دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / زمان بارداری /

فواید و مضرات خوردن کله پاچه در بارداری 

چهارشنبه، 25 خرداد 1401
یکی از قدیمی ترین غذاهای ایرانی که در کل جهان شناخته شده می باشد کله پاچه می باشد. این غذای مقوی و پرچرب با داشتن پروتئین زیاد برای رشد و ترمیم بافت های بدن مفید می باشد که پرطرفدار ترین غذا شناخته شده است.در این مقاله ما برای شما همراهان گرامی به موضوع خوردن کله پاچه در بارداری پرداخته ایم با ما همراه باشید.

کله پاچه یکی از غذاهایی است که عشق و علاقه به آن حد وسط ندارد، یعنی اینکه یا به شدت طرفدار و عاشق این غذای لذیذ هستید و یا اینکه برعکس، حتی از بوی کله پاچه هم فراری بوده و با دیدن آن حالتان بد می شود! در چالش میان این دو دسته، تعداد طرفداران و علاقه مندان کله پاچه بسیار بیشتر بوده و شاید به همین دلیل، یکی از پرتکرارترین سوالات مادران این است که آیا مصرف کله پاچه در بارداری مجاز است؟ با ما همراه شوید تا به این سوال پاسخ دهیم.

خواص کله پاچه

یکی از باستانی ترین غذا های ایرانی کله پاچه است که در سراسر خاورمیانه و کشور های عربی شناخته شده و پرطرفدار است. کله پاچه غذایی لذیذ و پر چرب است. کله پاچه با داشتن پروتئین بالا برای رشد و ترمیم بسیاری از بافت های بدن مفید است. هم چنین کله پاچه دارای ویتامین های فراوانی است. برای مثال قسمت زبان کله پاچه سرشار از ویتامین های گروه B بخصوص ویتامین ۱۲ B است، که نقش مفیدی در خونسازی و عملکرد سیستم عصبی بدن دارد. اما از طرفی کله پاچه حاوی کلسترول و اسید های چرب مضر است. این چربی ها با رسوب کردن در عروق خونی باعث مسدود شدن و گرفتگی رگ ها شده و بیماری های قلبی - عروقی، سکته و بسیاری دیگر از بیماری های مزمن را به همرا دارد.

کله پاچه شامل بخش های مختلفی است که معمولا تمام بخش های آن برای افراد محبوب و خوشمزه بوده و بعضی ها هم قسمت خاصی از کله پاچه را دوست دارند و مصرف می کنند، اما در این میان عده ای هم هستند که از کله پاچه متنفرند و در این مورد حد وسطی وجود ندارد. از جمله بخش های کله پاچه زبان، چشم، بناگوش، مغز و پاچه است. در میان این بخش ها پاچه با داشتن چربی پایین سالم ترین بخش و مغز و چشم با داشتن چربی و کلسترول بالا از بدترین بخش های کله پاچه محسوب می شوند

فواید کله پاچه در بارداری

بر طبق طب سنتی، فوایدی برای مصرف کله پاچه در حاملگی در نظر گرفته شده است که شامل موارد زیر می باشد :

  • وزن گیری جنین و تقویت مادر:قدیمی ها معتقد بودند که خوردن غذا ها و خوراکی های چرب، شیرین و روغنی برای رشد جنین بهتر هستند اما امروزه خوب می دانیم که این باور غلط می باشد، زیرا مصرف این غذاها تنها موجب اضافه وزن جنین خواهد شد.
  • رفع سردی بدن:کله پاچه دارای طبع سرد است از این رو مصرف آن از نظر طب سنتی بسیار مفید می باشد، البته در صورتی که در خوردن آن زیاده روی نشود.
  • کاهش تهوع و استفراغ در بارداری:از نظر پزشکان طب سنتی، مصرف کله پاچه و سیرابی به دلیل غنی بودن از ویتامین های گروه B می تواند موجب کاهش حالت تهوع در حاملگی شود.

عوارض کله پاچه در بارداری چیست؟

خوردن کله پاچه در بارداری توصیه نمی شود، زیرا ممکن است با بروز برخی عوارض سلامت مادر و جنین را تهدید کند. از جمله:

  • چاقی و افزایش وزن بیش از حد: به دلیل کلسترول و کالری بالا، در صورت مصرف مداوم کله پاچه ممکن است مادر باردار بیش از حد وزن بگیرد. اگرچه این مساله به خودی خود ناراحت کننده و مشکل ساز است، اما مساله مهم اینجا است که چاقی و اضافه وزن در طی بارداری به نوبه خود می توانند منجر به بروز مشکلات جدی همچون افزایش چربی خون، فشارخون، دیابت بارداری، زایمان سخت و خونریزی غیرقابل کنترل بعد از زایمان شوند.
  • افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی: کلسترول و چربی بالای کله پارچه، خطر رسوب در عروق خونی و در نتیجه انسداد رگ های قلبی را افزایش می دهد.
  • سقط جنین: امعا و احشا حیوانات، به دلیل آلودگی های احتمالی بسیار، می توانند سلامت جنین را در هر مرحله از بارداری و به ویژه سه ماهه ابتدایی آن تهدید کنند. به همین دلیل است که مصرف کله پاچه در بارداری توصیه نمی شود. در این میان، مغز گوسفند، خطرناکترین بخش کله پاچه بوده که به دلیل امکان آلوده شدن به باکتری "لیستریا"، می تواند خطر سقط جنین را به دنبال داشته باشد.
  • پیامدهای ناگوار بارداری همچون زایمان زودهنگام و مرده زایی: آلودگی به باکتری لیستریا، علاوه بر بالا بردن خطر سقط جنین، احتمال بروز مرده زایی و همچنین زایمان زودرس را نیز افزایش می دهد. این یکی از مهم ترین دلایلی است که ما را مجاب می کند تا مصرف کله پاچه در بارداری و به ویژه مغز را مجاز ندانیم.
  • ایجاد اختلال در مدیریت دیابت بارداری: مصرف کله پاچه از یک سو با اضافه وزن مادران باردار، آن ها را مستعد ابتلا به دیابت بارداری کرده و از سوی دیگر، به دلیل دیرهضم بودن و کلسترول بالا ممکن است روند مدیریت دیابت بارداری را با مشکل روبرو کند. بنابراین مادرانی که از دیابت رنج می برند، باید به صورت جدی دور کله پارچه در بارداری خط قرمز بکشند.
  • تشدید مشکلات گوارشی، سوءهاضمه و سوزش معده: کله پاچه یک وعده غذایی پرکالری و سنگین است و به همین دلیل بهتر است برای هضم هرچه بهتر آن، فعالیت زیادی داشت. اما مادران باردار که با محدودیت فعالیت روبرو هستند، ممکن است به دلیل دیرهضم بودن کله پاچه مشکلات گوارشی را با شدت بیشتری تجربه کنند.
  • و افزایش فشار خون و خطر مسمومیت حاملگی (پره اکلامپسی):با وجود همه این نکات، اگر باز هم زمانی برای خوردن کله پاچه در بارداری وسوسه شدید، می توانید به میزان بسیار محدود و در حد رفع هوس بخورید، به شرط آنکه فشارتان بالا نباشد. بهترین بخش کله پاچه برای مادران باردار، گوشت زبان و پاچه هستند که چربی کمتری دارند. به علاوه مصرف چشم و مغز به صورت کلی در بارداری ممنوع است و تحت هیچ شرایطی نباید خورده شوند.
  • با توجه به اینکه در مغز بعضی حیوانات میکروب هایی مثل لیستریا وجود دارد، ممکن است مصرف مغز در زنان باردار با علایمی مانند آنفولانزا همراه شده و سبب سقط جنین شود و یا حتی ممکن است مرده زایی به همراه داشته باشد.

بهترین زمان برای خوردن کله پاچه در بارداری

چون کله پاچه جز غذاهایی می باشد که سنگین و دیر هضم است باید در هنگام وعده صبح خورده شود تا دستگاه گوارش زمان مناسب و کافی برای هضم آن داشته باشد. اگر در صبحانه استفاده شود انرژی بدن در طول روز مصرف شده و هیچ مشکلی را به وجود نمی آورد. خوردن کله پاچه در زمان بارداری برای مادرانی که سابقه بیماری خاصی مثل فشارخون، چربی و یا بیماری قلبی دارند کاملا مضر می باشد.

حرف آخر درباره خوردن کله پاچه در حاملگی

در رابطه با استفاده از کله پاچه در دوران حاملگی باید به مادران تذکر داد که خوردنش در ۱ وعده به صورت هر چند روز ۱ نوبت مشکلی را ایجاد نمی کند. چون کله پاچه غذای پرچربی و با انرژی زیادی می باشد که مصرف زیاد از حد ممکن است به سلامت شما و جنین تان صدمه ای در طول بارداری وارد کند. پس در مصرف آن زیاده روی نکنید و از جای مطمئن تهیه نمایید.


2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 01 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
خلوت سهیلا منصوریان با آب های آزاد کیش / وقتی دختران سرزمین مان تصمیم می گیرند ناخدای زندگی خود باشند معجزه همان جا رخ میدهد !
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
(ویدیو) زیباترین نگاه‌های عاشقانه پارسا پیروزفر و هدی زین العابدین، بهنام و ماهی سریال "در انتهای شب"/ سکانس پایانی سریال "در انتهای شب"
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی