ساعدنیوز
ساعدنیوز

گریه مادر در دوران بارداری چه تاثیری بر جنین می گذارد؟

  چهارشنبه، 07 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
گریه مادر در دوران بارداری چه تاثیری بر جنین می گذارد؟
زنان و مادران باردار به علل گوناگونی ممکن است دچار غم شوند و به گریه بیفتند این گریه و افسردگی های مادر تاثیراتی بر رشد جنین می گذارد. ما در این مطلب تاثیر گریه مادر باردار بر جنین را بررسی می کنیم.

همه آنچه مادر در طول دوره بارداری انجام می دهد، روی جنین تأثیرگذار است. زنان در دوران حاملگی نسبت به عوامل خارجی حساس تر هستند و در نتیجه احساساتی شدن و گریه در بارداری می تواند به یک عادت تبدیل شود. ولی این عادت یک موضوع نگران کننده است چرا که گریه مادر در بارداری می تواند روی جنین هم اثر داشته باشد. بنابراین کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، اهمیت زیادی پیدا می کند.

شاید باور نکنید ولی گریه کردن به تنهایی برای سلامتی بدن شما مفید است! چون باعث حس تندرستی می شود، مواد سمی بدن را از بین می برد و استرس را کاهش می دهد. حتی گاهی اوقات بعد از گریه کردن راه حل بعضی از مشکلات به ذهنتان می رسد، احساس بهتری دارید و حس می کنید سبک شده اید. درواقع همین تأثیرات مثبت است که باعث می شود مادر در طول حاملگی انگیزه بیشتری برای گریه کردن پیدا کند. ولی در مقابل، گریه در بارداری روی جنین اثرات منفی می گذارد که با اطلاع از برخی دلایل اصلی آن می توانید از آن جلوگیری کنید.

علل گریه مادر در دوران بارداری

اگر در یک چشم به هم زدن اشک می ریزید, فکر نکنید که مشکلی وجود دارد. بسیاری از زنان باردار تجربه مشابهی دارند و قطعاً تنها نیستید.دلایل زیادی وجود دارد که چرا زنان در هنگام بارداری گریه می کنند.اینها شامل عوامل فیزیکی و عاطفی نیز هستند.در اینجا برخی از آنها آورده شده است:

  • نوسانات و تغییرات هورمونی:سه هورمون استروژن, پروژسترون و گنادوتروپین جفت انسان (hcg) در بدن شما تولید می شوند.تغییرات در میزان این هورمون ها می توانند سیگنال های مختلفی را به مغز منتقل کنند، که بعداً می تواند بر حالات شما تاثیر بگذارد آن ها عمدتاً مسئول تحریک احساسات بارداری و گریه کردن بدون هیچ تحریکی هستند.به ویژه, سطوح پروژسترون در دو ماه آخر در سطح بالاتری قرار دارند و شما را کاملاً آسیب پذیر می کند.
  • استرس:مهم نیست که چقدر خوب دوران بارداری خود را برنامه ریزی کرده اید, عوامل استرس زا وجود دارند که هر از گاهی بیرون می آیند و در شما تاثیر می گذارند.سلامت جسمی و روحی, سلامتی فرزند متولد نشده شما, مراجعات و آزمایش های پزشکی, روابط خانوادگی, روابط دوستانه و کودکان بزرگ تر همگی در دوران بارداری دچار استرس می شوند.
  • آثار ترک خوردگی:تقریباً هر زن بارداری در این مدت حداقل چند نشانه ترک روی شکمش خواهد داشت.معمولاً با گذشت زمان محو می شوند، اما دیدن آن ها برای اولین بار می تواند کمی شوکه کننده باشد و شما را به گریه می اندازد.
  • ناراحت بودن:ناراحتی فیزیکی، بخشی از هر بارداری است.خوش هیکل بودن یا سالم بودن قبل از بارداری, ربطی به درد و ناراحتی شما ندارد.خوابیدن با وزن اضافی و شکم بزرگ بدون تقلا کردن به اندازه کافی برای اشک ریختن کافی است!
  • لباس هایی که مناسب نیستند:شما می توانید در مرحله ای در دوران بارداری خود به گریه نزدیک باشید, زمانی که برای لباس های معمولیتان بیش از حد بزرگ هستید.خرید لباس می تواند در زمانی که به دنبال چیز خوبی برای پوشیدن باشید, بسیار ناراحت کننده باشد.
  • تماشای صحنه های احساسی:ممکن است که با دیدن فیلم یا سریال احساسی در یک چشم به هم زدن اشک بریزید.هم چنین عکس هایی از نوزادان, روابط والد - کودک, و حتی حیوانات نوزاد در ناراحتی شما تاثیر گذار باشند و به گریه بیندازنتان.
  • توضیحات درباره بارداری شما:اگر کسی از شما بپرسد که آیا دوقلو دارید یا خیر, فقط به این دلیل که شکمتان بزرگ به نظر می رسد, می تواند به اندازه کافی ناراحت کننده باشد که باعث گریه شما شود.این می تواند زمانی رخ دهد که افراد بر این واقعیت تاکید کنند که کودک به زودی اوضاع را تغییر خواهد داد.
  • مراحل بارداری:چند لحظه از بارداری و زایمان، برای اولین بار که ضربان قلب کودک را می شنوید، برای اولین بار که کودک کوچک خود را در تصویر سونوگرافی می بینید، اولین باری که نوزادتان به شما لگد می زند، و غیره. بنابراین تعجب نکنید که چشم های خود را در طول این لحظات اشک دار ببینید.
  • گذشت تاریخ سررسید:برای مدتی صبر کرده اید تا نوزادتان را در آغوشتان داشته باشید، و اگر تاریخ سررسید شما پیش بیاید و هیچ نشانه ای از زایمان نداشته باشید، این اتفاق باعث ناراحتی شما خواهد شد. احتمالاً از ناراحتی های جسمانی که با آن ها درگیر بوده اید، خسته شده اید.
  • فکر کردن درباره زایمان و درد آن:مهم نیست که در چه تعداد از کلاس های زایمان شرکت کرده اید و یا چقدر کتابچه های راهنمای حاملگی را خوانده اید، زایمان می تواند دردآور باشد. صرفنظر از اینکه طبیعی زایمان می کنید یا سزارین، درد را خواهید داشت.
    گریه در بارداری

تاثیر گریه های مادر بر جنین

آنچه کودک شما احساس می کند و تجربیات درون شکم شما به طور مستقیم به آنچه که برایتان اتفاق می افتد، ارتباط دارد و در همین لحظه شما همه چیز او هستید.شما نزدیک ترین ارتباط او با دنیای خارج و دنیای درونش هستید.علم نشان داده است که در دوران بارداری نوزاد همان چیزی را احساس می کند که شما احساس می کنید و با همان شدت.اگر از ناراحتی گریه کنید، نوزاد شما احساس یکسانی را خواهد داشت؛ احساس خواهد کرد که این غم و اندوه تماماً متعلق به اوست , در طول دوره حاملگی، شما کودکتان را برای زندگی آماده می کنید؛ و او از طریق پیام هایی که شما، به عنوان یک مادر، برای او می فرستید، این کار را می کند.مطالعه ای نشان داد که وضعیت عاطفی یک مادر بر رشد کودک قبل و بعد از زایمان تاثیر می گذارد و در یکی از یافته های این مطالعه مشخص شد که نوزادان می توانند حس عاطفی مادرشان را نیز تجربه کنند.

  • تأثیر بر رشد مغز کودک:افسردگی طول دوران بارداری با تأثير بر سیستم عصبی جنین روی رشد آن اثر می گذارد. سیستم عصبی احساسات، خلق وخو ، عواطف و پاسخ عصبی را کنترل می کند و گریه کردن مادر با تأثیر منفی احتمال ابتلا به بیماری های روحی را در کودک در حال رشد افزایش می دهد.
  • تولد زودرس و سقط جنین:زمانی که گریه مادر در دوران بارداری به علت نگرانی و استرس اتفاق بیفتد، جریان خون کم می شود. در واقع جریان خون است که ماده های غذایی ضروری را به جنین منتقل می کند. با گریه کردن مشکلات تنفسی جنین، داشتن وزن کم و در بدترین شرایط تولد زودرس یا سقط اتفاق می افتد.
  • تأثیر بر شخصیت کودک :زمانی که مادر به علت استرس گریه می کند، سطح هورمون کورتیزول در خون او افزایش پیدا می کند و بر عملکرد جفت اثر می گذارد. این مسأله میتواند برای کودک زیان آور باشد، زیرا یکی از وظایف جفت مراقبت از جنین دربرابر هورمون کورتیزول است. افزایش این هورمون تأثیر منفی دارد و پیدایش مشکلات رفتاری در بچه ها مانند بیش فعالی، اختلال کم توجهی و بیماری های ذهنی ديگر را افزایش می دهد.
  • رشد اهسته:اگر حالت ناراحتی و همراه با گریه طولانی مدت مادر باردار ادامه پیدا کند، سبب می شود روند رشد کودک کند تر گردد. حتی زمانیکه کودک داخل رحم است هم احساس و حال مادر را درک می کند.

چگونه از گریه کردن در دوران بارداری جلوگیری کنید؟

برای اینکه استرس و ناراحتی را از خود دور کنید و بتوانید کنترل زندگی را در دست بگیرید، ورزش، استراحت و رژیم غذایی سالم روش های مؤثری هستند. انجام حرکات یوگای مناسب برای بارداری و مدیتیشن هم می تواند برای پاک کردن ذهن و از بین بردن استرس مفید باشد.سعی کنید زندگی خود را آرام کنید. زمانی که مسئولیت های زیادی بر دوش شما باشد، استرستان بیشتر می شود. پس منبع اضطراب و ناراحتی را پیدا کنید و تا حد ممکن آن را از بین ببرید یا تغییر دهید. شرکت کردن در کلاس های بارداری یا پیش از تولد نوزاد به شما کمک می کند بدانید با چه مسائلی روبرو هستید و با مادران دیگری که شرایط مشابه شما دارند، آشنا شوید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (243 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (189 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (92 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (83 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (61 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (76 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (49 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (56 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (46 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (51 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (42 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (35 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (36 نظر)
دیگران می‌خوانند   
کشاورز پاک دست 30 میلیارد تومان پول گمشده را به صاحبش بازگرداند! اقدام خلاقانه و جدید معلم ایرانی در پخش کردن آهنگ های محمدرضا شجریان برای کاهش استرس دانش‌آموزانش+ویدیو/ روزت مبارک معلم خوش ذوق😍 صحبت های خنده دار آقای قرائتی: من خودم بچه بودم خیلی چیزا کِش میرفتم میوه میخوردم فرار میکردم میگفتم هنوز 15 سالم نشده +ویدئو😂👌 اولین تصویر از مراسم عقد ستاره تیم ملی/رونمایی سردار آزمون برای اولین بار از شب دامادی اش در کنار آنا خانوم+ عکس سورپرایز متفاوت و خلاقانه دانش آموزهای ایرانی در روز معلم/ دست مریزاد واقعا+عکس هادی چوپان روز کارگر را به بچه های خودش هم تبریک گفت/ در هر شرایطی یادش نمیره از کجا به کجا رسیده👏 احمدی نژاد بیل به دست در حال صفا دادن به باغچه حیاط سرسبز خانه اش+عکس نگاهی به جِت شخصی سردار آزمون ستاره تیم ملی/ تنهایی تو هواپیماش چه کیفی میکنه+ عکس بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز (تصاویر) سفربه تهران قدیم؛ پایه‌گذار این محله شاه عباس اول بود بازیگران ایرانی که قبل معروف شدن معلم بودند/ از زهرا سعیدی تا سیدجواد هاشمی+عکس روایت جدید از نحوه بازداشت نیکا شاکرمی و بازداشت او در ون یخچالی/ ماجرای تجاوز جنسی قبل از فوت نیکا شاکرمی حقیقت دارد؟ چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟ پهپاد جدید ایران؛ «هیرو» یا «لانست»؟ تیپ و چهره جدید علیرضا جعفری، «سعید» سریال متهم گریخت در 30 سالگی+عکس (ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «جک و میلکی»/ با زیرنویس فارسی تعریف و تمجید جانانه‌یِ معلم پنج ابتدایی عمو پورنگ از این مجری محبوب بچه ها+ویدیو (ویدئو) خواننده حذف شده برنامه "صداتو"، با صدای بینظیرش آتشی به جان همه زد که بیا و ببین! / از خود زندوکیلی هم زندوکیلی تر از آب در اومد استقبال کم‌سابقه سرمایه‌گذاران 103 کشور از ایران‌اکسپو2024 (ویدئو) خلاقیت یک هنرمند نابغه در کشیدن نقاشی غیرقابل باور با کمک طبیعت (عکس) لیوان چای منحصربفرد مینا مختاری، همسر بهرام رادان/ تا بحال دسته لیوان به این شیکی دیده بودین؟ (ویدئو) سوال و جواب های خنده دار حامد آهنگی و مریم مومن، فخرالزمان سریال "بانوی عمارت"/ ولی تا تونستن سر به سر دختر مردم گذاشتنا😂 (ویدئو) آشپزی در طبیعت توسط پسر بچه روی تخته سنگ / فقط مهارت روغنی کردن سنگ دیدنیه، عجب استعدادی!! (عکس) شوخ طبعی یک پدر برای تراشیدن موهای پسرش/ میخواد همه جا دست نوازش پدرانه ش رو سر پسرش باشه🤣 فرهنگیان بزرگترین جامعه آماری صندوق بازنشستگی/اجرای رتبه‌بندی برای بیش از 67 هزار بازنشسته (ویدئو) هولناک‌ترین لحظه در تاریخ کاوشِ مریخ/ لحظه‌ای که نفس‌ها در سینه حبس شد! (ویدئو) جوک فوق خنده‌‌دار اتمی مجید واشقانی/ مهران غفوریان هر کاری کرد نتونست حدس بزنه رونمایی از پسر کپی برابر اصل فیروز کریمی/چقد شبیه همن😳+عکس نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا خانوم دختر مهران غفوریان با طرح خاص یونیکورن/ مبارکا باشه +عکس با این 10 راهکار از شر درد پریود خلاص شو! / اگر در طول قاعدگی درد زیادی را تحمل می کنید حتما این کارهارو امتحان کن! (ویدئو) ترفند تست شده برای نجات دادن سبز خوردن از پلاسیدگی/ سبزی ها مثل روز اول تازه میشه عکس قدیمی از عشق ورزی مادرانه نسرین مقانلو برای پسران بانمک و دوست داشتنی اش/ چقدر خنده هاشون قشنگه! غایب بزرگ فصل جدید سریال پایتخت، که جای خالی اش با هیچ بازیگر دیگری پر نمی شود/ آخه مگه پایتخت بدون ایشون میشه اصلا! (ویدئو) شوکه کننده ترین سکانس برنامه دورهمی از نظر مهران مدیری/ آقای مدیری جوری شوک شدن که اصلا نتونستن حرف بزنن (عکس) دستگیری بچه دزد معروف تهران رسانه ای شد/ زنی که با مهربانی کودکان را فریب میداد (ویدئو) وقتی مهمان برنامه شب آهنگی از حامد هم بانمک تره/ حامد آهنگی اصلا فرصت هیچ کاری رو نداره، فقط میخنده🤣 برای نخبه های زندانی، برای آزادی دانشجویان آمریکایی/حواشی داغ امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 (ویدئو) آیا می‌دانستید مردمک چشم بزها افقی است؟ خاطره شیرین جواد خیابانی از شادی خاص احمدرضا عابدزاده با او بعد از صعود به جام جهانی 98 فرانسه/ می گه بهم می گفت "تُپلی گامبالو" (ویدئو) خندۀ انفجاری مهران مدیری از تفاوت فاحش رشتۀ مورد علاقه و رشتۀ احتمالی داوطلب کنکور
تیتر امروز   
کشاورز پاک دست 30 میلیارد تومان پول گمشده را به صاحبش بازگرداند! بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز روایت جدید از نحوه بازداشت نیکا شاکرمی و بازداشت او در ون یخچالی/ ماجرای تجاوز جنسی قبل از فوت نیکا شاکرمی حقیقت دارد؟ چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟ پهپاد جدید ایران؛ «هیرو» یا «لانست»؟ استقبال کم‌سابقه سرمایه‌گذاران 103 کشور از ایران‌اکسپو2024 فرهنگیان بزرگترین جامعه آماری صندوق بازنشستگی/اجرای رتبه‌بندی برای بیش از 67 هزار بازنشسته برای نخبه های زندانی، برای آزادی دانشجویان آمریکایی/حواشی داغ امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 با این 10 راهکار از شر درد پریود خلاص شو! / اگر در طول قاعدگی درد زیادی را تحمل می کنید حتما این کارهارو امتحان کن! کشف گنج هخامنشی و ساسانی در چالوس اولین قبرستان مسلمانان در ایران؛ اینجا جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟+عکس (عکس)یک تاکسی پر از گلهای تازه؛ خلاقیت راننده تاکسی برای نشاط مسافران خونه‌ی مینیمال و شیک فریده‌ی سریال بزنگاه (سوسن پرور)/ فقط حیوانات خونگی با ابهتش! عوارض زیاده روی در رابطه جنسی ! (عکس) پاسخ هوشمندانه و فوق العاده خنده دار یک دانش‌آموز به تمرین کتاب درسی!/حرف راست رو از بچه بشنو!
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده