دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

قلعه فین بندر عباس و جاذبه های آن! 

پنجشنبه، 31 فروردین 1402
قلعه فین یکی از قلعه‌های تاریخی ایران است که در 95 کیلومتری شمال شرقی شهر بندرعباس و در شهر کوچکی به همین نام جای دارد. این قلعه یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران به‌حساب می‌آید.یکی از قلعه‌های تاریخی ایران است که در 95 کیلومتری شمال شرقی شهر بندرعباس و در شهر کوچکی به همین نام جای دارد.

قلعه فین واقع در بخش فین شهرستان بندرعباس یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. قلعه فین، در حدود صد کیلومتری شمال بندرعباس قرار دارد.این قلعه بر روی تپه‌ای مرتفع قرار دارد و قدمت آن را از روی سفال‌های به‌دست آمده می‌توان به قرون میانه اسلامی نسبت داد، اما بنای یاد شده تا دهه‌های اخیر نیز مورد استفاده خوانین منطقه قرار گرفته‌است.قلعه فین که احتمالاً در زمان ساخت جنبه نظامی داشته‌است، در سال 1381 به شماره 7270 به ثبت آثار ملی ایران رسیده‌است.

این قلعه در زلزله سال 1386 کمی خسارت دیده‌است. متأسفانه این قلعه امروزه ویران شده و تنها بخش‌هایی از برج‌ها و فضاهای معماری آن باقی است. اجزای باقی‌مانده قلعه هم در شرایط بسیار نامطلوبی قرار گرفته و هرلحظه احتمال ریزش بخش‌های بزرگی از آن وجود دارد.در سال 1395 بخش‌هایی از این قلعه شامل جداره‌ها و دیوار سنگی آن مرمت شده‌است و همچنین نقشه برداری جهت تعیین حریم قلعه توسط داود صدیق پور در سال 1397 انجام شده و حریم پیشنهادی به میراث فرهنگی هرمزگان فرستاده شده است .

پاییز و زمستان، فصل سفر به جنوب کشور است. آب‌وهوای متعادل، جاذبه‌های فراوان، آب‌های شفاف خلیج‌فارس، مردم خونگرم همگی در کنار هم جمع شده‌اند تا یک مسافرت فراموش‌نشدنی را برای گردشگران تور بندرعباس رقم بزند.

استان هرمزگان بااین‌همه دیدنی همیشه زبانزد خاص و عام بوده است. اگر در سفر به بندرعباس به 95 کیلومتری استان هرمزگان بروید، به شهر فین می‌رسید و از شاهکار معماری دوره ایلخانی و تیموری به نام قلعه فین بندرعباس دیدن می‌کنید.

ویژگی قلعه فین بندرعباس

این قلعه عجیب و اسرارآمیز، بر روی تپه بلندی واقع‌شده است که شکوه و عظمت خود را به رخ تمام گردشگران این شهر می‌کشاند. قلعه فین با فضای بزرگی و وسیعش 180 متر عرض و 290 متر طول دارد که بسیار تماشایی و دیدنی است. باستان‌شناسان معتقدند که این قلعه در اواسط ورود اسلام به ایران احداث‌شده است که درگذشته بیشتر کاربرد نظامی و حفاظتی داشت.

معماری و ویژگی‌های قلعه فین بندرعباس

این قلعه با فضای بزرگ و وسیع، 180 متر عرض و 290 متر طول دارد که بسیار تماشایی و دیدنی است. باستان‌شناسان معتقدند که این قلعه در اواسط ورود اسلام به ایران احداث‌شده است که درگذشته بیشتر کاربرد نظامی و حفاظتی داشت.

در ساخت بخش‌های مختلف قلعه فین بندرعباس، از مصالحی همچون ساروج، خشت‌های مربع و سنگ‌های نامنظم و در بخش‌های بالایی نیز از خشت‌های مربع شکل به ابعاد 5 2020 سانتیمتر استفاده‌شده است.در بازدید از این قلعه در گوشه شمال شرقی برج مدوری به چشم می‌خورد که قسمت‌های زیادی از آن فرو ریخته و اکنون تنها دیواری با حدوداً 9 متر طول دارد و ارتفاع باقیمانده این دیوار به حدوداً 3 متر می‌رسد.

کلانتر و حاکم فین و هفده توابع آن در این قلعه مستقر بوده و دفتر کار و خانه وی در این قلعه قرار داشته است. همچنین در زمان فرارسیدن اعیاد از این قلعه 7 توپ زده می‌شد و فضاهای آن شامل یک مهمانخانه، یک دفتر کار، یک چاه، یک زیارتگاه و یک پذیرایی بزرگ بوده و اطراف آن چهار برج در بالا و چهار برج در پایین و حوض وجود داشته است.

سفال‌های پراکنده در دامنه‌های تپه طبیعی قلعه فین حکایت از این داستان دارد که زمان ساخت و قدمت این قلعه تاریخی به 700 سال پیش و دوره ایلخانی و تیموری برمی‌گردد و تا دهه‌های اخیر نیز مورد استفاده‌ خان‌های منطقه قرار می‌گرفت، چرا که بر روی دامنه تند آن الحاقاتی با اسکلت فلزی، سیمان، آجر و کاشی ساخته شد و بعدها به بدنه این قلعه اضافه شد.

وضعیت قلعه فین بندرعباس در حال حاضر چگونه است؟

متأسفانه این قلعه امروزه ویران شده و تنها بخش‌هایی از برج‌ها و فضاهای معماری آن باقی است. اجزای باقی‌مانده قلعه هم در شرایط بسیار نامطلوبی قرار گرفته و هرلحظه احتمال ریزش بخش‌های بزرگی از آن وجود دارد. همچنین قلعه فین در زلزله سال 1386 هجری شمسی کمی خسارت دید.البته در سال 1395 هجری شمسی بخش‌هایی از این قلعه شامل جداره‌ها و دیوار سنگی آن مرمت شده است.

خلاصه

قلعه فین در بخش فین، در فاصله 95 کیلومتری از بندر عباس قرار دارد و از جاهای دیدنی استان هرمزگان به شمار می‌آید. این قلعه روی تپه‌ای مرتفع جای گرفته است و قدمت آن را از روی سفال‌های به‌دست آمده می‌توان به قرون میانه اسلامی نسبت داد. قلعه فین تا دهه‌های اخیر نیز مورد استفاده خوانین منطقه قرار می‌گرفت و احتمالا در زمان ساخت جنبه نظامی داشته‌ است. با توجه به اهمیت تاریخی، این اثر در سال 1381، با شماره 7270 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویراستاری تخصصی مقاله
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 10 ثانیه "اسکوتر" را در میان انبوهی از "سگ بولداگ" پیدا کنند
نگاهی به چیدمان هنرمندانه اتاق خواب رامین رضاییان+عکس/ از لوسترهای ژاپنی بالای تخت‌خواب تا گلهای استوایی و سرسبز کنار تخت/ اینجا خود بهشته😍
ویدیو/ شعر حماسی استاد شهریار، در وصف اسطورهٔ دینی تاریخ اسلام، امام حسین (ع) و روز عاشورا از زبان رئیس جمهور ایران دکتر پزشکیان
ستاره معصومی همسر سابق مهدیی قائدی عاشورا وتاسوعای حسینی را اینگونه تسلیت گفت + عکس
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند
مقایسه شگفت انگیز استایل جورجینا با آنتونلا همسر مسی/ رقابت سرسخت همسران فوتبالیست/ بنظرتون کدوم جلوتره؟ +عکس