غذاهای مفید و مضر در سه ماهه دوم بارداری

  سه شنبه، 05 اسفند 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
غذاهای مفید و مضر در سه ماهه دوم بارداری
میوه های خشک مثل زردآلو، خرما و انجیر سرشار از کلسیم و آهن هستند و می توانند نیاز بدن به این مواد مغذی را تامین کنند. می توانید میوه های خشک را همراه با ماست هم میل کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، رعایت تغذیه ای متعادل و مغذی، در طول بارداری، برای حفظ سلامت جنین و مادر ضروری است. تغذیه سالم باعث می شود جنین، برای طی کردن فرایند رشد، به مواد مناسب و لازم به درستی دسترسی پیدا کند. تغذیه مناسب مادر در رفع نواقص و مشکلاتی مانند فشارخون بالا در بارداری، زایمان زودرس و پره اکلامپسی هم مؤثر است. مادران گرامی آینده باید به تغذیه سه ماهه دوم بارداری و، به طورکلی، غذای مصرفی شان در این دوران توجهی ویژه داشته باشند. مصرف ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها برای حفظ سلامت مادر و بچه مهم است. تغذیه سه ماهه دوم بارداری بسیار حائز اهمیت است، زیرا در این دوران بدن مادر به کالری بیشتری نیاز دارد

در سه ماهه دوم بارداری نیاز است که یک تغذیه متعادل تداوم یابد. موادی که در ادامه معرفی می شوند از مهم ترین مواد غذایی هستند که هر بانوی باردار باید مصرف کند.

شیر

یک لیوان شیر نیمه چرب حاوی مقدار زیادی کلسیم و منیزیم است. اگر لبنیات دوست ندارید یا نمی توانید محصولات لبنی میل کنید، حتماً از محصولات بر پایه سویا و غنی شده با کلسیم مانند ماست سویا استفاده کنید.

ذخایر کلسیم خود را در طول بارداری حفظ کنید تا استخوان ها و دندان های کودکتان به خوبی رشد کند و قوی شود. مکمل ویتامین D کمک می کند تا بدن کلسیم را جذب و از آن استفاده کند.

کنسرو ماهی ساردین

ماهی ساردین کنسروی سرشار از کلسیم، امگا-3 و منیزیم است. امگا-3 برای رشد مغز جنین ضروری است. می توانید این ماهی را با اسپاگتی و کمی پنیر پارمسان و دانه کاج مخلوط کنید تا میزان منیزیم و آهن دریافتی بیشتر شود. توجه داشته باشید که همه نوع ماهی برای این دوره از بارداری مناسب نیست. در خصوص نوع ماهی می توانید با پزشک خود مشورت نمایید.

سیب زمینی تنوری و لوبیا سفید

سیب زمینی تنوری شکم پر با لوبیا سفید غذایی سرشار از منیزیم، آهن و فیبر است. منیزیم برای رشد استخوان ها ضروری است و کمک می کند تا مادّه مغذی به انرژی تبدیل شود. آهن نیز کمک می کند تا گلبول های قرمز جنین به درستی رشد کند.

سبزیجات مختلف

در رژیم غذایی سه ماهه دوم بارداری سبزیجات سرشار از منیزیم و کلسیم قرار دهید؛ سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، نخود فرنگی، هویج یا گل کلم. این سبزیجات را بخارپز کنید تا مواد مغذی آن ها حفظ شود. سبزیجات را زیاد نپزید و آن ها را در فریزر نگهداری نکنید. تازه بودن سبزی باعث می شود که مواد مغذی بیشتری به بدنتان برسد. فلفل دلمه ای و هویج نیز یکی از بهترین و مفیدترین سبزیجات هستند.

تخمه کدو و آفتابگردان

می توانید یک مشت کوچک تخمه آفتابگردان یا تخمه کدو را به تنهایی یا همراه با ماست و سالاد میل کنید. این تخمه ها سرشار از منیزیم، آهن و امگا-3 هستند و نیاز بدن به این مواد مغذی را تامین می کنند.

خشکبار و میوه های خشک

میوه های خشک مثل زردآلو، خرما و انجیر سرشار از کلسیم و آهن هستند و می توانند نیاز بدن به این مواد مغذی را تامین کنند. می توانید میوه های خشک را همراه با ماست هم میل کنید.

برنج و ریزوتو سبزیجات

ریزوتو غذای ایتالیایی لذیذی است که برنج و قارچ موجود در آن سرشار از منیزیم، فیبر، ویتامین D و کلسیم هستند. قارچ، اسفناج و لوبیا سبز بهترین سبزیجاتی هستند که در تهیه ریزوتو می توانید از آن ها استفاده کنید و این غذا را در رژیم غذایی سه ماهه دوم بارداری خود جای دهید.
فیبرهای موجود در سبزیجات به یبوست بارداری کمک می کند.

ماست

ماست بدون قند سرشار از کلسیم است. ماست را حتماً در رژیم غذاییتان قرار دهید و اگر شاغل هستید همراهتان به محل کار ببرید تا در تمامی وعده هایتان قرار داشته باشد. ماست یونانی همزده یا پنیر تازه را به همراه میوه های تازه مثل تمشک یا توت میل کنید تا منیزیم بدنتان نیز تامین شود.

کره بادام زمینی و نان

کره بادام زمینی یا دیگر کره هایی که از خشکبار گرفته شده است، حاوی چربی های مفید هستند و منبع مهم منیزیم و آهن به حساب می آیند. نان سبوس دار نیز این ویژگی ها را دارد. این دو مادّه غذایی با هم مجموعه مواد مغذی را تشکیل می دهند. این غذای کامل را می توانید با یک لیوان شیر میل کنید تا کلسیم بدنتان تامین شود.

پنیر و نان دارای مغزیات

پنیر تازه با نان خشک مغزدار منبع غنی کلسیم و منیزیم است. مصرف سبزیجات خام مانند تربچه یا خیار نیز می تواند همراه با نان مغزدار و پنیر بسیار مفید باشد.

شکلات تلخ، بخش خوشمزه سه ماهه دوم بارداری

شکلات تلخ سرشار از منیزیم، پتاسیم، آهن و کلسیم است. هر از چند گاهی می توانید چند تکه شکلات میل کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (541 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (162 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (135 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (98 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (80 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (24 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (9 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه چهارشنبه 13 تیر 1403
فال روزانه امروز چهارشنبه 13 تیر ماه 1403
نحوه رسوب گیری اتو بخار در منزل
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 13 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 13 تیر ماه 1403
بچه خوشگلی که شاه از او متنفر بود، مورد حمایت فرح بود!
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 13 تیر 1403 + فیلم
خروج تومور 11 کیلویی از شکم بیمار در استان فارس +عکس
چرا مردان خیانت می‌کنند؟
ماجرای رقص و آواز داملا، خواننده مشهور باکویی با پوشش نیمه‌عریان و... | برخورد شدید دادستان
20 رسم عجیب عروسی از سراسر دنیا؛ از دزدین عروس تا تف کردن پدر روی عروس!!
فرجام تلخ عشق پسر جوان به زنی که 12 سال بزرگ‌تر از خودش بود/ پیکر سوخته پسرم را در بیمارستان پیدا کردم
اجاره رحم زن مسیحی، یهودی و زرتشتی برای فرزندآوری جایز است؟
نظر رهبر انقلاب در خصوص ازدواج مسلمانان با مسیحیان
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس