فواید و عوارض مصرف نشاسته در بارداری

  چهارشنبه، 12 بهمن 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
فواید و عوارض مصرف نشاسته در بارداری
در دوران حاملگی زنان توجه خاصی به تغذیه خود دارند و بعد از مصرف هر غذایی از خود می پرسند آیا خوردن این غذا برای جنین مشکل ایجاد می کند؟ اما گاهی پیش می آید در دوران بارداری، زنان ویار های عجیبی به مواد خوراکی و غیر خوراکی پیدا می کنند. ما در این مقاله مصرف نشاسته در دروان حاملگی را مورد بررسی قرار داده ایم ما با همراه باشید.

نشاسته ماده ای به شکل پودر است که از دانه های ذرت به دست می آید و در تهیه کیک و شیرینی های رژیمی و شل و آبکی یک راهکاری مناسب برای غلیظ کردن است. ترکیب نشاسته و مقدار کمی آب به عنوان یک عامل تثبیت کننده و غلیظ کننده می تواند عملکردی بی نظیر داشته باشد. پودر نشاسته کربوهیدرات خالص است که دارای مقدار بسیار اندکی از مواد مغذی دیگر است.

فواید خوردن نشاسته در بارداری چیست؟

خوردن نشاسته در بارداری برای تامین انرژی مورد نیاز شما و جنین لازم است؛ به همین علت باید تقریباً یک سوم از رژیم غذایی شما را تشکیل دهد. اما علت اهمیت نشاسته در بارداری چیست؟ خوردن نشاسته در بارداری مزایای زیر را به همراه دارد:

  • تامین انرژی مادر و جنین:نشاسته در بدن شما به قندهای ساده مانند گلوکز تجزیه می شود که برای انرژی رساندن به سلول هایی مانند مغز و عضلات استفاده می شودچون به راحتی از جفت عبور می کند و انرژی لازم را برای حمایت از کودک در حال رشد، فراهم می کند.
  • تامین مواد مغذی برای مادر و جنین:خوردن نشاسته در بارداری همچنین، مواد مغذی مهم دیگری نظیر فیبر، کلسیم، آهن در بارداری و ویتامین های گروه B را نیز، برای رشد کودک شما فراهم می کند.
  • حفظ ثبات قند خون:نشاسته نوعی کربوهیدرات است، درست مثل قند؛ اما به عنوان کربوهیدرات های پیچیده طبقه بندی می شود. کربوهیدرات های پیچیده مواد سالم تری از کربوهیدرات های ساده هستند. زیرا به جای افزایش ناگهانی، به تدریج قند خون را افزایش می دهد. افزایش سریع قند خون بسیار مضر است، زیرا بدن را خسته تر و گرسنه تر کرده و اشتیاق بیشتری به مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ایجاد می کند. این اتفاق برای سلامتی شما و جنین بسیار مهم و باارزش است.
  • تامین فیبر برای بدن:فیبرمی تواند بسیاری از جنبه های سلامت انسان را تحت تاثیر قرار دهد. از شرایط باکتری های روده تا کاهش وزن، فیبر اغلب به عنوان بخشی اساسی از یک رژیم غذایی سالم در نظر گرفته می شود. فیبر یک نوع کربوهیدرات است که نقش مهمی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش شما دارد. این موضوع به ویژه در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد؛ زیرا یبوست یکی از شایع ترین عوارض بارداری است. بسیاری از منابع غذایی حاوی نشاسته، حاوی فیبر نیز هستند؛ مثل نان های سبوس دار، غلات و ماکارونی، سیب زمینی در بارداری (به ویژه هنگامی که با پوست خورده می شود)، حبوبات مانند لوبیا، نخود و عدس در بارداری، همچنین میوه هایی چون موز.

 نشاسته

معایب خوردن نشاسته در بارداری چیست؟

تعادل در انجام هر کاری لازم است؛ خوردن نشاسته در بارداری نیز از این قاعده مستثنا نیست! اگر شما در خوردن نشاسته در بارداری زیاده روی کنید، ممکن است با مشکلات زیر مواجه شوید:

  • افزایش وزن در بارداری:همان طور که اشاره شد، نشاسته یک منبع غنی از انرژی است. اگرچه کالری آن به مراتب از چربی کمتر است، اما زیاده روی در مصرف آن می تواند به اضافه وزن بیشتر از حد مجاز در بارداری، منجر شود. به خصوص اگر شما از غذاهای نشاسته ای فراوری شده نظیر نان سفید و برنج سفید، استفاده کنید.
  • نقص دستگاه عصبی:مصرف بیش از اندازه مواد قندی و نشاسته ای به ویژه در سه ماهه نخست بارداری خطر بروز نقص لوله عصبی و نخاعی را در فرزندان آنها افزایش می دهد.
  • تولید مواد سمی:اگر فرایندهای پختن، سرخ کردن، کباب کردن یا برشته کردن غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی و نان برای مدت طولانی و در دماهای بالا انجام شود، می تواند منجر به تولید آکریل آمید در این غذاها شود. آکریل آمید یک ماده شیمیایی سمی است که بر اساس مطالعات، می تواند خطر سرطان را افزایش دهد. البته همان طور که گفتیم این اتفاق فقط زمانی می افتد که شما این غذاها را در شرایط نامناسب طبخ کنید.

شرایط مصرف نشاسته در بارداری

  • سعی کنید در بارداری نان های حاوی غلات کامل ( نان سنگک ، نان جو و ... ) تهیه کنید .
  • سعی کنید مواد نشاسته ای پرچربی و سرخ شده مانند چیپس ذرت ، چیپس سیب زمینی ، شیرینی ، بیسکویت و ... کمتر مصرف کنید.
  • ماست و شیر کم چربی یا بدون چربی تهیه نمایید .
  • به جای سس مایونز از خردل یا آب لیمو استفاده کنید .
  • سعی در انتخاب مواد غذایی ، انواع بدون چربی یا کم چربی آن را مصرف کنید .
  • به جای کره ، روغن های حیوانی یا مارگارین از روغن مایع ( ذرت ، آفتاب گردان و ... ) استفاده کنید .
  • سعی کنید تا حد امکان شیرینی ، شکلات ، ژله ، آب نبات ، و کلیه مواد غذایی که از قندهای ساده تشکیل شده اند مصرف نکنید.

میزان مصرف نشاسته در بارداری

مصرف مواد نشاسته ای در بارداری، اشکالی ندارد، اما مانند همه مواد غذایی دیگر باید در دوران بارداری در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد. بنابراین بدانید که مصرف مواد قندی و نشاسته ای در دوران بارداری بایستی محدود شود.همه ی افراد می توانند از نشاسته و فرآورده های آن در رژیم غذایی خود استفاده کنند اما افرادی که مشکلات کبدی، لوزالمعده و دیابت و یا چاقی دارند بهتر است در مصرف نشاسته احتیاط کرده و با پزشک مشورت کنند.

روش مصرف نشاسته برای زن باردار

زنان باردار می توانند نشاسته و محصولات حاوی نشاسته را به مقدار محدود استفاده کنند. از انواع کاربرد نشاسته در مواد غذایی مختلف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به طور مستقیم به عنوان نشاسته ژلاتینی، کیسل و غیره
  • به عنوان یک ضخیم کننده، به علت خواص چسبناک (در سوپ ها، غذای کودک، سس، سیب زمینی و غیره)
  • به عنوان یک پرکننده، که بخشی از محتوای جامد سوپ یا کیک است.
  • به عنوان یک اتصال دهنده برای نگه داشتن جرم و جلوگیری از خشک شدن در روند پخت و پز (سوسیس و محصولات گوشتی.)
  • به عنوان تثبیت کننده ها، به علت توانایی بالا نشاسته برای حفظ رطوبت

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (553 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (303 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (248 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (105 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (43 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (23 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) مهمونی رفتن "جان" پسر کوچولوی مینا مختاری و بهرام رادان با سرهمی شیک و جذاب به سلیقه مامانش/ چقدر گوگولی و نازه+عکس (16 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (12 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (12 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (11 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس