دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / قیمت دلار و نرخ ارز /

قرارداد هوشمند دیفای چیست؟ 

دوشنبه، 24 شهریور 1399
 دیفای در حالی که یکی از بهترین سیستم های وام دهی تلقی میگردد روز به روز در حال گسترش است و آینده ای درخشان خواهد داشت. شاید روزی با رفع مشکل احراز هویت و تسهیل استفاده برای کاربران مبتدی ، دیفای بزرگترین سیستم قرارداد های هوشمند دنیا شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، دیفای یک اصطلاح کلی برای محصولات و سرویس های مالی است که برای هر کسی که به اینترنت دسترسی دارد و توانایی استفاده از اتریوم را دارد، قابل استفاده است. با دیفای دسترسی به بازارها همیشه امکان پذیر است و هیچگونه موسسه متمرکزی وجود ندارد که بتواند مانعی برای خرید و فروش یا دسترسی به چیزی برای شما ایجاد کند.

سرویس هایی که قبلاً به صورت ریسکی و خیلی کند پیش می رفت، که احتمال اتفاق افتادن اشتباهات انسانی در آن وجود داشت، حالا به صورت اتوماتیک و امن توسط کدهایی که هر کسی می تواند آن ها را بازبینی و موشکافی کند، در حال اجرا هستند.

در حال حاضر اقتصاد رمز ارزی پر رونقی در دنیا وجود دارد که امکاناتی مانند وام دهی و وام گیری، خرید و فروش، دریافت بهره و... را در اختیار شما قرار می دهد.

آرژانتینی هایی که در استفاده از رمز ارزها خبره هستند با استفاده از دیفای توانسته اند از تورم فلج کننده کشورشان فرار کنند. شرکت ها با استفاده از این تکنولوژی موفق به پرداخت به موقع حقوق کارمندان شان شده اند. بعضی از افراد حتی بدون نیاز به ارائه مدرک شناسایی، وام هایی که ارزش میلیون ها دلار دریافت و پرداخت کرده اند.

منظور از قرارداد هوشمند دیفای چیست؟

دفی یا همان دیفای مجموعه ای از امور مالی مهم مثل دریافت وام و معاملات مالی به صورت غیر متمرکز و بدون نیاز به واسطه است. تعریف این پروژه با قراردادهای هوشمند در هم آمیخته است.
در تمام جهان مردم هر لحظه به دولت ها اعتماد می کنند؛ با این فرض که دولت ها پاک هستند و کمک آنها از ارزش پول ملی محافظت می کند. به بانک ها اعتماد می کنند با این فرض که امانت دار پول هایشان هستند اما تاریخ نشان داده است واسطه های متمرکز می تواند موجب فساد و رانت شوند.
در همین زمینه بلاک چین و قراردادهای هوشمند به کمک ما آمدند تا با غیر متمرکز کردن سیستم مالی باعث کاهش خطاهای عمدی و غیر عمدی شوند. اتریوم بزرگترین پلتفرمی است که پروژه های دیفای بر روی آن کار می کند و تاکنون حدود ۷۰ درصدش را پروژه های دیفای تشکیل داده است.

به همین دلیل دفی یکی از محبوب ترین پروژه های حال حاضر است.

محبوب ترین برنامه های دیفای عبارتند از:

  1. مبادلات غیرمتمرکز (DEX): مبادلات آنلاین به کاربران کمک می کنند ارزها را به ارزهای دیگر تبدیل کنند، چه دلار آمریکا به بیت کوین و چه اتر بهDAI . DEX نوعی صرافی است که کاربران را مستقیماً به هم متصل می کند تا بتوانند ارزهای رمزنگاری شده را با یکدیگر مبادله کنند، بدون اینکه به هیچگونه واسطه ای با سپردن پولشان اعتماد کنند.
  2. Stablecoins: ارز رمزنگاری شده ای است که برای ثبات قیمت به دارایی خارج از ارز رمزپایه (دلار یا یورو) گره خورده است.
  3. بسترهای وام دهی: این سیستم عامل ها از قراردادهای هوشمند برای جایگزینی واسطه هایی مانند بانک ها که وام را مدیریت می کنند، استفاده می کنند.
  4. Wrapped Bitcoins (WBTC): روشی برای ارسال بیت کوین به شبکه اتریوم است تا بیت کوین بتواند مستقیماً در سیستم defi اتریوم استفاده شود. WBTC به کاربران امکان می دهد سود بیت کوین های قرض داده شده از طریق سیستم عامل های وام غیرمتمرکز را که در بالا توضیح داده شده است، کسب کنند.
  5. بازارهای پیش بینی: بازارهایی برای شرطبندی روی نتیجه رویدادهای آینده مانند انتخابات. هدف این نسخه های دیفای در بازارهای پیش بینی ارائه عملکرد یکسان اما بدون واسطه است.

ویژگی های DeFi

  1. بدون نیاز به مجوز برای ایجاد، بدون نیاز به مجوز برای مشارکت: هر کس می تواند برنامه های DeFi ایجاد کند، و هر کس می تواند از آنها استفاده کند. برخلاف امور مالی امروز ، هیچ دروازه بان یا حساب کاربری با فرم های مفصل وجود ندارد. کاربران از کیف پول های رمز ارز خود مستقیماً با قراردادهای هوشمند تعامل دارند.
  2. تجربه کاربری انعطاف پذیر: رابط کاربری dapp خاصی را دوست ندارید؟ مشکلی وجود ندارد – می توانید از رابط کاربری شخص ثالث استفاده کنید ، یا خودتان آن را بسازید. قراردادهای هوشمند مانند یک API باز است که هر کسی می تواند برای آن برنامه درست کند.
  3. قابلیت تعامل: برنامه های جدید DeFi با ترکیب سایر محصولات DeFi مانند قطعات لوگو ترکیب و یا ساخته شده اند. به عنوان مثال، استیبل کوین ها، صرافی های غیر متمرکز و بازارهای پیش بینی می توانند با هم ترکیب شوند تا محصولات کاملاً جدیدی را تشکیل دهند.

اکنون DeFi یکی از سریعترین بخش های در حال رشد در رمزنگاری است. ناظران صنعت انقباض را با یک مقیاس جدید و منحصر به فرد – “ETH قفل شده در DeFi” اندازه می گیرند. در زمان نوشتن این مقاله، کاربران بیش از 600 میلیون دلار رمزنگاری را به این قراردادهای هوشمند واریز کرده اند.

چه تفاوتی بین وام های سنتی و دیفای وجود دارد؟

در وام های سیستم دیفای، شفافیتی به صورت عمومی وجود دارد. معاملات بر روی بلاک چین به طور عمومی عرضه می شود و نیاز به جلب اعتماد به حداقل می رسد. وثیقه گذاری تسهیل می شود و کارمزد قرارداد های جدید کاهش می یابد.

به لطف بلاک چین قرارداد هوشمند پس از پیاده سازی، ضمانت اجرایی خواهد داشت. توسعه دهنده، شرایط اجرای قرارداد را تعیین می کند و پس از ثبت شدن آن روی بلاک چین حتی خود توسعه دهنده هم نمی تواند جلوی اجرای قرارداد را بگیرد.
البته لازم به ذکر است که قراردادهای هوشمند هنوز با چالش های حقوقی دست و پنجه نرم می کنند. به عنوان مثال هنوز مراجع قانونی یک قرارداد هوشمند مالکیت خانه را به رسمیت نمی شناسند؛ که این یکی از دلایل نیاز به تغییر و بروزرسانی قانون های سنتی است.

پروتکل های وام دهی و وثیقه گذاری در دیفای چگونه است؟

یکی از بزرگترین نگرانی های این سیستم مکانیزمی است که اطلاعات واقعی را پیدا می کند و در قرارداد هوشمند ثبت می کند؛ به این چرخه اوراکل می گویند.

پروژه های مختلف دیفای از اوراکل makerdao استفاده می کنند که طوری طراحی شده است که فقط از استیبل کوین های dao به صورت تک وثیقه پشتیبانی می کند. زمانی که سطح وثیقه کمتر از نسبت مشخص شده در وام باشد نقدینگی به طور خودکار رخ می دهد.

این وام ها نسبت به سیستم اعتباری سنتی برتری خاصی دارند، مثلا برای وثیقه گذاری نیاز به روش های سنتی مثل چک نیست و با دارایی های دیجیتال می توان وثیقه را تامین کرد. شما با تامین نقدینگی در این سیستم می توانید سود دریافت کنید و افراد دیگر می توانند از سرمایه شما وام بگیرند.

۴ مورد از معروف ترین سیستم های وام دهی عبارتند از: Compound, Salt, Nexo ,Ethlend

استفاده از قراردادهای هوشمند سریعتر و آسانتر است و ریسک کمتری برای طرفین دارد.

کاربرد های پروژه دیفای

شما می توانید با استفاده از استیبل کوین های پروژه دیفای رهن و بیمه نامه دریافت نمایید. در این سیستم شما با استفاده از قراردادهای هوشمند هزینه های بروکراسی اداری و پذیره نویسی را به طور چشم گیری کاهش می دهید.

از طرفی صدور بیمه روی بلاک چین نیاز به واسطه را از بین می برد و ریسک نقض بیمه نامه را تا حد زیادی کاهش می دهد. پس با حفظ کیفیت خدمات، مبلغ بیمه نامه کمتر خواهد شد.

بسیاری از صرافی های آینده در بستر دیفای به صورت غیر متمرکز قرار دارند. این یعنی شما با آنها می توانید به خرید و فروش ارزهای دیجیتال مورد نظر خود بپردازید. ۴ صرافی مطرح غیر متمرکز در حال حاضر Marble , Airswap , Idex , Uniswap هستند.

در حوزه دیفای می توان ابزار و منابعی را برای عرضه اوراق بهادار ارائه داد که با آنها افراد و کسب و کار ها می توانند برای دارایی هایی مثل سهام و املاک، ارز دیجیتال ایجاد کنند.
همچنین قراردادهای آتی یا همان فیوچرز می توانند زیرمجموعه ای از دیفای باشند.

چالش های پیش روی دیفای

برخی از چالش های پیش روی امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای به شرح زیر هستند:

  • عملکرد ضعیف

اساسا، بلاک چین ها کندتر از رقبای متمرکز خود هستند و این به خاطر برنامه های کاربردی ساخته شده روی آنها است. توسعه دهندگان برنامه های دیفای باید این محدودیت ها را مد نظر قرار دهند و محصولات خود را بهینه سازی کنند.

  • ریسک بالای خطای کاربر

برنامه های دیفای واسطه های مالی را ازبین می برند و تمام مسئولیت را به کاربر محول می کنند. از نظر برخی افراد، این می تواند یک جنبه منفی دیفای باشد.طراحی محصولاتی که خطر خطای کاربر را به حداقل می رسانند کار بسیار دشواری است. برای مثال، اگر کاربر در سیستم مالی سنتی رمز حساب بانکی خود را گم کند می تواند به بانک مراجعه کند و رمز جدید بگیرد، اما در بلاک چین ها ی باز مانند اتریوم ، تایید هویت از طریق کلید خصوصی انجام می شود. بنابراین، اگر کاربر کلید خصوصی خود را گم کند دیگر به وجوه خود دسترسی نخواهد داشت و برای همیشه آنها را از دست خواهد داد.

  • تجربه کاربری بد

در حال حاضر، استفاده از برنامه های دیفای نیاز به تلاش بیشتری از طرف کاربر دارد.برای این که برنامه های دیفای تبدیل به یکی از بخش های اصلی سیستم مالی جهان شوند، باید مزایای ملموسی ارائه کنند تا کاربران ترغیب به کنار گذاشتن سیستم مالی سنتی و پیوستن به دیفای شوند.

  • اکوسیستم به هم ریخته

یافتن برنامه ای که بیشترین تناسب و سازگاری را با موارد استفاده خاص داشته باشند، کار دشوار و چالش برانگیزی است و کاربران باید قادر به پیدا کردن مناسب ترین گزینه ها باشند. ساخت برنامه های کاربردی و چگونگی انطباق آنها با اکوسیستم گسترده دیفای نیز کار ساده ای نیست.

جمع بندی

امور مالی غیرمتمرکز یک حوزه گسترده است که تلاش می کند با حذف واسطه ها خدمات مالی موردنیاز افراد را ارائه کند. با کمک این حوزه می توانیم به سمت یک سیستم مالی آزادتر حرکت کنیم؛ سیستمی که در تمام جهان قابل دسترس است و مانع از فساد، سانسور و تبعیض می شود.

برنامه های غیرمتمرکز دیفای روی بلاک چین هایی که میزبان قرارداد هوشمند هستند، اجرا می شوند. اتریوم درحال حاضر بزرگ ترین میزبان دیفای است.

پتانسیل دیفای برای رقم زدن آینده ای متفاوت به شدت بالا است؛ آینده ای که ما بدون نیاز به بانک ها و شرکت های واسطه امور مالی خود را مدیریت می کنیم و بر دارایی خودمان اختیار کامل داریم.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ماجرای تسبیح رایگانی که به زائران حج امسال هدیه داده می شود!
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی