گفتگوی اختصاصی ساعد نیوز با زوج خبرساز مشهدی بنیانگذار اولین پارک کروکودیل در ایران

  سه شنبه، 20 مهر 1400 ID  کد خبر 171673
گفتگوی اختصاصی ساعد نیوز با زوج خبرساز مشهدی بنیانگذار اولین پارک کروکودیل در ایران
آگروتوریسم یکی از زمینه های بسیار مهم از گردشگری سبز در دنیا است. این نوع از توریسم نقش بسیار بالایی در ایجاد ارزش افزوده فرآوان در جهت حفظ محیط زیست و افزایش آگاهی عمومی از اهمیت گونه های زیستی در طبیعت است. مهری رمضانی و حمید علیمیرزایی برای توسعه آگروتوریسم در ایران ده سال برای تأسیس پارک کروکودیل در مشهد تلاش کرده اند.

آغازگر بودن همیشه با دشواری هایی همراه است. اندیشیدن به ایده های بزرگ، ایده هایی که طبیعتاً حتی اندیشیدن به آنها، برای جان های ضعیف و انسان های بی اراده کاری دشوار است چه رسد به تبدیل این ایده ها به واقعیت. توسعه در همه جهات نیازمند آگاهی است. به بیان دیگر، پیش از گام نهادن در مسیر توسعه ما نیازمند ارتقای سطح آگاهی عمومی هستیم. تاریخ ما پر است از نمونه های برخورد تند و منفی با چیزهای نو که امروز به چیزهایی عادی تبدیل شده اند. این رویکرد منفی و تندی در بسیاری مواقع ریشه در عدم آگاهی و اطلاع از ذات پدیده دارد. بخش اعظمی از این موضوع نیز به بهره برداری گروهی از ایجاد موجی منفی بر علیه چیزهای جدید بازمی گردد. تولید خبرهای کذب و ناراست بر علیه پدیده های نو و ایجاد جو روانی منفی برای بایکوت آن ها! این چیزی است که در هجمه های تند فضای مجازی بر علیه زوج کارآفرین مشهدی شاهدش هستیم. مهری رمضانی تحصیل کرده در رشته جانورشناسی و دارای دانش نامه فوق لیسانس در رشته حقوق و همسر او، آقای حمید علیمیرزایی کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار ده سال برای تأسیس پارک کروکودیل در مشهد تلاش کرده اند. ده سال دوندگی برای ایجاد یک زمینه جدید شغلی که از قضا به ما، اهمیت محیط زیست و جانوران را گوشزد می کند. تأسیس پارک تخصصی کروکودیل در مشهد یکی از بزرگترین مقصدهای توریستی در ایران که سالانه میلیون ها عاشق اهل بیت عصمت و طهارت برای دیدار حرم مطهر رضوی به آنجا سفر می کنند. پارک کروکودیل در جاده نیشابور به مشهد قرار دارد. یکی از مهمترین شاهراه های ورود به مشهد که زائران امام رضا (ع) می توانند در مسیر خود، از این پارک هم دیدن کنند. این زوج کارآفرین در این 10 سال، دشواری های زیادی را به جان خریدند تا در عمل، نشان دهند که با اندیشه ای سبز و محیط زیست دوستانه می توان گونه های غیربومی را در ایران تکثیر و کشور را به قطب صادرات این حیوان ارزشمند به اقصاء نقاط جهان تبدیل کرد. امروز هجمه سنگین رسانه ای این زوج کارآفرین مشهدی را نشانه رفته است. ادعاهایی مبنی بر پرورش کروکودیل جهت استحصال پوست تا ترویج اشرافی گری! اما واقعیت داستان چیز دیگری است. ساعد نیوز به عنوان یک رسانه مردمی و دوست دار حقیقت و اخلاق تصمیم گرفت که با این زوج رو در رو صحبت کند. توجه مخاطبین ساعدنیوز را به مطالعه این مصاحبه جذاب و جنجالی جلب می کنیم:

تصویر

ایده اصلی این پارک بحث گردشگری کشاورزی یا آگروتوریسم و تحقیقات پزشکی است.

ساعدنیوز: پارک کروکودیل مشهد که شما بانی ایجاد آن هستید در نوع خودش بینظیر است ولی ما امروز شاهد هجمه های فرآوانی به شما هستیم. به نظر می رسد این هجمه ها ریشه در عدم اطلاع رسانی درست باشد. اساساً این پارک بر پایه چه ایده ای ایجاد شده است؟

مهری رمضانی: ایده اصلی این پارک بحث گردشگری کشاورزی یا آگروتوریسم و تحقیقات پزشکی است. خُب بحث اول که بحث گردشگری هست از این جنبه مهم است که خود مشهد یکی از اصلیترین مقصدهای گردشگران ایرانی است که به زیارت ثامن الحجج مشرف می شوند و از آنجایی که پارک کروکودیل در مسیر نیشابور به مشهد، عوارضی باغچه، ابتدای جاده دهسرخ قرار داریم، یک پتانسیل بسیار بالا برای جذب گردشگر در اینجا وجود دارد. آشنایی با یک گونه ی فوق العاده زیبا و پراهمیت از خزندگان که بومی کشور ما هم نیست. از آنجایی که ما قصد تکثیر و پرورش و صادرات این کروکودیلها را داریم زیر نظر محیط زیست، یک محیط بسیار زیبا و مفرح را برای این حیوانات و نیز گردشگرانی که قصد بازدید از مجموعه ما را دارند ایجاد کرده ایم. از بابت تحقیقات پزشکی هم، پژوهشهای مهم پزشکی در دنیا ثابت کرده است که کروکودیلین موجود در خون کروکودیل می تواند ایدز، سرطان و بیماری هپاتیت را درمان کند. نمونه های آزمایشگاهی این درمان به صورت مستند وجود دارد و نیز در محیط غیرآزمایشگاهی هم، در استرالیا و آمریکا تحقیقات مهمی صورت گرفته است. آنتی بیوتیکی که در خون این حیوان وجود دارد، 500 برابر آنتی بیوتیک های دیگر اثرگذار است. از بابت خون گیری از حیوان هم تمام پروتکل های سلامت حیوان رعایت می شود و این خونگیری برای این حیوان، حکم حجامت را دارد و اساساً برای ریکاوری فیزیکی حیوان هم از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و این کار توسط یک دامپزشک حاذق انجام می پذیرد.

تصویر

تمام این 80 کروکودیل، میکروچیپ دارند و توسط سازمان محیط زیست رهگیری می شوند. انشالا وقتی اینها تخمگذاری کردند دونه دونه تخم ها هم ثبت رسمی می شوند و بعد از هچ شدن تخم ها، کروکودیل های نوزاد میکروچیپ دریافت می کنند.

ساعدنیوز: در رسانه های مختلف اتهاماتی بر علیه پارک کروکودیل در مشهد مطرح شده است از جمله پرورش کروکودیل برای استحصال پوست و از این حرف ها. چیزی که خانم رمضانی فرمودند با این اتهامات اصلاً همخوانی ندارد. جناب علیمیرزایی بفرمایید که هدف شما از پرورش این حیوانات چیست؟

حمیدعلیمیرزایی: یکی از هدف های ما، پرورش این حیوان برای زنده فروشی به باغ وحش های داخل و خارج از کشور، و مناطق ساحلی جهت تأسیس پارک های کروکودیل است. ما این کار را با مجوزهای رسمی سازمان های زیربط انجام می دهیم. کسانی که علیه ما صحبت می کنند واقعاً اطلاع ندارند و این بی اطلاعی باعث این حرف هایی است که فضای مجازی را قبضه کرده است. دارند ما را با مزرعه های پرورش کروکودیل در انگلیس و ویتنام مقایسه می کنند و این اصلاً حرف درستی نیست. جایی که می خواهد دباغی داشته باشد دیگر سوله مجلل احداث نمی کند بلکه یک سوله سیمانی کافی است. ما سالن کشتار نداریم. این فضاسازی زیبا هدفش جذب گردشگر است. می گویند خُب ما در مشهد باغ وحش داریم و در آنجا کروکودیل هست دیگر چه نیازی به پارک کروکودیل هست! ما در اینجا می خواهیم پنج گونه کروکودیل را پرورش دهیم و هدفمان تأسیس بزرگترین مرکز پرورش کروکودیل در دنیا است. باغ وحش مشهد به صورت تخصصی روی یک گونه کار نمی کند و این استدلال درستی نیست. نکته دیگر که مربوط به بحث دباغی و استحصال پوست است به هیچ وجه دقیق نیست. کدام تاجر اروپایی برای خریدن 80 پوست به ایران می آید! چرا ما؟ می رود استرالیا یا آفریقا قرارداد خرید 10 هزار تخته پوست را امضاء می کند. ما 80 سر کروکودیل داریم و اصلاً به لحاظ اقتصادی هم نگاه کنید چنین کاری، اصلاً کار منطقی و حساب شده نیست که شما 5 سال منتظر باشید برای پوست 80 کروکودیل! ولی برای پرورش و تکثیر، این تعداد، کاملاً منطقی است. نکته بعدی ای که می خواهم اشاره کنم این است که ما از بدو انعقاد قرارداد خرید تا ورود حیوانات به ایران همه را زیر نظر محیط زیست انجام داده ایم. تمام این 80 کروکودیل، میکروچیپ دارند و توسط سازمان محیط زیست رهگیری می شوند. انشالا وقتی اینها تخمگذاری کردند دونه دونه تخم ها هم ثبت رسمی می شوند و بعد از هچ شدن تخم ها، کروکودیل های نوزاد میکروچیپ دریافت می کنند. پس ما نمی توانیم در زمینه قاچاق وارد شویم یا بخواهیم پوست این حیوانات را بفروشیم! این حرفهایی که در فضای مجازی زده می شود همه جوسازی علیه مجموعه ما است. در برخی خبرگزاری ها آمده است که ما مجوز تأسیس پارک را از سازمان گردشگری نداریم. خود سازمان محیط زیست مجوز رسمی به ما داده برای احداث نمایشگاه خزندگان را داده است. یکی دیگر از اهداف ما آموزش نسل جدید در زمینه این حیوان ارزشمند است. آماده برگزاری اردوهای علمی علوم برای دانش آموزان هستیم. سازمان نظام مهندسی و جهاد کشاورزی به ما مجوز احداث اولین مرکز آموزش پرورش کروکودیل را داده است.

تصویر

این حیوانات مثل الماس هستند. کروکودیلین خون این حیوان هزار برابر پوستش ارزش افزوده دارد و هیچ آسیبی هم به حیوان وارد نمی شود.

ساعدنیوز: خانم رمضانی چه تعداد کروکودیل در مجموعه تان حضور دارد. از کجا خریداری شده است؟ از چه نوعی هستند؟ و در چه شرایطی قرار دارند؟

مهری رمضانی: ما مجوز 300 سر کروکودیل را داریم و در فاز اول، 80 کروکودیل را وارد کردیم. این کار زیر نظر سازمان های زیربط انجام شده است کاملاً به صورت قانونی. کروکودیل ها از نوع پروسوس هستند که بومی استرالیا می باشند. ما از یک مرکز پرورش در مالزی این کروکودیل ها را خریداری کردیم. از این جهت نیاز به توضیح نیست که چه ارزش افزوده ای، زنده فروشی این حیوان می تواند داشته باشد. اگر این ارزش افزوده وجود نداشت، کشوری مانند مالزی، مرکز پرورش این حیوان را تأسیس نمی کرد. خدا را شکر، همه کروکودیل ها با سلامت با هواپیما به تهران رسیدند و از آنجا به صورت زمینی به مشهد انتقال یافتند. در مرحله رهاسازی هم خدا را شکر کسی آسیب ندید. این کروکودیل ها 2.5 ساله، یک ساله و شش ماهه هستند. در سن 5 سالگی آماده زاد و ولد می باشند. در هر مرحله حدود 40 تا 60 تخم می گذارند و حدود 10 درصد احتمال تلفات وجود دارد. این حیوانات مثل الماس هستند. زنده این حیوانات از مرده شان ارزشمندتر است چرا وقتی من در هنگام رهاسازی این حیوانات یکی شان را کامل در آغوش گرفتم؛ چرا حیوانی به این زیبایی و ارزشمند را باید به خاطر پوستش من نگهداری کنم. این معنایی ندارد. کروکودیلین خون این حیوان هزار برابر پوستش ارزش افزوده دارد و هیچ آسیبی هم به حیوان وارد نمی شود. خیلی ها اطلاع ندارند و اسیر موج سواری برخی برای جذب فالوور در فضای مجازی می شوند. درب پارک کروکودیل به روی همه باز است. همان طور که، مأموران محیط زیست به صورت هماهنگ یا سرزده دائم از کروکودیل ها بازدید می کنند. ما حتی تلفاتی هم خدایی نکرده اگر داشته باشیم. سازمان محیط زیست طبق میکروچیپ از ما لاشه را میخواهد. اصلاً این حرف های بی اساس که می زنند واقعیت ندارد.


17 دیدگاه
  دیدگاه ها
بازدیدکننده
3 سال پیش

سپاس از روشنفکری شما
بازدیدکننده
3 سال پیش

محبت شماست ..طرح توسعه عالی خواهیم داشت
بازدیدکننده
3 سال پیش

سپاس بزرگوار
بازدیدکننده
3 سال پیش

ممنون
سید
3 سال پیش

بروید بجه کارتون خواب های مشهد جمع کنید بهتراست از این همه مردم حیوان پرست شده اند
محمد صادق صداقت
3 سال پیش

باسلام من هم از یک سال و نیم پیش این محل را که دیدم خیلی خوشحال شدم ضمناً جون نزدیک به امامزاده سید عبدالعزیز از نوادگان امام موسی ابن جعفر می‌باشد محل توریستی خوبی می‌شود پدر پایان از شما زوج خوش ذوق کمال تشکر را دارم
گل
3 سال پیش

حتی اگر برای پوست گران قیمتش هم باشه باز اشکالی نداره چون از شکار غیر قانونی این حیوانات ارزشمند جلوگیری میکنه ۰ چطوره که ما گاو و گوسفند و مرغ و خروس پرورش میدیم و اونها رو میخوریم کسی هم با این کار مشکلی نداره حالا که به کروکودیل پرورشی رسید جنایته اتفاقا این کار عین حمایت از نسل حیوانات کمیاب هستش چون باعث میشه شکار غیر قانونی کم رونق بشه۰
دانا
3 سال پیش

چقدر عالی🌷🌷🌷🌷 کسانی که جو سازی می کنند جاهل ، حسود و بی سوادند. من پارک کروکودیل های قشم را دیده ام، چقدر قشنگ و جذاب بود. خوشحالم در نزدیکی مشهد هم چنین جاذبه ی گردش گری ایجاد شده . درود بر شما زوج خلاق . از خداوند خواستارم یاریتان کند.
قانع
3 سال پیش

انشا...که موفق باشید وبه شما تبریک میگم که جزء اولین افرادی هستین که درمشهد اینکارو انجام دادین. .
عیسی جلال ابادی
3 سال پیش

سلام اول یک خدا قوت بگم خدمت این بزرگواران عزیز دم شما گرم دوم اینکه این رسانه تا حالا کجا بوده این بزرگواران به قول خودتون ده سال در حال دوندگی و تلاش بودن چرا تا حالا پیگیر کار این نوع فعالیت ها نبودید البته امثال این کارها زیاد هست کی هست که پشتیبانی کنه متاسفانه فقط وقتی این مسئولین یا رسانه ها البته رسانه ها شاید به دلایلی نمیتونند پیگیری کنند دلایل هم همین مسئولین به ظاهر خدمتگزاران مردم حالا که به نتیجه رسیدن میخواهند افتخارشو برای خودشون ثبت کنند واقعا که متاسف هستم برای بعضی مسئولین
بازدیدکننده
3 سال پیش

❤️❤️❤️❤️
بازدیدکننده
3 سال پیش

همش دروغه باور نکنید ساده نباشین
بازدیدکننده
3 سال پیش

آفرین خسته نباشد
مدرسی
3 سال پیش

از نظر من این کار هم موجب توسعه گردشگری هست و هم اینکه کارآفرینی بسیار پرسود و پرمنفعتی برای کشور هست .
سارینا و کیانا
3 سال پیش

سلام به دو همشهری عزیزم. خدا قوت ان شاالله در کارخودتون موفق باشید
راحله
3 سال پیش

خب معلومه واسه خونش میخاین با این تفاسیر . ولی خب هر چیزی که کمک کنه به اقتصاد کشورمون عالیه .موفق باشین
سیدایوب وزیری
3 سال پیش

جناب آقای علیمیزایی ↕جسارتن کار شما از نظر من از این بابت مهم است که با تو جه به درصد بالای ورود گردش گر به مشهد و پتانسیل بالای جذب گردشگر، بایستی سرمایه گذاری های زیادی از طرف چه نهاد های خصوصی مانندشما وچه نهاد های دولتی صورت پذیرد تا همگان بدانندمشهدجدا ازحرم ملکوتی امام رضا، اماکن سیاحتی وحتی پارک بزرگ کروکودیل هم دارد، چه بسا بسیاری از هم وطنان نمی‌دانند، واین عزم واراده ای می‌خواهد از مسولین زیربط اهنین لذا از شما خواستارم در کارتان محکم واستوار به جلو حرکت کنید واز تبلیغات فراموش نکنید
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (646 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (51 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان