قلعه پیروز گت چابهار و جاذبه های آن!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
قلعه پیروز گت چابهار و جاذبه های آن!
قلعه پیروز گت در بخش مرکزی پنج کیلومتری شمال غربی چابهار در شهر تیس قرار دارد. این اثر از دوره اشکانیان و ساسانیان است. این دژ بر فراز تپه‌ای در میانهٔ دره تیس واقع است. بلندی تپه از ارتفاع دو رشته کوه پیرامون تپه بیشتر نمی‌باشد.

قلعه پیروز گت از مکان های دیدنی چابهار است که در پنج کیلومتری شمال غربی چابهار، در روستای تیس قرار دارد. این اثر از دوره اشکانیان و ساسانیان به‌جامانده است. در اضلاع شمالی و جنوبی می‌توان آثاری از برج‌ها را دید و در قسمت شمالی دو اتاق به‌منظور دیدبانی جای گرفته‌اند. سنگ‌های به‌کار رفته در بنا غیرآهکی هستند و با توجه به جنس سنگ‌های تپه، به نظر می‌رسد که از مکان دیگری برای ساخت به اینجا آورده شده باشند.

آثاری از برجها در ضلع شمالی و جنوبی دیده می‌شود. در قسمت ضلع شمالی دو اتاق کوچک در اندازه‌های 3×2 متر به منظور دیدبانی روی یک گوشواره زمین مانند دو طبقه واقع شده‌اند. وبلندترین قسمت دژ و برج بر روی همین گوشواره‌است و بر اطراف اشراف دارد. در گوشه‌های شرقی و غربی در مرکز حیاط دژ آثاری از سکوهای بلند که از سنگ تراشیده ساخته شده‌اند آشکار است و بخشهایی که باقی مانده‌اند نشاندهندهٔ محلی برای اجتماع، عبادت یا نشستن اهل دژ در یک مجلس بوده‌است.

سنگ‌های به کار رفته در بناها غیر آهکی هستند که از جای‌های دیگری به اینجا آورده شده‌اند زیرا جنس خود تپه آهکی و سیلیسی می‌باشد. این بنا با توجه به آثار باقی مانده مشابه بناهای دوره اشکانی است و نام پیروز ساسانی این احتمال را افزونتر می‌کند.

معرفی قلعه پیروز گت چابهار

برای معرفی قلعه پیروز گت اجازه بدهید تا درباره وجه تسمیه آن سخن بگوییم. گت در گویش بلوچی به معنای بزرگ یا سردار است. چنین به نظر می‌رسد که سرداری به نام پیروز، فرمانده قلعه بوده و یا بر منطقه چابهار قدیم حکمرانی کرده است. قلعه در نزدیکی بندر چابهار قرار دارد و در دره تیس استوار می‌باشد. همان‌ طور که در بخش ابتدایی اشاره کردیم، قدمت قلعه به زمان اشکانیان باز می‌گردد. بدیهی است که در طی قرن‌ها متمادی، قلعه دچار ویرانی شده و جز دیواره‌ها از آن چیزی باقی نمانده باشد. با این حال با مشاهده قلعه پیروز گت در دل کوه، به عظمت آن پی می‌برید.

قلعه پیروز گت از سنگ‌های خارا ساخته شده در حالی که جنس سنگ‌های کوه از آهک است. بر همین اساس باستان شناسان اعتقاد دارند برای ساخت قلعه، سنگ‌های خارا از مکانی نامعلوم به این منطقه آورده شده‌اند. وجود شواهد مختلف در قلعه پیروز گت و اطراف آن نشان می‌دهد این سازه تا زمان ساسانیان مورد استفاده قرار گرفته است. اولین مدرک از وجود ساسانیان در قلعه، نام پیروز گت می‌باشد. پیروز نامی ایرانی متعلق به دوران حکومت ساسانیان می‌باشد. همچنین بقایای سفال‌هایی در قلعه یافت شد که با هنر زمان ساسانیان برابری می‌کنند.

قلعه پیروز گت چابهار

موقعیت قلعه پیروز گت چابهار

قلعه پیروز گت در 5 کیلومتری شمال غربی چابهار و در روستای تیس، یکی از مهمترین جاهای دیدنی چابهار قرار دارد. کوهی که قلعه بر روی آن ساخته شده از تمام کوه‌های اطراف خود مرتفع‌تر می‌باشد. دو برج شمالی و جنوبی در قلعه وجود دارد که در آن‌ها اتاق‌هایی کوچک ساخته‌اند. واضح است که برج‌ها محله زندگی دیده‌بان‌ها بوده‌اند. معماری قلعه به معماری دوران اشکانیان شباهت دارد. در ساخت دیوارها از سنگ خارا و ملاط ساروج استفاده کرده‌اند. این مصالح بسیار مقاوم هستند و به همین دلیل تا به امروز قلعه پا بر جا است. در نزدیکی قلعه پیروز گت چابهار یک آب انبار باستانی دیده می‌شود. همچنین خندقی به عمق 3 متر اطراف قلعه حفر کرده‌اند که این استراتژی متعلق به ساسانیان می‌باشد.

دسترسی به قلعه پیروز گت چابهار

برای دسترسی به قلعه پیروز گت، از مسیر چابهار، حدود 10 دقیقه با خودرو در راه خواهید بود. جاده تیس در شمال غرب بندر چابهار قرار گرفته است. بهترین فصل برای بازدید از قلعه پیروز گت، اواخر پاییز و زمستان می‌باشد. در فصل‌های دیگر، هوای منطقه به شدت شرجی و گرم است و حشرات موذی زیادی در اطراف قلعه وجود دارند.

خلاصه

قلعه پیروز گت چابهار بنایی تاریخی در شمال غرب بندر چابهار است. این قلعه مرموز در ارتفاعات دره تیس ساخته شده و قدمت آن به دوران اشکانیان می‌رسد. قلعه بر فراز یک تپه مرتفع قرار دارد و از سنگ‌های سخت خارا ساخته شده است. اگر تصمیم دارید در آینده‌ای نزدیک به استان سیستان و بلوچستان سفر کنید حتما سری به بندر چابهار بزنید. در بندر چابهار علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، بناهای تاریخی مختلفی هم وجود دارند که قلعه پیروز گت چابهار جزو آن‌ها می‌باشد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (221 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (103 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (47 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (45 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (38 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (31 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!