دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / طب سنتی و گیاهان دارویی /

درمان آلرژی با گیاهان و روغن های گیاهی 

دوشنبه، 17 تیر 1398
بسیاری از مردم دچار حساسیت های فصلی هستند و بعضا این حساسیت ها چنان شدید است که فرد را کلافه کرده و از انجام فعالیت های روزانه بازمی دارد. برای درمان این نوع حساسیت، علاوه بر داروهای شیمیایی رایج، داروهای گیاهی نیز میتوانند موثر واقع شوند. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتری نسبت به داروهای گیاهی ضدحساسیت کم خطر با ما همراه باشید.

آلرژی، پاسخ شدید سیستم ایمنی بدن به موادی است که به‌طور طبیعی خطرناک نیستند. مواد آلرژی‌زای رایج عبارت‌اند از پوست مرده‌ی حیوانات، گرده‌ی گل‌ها و گیاهان و زهر زنبور عسل. البته هر چیزی ممکن است آلرژن باشد؛ درصورتی‌که موجب واکنش شدید سیستم ایمنی بدن شود. هر ماده‌ای که سبب واکنش‌های آلرژیک شود، آلرژن نامیده می‌شود. آلرژن‌ها ممکن است در غذا، نوشیدنی و در محیط اطراف وجود داشته باشند. بیشتر آلرژن‌ها بی‌خطر هستند و روی اکثر افراد، هیچ تأثیری ندارند. اگر فردی نسبت به یک ماده (مثلا نسبت به گرده گل) آلرژی داشته باشد، سیستم ایمنی بدن او نسبت به این ماده واکنش نشان می‌دهد؛ طوری‌که انگار ماده‌ای مضر و خطرناک است و سیستم ایمنی بدن تلاش می‌کند تا آن را از بین ببرد.

درمان آلرژی از طریق مصرف دارو 

داروها می‌توانند به درمان علائم واکنش‌های آلرژیک کمک کنند، ولی خود آلرژی را درمان نمی‌کند. بیشتر داروهای آلرژی جزو داروهایی هستند که بدون تجویز پزشک، به‌فروش می‌رسند. قبل از مصرف هر دارویی، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.داروهای ضد حساسیت عبارتند از: آنتی‌هیستامین‌ها،  دکونژستان‌ها، آنتاگونیست‌های دریافت‌کننده لکوترین یا آنتی لکوترین‌ها (anti-leukotrienes) و اسپری‌های استروئیدی 

درمان آلرژی از طریق گیاهان دارویی

زمانی که به این عارضه دچار شدید در داروهای آلرژی جستجو می کنید، اما می توانید به جای آنها از روغن های گیاهی استفاده نمایید. روغن های مختلفی وجود دارد که می تواند با کاهش التهاب، سینوس های مسدود شده را پاکسازی و سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند، همچنین به کاهش آلرژی نیز کمک کنند. اگر با این مشکل مواجه شده اید روغن هایی که در مطلب امروز ذکر شده اند می تواند کمک زیادی به شما کنند. در طب سنتی ، امکان بروز آلرژی در افرادی که مزاج گرم دارند یا مزاج آنها در اثر بیماری و یا تغذیه نادرست مزاج کل بدن و یا به طور اختصاصی مزاج مغز آنها به سمت گرمی رفته باشد، وجود دارد که با راهکارهایی می توان آن را درمان کرد. 

گیاهان مفید ضد آلرژی

چای سبز

ویتامین C موجود در چای سبز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بدن را در مقابل بیماری‌های مختلف به‌ویژه بیماری‌های فصلی و حساسیت‌های فصلی مقاوم می‌کند. همچنین ترکیبی در چای سبز وجود دارد که خاصیت آرامبخشی داشته و می‌تواند حالت تنش، افسردگی، استرس و هیجان را از بین ببرد.

 

بادرنجبویه

 بادرنجبویه از واژه‌ای یونانی به معنای زنبور گرفته شده است. این گیاه محبوب نوعی زنبور عسل است. وقتی زنبور مسافت زیادی از کندو دور می‌شود، با عطر این گیاه راه بازگشت خود را پیدا می‌کند. از نظر ترکیبات شیمیایی در اندام سبز این گیاه موادی مانند اسید اولئیک، سیترال، ژرانیول و رزماری اسید وجود دارد. این گیاه دارای اسانس تند و لیمویی است که سیترال نام دارد و در صنعت عطرسازی کاربرد دارد. این گیاه همانند یک داروی مسکن بر روی دستگاه عصبی مرکزی عمل می‌کند و به همین دلیل آرامبخش بوده و تحریکات حساسیتی را کاهش می‌دهد.

پرتقال

مصرف روزانه یک عدد پرتقال در صبح به علت دارا بودن ویتامین C فراوان یک آنتی‌هیستامین طبیعی محسوب شده و بدن را در مقابل آلرژی مقاوم می‌کند. در بررسی‌های انجام شده، موارد شبه آسم در افرادی که مصرف گوشت قرمز در آنها بالا بود بیشتر گزارش شده بود، زیرا دریافتی اسید الایدیک آنها بالاتر می‌باشد که نوعی چربی ترانس است، بنابراین توصیه می‌شود مصرف گوشت قرمز محدودتر شود.

عسل

عسل نیز یکی دیگر از موارد مفید برای درمان حساسیت است. سعی کنید عسل را از مقدار کم شروع کنید و هر روز مصرف آن را بیشتر کنید. چک کنید ببینید از زمانی که عسل مصرف می‌کنید بدن شما به حساسیت‌های محیط بهتر شده است یا نه؟ شاید عسل برای بعضی حساسیت‌زا باشد، ولی اگر حساسیت نداشتید مصرف آن را ادامه دهید. حتی می‌توانید قبل از شروع مشکل، عسل را برای پیشگیری بخورید. مثلاً قبل از شروع مشکل، مصرف عسل را شروع کنید. برای برطرف کردن خارش بدن در حساسیت‌ها یک حبه سیر را رنده کنید، آب آن را بگیرید و با ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق چایخوری زنجفیل مخلوط کنید و روی محل خارش بمالید. بعد از ۳ ساعت این ضماد را با آب ولرم بشویید. خارش بدن برطرف می‌شود.

دارچین و زردچوبه

دارچین و زردچوبه از گیاهان معروف و پر مصرف هستند که خاصیت ضدحساسیت بودن در آنها ثابت شده است. مصرف۳ گرم برای زردچوبه و ۵ گرم برای دارچین در افراد بزرگسال بلامانع است.

بابونه

یکی دیگر از سبزیجات مفید، بابونه است که یکی از مؤثرترین داروها در ترکیبات گیاهان دارویی برای درمان آلرژی است و برای دل درد، نفخ شکم و سیستم گوارشی نیز مفید است. طب سنتی اعتقاد دارد که بابونه دارای طبیعتی گرم و خشک است و دارای ماده ضدحساسیت طبیعی بوده و در نوسازی گلبول‌های سفید خون نقش دارد. بابونه دوست کبد است و مزاج را تعادل می‌بخشد، خون را صاف می‌کند و انسداد مجاری طحال را برطرف می‌کند. زنان حامله، افراد دارای فشار خون و مشکلات قلبی باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنند. همچنین مصرف همزمان آن با گردو، پسته و چای توصیه نمی‌شود.

روغن های گیاهی موثر برای درمان آلرژی 

1.روغن ریحان

روغن ریحان دارای خواص ضد التهابی است که با آلرژی های بدن مبارزه می کند. این روغن باکتری و ویروس ها را از بدن دفع می کند و با التهاب درد و خستگی مبارزه خواهد کرد. مطالعات نشان داده است که روغن ریحان دارای خواص ضدمیکروبی است که می تواند باعث از بین رفتن باکتری، مخمر و قارچ هایی که عامل بروز آسم هستند بشود.
طریقه مصرف روغن ریحان: برای مبارزه با التهاب می توانید یک قطره از روغن ریحان به صورت خوراکی به سوپ یا سالاد اضافه کنید. همچنین برای حفاظت از سیستم ایمنی بدن، 2 یا 3 قطره روغن ریحان را به مقدار مساوی با روغن نارگیل مخلوط کرده و آن را به صورت موضعی به سینه، پشت گردن و شقیقه بمالید.

2.روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس علاوه بر خاصیت ضد التهابی قوی که دارد، همچنین یک آنتی هیستامین طبیعی است که باعث می شود به عنوان یک روغن مناسب برای واکنش های آلرژیک مورد استفاده قرار گیرد. روغن اسطوخودوس همچنین دارای خواص آرامش بخشی است که می تواند به آرامش بدن و تسکین انواع آلرژی کمک کند.
طریقه مصرف روغن اسطوخودوس: زمانی که با علائم آلرژی روبرو شدید، چند قطره روغن اسطوخودوس را بین دستهای خود بمالید. آن را در نزدیکی بینی قرار دهید و نفس عمیق بکشید. در فصل آلرژی، چندین توپ پنبه ای حاوی روغن اسطوخودوس را همراه خود داشته باشید. آنتی هیستامین های طبیعی می توانند به جلوگیری از واکنش های شدید به آلرژن ها کمک کنند.

3.روغن نعناع

یک مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات پزشکی اروپا نشان داد که روغن نعناع کمک می کند تا علائم اختلالات التهابی مزمن مانند رینیت آلرژیک و آسم کاهش یابد. روغن نعناع به عنوان یک خلت آور برای کاهش آلرژی، و همچنین سرماخوردگی، سرفه و سینوزیت عمل می کند.
طریقه مصرف روغن نعناع: 5 قطره روغن نعناع را برای از بین بردن گرفتگی سینوسها و درمان گلودرد استفاده کنید. این روغن همچنین می تواند باعث تسکین عضلات بینی و پاک کردن مخاط و آلرژن ها شود. 1-2 قطره روغن خالص نعناع را به صورت خوراکی مصرف کنید تا به کاهش التهاب کمک کند.

4.روغن درخت چای

روغن درخت چای قادر به تخریب پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) در هواست که باعث ایجاد حساسیت می شود. پخش این اسانس در خانه می تواند به حذف کپک، باکتری و قارچ های موجود در هوا کمک کند. روغن درخت چای نیز یک ضد عفونی کننده طبیعی با خواص ضدالتهابی است که می تواند خارش های عذاب آور پوستی را تسکین دهد.
طریقه مصرف روغن درخت چای: می توانید روغن درخت چای را بر روی پوست مورد استفاده قرار دهید تا بثورات (جوش های پوستی) یا کهیر را کاهش دهید. برای اعمال آن به صورت موضعی، 2-3 قطره را به یک پنبه پاک کننده اضافه کنید و به آرامی به منطقه آسیب دیده اعمال کنید. اگر پوست حساس دارید، این روغن را با روغن دیگری مانند روغن نارگیل ترکیب کنید.

5.روغن لیمو

روغن لیمو از سیستم لنفاوی محافظت کرده تا شرایط تنفسی بدن به خوبی عمل کند. مطالعات نشان داده است که روغن لیمو رشد باکتری ها را در بدن متوقف نموده و سیستم ایمنی را تقویت می کند. پخش کردن اسانس لیمو در خانه می تواند به از بین بردن عوامل آلرژی زا در هوا کمک کند و باکتریها را از بین ببرد.
طریقه مصرف روغن لیمو: 1-2 قطره از روغن لیمو را به یک لیوان آب اضافه کرده و بنوشید تا به تعادل PH بدن کمک کنید. همچنین می توانید روغن لیمو را به مواد شوینده اضافه کنید، یا چند قطره از آن را با آب مخلوط کنید و بر روی صندلی ها، سطوح، پرده ها و فرش ها اسپری کنید تا باکتری ها را از بین ببرید.

 


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل اکسپت مقاله
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
مراحل سابمیت مقاله
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
تبدیل پایان نامه به مقاله !
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان