می تواند برای بدن سمی باشد. همچنین، انگور خشک (کشمش) را نیز بیش از اندازه مصرف نکنید.در واقع، انگور هم در دوران باستان میوه مورد علاقه مادران باردار بوده است. باستان شناسان نیز نقاشی های مصری که در آن مادران باردار را با بوته انگور کشیده اند را پیدا کرده اند.

انگور خشک شده حاوی:

  • گلوکز و قند فروکتوز(قند میوه)
  • ترکیبات غنی از ویتامینها - گروه A، C، K، P و B.
  • اسیدهای ارگانیک - سیتریک، اسکوربیک، جوش شیرین وغیره.
  • آنتی اکسیدان ها مانند فلاونول، آنتوسیانین، لینالول، گرانیول، تانن و نئول.
  • کلسیم، آهن، پتاسیم، کبالت، منگنز و سایر عناصر.
  • پوست آن شامل پکتین و برخی از فیبر است.
  • ترکیبات فعال بیولوژیکی مانند فنل

انگور با داشتن مقدار زیادی مواد مغذی در آن، بارداری را برای شما و کودک شما راحت تر می کند.

خوردن انگور در بارداری

آیا خوردن انگور برای نوزاد بی خطر است؟

انگور برای کودک شما بی خطر است، اما از مصرف مکمل های رسوراترول خودداری کنید. رسوراترول یک آنتی اکسیدان است که به طور طبیعی در انگور یافت می شود و در واقع در مقادیر کم برای کودک شما مفید است. در مقادیر متمرکز مانند مکمل ها، می تواند بر رشد کبد کودک شما تأثیر بگذارد.

فواید خوردن انگور در دوران بارداری

اضافه کردن انگور به رژیم غذایی در دوران بارداری، تأثیر زیادی بر سلامتی و زیبایی مادر و همچنین سلامتی و رشد جنین دارد. در ادامه 10 فایده از فواید خوردن انگور را در دوران بارداری بیان می کنیم:

1.خاصیت ضد التهابی

آرتروز و آسم از بیماری هایی هستند که ممکن است در دوران بارداری تشدید یابند. خاصیت ضد التهابی موجود در انگور به کنترل این بیماری ها کمک می کند. انگور با توانایی آبرسانی بدن، رطوبت ریه ها را افزایش داده و شما را از آسم به دور نگه می دارد.

2.آنتی اکسیدان برای تقویت ایمنی بدن

انگور سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونول، آنتوسیانین، لینالول، گرانیول و تانن است که همگی به تقویت ایمنی بدن کمک کرده و از ایجاد عفونت جلوگیری می کنند.

3. منیزیم برای رفع گرفتگی عضلات

انگور حاوی مقدار کافی از منیزیم است و به رفع گرفتگی عضلات که در دوران بارداری شایع است، کمک می کند.

4. فیبر برای جلوگیری از یبوست

انگور حاوی فیبر غذایی است و می تواند به عنوان ملین عمل کند. این خاصیت انگور به شما کمک می کند تا در دوران بارداری از ابتلا به یبوست در امان بمانید.

5. رزوراترول برای کنترل سطح کلسترول

انگور قرمز حاوی ترکیبات رزوراترول است که به کنترل سطح کلسترول در دوران بارداری کمک می کند. این آنزیم عملکرد صفرا را بهبود می بخشد و از این طریق چربی خون را کنترل می کند. از آنجایی که در هنگام آب گیری، فیبر میوه از بین رفته و قندهای غلیظ هم خیلی سریع جذب بدن می شوند، بهتر است خودِ میوه را بخورید و از خوردن آب انگور دوری کنید.

6. اسیدهای آلی

اسیدهای آلی موجود در انگور به خنثی کردن باکتری ها در حفره ی دهان کمک کرده و باعث تشکیل و نگهداری کلسیم می شوند.

7. پلی فنول برای سلامت قلب

مادران باردار ممکن است در دوران بارداری دچار مشکلات قلبی بشوند. پلی فنول های موجود در انگور به سلامت قلب کمک می کنند.

8. آهن

انگور حاوی آهن است که هموگلوبین خون را در سطح خوبی نگه می دارد و از همین رو برای خانم های کم خون بسیار مفید است. توجه داشته باشید که انگور قرمز نسبت به انگورهای دیگر، مقدار آهن بیشتری دارد.

9. برخی از فواید دیگر

ترکیبات موجود در انگور، باعث تقویت حافظه و بینایی شده و جریان خون را در مغز بهبود می بخشند. بنابراین خوردن انگور و آب انگور تازه می تواند در درمان ضعف، خستگی، فروپاشی روانی و استرس به شما کمک کند.

10. فواید انگور برای جنین

ویتامین B موجود در انگور به متابولیسم بدن کمک کرده و می تواند مواد مغذی بیشتری را به جنین برساند. سدیم برای رشد سیستم عصبی مفید است، ویتامین A و فلاونول از بینایی جنین حفاظت می کنند و فولات احتمال نقص لوله عصبی را کاهش می دهد.

مضرات خوردن انگور در بارداری

این به این دلیل است که انگور منبع طبیعی مواد معدنی، ویتامین ها و دیگر مواد مغذی مهم است. با این حال، مصرف بیش از حد هر چیزی حتی انگور به بدن شما آسیب می رساند. انگور غنی از شکر طبیعی یعنی فروکتوز است که در صورت مصرف بیش از حد آن، دیابت بارداری را بیشتر می کند.مصرف به اندازه انگور به بهتر شدن شیوه زندگی و سلامت مادر و جنین کمک می کند. به این دلیل که مواد مغذی موجود در انگور، می تواند از بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند و با آنها مبارزه کند.اگر شما به انگور آلرژی دارید، خوردن دانه های انگور ممکن است خطرناک باشند و یا ممکن است با دارو یا مکملی که استفاده می کنید واکنش نشان دهند. توصیه می شود قبل از خوردن انگور دانه دار با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه کودک در رحم شما از انگور بهره می برد؟

  • ویتامین B موجود در انگور به سوخت و ساز بدن کمک می کند. بنابراین، به رشد جنین کمک می کند تا مواد مغذی بیشتری را دریافت کند.
  • مواد معدنی مانند سدیم از توسعه سیستم عصبی کودک پشتیبانی می کنند.
  • ویتامین A و فلاونول باعث بینایی کودک می شوند.
  • فولات احتمال نقص لوله عصبی در کودک را کاهش می دهد.

چه زمانی باید از خوردن انگور در دوران بارداری خودداری کنیم؟

در صورتی که در هر کدام از دسته های زیر قرار دارید، بهتر است از خوردن انگور در دوران بارداری خودداری کنید؛ چرا که خوردن این میوه می تواند منجر به عوارض شدیدی شود.

  • دیابت شیرین
  • چاقی
  • داشتن حساسیت
  • سوء هاضمه

همچنین فقط در فصل انگور، این میوه را بخورید. انگورهایی که در فصل های دیگر به عمل می آیند، با استفاده از سموم دفع آفات و مواد شیمیایی کاشته می شوند. همواره سعی کنید تا میوه های ارگانیک را مصرف کنید.

هنگام مصرف انگور در بارداری به چه نکاتی توجه کنیم؟

انگور به طور کلی در دوران بارداری بی خطر و سالم است، اما چند احتیاط ایمنی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. اگر انتظار دارید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

مکمل مصرف نکنید

آنتی اکسیدان هایی که به طور طبیعی در انگور یافت می شوند فواید زیادی هم برای شما و هم برای کودکتان دارند. همانطور که گفته شد، مهم است که به یاد داشته باشید که برخی از مواد در مقادیر بیشتر یا غلیظ تر سمی هستند. این در مورد آنتی اکسیدان رسوراترول صادق است. رسوراترول که در انگور، زغال اخته و شکلات تلخ یافت می شود، دارای قدرت شفابخشی قوی برای یک آنتی اکسیدان است. با این حال، مطالعات حیوانی نشان داد مقادیر بالای رسوراترول ممکن است باعث آسیب پانکراس به جنین شود.

محتوای قندی

مانند همه میوه ها، انگور حاوی قند طبیعی است. آنها با 15 گرم شکر در هر فنجان در سطح بالاتری قرار دارند. 4 مقداری شکر طبیعی برای یک رژیم غذایی سالم ضروری است، اما انگور و سایر میوه ها را در حد اعتدال مصرف کنید تا مطمئن شوید که مقدار متعادلی دریافت می کنید. اگر در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستید، ممکن است لازم باشد مراقب میزان مصرف قند خود باشید. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا ببینید آیا باید از خوردن انگور خودداری کنید یا مقدار انگور مصرفی خود را محدود کنید.

انگور را قبل از خوردن بشویید

مهم است که همه میوه ها را قبل از خوردن بشویید تا هر گونه کثیفی یا زباله ای که در طول سفر از باغ تا بشقاب روی سطح میوه راه یافته است، پاک شود. شستشو همچنین به حذف آفت کش ها کمک می کند. مشخص شده است که انگور سطوح نسبتاً بالایی از آفت کش ها را روی پوست خود نگه می دارد.

خوردن انگور با لکه های سیاه ممنوع

انگوری که دارای یک نقطه سیاه است برای هر کسی مضر است. این نقاط سیاه یک نوع کپک هستند که بسیار سمی است و نباید آنها را بخورید. اگر انگور یک نقطه سبز و سفید روی خود داشته باشد، غیر طبیعی است، ازخوردن آن پرهیز کنید.

در صورت ابتلا به دیابت بارداری، چه مقدار انگور می توانم بخورم؟

اگرچه می توانید انگور بخورید؛ اما باید مراقب باشید تا میزان قند دریافتی روزانه ی شما ثابت بماند. سعی کنید انگور را همراه با میوه هایی که قند و کربوهیدرات کمتری دارند مصرف کنید. به عنوان نمونه، می توانید انگور را همراه با تمشک و چغندر میل کنید یا انگورهای قرمز، سبز و سیاه را با هم مخلوط کرده و نوش جان کنید. در حالت کلی، برای بهره مندی از ارزش غذایی بیشتر، انگور را همراه با میوه های دیگر مصرف کنید.

کلام آخر

اساسا خوردن انگور در بارداری بی ضرر است، مگر اینکه در مصرف این میوه زیاده روی کنید یا موضوع حساسیت به این میوه را جدی نگیرید. خوردن ارده و شیره انگور در بارداری در افزایش وزن جنین تاثیر دارد و بعد از زایمان در افزایش شیر مادر تاثیرگذار است. به طور کلی یک زن باردار و یک خانم تازه وضع حمل کرده باید در خورد و خوراک خود دقت بیشتری داشته باشد. یادآوری می کنیم که برای بهره بردن از تاثیر خوردن انگور در ماه هشتم بارداری حتما به موضوع حساسیت به این میوه توجه کنید و هرگز در استفاده از آن زیاده روی نکنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار
منتخب روز