دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

فرزندآوری ربطی به وضع توپ ندارد 

جمعه، 02 شهریور 1403
کد خبر: 404868
ساعدنیوز: کارگردان و بازیگر ایرج طهماسب فرزندآوری در خانواده‌ ایرانی را به «شادابی» جامعه مرتبط می‌داند.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز، فارس نوشت: «افراد هر چه ثروتمندتر باشند، میل کمتری به فرزندآوری دارند…» این را گری بکر، برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 1992 میلادی، می‌گوید.

درعین‌حال ایرج طهماسب، کارگردان و بازیگر، در قسمت چهاردهم از برنامه «هفت» که جمعه از شبکه نمایش پخش شد، گفت که «تک‌فرزندی در سطح جامعه به پول ربط ندارد، بلکه به سرحالی جامعه ربط دارد.» خیلی از کشورها به لحاظ اقتصادی در شرایطی سخت‌تر از ما قرار دارند، اما «شاداب‌تر» از ما هستند.

از دهه 70 نرخ باروری کشور کاهش یافت، به‌طوری که در دهه 60 به‌ازای هر زن 6.5 فرزند وجود داشت، اما این رقم اکنون 1.6 درصد به‌ازای هر زن است. یعنی از هر 10 زن، 16 فرزند وجود دارد و بدون درنظرگرفتن مهاجرت، هر نسلی یک‌چهارم کوچک‌تر از نسل قبل خواهد بود.

طبق آمار رسمی، بیش از 33 تا 34 درصد خانواده‌های ایرانی تک‌فرزند و بدون فرزند هستند. این در حالی است که در حال حاضر حدود 10 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند، این آمار نسبت به 40 سال قبل 2 برابر شده است.

البته پدیده خانواده‌های تک‌فرزند نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان روبه‌رشد است. در جوامع اروپایی علی‌رغم سیاست‌های افزایش جمعیتی، مشوق‌هایی مثل خدمات مراقبت از کودک، تلاش برای سازگاری میان کار و خانواده و در کل حمایت‌های گسترده از فرزندآوری که باعث افزایش فرزندآوری از سال 2000 تا 2010 شد، دوباره کاهشی شده است.

سید علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران، می‌گوید که «مشکلات اقتصادی» در جامعه، یکی از علل مهم عدم فرزندآوری و ازدواج است و بسیاری از جوانان به همین دلیل از ازدواج خودداری می‌کنند یا بعد از ازدواج تمایلی به فرزندآوری ندارند.

اما در مقابل رئیس کارگروه مطالعات سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی محمدجواد محمودی می‌گوید که مسئله خانواده‌ها در بحث فرزندآوری، اقتصادی نیست، بلکه «فرهنگی است و به دلیل تغییر سبک زندگی، فردگرایی، توسعه اقتصادی - اجتماعی» است. زن و مرد ترجیح می‌دهند وقتشان را به تفریح و در لحظه حال زندگی‌کردن بگذرانند.

مدیرکل مرکز جوانی جمعیت، سلامت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت صابر جباری می‌گوید که باید عزممان بر اجرای «قانون جوانی جمعیت» باشد و نخبگان به‌ویژه نخبگان فرهنگستان علوم پزشکی در فرهنگ‌سازی در امر ازدواج به هنگام، باروری سالم و فرزندآوری به‌موقع با وزارت بهداشت همکاری کنند و جامعه را در این زمینه تشویق کنند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 02 شهریور
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «نجات خرس کوچولو»/ یادگیری آسان اصطلاحات روزمره
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
مراحل سابمیت مقاله
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 7 ثانیه "کروکودیل" را که در "رودخانه" شنا می‌کند، پیدا کنند
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی