ساعدنیوز
ساعدنیوز

فواید و عوارض مصرف زنجبیل در بارداری

  یکشنبه، 25 دی 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
فواید و عوارض مصرف زنجبیل در بارداری
در حالی که خواص دارویی زنجبیل برای همه شناخته شده است، زنان باردار گاهی اوقات نگران هستند که آیا مصرف زنجبیل در بارداری خطری برای کودکشان ندارد و چه مقدار می توانند مصرف کنند. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر در این خصوص بحث کنیم.

زنجبیل یک ماده غذای فوق العاده است. سالیان زیادی است که مردم از زنجبیل به عنوان یک گیاه خوراکی و درمانی استفاده می کنند. این ماده عطر و طعم دلپذیری را به غذا می دهد و همچنین دارای فواید بسیاری برای سلامتی است. جامعه غرب این گیاه را به عنوان درمان و کنترل تهوع و استفراغ دوران بارداری می شناسد. قبل از مصرف زنجبیل در دوران بارداری، باید در مورد مقدار مجاز و عوارض مصرف بیش از حد آن مطلع شد. این مطلب کمک می کند تا همه این موارد را درک کنید.

آیا خوردن زنجبیل در دوران بارداری بی خطر است؟

بله، مصرف زنجبیل تازه در دوران بارداری بی ضرر است ولی از ریشه خشک آن نباید استفاده کرد. افزودن زنجبیل به غذا یا چای در صورتی که در مصرف آن زیاده روی نشود مفید است. نباید بدون نظر پزشک از مکمل های زنجبیل استفاده کرد، زیرا دوز بالای زنجبیل می تواند منجر به سقط جنین شود.

چه مقدار زنجبیل در دوران بارداری بی خطر است؟

می توان روزانه حدود یک گرم ریشه زنجبیل را در دو تا چهار دوز جداگانه مصرف کرد. برای تهوع صبحگاهی بارداری ، زنجبیل تازه یا آب نبات آن را مصرف کنید.مادران باردار معمولا در سه ماهه اول دچار حالت تهوع، استفراغ، بی حالی و تغییرات خلقی می شوند. این مدت مناسب ترین زمان برای خوردن چای زنجبیل است. این نوشیدنی ناراحتی مادر را کاهش داده و نشاط بخش است، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

رابطه ی زنجبیل با سقط جنین

برخلاف شایعات، خوردن زنجبیل در بارداری، خطر سقط جنین را افزایش نمی دهد. مقالات زیادی رابطه ی زنجبیل با سقط جنین را مورد بررسی قرار داده اند و با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. در حقیقت، یک مطالعه ی بزرگ مبتنی بر جمعیت ثابت کرده است که خوردن زنجبیل خطر بروز ناهنجاری های مادرزادی، مرگ و میر در هنگام زایمان/ پری ناتال، زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد را افزایش نمی دهد. البته این همه در صورتی است که تحت نظر پزشک و در حد متعادل مصرف شود.

فواید خوردن چای زنجبیل در دوران بارداری

زنجبیل و خوردن چای زنجبیل در دوران بارداری فواید بسیاری دارد. در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • کمک به رفع تهوع صبحگاهی:زنجبیل تقویت کننده طبیعی مجرای گوارشی و تنفسی است. علاوه بر آن گلو را آرام می کند و از استفراغ جلوگیری بعمل می آورد. به طور کلی، پزشکان بسیاری چای زنجبیل را برای کاهش تهوع بارداری توصیه می کنند. نوشیدن چای هنگام شب و درست پس از بیدار شدن از خواب می تواند به کنترل تهوع صبحگاهی کمک کند.
  • کمک به گوارش:همچنین پزشکان بسیاری زنجبیل را به خاطر تاثیر مثبت آن بر گوارش به بانوان باردار توصیه می کنند. تضعیف سیستم ایمنی گوارش را بسیار سخت تر می کند و مصرف یک لیوان چای زنجبیل می تواند به بهبود و تقویت عملکرد گوارش بدن یاری برساند.
  • بهبود ایمنی:زنجبیل سرشار از موادی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. در دوران بارداری که بدن مدام با بیماری های مختلف مبارزه می کند، افزودن زنجبیل به غذا یا چای می تواند از بیماری جلوگیری کند.
  • آرام کردن گلو:مشهور است که زنجبیل گلودرد را از بین می برد و به کاهش عفونت آن کمک می کند که به خاطر خاصیت آرام بخش زنجبیل است.
  • کمک به رفع استرس:زنجبیل خاصیتی دارد که ذهن را آرام می کند و گفته می شود استرس را کاهش می دهد. مصرف متعادل چای زنجبیل می تواند آرام بخش باشد.
  • کنترل قند خون:زنجبیل یک گیاه ریشه ای سرشار از مواد معدنی است که مصرف متعادل آن به کنترل قند خون کمک می کند.
  • کنترل کلسترول:این مواد معدنی، میزان کلسترول را نیز مانند قند خون کنترل می کند. توصیه می شود مقدار کمی زنجبیل را همراه با رژیم غذایی مناسب برای قلب پیش بگیرید تا کلسترول خون شما در حد طبیعی باشد.
  • جلوگیری از سرطان:زنجبیل دارای مواد معدنی است که از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند و به این ترتیب با سرطان تخمدان مبارزه و از آن پیشگیری می کند.
  • بازیابی توان عضلانی:ماهیت آرام بخش زنجبیل به رفع خستگی عضلانی نیز کمک می کند. نوشیدن یک فنجان چای زنجبیل در دوران بارداری می تواند به آرام کردن مفاصل، استخوان ها و بدن شما یاری برساند و خستگی مفرط را از بین ببرد.
  • بهبود جذب مواد مغذی:زنجبیل سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است. تعادل این ویتامین ها به جذب بهتر مواد مغذی کمک می کند. چای زنجبیل می تواند به حفظ توازن ویتامین ها یاری برساند و به این ترتیب جذب مواد مغذی را بهبود بخشد.

 زنجبیل

عوارض جانبی خوردن زنجبیل در بارداری

خوردن زنجبیل تازه به مقدار مناسب مشکلی ایجاد نمی کند. اما باید ملاحظات زیر را در نظر بگیرید:

  • با پزشک خود صحبت کنید و نظر او را در خصوص مصرف زنجبیل بپرسید. ممکن است قرص فشار خون یا لختگی خون مصرف کنید.
  • اگر سابقه سقط جنین، لختگی خون، خونریزی واژینال و سرگیجه دارید زنجبیل نخورید.
  • افرادی که دیابت بارداری دارید نباید زنجبیل بخورند زیرا بر قند خون تاثیر می گذارد.
  • مقدار زیاد زنجبیل باعث سقط جنین یا خونریزی پریودی می شود که می تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد.

روش های مصرف زنجبیل در بارداری

  • زنجبیل به شکل آبنبات، کپسول و قرص های جویدنی موجود است. سعی کنید پیش از مصرف قرص های نکات ذکر شده روی پاکت را مطالعه کنید.
  • خوردن دمکرده زنجبیل. یک قاشق چایخوری آب زنجبیل را در یک فنجان آب داغ مخلوط کنید. بگذارید پنج دقیقه بماند سپس بخورید.
  • زنجبیل ریز شده را به سبزی بخارپز یا سیب زمینی سرخ شده بیفزایید.
  • زنجبیل ریز شده را به سوپ بیفزایید.
  • زنجبیل تازه را به ماهی سرخ شده سالمون بیفزایید.
  • چای زنجبیل با افزودن برگ نعناع یا دارچین تهیه کنید.
  • از آن جایی که زنجبیل مقدار کمی سدیم دارد می توانید آن را به عنوان جایگزین نمک استفاده کنید.
  • ریشه زنجبیل را داخل کیف پلاستیکی قرار دهید و بگذارید در فریزر بماند.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (79 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (27 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...