فواید و مضرات مصرف انجیر در دوران بارداری

  چهارشنبه، 03 آذر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
فواید و مضرات مصرف انجیر در دوران بارداری
خوردن انجیر خشک یا انجیر تازه در دوران بارداری بسیار مفید و مغذی است اما مصرف بیش از حد آن موجب ایجاد عوارضی می شود که خانم های بارداری باید بدانند. در ادامه فواید و مضرات مصرف انجیر در بارداری را بررسی میکنیم. با ما همراه باشید.

انجیر یکی از میوه های بهشتی است که خواص فراوانی دارد و خدای متعال در سوره تین به آن قسم یاد کرده است. انجیر را معمولا به صورت تازه یا خشک یا مربا و یا کمپوت مصرف می کنیم. انجیر خواص فراوانی بر بدن ما دارد و نقش موثری را در سلامتی ما ایفا می کند. تاثیرات و فواید انجیر را می توان در دوران های مختلف زندگی بررسی کرد که در این جا و در این مطلب به تاثیرات انجیر بر مادر و جنین در دوران بارداری می پردازیم و قصد داریم تاثیرات مثبت خوردن انجیر در دوران بارداری را با یکدیگر بررسی کنیم.

آیا خوردن انجیر در دوران بارداری مجاز است؟

مصرف انجیر به زنان شیرده بسیار توصیه می شود. زیرا علاوه بر طعم مناسبی که به شیر می دهد باعث ازدیاد شیر در زنان شیرده می شود. البته در صورتی که با خوردن آن نشانه های حساسیت در نوزاد شما بروز کرد و یا علائم کولیک در او تشدید شد، مصرف این میوه را موقطا از رژیم غذایی خود حذف کنید. شما می توانید با خیال راحت انجیر تازه و یا انجیر خشک را در دوران بارداری خود مصرف کنید، زیرا تا به حال هیچ گزارش علمی اثبات نکرده است که مصرف انجیر در دوران بارداری باعث بروز عوارض جانبی منفی در بدن مادر و جنین داخل رحم این افراد می شود.

با این حال، تحقیقات دانشمندان هنوز هم برای تعیین مقدار مصرف انجیر در دوران بارداری و اثبات کردن مزایای درمانی این میوه ادامه دارد. از این رو، اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان به بیماران خود توصیه می کنند که در طی دوران بارداری، انجیر را نه تنها به عنوان یک میوه بلکه به عنوان یک دارو مصرف کنند. اما برای کسب اطمینان بیشتر با پزشک خود در مورد چگونگی مصرف انجیر در بارداری مشورت کنید.

خوردن انجیر در دوران بارداری

آیا خوردن انجیر در دوران بارداری سبب زیبایی جنین می شود؟

بدون شک داشتن تغذیه سالم یکی از بهترین راه ها برای بیان ژن های سالم و زیبایی جنین است. اما به یاد داشته باشید، این موضوع که فرزند شما چه شکلی شود، بیش از هرچیزی به مجموعه ژنتیکی که از پدر و مادرش به ارث می برد وابسته خواهد بود.

ارزش غذایی انجیر

انجیرها عطر و طعم خاصی مانند عسل دارند و از نظر مزه و خواص دارویی که ارائه می دهند با سایر میوه ها تفاوت دارند. انجیر سرشار از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم و مس است. همچنین حاوی ویتامین های A ،D ،E ، K و B کمپلکس، قندهای طبیعی، فیبرهای محلول، اسیدهای آلی و چربی ها هستند.

مزایای سلامتی مصرف انجیر در دوران بارداری

در صورت مصرف مقادیر مناسب، انجیر می تواند مزایای سلامتی عنوان شده در این بخش را در دوران بارداری ارائه دهد:

  • پتاسیم موجود در انجیر به مدیریت فشار خون کمک می کند و می تواند خطر ابتلا به پره اکلامپسی را کاهش می دهد.
  • انجیر، سرشار از ویتامین C است و عملکرد اصلی ویتامین C کمک به جذب آهن است. آهن برای کاهش خطر کم خونی مادران باردار اهمیت بسیاری دارد.
  • انجیر برای رفع کم خونی بسیار مفید است .کم خونی، مشکلی رایج در زنان باردار است که برای مادر و جنین بسیار خطرناک باشد .زیرا خون برای رشد جنین ضروری است و کمبود آن می تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل بیماری های مادرزادی شود.
  • اگرچه قند بالا می تواند برای زن باردار خطرناک باشد اما قند طبیعی موجود در انجیر، ماده ای سالم برای تامین گلوکز مورد نیاز بدن است.
  • کلسیم برای رشد استخوان ها و دندان های نوزاد ضروری است. این ماده برای حفظ قدرت استخوان ها در دوران بارداری و پس از آن لازم است ، بنابراین با مصرف به اندازه انجیر و دریافت کلیسیم کافی، مادر باردار توانایی انجام فعالیت های روزانه خود را خواهد داشت.
  • انجیر حاوی ماده ای شبیه به بنزآلدئید است، که مصرف آن در بارداری باعث کوچک شدن توده های سرطانی موجود در سینه های زنان باردار می شود.
  • مواد معدنی موجود در انجیر، در مقایسه با دیگر میوه ها و سبزیجات نسبتا زیاد است. کمبود ویتامین و مواد معدنی ممکن است موجب اختلال در رشد نوزاد و بیماری های مادرزادی شود.
  • انجیر دارای آنزیمی به نام پروتئولیتیک است که با فیبر موجود در انجیر در رفع مشکلات گوارشی به زنان باردار کمک کند.
  • انجیر حاوی ویتامین B6 است که می تواند در کاهش تهوع صبحگاهی موثر باشد.
  • فسفر یکی از عناصر مهم موجود در ترکیب انجیر است که عامل مهمی در تقویت هوش و حافظه می باشد .مصرف انجیر در بارداری نقش کلیدی در افزایش هوش و حافظه جنین ، همچنین رشد و تقویت سلول های حافظه جنین دارد.
  • انجیر خاصیت ادرار آوی دارد به همین دلیل در رفع بیماری عفونت ادراری و دفع مواد مضر از طریق ادرار در دوران بارداری کمک می کند.
  • در دوران بارداری اغلب مادران میل زیادی به خوردن مواد غذایی و میوه ها دارند که عدم کنترل آن در نهایت منجر به اضافه وزن مادر و جنین و در نتیجه بروز مشکل در فرآیند زایمان شود. انجیربه دلیل دار بودن آلکالین بالا ، راهی طبیعی برای کنترل میل شدید به خوردن است و در نتیجه مادر می تواند برنامه رژیمی سالم تری را دنبال کند.
  • امگا3 و اسید فولیک، نقش مهمی در رشد مغز جنین دارند. در ماه های اول بارداری، مصرف انجیر به رشد مغز نوزاد کمک می کند.
  • انجیر دارای فیبر غذایی بالایی است و به طور سنتی به عنوان ملین مورد استفاده قرار می گیرد. برای مقابله با یبوست و سایر مشکلات گوارشی می توان انجیر را در حد اعتدال مصرف کرد.
  • انجیر قلیایی است و می تواند سطح اسید موجود در بدن را متعادل کند.
  • پسورالنس، یک ماده شیمیایی موجود در انجیر است و می تواند به رفع مشکلات رنگدانه های پوستی مانند ملاسما کمک کند . این رنگ دانه های پوستی در بارداری به لک بارداری معروف است .

اگرچه این مزایا ممکن است شما را به گنجاندن انجیر در رژیم غذایی روزمره خود ترغیب کند، اما شما همیشه باید قبل از انجام آن با پزشک خود مشورت کنید تا خطر عوارض جانبی آن را کاهش دهید.

فواید انجیر خشک برای زنان باردار

میوه های خشک شده به طور کلی برای زنان باردار و جنین مناسب می دانند، زیرا غنی از مواد معدنی و ویتامین های ضروری هستند. انجیر خشک یکی از میوه های غنی از مواد مغذی محسوب می شود. مهمترین فواید آن برای زنان باردار عبارتند از:

  • انجیر خشک شده حاوی کلسیم است که خطر ابتلا به فشار خون بالا، پره اکلامپسی را کاهش می دهد و باعث رشد سالم استخوان ها و دندان های جنین و همچنین به ایجاد عضلات سالم کمک می کند.
  • انجیر خشک سرشار از آهن است که به پیشگیری از کم خونی در دوران بارداری کمک می کند.
  • فیبر موجود در انجیر خشک منجر به پیشگیری از بیماری های قلبی و دیابت می شود. همچنین، وزن مادر باردار را تنظیم کرده و از اختلالات گوارشی شایع در دوران بارداری مانند یبوست پیشگیری می کند. به علاوه، از فشار خون بالا جلوگیری می کند.

عوارض جانبی احتمالی خوردن انجیر در دوران بارداری

مصرف بیش از حد انجیر می تواند عوارض جانبی مانند:

  • مدفوع شل
  • افت فشار خون و قند خون
  • آلرژی ؛ اگر از قبل به گرده یا میوه های خانواده توت حساسیت دارید
  • فوتودرماتیت به دلیل وارد شدن مازاد پسورالنس به بدن

اگر هر یک از این عوارض جانبی را تجربه کردید، از خوردن انجیر خودداری کنید. انتخاب تنوع و کیفیت مناسب انجیر همچنین برای بهره مندی از این میوه بسیار ضروری است.

میزان مصرف روزانه انجیر برای یک زن باردار چقدر است؟

به پیشنهاد یک پزشک طب سنتی ، میزان مصرف انجیر برای یک زن باردار به تعداد 3 عدد در روز توصیه شده است. البته این در شرایط عادی و یک قلو بودن جنین است و ممکن است در سایر حالات میزان مصرف انجیر فرق داشته باشد.انجیر با میوه های اسیدی مانند پرتقال و گریپ فروت سازگار نیست.

راه هایی برای قرار دادن انجیر در رژیم غذایی بارداری

می توانید میوه را به صورت تازه و به همراه پوست آن میل کنید. راه های دیگر مصرف عبارتند از:

  1. می توانید انجیر خشک را به عنوان میان وعده میل کرده و میل خود را برای شیرینی ها، با مصرف این میوه برآورده کنید.
  2. انجیرها را به شیر اضافه کنید تا میلک شیک، بستنی یا سایر دسرها را درست کنید.
  3. انجیر تازه یا خشک را به سالادها اضافه کنید.
  4. آب انجیر نیز گزینه مناسبی است.
  5. حدود 500 گرم انجیر خرد شده را با یک فنجان شکر در شعله کم بپزید تا زمانی که مخلوط غلیظ شود، تا شیره انجیر درست شود.
  6. برای عطر و طعم اضافی بخشیدن به نان، کیک و خوراکی های مبتنی بر آرد ، انجیر اضافه کنید.
  7. انجیر یک میان وعده مغذی در دوران بارداری است. مهم نیست که میوه را چقدر دوست دارید، برای جلوگیری از عوارض جانبی، به خوردن مقدار کم آن اکتفا کنید. با پزشک متخصص تغذیه خود صحبت کنید تا از مقدار ایده آل میوه ای که می توانید مصرف کنید مطلع شوید.

خرید و نگهداری انجیر

موقع خرید انجیر دقت کنید که تازه و پوست آن صاف باشد. اگر بوی ترشیدگی می داد، آن را نخرید، زیرا این بو نشان می دهد که قند موجود در انجیر تخمیر و میوه خراب شده است.انجیر تازه را حتما باید در یخچال نگهداری کنید ، ولی انجیر خشک را می توانید در یخچال یا در هوای اتاق نگهداری کنید. البته باید در یک ظرف یا بسته بندی بدون هوا و رطوبت باشد که در این صورت برای چندین ماه می توان آن را نگه داشت.همانطور که خواندید انجیر برای زنان باردار ضرر و عوارض خاصی ندارد، با این حال، چون ثابت شده است که دوران بارداری هر زنی منحصر به فرد است، این افراد همیشه باید قبل از قرار دادن مواد غذایی مختلف در برنامه غذایی روزانه خود با یک دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت نمایند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور (1 نظر) کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان
دیگران می‌خوانند   
(فیلم) دوربین مخفی عجیب مربوط به دو سال قبل با موضوع سقوط بالگرد رئیس جمهور / واکنش متاثر کننده مردم ... (تصاویر) شهرت «سارا و نیکا» سریال پایتخت به روزنامه مشهور سوئدی رسید! (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها!
تیتر امروز   
اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم