فواید و عوارض مصرف زنجبیل در بارداری

  یکشنبه، 25 دی 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
فواید و عوارض مصرف زنجبیل در بارداری
در حالی که خواص دارویی زنجبیل برای همه شناخته شده است، زنان باردار گاهی اوقات نگران هستند که آیا مصرف زنجبیل در بارداری خطری برای کودکشان ندارد و چه مقدار می توانند مصرف کنند. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر در این خصوص بحث کنیم.

زنجبیل یک ماده غذای فوق العاده است. سالیان زیادی است که مردم از زنجبیل به عنوان یک گیاه خوراکی و درمانی استفاده می کنند. این ماده عطر و طعم دلپذیری را به غذا می دهد و همچنین دارای فواید بسیاری برای سلامتی است. جامعه غرب این گیاه را به عنوان درمان و کنترل تهوع و استفراغ دوران بارداری می شناسد. قبل از مصرف زنجبیل در دوران بارداری، باید در مورد مقدار مجاز و عوارض مصرف بیش از حد آن مطلع شد. این مطلب کمک می کند تا همه این موارد را درک کنید.

آیا خوردن زنجبیل در دوران بارداری بی خطر است؟

بله، مصرف زنجبیل تازه در دوران بارداری بی ضرر است ولی از ریشه خشک آن نباید استفاده کرد. افزودن زنجبیل به غذا یا چای در صورتی که در مصرف آن زیاده روی نشود مفید است. نباید بدون نظر پزشک از مکمل های زنجبیل استفاده کرد، زیرا دوز بالای زنجبیل می تواند منجر به سقط جنین شود.

چه مقدار زنجبیل در دوران بارداری بی خطر است؟

می توان روزانه حدود یک گرم ریشه زنجبیل را در دو تا چهار دوز جداگانه مصرف کرد. برای تهوع صبحگاهی بارداری ، زنجبیل تازه یا آب نبات آن را مصرف کنید.مادران باردار معمولا در سه ماهه اول دچار حالت تهوع، استفراغ، بی حالی و تغییرات خلقی می شوند. این مدت مناسب ترین زمان برای خوردن چای زنجبیل است. این نوشیدنی ناراحتی مادر را کاهش داده و نشاط بخش است، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

رابطه ی زنجبیل با سقط جنین

برخلاف شایعات، خوردن زنجبیل در بارداری، خطر سقط جنین را افزایش نمی دهد. مقالات زیادی رابطه ی زنجبیل با سقط جنین را مورد بررسی قرار داده اند و با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. در حقیقت، یک مطالعه ی بزرگ مبتنی بر جمعیت ثابت کرده است که خوردن زنجبیل خطر بروز ناهنجاری های مادرزادی، مرگ و میر در هنگام زایمان/ پری ناتال، زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد را افزایش نمی دهد. البته این همه در صورتی است که تحت نظر پزشک و در حد متعادل مصرف شود.

فواید خوردن چای زنجبیل در دوران بارداری

زنجبیل و خوردن چای زنجبیل در دوران بارداری فواید بسیاری دارد. در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • کمک به رفع تهوع صبحگاهی:زنجبیل تقویت کننده طبیعی مجرای گوارشی و تنفسی است. علاوه بر آن گلو را آرام می کند و از استفراغ جلوگیری بعمل می آورد. به طور کلی، پزشکان بسیاری چای زنجبیل را برای کاهش تهوع بارداری توصیه می کنند. نوشیدن چای هنگام شب و درست پس از بیدار شدن از خواب می تواند به کنترل تهوع صبحگاهی کمک کند.
  • کمک به گوارش:همچنین پزشکان بسیاری زنجبیل را به خاطر تاثیر مثبت آن بر گوارش به بانوان باردار توصیه می کنند. تضعیف سیستم ایمنی گوارش را بسیار سخت تر می کند و مصرف یک لیوان چای زنجبیل می تواند به بهبود و تقویت عملکرد گوارش بدن یاری برساند.
  • بهبود ایمنی:زنجبیل سرشار از موادی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. در دوران بارداری که بدن مدام با بیماری های مختلف مبارزه می کند، افزودن زنجبیل به غذا یا چای می تواند از بیماری جلوگیری کند.
  • آرام کردن گلو:مشهور است که زنجبیل گلودرد را از بین می برد و به کاهش عفونت آن کمک می کند که به خاطر خاصیت آرام بخش زنجبیل است.
  • کمک به رفع استرس:زنجبیل خاصیتی دارد که ذهن را آرام می کند و گفته می شود استرس را کاهش می دهد. مصرف متعادل چای زنجبیل می تواند آرام بخش باشد.
  • کنترل قند خون:زنجبیل یک گیاه ریشه ای سرشار از مواد معدنی است که مصرف متعادل آن به کنترل قند خون کمک می کند.
  • کنترل کلسترول:این مواد معدنی، میزان کلسترول را نیز مانند قند خون کنترل می کند. توصیه می شود مقدار کمی زنجبیل را همراه با رژیم غذایی مناسب برای قلب پیش بگیرید تا کلسترول خون شما در حد طبیعی باشد.
  • جلوگیری از سرطان:زنجبیل دارای مواد معدنی است که از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند و به این ترتیب با سرطان تخمدان مبارزه و از آن پیشگیری می کند.
  • بازیابی توان عضلانی:ماهیت آرام بخش زنجبیل به رفع خستگی عضلانی نیز کمک می کند. نوشیدن یک فنجان چای زنجبیل در دوران بارداری می تواند به آرام کردن مفاصل، استخوان ها و بدن شما یاری برساند و خستگی مفرط را از بین ببرد.
  • بهبود جذب مواد مغذی:زنجبیل سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است. تعادل این ویتامین ها به جذب بهتر مواد مغذی کمک می کند. چای زنجبیل می تواند به حفظ توازن ویتامین ها یاری برساند و به این ترتیب جذب مواد مغذی را بهبود بخشد.

 زنجبیل

عوارض جانبی خوردن زنجبیل در بارداری

خوردن زنجبیل تازه به مقدار مناسب مشکلی ایجاد نمی کند. اما باید ملاحظات زیر را در نظر بگیرید:

  • با پزشک خود صحبت کنید و نظر او را در خصوص مصرف زنجبیل بپرسید. ممکن است قرص فشار خون یا لختگی خون مصرف کنید.
  • اگر سابقه سقط جنین، لختگی خون، خونریزی واژینال و سرگیجه دارید زنجبیل نخورید.
  • افرادی که دیابت بارداری دارید نباید زنجبیل بخورند زیرا بر قند خون تاثیر می گذارد.
  • مقدار زیاد زنجبیل باعث سقط جنین یا خونریزی پریودی می شود که می تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد.

روش های مصرف زنجبیل در بارداری

  • زنجبیل به شکل آبنبات، کپسول و قرص های جویدنی موجود است. سعی کنید پیش از مصرف قرص های نکات ذکر شده روی پاکت را مطالعه کنید.
  • خوردن دمکرده زنجبیل. یک قاشق چایخوری آب زنجبیل را در یک فنجان آب داغ مخلوط کنید. بگذارید پنج دقیقه بماند سپس بخورید.
  • زنجبیل ریز شده را به سبزی بخارپز یا سیب زمینی سرخ شده بیفزایید.
  • زنجبیل ریز شده را به سوپ بیفزایید.
  • زنجبیل تازه را به ماهی سرخ شده سالمون بیفزایید.
  • چای زنجبیل با افزودن برگ نعناع یا دارچین تهیه کنید.
  • از آن جایی که زنجبیل مقدار کمی سدیم دارد می توانید آن را به عنوان جایگزین نمک استفاده کنید.
  • ریشه زنجبیل را داخل کیف پلاستیکی قرار دهید و بگذارید در فریزر بماند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (548 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (259 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (210 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (112 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (39 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (17 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (10 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (8 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس