دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

قبرستان تاریخی و عجیب سفید‌چاه در بهشهر + فیلم 

سه شنبه، 14 شهریور 1402
قبرستان سفید‌چاه از مناطق تاریخی بهشهر در استان مازندران است. این قبرستان تاریخی دارای سنگ‌های عجیبی است که نوشته‌هایی با دست به صورت نقوشی کنده و حک شده‌اند. مطالعه این قبور توسط باستان‌شناسان اطلاعاتی از فرهنگ این منطقه در گذشته بدست آورده است. برای آشنایی بیشتر با این منطقه تاریخی با ما همراه شوید.

معرفی قبرستان سفیدچاه

قبرستان سفید‌چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جاهای دیدنی بهشهر در استان مازندران به شمار می‌آید و و اولین قبرستان مسلمانان در ایران است. قدمت این قبرستان به دوره تیموریان بازمی‌گردد. گورستان سفیدچاه مربوط به 1200 سال پیش بوده و در بخش یانه‌سر، روستای سفیدچاه قرار گرفته و این در تاریخ 17 اسفند 1381 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. قبر ملک بادله، حاکم شمال، در این قبرستان قرار دارد. ابراهیم، منصور و عبدالرحمن، فرزندان امام موسی‌کاظم(ع) و چندین تن از سادات مرعشی نیز در سفید‌چاه مدفون شده‌اند. ضریح چوبی امامزاده با گنبد نقره‌گونش بنا بر نوشته‌ کنده‌کاری شده‌ روی آن 840 سال قدمت دارد.

ویژگی‌های عجیب قبرستان سفید‌چاه

بر اساس تحقیقاتی که بر روی خاک قبرستان سفیدچاه انجام شده‌ است، آهک موجود در خاک این قبرستان بسیار بالا بوده به نوعی که رنگ خاک آن به سفیدی می‌زند. وجود این خاک آهکی سفید باعث تأخیر در فاسد شدن اجساد در این قبرستان شده و همچنین گفته می‌شود که دلیل نام‌گذاری این مکان با نام قبرستان سپید نیز وجود همین خاک سفید رنگ است. قبرستان سفید‌چاه سنگ مزارها محرابی و صندوقی هستند که هر دو شکل در ایران پیشینه معماری‌ دارند. طرح محراب که در اصل طرحی متعلق به دوران میترایسم است، پس از اسلام، از سده چهارم هجری قمری به بعد، بر سنگ مزارها حکاکی شد. در سنگ قبرهای محرابی قبرستان تاریخی سفید‌چاه، از نقوش تزیینی در تمام سطوح استفاده شده است. این سنگ قبرها دارای نوشته‌هایی در حواشی هستند. در حاشیه اول آن‌ها معمولا دارای تزیینات گل برگ اسلیمی به شیوه آژده هستند و حاشیه دوم صلوات کبیر و بعضا حاشیه سوم حدیث یا دعا دارند و متن وسط به نام متوفی و تاریخ وفات اختصاص یافته است. در بعضی از سنگ مزارها از نقش سمبولیک قندیل استفاده کرده‌اند و در وسط آن کلمه الله نوشته شده است. در روستای سفیدچاه رسم بوده است که سنگ قبر مردگان را بر اساس شغل آن‌ها حکاکی می‌کردند، اما پس از مرگ آخرین سنگ‌تراش این روستا، سنگ‌ قبرهای جدید جای سنگ‌های حکاکی شده قدیمی را گرفت. در این قبرستان باستانی، معدود سنگ مزارهای صندوقی نیز دیده می‌شوند. قدیمی‌ترین سنگ قبر صندوقی به تاریخ 896 هجری قمری تعلق دارد. تعدادی سنگ‌های صندوقی نیز بر فراز تپه قبرستان و در جهت شمالی کشف شده‌اند که به‌دلیل فرسودگی زیاد، قابل مطالعه نیستند.

مسیر دسترسی به قبرستان سفید‌چاه

برای دسترسی با خودروی شخصی، راهی شهرستان گلوگاه شوید و تا انتهای کمربندی غربی را بروید. از آنجا وارد مسیر روستای نیالا شوید. با عبور از روستای نیالا، دوراهی کیاسر و چاه سفید را خواهید دید. در این نقطه، سمت چاه سفید بپیچید. در ابتدای روستا، قبرستان واقع شده است.

فیلمی از قبرستان سفید‌چاه


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویراستاری تخصصی مقاله
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
ویدیو/ شعر حماسی استاد شهریار، در وصف اسطورهٔ دینی تاریخ اسلام، امام حسین (ع) و روز عاشورا از زبان رئیس جمهور ایران دکتر پزشکیان
شاعرانه ترین سکانس عاشقانه سینمای ایران/ عاشقانه بی تکرار پارسا پیروزفر و نیکی کریمی/ عاشقانه ای که رودست نداره
(ویدئو) بازی صبحگاهی گربه زیبای محمدرضا گلزار / وقتی گلزار سر به سر گربه اش میذاره
ترجمه تخصصی متن
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
خلاقیت منحصربه‌فرد پدر ایرانی در نصب کولرآبی روی موتورش حماسه‌ای جدید آفرید+ویدیو/ با این ایده موتورسواری توی گرما باز هم لذت بخشه
نگاهی به عزاداری دو نفره نیوشا ضیغمی و دخترش لنا در مراسم شام غریبان امام حسین (ع)+ویدیو/ قبول باشه