فرهنگ و آداب و رسوم مردم بروکینافاسو

  چهارشنبه، 30 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
فرهنگ و آداب و رسوم مردم بروکینافاسو
بورکینافاسو کشوری در قاره آفریقا است که فرهنگ خاص خود را دارد. برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم این کشور با ساعد نیوز همراه باشید.

بورکینافاسو در غرب قاره آفریقا و پایین صحرای بزرگ در همسایگی ۶ کشور مالی، نیجر، بنین، توگو، غنا و ساحل عاج قرار دارد. این کشور که از اواخر دهه ۵۰ تا اواسط دهه ۸۰ میلادی با نام جمهوری ولتای علیا در دنیا شناخته می شد در سال ۱۹۸۴ با دستور توماس سانکارا رییس جمهوری وقت آن کشور به بورکینافاسو (سرزمین مردان درستکار) تغییر نام یافت. بورکینافاسو از دو کلمه محلی بورکینا به معنی (مردان درستکار) و فاسو به معنی (سرزمین) تشکیل می شود.

تاریخ بورکینافاسو

بورکینا فاسو یک کشور کوچک، فقیر و بدون محاصره در غرب آفریقا است. این کشور از شرق به نیجر محدود شده است، از مالی در شمال و غرب به بنین، توگو، غنا و ساحل عاج در جنوب، بورکینا فاسو، که قبلاً با عنوان ولو والا شناخته می شد، از زمان ۱۸۹۶ تا سال ۱۹۶۰ بخشی از آفریقای غربی بود. اولین افرادی که در این منطقه ساکن شده اند، قوم موسی در قرن یازدهم و سیزدهم هستند. آن ها پادشاهی های قدرتمندی مانند اوگادوگو، تنکودگو و یاتنگا را تأسیس کردند. این پادشاهی ها مراکز تجارت فرامرزی بودند. این پادشاهی ها توانستند در برابر فتح امپراتوری های مالی و سونگای مقاومت کنند. بعداً در سال ۱۸۹۰، توسط فرانسویانی که مرزها را بازنویسی می کردند، طبق این مرزهای فعلی، استعمار شد. وال ولو در سال ۱۹۶۰ مستقل شد. در سال ۱۹۸۴، این کشور نام خود را به بورکینا فاسو تغییر داد. به این دلیل بورکینا فاسو یک کشور فقیر است، نتوانسته است نیازهای جمعیت خود را تأمین کند. این امر منجر به کودتای بیشمار و مهاجرت جوانان به کشورهای مرفه تر مانند غنا، ساحل عاج و نیجریه شده است.

دین مردم بورکینافاسو

بورکینا فاسو جامعه­ای متنوع با مذهب است. براساس سرشماری اخیر (2019) که توسط دولت بورکینا فاسو انجام شده، 60.5 درصد از مردم به اسلام پایبند هستند. اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان در بورکینا فاسو، اهل سنت مالکی هستند و عمیقا تحت تأثیر تصوف قرار دارند. آمار بر وابستگی مذهبی تقریبی هستند زیرا عقاید ، ترکیب باورهای سنتی بومی و شیوه­ها، در میان مسیحیان و مسلمانان گسترده است. اکثر شهروندان اعتقادات مذهبی بومی سنتی را به درجات مختلفی تمرین می­کنند، و پیروی دقیق از اعتقادات مسیحی و مسلمان اغلب نامی است. تقریباً همه شهروندان مؤمن هستند، و الحاد عملاً وجود ندارد. در یک مطالعه سال 2015، حدود 200،000 مؤمن مسیحی با سابقه مسلمان در کشور تخمین زده می شود، گرچه همه آنها شهروند نیستند.

فرهنگ بورکینافاسو

۲۳ درصد مسیحی و بقیه پیرو ادیان بومی هستند زبان رسمی این کشور، فرانسوی است. جامعه سنتی Burkinabé از نظر ماهیت مردسالارانه است. اگرچه جامعه شهری کشور تا حدی مدرن شده است، اما جامعه روستایی هنوز از نظر طبیعت کاملاً محافظه کار است. زنان و مردان به عنوان کارگر کشاورزی در مناطق روستایی فعالیت می ­کنند. با این حال، مردان معمولاً کارهای کشاورزی بیشتری، شکار و قصابی انجام می­ دهند. زنان وظایف خانگی و فرزندان را اداره می ­کنند. در شهرها، دختران و پسران برای دستیابی به آموزش تشویق می شوند. زنان تقریباً در تمام موقعیت­ های خود مانند مردان مشغول به کار هستند. ازدواج­ های مرتب شده در مناطق روستایی بورکینا فاسو بیشتر دیده می­ شود. قیمت عروس توسط والدین داماد در ازای دخترشان به خانواده عروس پرداخت می ­شود. انتظار می ­رود زنانی که ازدواج مجدد کرده ­اند، قیمت عروس را به خانواده شوهر سابق برگردانند. ازدواج چند همسری بسیار نادر است، به خصوص در خانواده ­هایی که اسلام و مذاهب بومی را تمرین می­ کنند. زنان بیوه غالباً با برادرزاده ازدواج می­ کنند. خانواده ­های گسترده در بورکینا فاسو بسیار متداول هستند. اغلب، سه یا چند نسل در کنار هم زندگی می کنند. خانواده ­های بیش از 8 نفر در مناطق روستایی و بیش از 6 نفر در مناطق شهری رایج هستند. نوزادان توسط مادر و سایر خواهران و برادران و نزدیکانشان پرورش می ­یابند. در مناطق روستایی، اغلب کل روستا در تربیت فرزند و القای ارزش­ های اجتماعی در کودک شرکت می­ کند. دسترسی به آموزش کیفیت در مناطق روستایی ضعیف است اما در مناطق شهری متوسط ​​است. Burkinabès از ادب و میهمان نوازی ارج می ­برد سلام و احوالپرسی ­های پیچیده همیشه شامل دست دادن است. با بزرگان با احترام رفتار می شود حتی اگر ممکن است فقط چند سال بیشتر باشد. به طور سنتی، زنان Burkinabé دامن پنبه ­ای بلند و تاپ­ های رنگارنگ در بالای دامن­ ها می­ پوشند. مردان معمولاً پیراهن نخی و شلوار می ­پوشند، کفش­ های دوزی توسط برخی از مردان پوشیده می ­شود.

کودکان بورکینافاسو

قوانین عمومی در بورکینافاسو

  • ۵۲٪ دختران قبل از ۱۸ سالگی ازدواج کرده اند. ۱۰٪ قبل از ۱۵ سالگی، ۲۹٪ از کودکان سن مدرسه، آموزش ابتدایی را دریافت می کنند.
  • میزان سوادآموزی یکی از پایین­ ترین نرخ ­های جهان با 36 درصد است.
  • ۳۶٪ از مردم سواد دارند.
  • ۱٪ دختران دبیرستان فارغ التحصیل هستند.
  • ۵۰٪به آب تمیز دسترسی دارند.
  • در طی ۴۵ سال گذشته میزان دسترسی آب سالانه کاهش یافته است.
  • پوشش بهداشتی در سراسر کشور ۲۰٪ است. ۳٪ در مناطق روستایی
  • بیش از ۵۰٪ مرگ و میر نوزادان به دلیل آب کثیف است.
  • از نظر سلامتی مادران، بدترین رتبه در این کشور را دارد.
  • بیش از ۲۹٪ از کودکان زیر ۵ سال از نوعی سوء تغذیه به نام stunting رنج می برند.
  • از کل مرگ و میر مالاریا در جهان در سال ۲۰۱۷، شش درصد در این کشور محصور ۱۹ میلیون نفر رخ داده است. این کشور در رده سوم مرگ و میر ناشی از بیماری مالاریا، پشت سر کشورهای بسیار بزرگ تر، پرجمعیت تر مانند نیجریه و جمهوری دموکراتیک کنگو قرار دارد.

خرافات در بورکینافاسو

خرافات در خصوص قربانی کردن انواع حیوانات در بورکینا فاسو هنوز هم دیده می­ شود و بخشی از آیین سنتی این کشور است. موقعیت این کشور و بررسی سنت بخشی از زندگی مردم محسوب می ­شود. قربانی کردن مرغ گاو و حتی حیوانات بزرگتر، اصلی­ ترین آیین عمل سنتی مذهبی است. حیوانات به طیف گسترده ­ای از نیروهای معنوی که به وسیله زیارتگاه­ ها یا خصوصیات طبیعی برجسته مانند تپه­ ها، صخره­ ها، غارها، درختان، چهارراه­ ها ، تپه­ های موریانه، رودخانه­ ها و استخرها نماد گرفته می­ شود، ارائه می شود. ترکیبات سنتی ممکن است حاوی ده­ ها زیارتگاه و اشیاء قدرت باشد. تعدادی از گروه­ های قومی برای جوانان مراسم مذهبی را آغاز می­ کنند. دیگران دارای جوامع مخفی قدرتمندی هستند که در موارد خاص با ماسک­ هایی انجام می دهند.

سخن آخر

قبل از رفتن به بورکینافاسو باید واکسن تب زرد بزنید و کارتش رو همراه داشته باشید. کنترل کردن موارد امنیتی و بدست آوردن آخرین اخبار از مناطق پرخطر را حتما انجام دهید. اوضاع در بورکینافاسو بسیار سیال است و روز به روز تغییر می کند. اکثر کشورهای غربی به شهروندانشان توصیه می کنند فقط در صورت داشتن کار ضروری به بورکینافاسو سفر کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان