فواید و عوارض مصرف غوره و‌ آبغوره در بارداری

  چهارشنبه، 12 بهمن 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
فواید و عوارض مصرف غوره و‌ آبغوره در بارداری
خواص غوره و آبغوره فراوان است و پزشکان طب سنتی را در درمان بسیاری بیماری ها توصیه می کنند. البته مصرف غوره و محصولات آن در بارداری خیلی مورد تأکید پزشکان نیست زیرا مصرف زیاد غوره می تواند باعث سقط جنین و به خطر افتادن سلامت جنین شود. بنابراین بهتر است زنان باردار برای مصرف غوره با پزشک مشورت کنند.

غوره میوه نارس انگور است که دارای طعم ترشی می باشد. غوره دارای اسیدهای آلی مانند اسید مالیک، اسید فرمیک، اسید سوکسینیک، اسید اگزالیک، اسید گلوکولیک و قند می باشد و به دلیل داشتن اسید، ترش مزه است. غوره و آبغوره در آشپزی ایرانی کاربرد فراوان دارد./آبغوره (به انگلیسی: Verjuice) یا آب غوره عصارهٔ آن است که هم به شکل خانگی و هم صنعتی تولید می شود و برای طعم دادن و ترش کردن غذا به کار می رود. غوره و ابغوره از سوغاتی های شیراز می باشد.از لحاظ طب سنتی آبغوره طبع سرد دارد و برای افراد سرد مزاج و کسانی که ممکن است دچار ضعف اعصاب باشند توصیه نمی شود. همچنین افراد باردار باید به طور محدود این چاشنی را مصرف کنند.

مزایای خوردن غوره و آبغوره در بارداری

غوره میوه نارس انگور است که دارای طعم ترشی است که به صورت پودر، خشک، فشرده شده، تازه یا منجمد استفاده می شود. غوره یک گیاه با خاصیت اسیدی زیاد است و انواعی از اسیدهای آلی از جمله اسید مالیک، فرمیک، سوکسینیک، اگزالیک، گلیوکولیک و میزان زیادی قند دارد. غوره به دلیل آنتی اکسیدان های فراوان برای درمان بیماری ها مفید است و اگر به اعتدال مصرف شود مزایای زیادی دارد. به عنوان مثال:

  • خاصیت اسیدی غوره می تواند به دفع صفرا و هضم غذا و تقویت کبد کمک کند. مصرف غوره در زنان بارداری که مشکل وزن گیری دارند، می تواند اشتها را تحریک کند.
  • در صورتی که آبغوره را به صورت سرد مصرف کنید می تواند باعث از بین رفتن مشکل حالت تهوع شود که زنان باردار زیادی با آن رو به رو هستند.
  • از آنجایی که آبغوره محتوی ویتامین C است، می تواند التهاب مخاط دهان و خونریزی لثه ها که ناشی از کمبود این ویتامین باشد را کاهش دهد.به علاوه به دلیل ترکیبات ضد عفونی کننده، پاک کننده معده و روده است و دردفع کرم روده نیز موثراست.

  • در زنان بارداری که به فشار خون بالا و چربی خون مبتلا هستند، مصرف آبغوره می تواند کمک کننده باشد و می تواند خون را تصفیه نماید.
  • همچنین مصرف غوره باعت رسیدن میزان زیادی ویتامین c در بارداری به بدن مادر می شود. که می تواند برای رشد و نموی جنین استفاده شود و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن گردد. میزان ویتامین A نیز در غوره بسیار بالاست. به طور کلی نوع ویتامین A موجود در مواد گیاهی و گوشتی با هم تفاوت دارد. به ویتامین A موجود در مواد گیاهی، بتاکاروتن می گویند که فرم غیرفعال و محلول در آب ویتامین A ست و مصرف آن در دوران حاملگی بی خطر است. این ویتامین برای بهبود عملکرد بینایی، اعصاب و تقویت سیستم ایمنی جنین بسیار مفید است. غوره از نظر برخی از مواد معدنی نیز غنی ست که یکی از این مواد معدنی مهم کلسیم در بارداری است که می تواند در رشد استخوان جنین نقش بسیار مفیدی ایفا کند. ماده ی معدنی مفید دیگر غوره منبع غنی از آهن در بارداری، آهن است که می تواند برای زنان مبتلا به کم خونی بسیار مفید باشد.

 غوره و‌ آبغوره

عوارض خوردن غوره و آبغوره در بارداری

خوردن بیش از حد آب غوره به دلیل خاصیت اسیدی باعث دل پیچه می شود. همچنین افرادی که دچار مشکلات معده مانند زخم معده و بالا بودن اسید معده هستند خوردن غوره و آبغوره برای آنان ممنوع است. توصیه شده است کسانی که طبع سرد دارند بهتر است از غوره استفاده نکنند. با توجه به این که مصرف آبغوره قاعده آور و ادرار آور است، زنان باردار باید در خوردن آن احتیاط بیشتری به خرج دهند. همچنین هنگام استفاده از آبغوره در دوران بارداری باید به میزان نمک آن توجه ویژه ای داشته باشید تا دچار افزایش فشار خون نشوید. مشخص شده است که مصرف بیش از حد غوره منجر به سقط جنین می شود. یکی دیگر از عوارض مصرف بیش از حد آبغوره این است که بیشتر آنها حاوی نمک هستند و می توانند دریافتی نمک در بارداری را از حد مجاز فراتر ببرند که برای فشار خون بسیار خطرناک است.

موارد منع مصرف غوره و آبغوره در بارداری

  • از آنجا که آبغوره دارای طبعی سرد می باشد افراد سرد مزاج و مبتلایان به ناراحتی های اعصاب بهتر است از مصرف آن خودداری کنند.
  • گاهی اوقات برای پیشگیری از رشد کپک در آبغوره به آن نمک اضافه می کنند به همین دلیل بیمارانی که باید بطور محدود نمک مصرف کنند مثل بیماران مبتلا به فشار خون بالا، بیماران قلبی و کلیوی نباید از آن استفاده کنند.
  • بیماران مبتلا به زخم معده و التهاب روده باید از مصرف آن خودداری کنند.
  • این نکته را نیز همواره بخاطر داشته باشید که آن را نباید با معده خالی مصرف کنید زیرا باعث می شود عوارض جانبی برای معده داشته باشد.
  • مصرف آبغوره برای افرادی که کبد سرد دارند و کسانی که از ناحیه شش ها دچار ناراحتی هستند، توصیه نمی شود.
  • همچنین افرادی که دچار مشکلات معده مانند زخم معده و بالا بودن اسید معده هستند خوردن غوره و آبغوره برای آنان ممنوع است.

روش مصرف غوره برای زن باردار

از غوره و آبغوره می توان غذاهای و نوشیدنی های مختلف از جمله خورش غوره بادنجان، آش آبغوره همدان، آبگوشت غوره، آبگوشت گیاهی با غوره، آش آبغوره و زنجبیل، سس آبغوره و شربت غوره تهیه کرد و از خواص غوره بهره برد. اما زنان باردار باید حتی الامکان از زیاده روی در مصرف غوره و فرآورده های آن در دوره حساس بارداری پرهیز کنند.

گرد غوره

برای تهیه گرد غوره، غوره ها را پاک کرده، دم آن ها را می گیریم و می شوییم. بعد روی پارچه ای تمیز پهن می کنیم و در محلی آفتاب گیر قرار می دهیم تا خشک شوند . سپس آن ها را آسیاب می کنیم تا به طور کامل نرم شوند.گرد غوره ی آماده شده را درون یک ظرف درب دار ریخته و در محلی خشک نگهداری می کنیم. برای افزایش زمان ماندگاری می توان کمی نمک به آن اضافه کرد. نکته ی بسیار مهم در مورد گرد غوره این است که برای تهیه ی آن باید از غوره ی عسگری استفاده کرد.

ترشی غوره

برای تهیه ی ترشی غوره که نام دیگر آن "غوره غوره" است، بهتر است غوره را درون محلولی از کات کبود و نمک قرار دهیم. این عمل به تثبیت رنگ سبز آن کمک می کند؛ در غیر این صورت بعد از مدتی رنگ غوره ها تغییر پیدا می کند. روش کار به این ترتیب است که یک دوم قاشق چای خوری کات کبود و 3 قاشق نمک را درون حدود یک لیتر آب، به طور کامل حل می کنیم و غوره ها را به مدت 24 ساعت درون این محلول قرار می دهیم.

سپس آن ها را درون یک صافی ریخته و چندین بار با آب سرد می شوییم. غوره ها را روی پارچه ای پهن می کنیم تا آب اضافی آن گرفته شود. درون ظرف مورد نظر که باید دهانه ی آن کوچک باشد، غوره ها را ریخته و یک لیتر آب غوره و 3-2 قاشق نمک را با هم مخلوط می کنیم و روی غوره ها می ریزیم تا به طور کامل روی آن را بپوشاند. برای ماندگاری بیشتر، مقداری هم سیر چرخ می کنیم و به اندازه ی 2-1 سانتیمتر یا یک بند انگشت روی غوره ها ریخته و درب ظرف را به طور کامل می بندیم و در جای خنک نگهداری می کنیم.

رب غوره

غوره را شسته و روی آن نمک می ریزیم ( به اندازه ی دلخواه ) و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. پس از آن درب ظرف را می گذاریم تا غوره ها به طور کامل بپزند و نرم شوند. سپس آن ها را از صافی رد می کنیم. در صورتی که رقیق بود ، کمی دیگر آن را می جوشانیم تا غلظت آن به اندازه ی رب گوجه شود. سپس در یک ظرف در بسته در یخچال نگهداری می کنیم.

نکته ی مهم آن است که در مرحله ای که می خواهیم، رب کمی غلیظ تر شود، باید شعله ی زیر آن بسیار ملایم باشد، چون در این مرحله رب غوره سریع می سوزد. به عبارتی دیگر برای تهیه ی یک رب خوب باید زمانی طولانی صرف کرد.در ضمن اگر رب را در ظرف لعابی تهیه کنید، رنگ و کیفیت بهتری خواهد داشت. در صورتی که از ظرف فلزی استفاده می کنید، باید دقت کنید که کوچک ترین خراش یا زدگی در ظرف وجود نداشته باشد، چون در حین تهیه ی رب، از فلز ظرف کنده شده و وارد رب می شود که برای سلامتی بسیار مضر است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (440 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (240 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (192 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (175 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (160 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (113 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
تسلیت پزشکیان به خانواده های داغدار کارگران معدن طبس در بدو ورود به تهران
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW