گشتی در روستای تاریخی ماسوله خراسان+آدرس دقیق و عکس های دیدنی و جذاب

  پنجشنبه، 24 اسفند 1402 ID  کد خبر 379927
گشتی در روستای تاریخی ماسوله خراسان+آدرس دقیق و عکس های دیدنی و جذاب
ساعد نیوز: روستای تاریخی و پلکانی «کنگ» در 29 کیلومتری مشهد واقع شده است. قدمت این روستا به بیش از 3 هزار سال قبل برمی گردد و حتی در برخی منابع غیر رسمی آمده که قدمت آن به 8 هزار و پانصد سال قبل نیز می‌رسد و به نوعی قدمت آن از ماسوله گیلان نیز بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرارو، تاکنون زندگی در روستا را تجربه کرده‌اید؟ جایی‌که با طلوع آفتاب و صدای آواز خروس از خواب بیدار شوید و همزمان با غروب آفتاب و صدای زنگوله گوسفندان برگشته از چرا بدانید شب هنگام و زمان خواب فرا رسیده است. جایی‌که از هیاهوی جمعیت و ترافیک و آلودگی هوا خبری نیست.

می‌خواهیم دقایقی شما را به یک روستای تاریخی سه هزار ساله دعوت کنیم و باهم سری به این روستای پلکانی باستانی بزنیم. روستایی که به نام ماسوله خراسان معروف است و به اعتقاد کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری شاید یک شب اقامت در این روستا منجر به الگوبرداری و ساخت ماسوله استان گیلان شده است.

روستای کنگ کجاست؟

روستای تاریخی و پلکانی «کنگ» در 29 کیلومتری مشهد واقع شده است. قدمت این روستا به بیش از 3 هزار سال قبل برمی گردد و حتی در برخی منابع غیر رسمی آمده که قدمت آن به 8 هزار و پانصد سال قبل نیز می‌رسد و به نوعی قدمت آن از ماسوله گیلان نیز بیشتر است.

روستای تاریخی و پلکانی کنگ در شمال شرق ایران و در 29 کیلومتری مشهد قرار دارد که در منطقه‌ای خوش آب و هوا در نزدیکی شهر طرقبه واقع شده است. جایی‌که حدود 450 نفر جمعیت دارد و اکثر ساکنان آن را زنان و مردان کهنسالی تشکیل می‌دهند که حفظ اصالت را به زندگی ماشینی شهر ترجیح داده‌اند و هنوز از این منطقه مهاجرت نکرده‌اند.

خانه‌های کاهگلی این روستا از خشت و گل و چوب و سنگ ساخته شده است و حیاط یک خانه پشت بام خانه دیگریست و نوع معماری و بنای خانه‌های روستای کنگ کاملا مشابه معماری روستای ماسوله گیلان است.

روستای کنگ نه تنها معماری زیبا و چشم نوازی دارد بلکه طبیعت دل انگیز و بی‌نظیر آن نیز گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند، زیرا این منطقه دارای آبشار و رودخانه‌ها و باغ‌های بسیاری است که جذابیت و زیبایی این منطقه را صد چندان کرده است.

روستای کنگ روی دامنه‌های کوه بینالود قرار گرفته که معروف‌ترین کوه استان خراسان است. باغ‌های گیلاس، کوچه باغ‌های باصفا با دیوار‌های کاه گلی، دره‌هایی سرسبز و رود جاری بخشی از زیبایی‌های این منطقه است.

مردم این روستا علاوه بر کشاورزی و دامداری به قالیبافی هم علاقه دارند و در این زمینه فعالیت می‌کنند، زیرا فرش بافی و تاره بافی سنت دیرین اهالی کنگ است که هنوز مردم به این سنت پایبند هستند.

در سال‌های اخیر با رشد خانه‌های بوم گردی در مناطق روستایی برخی از ساکنان این منطقه به صورت غیررسمی پذیرای گردشگران و طبیعت گردان بودند و از این راه کسب درآمد می‌کردند و تنها یک خانه بوم گردی با مجوز رسمی مشغول فعالیت بود.

این روستای تاریخی و کهن برای گردشگران خارجی چنان جذاب است که اغلب گردشگران آلمانی، آمریکایی، سوئدی و حتی یونانیان را عازم این مرز و بوم کرده است.

جاذبه‌های روستای کنگ

در فصل بهار و تابستان می‌توانید از قدم زدن در کوچه باغ‌های با صفای این روستا لذت ببرید و در حین پیاده روی از دیدن مناظر طبیعی و معماری پلکانی و بافت تاریخی روستا دیدن کنید، زیرا این روستا آثار تاریخی و باستانی زیبایی دارد که در هر گوشه و کناری جا گرفته‌اند به‌طوری‌که شما می‌توانید پس از یکساعت پیاده روی در روستا به رباط شاه عباسی یا همان کاروانسرای شاه عباسی برسید که در دره‌ای مشرف به رودخانه زیبای کنگ واقع شده است.

روی تپه‌ای مشرف به روستا قبرستان قدیمی کنگ قرار دارد که از جمله جاذبه‌های تاریخی این روستاست. سنگ قبر‌های این قبرستان بسیار گران‌بها و ارزشمند است.

اشکالی مانند صورت و شانه که روی سنگ قبر‌ها حکاکی شده نشان دهنده موقعیت، سن و جنس متوفی است. علاوه براین برای نشان دادن سال‌های تولد و وفات متوفی نیز از تاریخ هجری قمری استفاده شده است.

در این روستا مسجدی با قدمت 150 ساله وجود دارد که برای روستاییان از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین قلعه تیغ‌میان و قلعه حصار از بنا‌های قدیمی روستای کنگ هستند که از آن برای دیده بانی استفاده می‌کردند. مزار شیخ عبدالله نیز یکی از اماکن مهم مذهبی روستاست که مزار یکی از عرفای این روستا بوده که متولد سال 1266 هجری قمری بوده است.

ارتفاعات بینالود دارای چشم انداز بکر و زیبایی است که سالانه کوهنوردان و گردشگران بسیاری را به این سمت جذب می‌کند. رشته‌کوهی که یکی از کوه‌های مشهور خراسان به نام بینالود و بلندترین قله استان به نام شیرباد معروف به بام خراسان در آن جای دارد.

آبشار کنگ نیز یکی دیگر از دیدنی‌های این دیار است که در 5 کیلومتری از این شهر واقع شده و آن را به یکی از اماکن دیدنی و جاذبه‌های توریستی روستا تبدیل کرده است.

سوغات ماسوله خراسان چیست؟

سوغات روستای کنگ شامل زرشک، زعفران، میوه و نبات است که می‌توانید برای هدیه به دوستان و عزیزان خود آن را تهیه کنید، از جمله غذا‌های محلی و سنتی این منطقه نیز می‌توان به آش ماش، آش شله قلمکار، بلغور و آش مخصوص با سبزی کوهی اشاره کرد که توسط بومیان منطقه آماده می‌شود.

اینجا هنوز هم هفت روز عروسی می‌گیرند

آداب و رسوم مردمان کنگ قدمتی به اندازه تاریخ بشر دارد و آن‌ها مراسم عزا و عروسی خود را همچون اجدادشان برگزار می‌کردند به‌طوری‌که تا پیش از شیوع ویروس کرونا در کشور آن‌ها برای مراسم عروسی 7 روز جشن و پایکوبی داشتند.

مردم کنگ هنوز هم بنا به سنت دیرین، عزاداری روز‌های تاسوعا و عاشورا را ویژه برگزار می‌کنند و روستاییان همچون سال‌های قبل با علم از حسینه پایین روستا به‌سمت حسینه بالای روستا می‌روند و به‌نشانه احترام با علم هایشان با هم سلام می‌کنند.

بهترین زمان سفر به کنگ کدام فصل است؟

باتوجه به اینکه روستای کنگ در دامنه کوه بینالود واقع شده بهترین زمان سفر و اقامت در این منطقه فصل بهار و تابستان است که شب‌های خنکی را پیش رو خواهید داشت، زیرا معمولا دمای هوا آن از مشهد 3 تا 4 درجه خنک‌تر است.

علی رغم اینکه فصل پاییز و زمستان در این منطقه بسیار سرد و خشک است، اما عکاسان و طبیعت گردانی هستند که برای عکاسی از درختان پاییزی این منطقه را برای سفر انتخاب می‌کنند، زیرا روستای کنگ در فصل پاییز برای عکاسان بسیار جذاب است و طیف رنگی درختان این منطقه از زرد تا قرمز را دربر میگیرد که می‌توانند عکس‌های زیبا و جذابی از این منطقه بگیرند.

چطور به روستای کنگ برویم؟

اگر در ایام نوروز برای زیارت، اما رضا (ع) راهی شهر مشهد هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما به روستای 3هزار ساله کنگ هم سری بزنید برای رسیدن به این روستا کافیست به شهر طرقبه بروید و از مسیر کمربندی آن به جاده روستای نغندر وارد شده و پس از عبور از این روستا تا آخرین روستای این جاده را طی کنید تا به ماسوله خراسان برسید.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (388 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (166 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (62 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (50 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (26 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس