دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

فوت و فن خانه‌داری؛ 14 ترفند طلایی و ساده برای تشخیص برنج تقلبی 

چهارشنبه، 24 مرداد 1403
کد خبر: 403316
ساعدنیوز: برخی تاجران معمولا برای کسب سود روش های نامتعارفی را در صنعت غذایی بکار می گیرند. یکی از روش ها فروش برنج تقلبی است. با ما همراه باشید تا روش هایی تشخیص برنج اصلی از تقلبی را مرور کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز،اگر شما قصد خرید برنج را دارید و با روش های تشخیص برنج اصل از تقلبی آشنا نیستید، پس باید آماده باشید تا پول های خودتان را دور بیندازید. چون بازار، پر از برنج های تقلبی و پلاستیکی است که اگر با روش های شناسایی برنج اصل آشنا نباشید، خیلی راحت ممکن است که سر شما کلاه برود. با ما همراه باشید تا روش های تشخیص برنج خوب را به شما معرفی کنیم تا خریدی مطمئن تر را تجربه کنید.

شما روش هایی از تشخیص برنج اصل از تقلبی را مشاهده کنید که حتی در عمر خودتان هم درباره آن نشنیده باشید. هر چند که روش های تشخیص برنج خوب از بد، بسیار بیشتر از این مواردی است که در ادامه، قصد معرفی آن را داریم. در ادامه صرفا سعی کردیم تا بهترین و کارآمدترین آنها را به شما معرفی کنیم.

1. سوختن برنج

اولین روشی که با آن میتوانید ترکیبی بودن برنج با برنج های پلاستیکی را تشخیص دهید، سوزاندن مقداری از دانه های برنج است. پس فقط کافی است که مقدار از برنج را بردارید و سپس آن را بر روی شعله آتش بگذارید.(حالا یا فندک یا کبریت یا گاز و …)

اگر برنج اصل باشد، قطعا نباید به سرعت بسوزد و همچنین بعد از سوختن هم نباید بوی پلاستیک بدهد. اگر این دو مورد را حس کردید، قطعا برنج اصل نیست و پلاستیکی است.

2. قرار دادن برنج در آب

دومین راه تشخیص برنج اصلی از تقلبی (و البته پلاستیکی) مربوط به قرار دادن برنج در آب میشود. شاید از دید شما، این روش کمی خنده دار به نظر برسد؛ ولی مطمئن باشید که یکی از بهترین روش های شناسایی برنج تقلبی از اصل است.

فقط کافی است که برنج را داخل یک ظرف آب بریزید. حالا بررسی کنید که برنج بر روی آب باقی میماند یا به ته ظرف میرود. اگر به ته ظرف رفت، پس یعنی اصل است و نیازی نیست که نگران باشد. ولی اگر بر روی سطح آب باقی ماند یا اینکه مقدار از آن بر روی سطح آب باقی ماند، یعنی اصل و درجه یک نیست!

حالا فهمدید که چرا قرار دادن برنج در آب یکی از بهترین روش هاست؟

3. شناخت از روش کوبیدن در هاون

سومین روش از راههای تشخیص برنج خوب از طریق کوبیدن در هاون است؛ این روش هم به مانند دو روش قبلی، بسیار سادست. فقط کافی است که مقداری برنج را در هاون بریزید و سپس آن را بکوبید و ببینید که آیا میشکنند یا نه. اگر برنج خرد شد، پس یعنی کاملا طبیعی است. ولی برعکس، اگر خرد نشد و هسته های زرد رنگ هم داشت، یعنی اصل نیست و برنجی که خریداری کردید، تقلبی است.

4. قرار دادن در نور خورشید برای تشخیص برنج اصل

از نور خورشید هم میتوانید برای تشخیص برنج اصل و تقلبی استفاده کنید. برای این کار، شما نیاز به یک ظرف با درب و نور خورشید دارید. فقط کافی است که مقداری برنج را در داخل ظرف بریزید و سپس درب آن را ببندید. سپس آن را در مقابل نور خورشید قرار دهید و بگذارید تا چند روز هم در مقابل نور خورشید باشند. اگر بعد از چند روز، برنج ها کپک زدند، یعنی برنج اصل است؛ ولی اگر هیچ اتفاقی برای آنها نیفتاد، یعنی اصل نیستند و پلاستیکی هستند.

5. برنج باید یکدست باشد

برای تشخیص برنج خوب باید حتما مطمئن شوید که برنجی که قصد خریداری آن را دارید، کاملا یکدست هستند. برای بررسی یکدست بودن برنج ها، کافی است که فقط یک مشت از آن را در داخل دست خودتان بریزید و سپس بررسی کنید که آیا یکدست هستند یا نه. طبق گفته کارشناسان، اگر بیش از 10 درصد برنج، یکدست نباشد، یعنی برنج اصل و اعلا نیست.

6. بررسی عطر برنج

بررسی عطر برنج همیشه جزو مواردی بوده که در نحوه تشخیص برنج خوب پیشنهاد میشود. چرا؟ چون برنج های تقلبی و پلاستیکی، قطعا هیچ عطری ندارند. پس شما به راحتی با بررسی عطر برنج، میتوانید از اصل یا تقلبی بودن آن مطمئن شوید. برای اینکار هم کافی است که یک مشت از برنج را بر روی کف دست خودتان بریزید و سپس نزدیک صورت خودتان کنید. سپس بر روی برنج، هاه کنید و بعد هم فورا آن را استشمام کنید. اگر هیچ عطری حس نکردید، پس قطعا تقلبی است.

7. پخت مناسب و ری عالی (مخصوص برنج های ایرانی)

اگر شما قصد خرید یکسری محصولات برنج ایرانی به مانند خرید برنج هاشمی را دارید، باید بدانید که پخت مناسب و ری عالی، جزوی از ویژگی های منحصربفرد این برنج ها میباشد و درواقع اکثر تقاضاهای این برنج هم به همین خاطر است. پس پخت مناسب هم قطعا میتواند جزوی از نشانه های تشخیص برنج خوب باشد.

یکی از مهمترین ویژگی های برنج ایرانی (یکسری از برنج های ایرانی) قد کشیدن آنها در زمان دم کشیدن است؛ به اینصورت که آب موجود در قابلمه را جذب میکنند که همین جذب آب باعث تغییر اندازه آنها میشود.

البته یادتان باشد که هر برنجی هم قابلیت ری عالی را ندارد؛ پس قبل از خرید، حتما از میزان ری برنج مطمئن شوید و سپس به سراغ خرید برنج مدنظر خودتان بروید. با اینکه شاید این روش در زمان خرید مناسب نباشد، ولی باز هم میتواند جزو روش تشخیص برنج پلاستیکی از اصل باشد.

8. خشک بودن برنج

بررسی خشک بودن برنج هم یکی دیگر از طریقه تشخیص برنج خوب است؛ چون اگر یک برنج خشک نباشد، قطعا پوک میشود که در نتیجه کیفیت خودش را از دست میدهد.

برای بررسی خشک بودن یا نبودن برنج، کافی است که چند دانه از آن را زیر دندان خودتان فشار دهید؛ اگر به راحتی شکسته شدند، پس یعنی اصل نیستند یا حداقل درجه یک نیستند. یادتان باشد که اگر برنج به صورت کامل خشک نشده باشد، قطعا در زمان دم کشیدن، قد نمیکشد و میزان ری افتضاحی هم دارد.

این مورد میتواند یکی از مهمترین مراحل در زمان خرید یکسری از برنج های مطرح ایرانی به مانند برنج طارم باشد. چون اصلا یکی از دلایلی که مردم به سراغ خرید این برنج میروند، به دلیل ری عالی و قد کشیدن آن است؛ پس اگر شما هم قصد خرید این نوع برنج را دارید، حتما خشک بودن برنج را بررسی کنید.

9. بی بند بودن برنج خوب ایرانی

برنجی که اصل و با کیفیت باشد (مخصوصا برنج ایرانی) بند ندارند. برنج های تقلبی یا بی کیفیت، بندهای عریضی دارند و این در صورتی است که برنج های باکیفیت ایرانی، بدون بند هستند.زمانی یک برنج، بند دار میشوند که بعد از مراحل شالیکوبی، در در معرض باد (یا هوای سرد) قرار بگیرد.

پس بند دار بودن برنج را بررسی کنید تا متوجه اصل یا تقلبی بودن برنج شوید. برای بررسی این مورد، فقط کافی است که یک دانه از برنج را با انگشت شصت و انگشت اشاره، نگهدارید و سپس با ناخن انگشت شصت، به برنج فشار وارد کنید. اگر برنج شکست، پس یعنی باکیفیت نیست.

10. بررسی شفافیت برنج

یکی از طرز تشخیص برنج خوب این است مقداری از برنج را بر روی یک سطح صاف بریزید (ترجیحا شیشه ای باشد). سپس آن را در معرض نور خورشید قرار دهید و حالا میزان شفافیت برنج ها را بررسی کنید. برنج با کیفیت و اصل، باید شفافیت دانه های آن، تقریبا با یکدیگر برابر باشد. اگر اینطور نبود، پس قطعا اصل نیست یا حداقل باکیفیت نیست؛ درکل چه اصل نباشد و چه بی کیفیت باشد، ارزش خرید ندارد.

یک نکته دیگری را هم باید درباره شفافیت برنج ها بدانید و آن هم این است که اصلا به شفافیت زیاد برنج ها، دل نبندید؛ چون برنج هایی که زیاد شفاف هستند، عملا تقلبی میباشند و صرفا با ظاهر زیبای خودشان، متقاضیان را گول میزنند. یادتان باشد که برنج های اصل ایرانی، نیمه بلوری هستند و به هیچ وجه، کاملا شفاف نیستند.

11. بررسی تاریخ انقضای برنج

باید بدانید که برنج هایی امساله، قیمت بیشتری در مقایسه با برنج های پارساله دارند. این تفاوت قیمت هم به دلیل اف کیفیت برنج ها در طول زمان است؛ پس برنج هایی که پارسال کشت شدند، فقط برای همان پارسال مناسب هستند و به مرور زمان، کیفیت و قیمت آنها افت میکند.

پس اگر شما در بازار شاهد قیمت ارزان یک برنج با کیفیت بودید که معمولا قیمت آن بیشتر از این مقدار بود، باید به کیفیت آن شک کنید؛ چون شاید برنج، امساله نباشد. هرچند که روشی اطمینان از این موضوع وجود ندارد که شما بتوانید آن را تست کنید و از امساله بودن برنج، مطمئن شوید. ولی بهترین روش، میتواند خرید از یک فروشگاه معتبر باشد.

12. مقاومت در برابر رطوبت

برنج های تقلبی، مقاومت بسیار بالایی را در برابر رطوبت دارند؛ از همین نقطه ضعف آنها میتوان برای تشخیص برنج اصل از تقلبی استفاده کرد. چطوری؟ فقط کافی است که برنج را در یک ظرف آب بریزید و 4 الی 5 روز صبر کنید. اگر برنج اصل باشد، قطعا کپک میزند و اگر برنج کپک نزد، یعنی اصل نیست.

13. تست جوشاندن برنج

برنج خریداری شده را بجوشانید و به دقت هم به زمان جوشاندن شدن برنج، دقت کنید. اگر در زمان جوشانده شدن، یک لایه ضخیم در بالا قابلمه تشکیل شد، پس قطعا برنج باکیفیت نیست و پلاستیکی است.

14. تست روغن داغ

همه میدانند که پلاستیک در صورت داغ شدن یا سوزانده شدن، به سطح زیرین خودشان میچسبند. پس کافی است که از همین روش برای تشخیص برنج پلاستیکی، استفاده کنید. برای این کار، میتوانید از روغن داغ استفاده کنید و سپس چند دانه برنج را در روغن داغ بریزید. اگر برنج ها در ته قابلمه چسبیدند، پس قطعا پلاستیکی هستند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 24 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نگاهی به عکس کودکی بازیگران و سلبریتی های مشهور سینمای ایران +عکس/ از یکتا ناصر و رضا گلزار تا ساره بیات و سامان صفاری
مراحل سابمیت مقاله
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
(ویدئو) خداحافظی ناگهانی با علیرضا حیدری روی‌ آنتن زنده شبکه ورزش هنگام پخش مراسم اختتامیه المپیک 2024
این بازیگران ایرانی همسر پزشک دارند + عکس و اسامی!
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
(ویدئو) تشکر ویژه هادی ساعی وقتی هر 4 تا ورزشکار منتخب او با مدال به ایران بازخواهند گشت / هادی ساعی پرافتخارترین المپین ایران، هنوز هم برای ایران مدال می‌آورد
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
خلاقیت خنده دار پدر ایرانی در تبدیل گالن آب به قفس پرنده حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂