همه چیز درباره قفل‌شدن یا گیرپاژ کردن موتور خودرو

  شنبه، 01 خرداد 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
همه چیز درباره قفل‌شدن یا گیرپاژ کردن موتور خودرو
گیرپاژ یا قفل‌شدن موتور، ازجمله مهلک‌ترین عیوب اساسی پیشرانه خودروهای احتراقی به شمار می‌رود و تعمیرات آن، هزینه بسیار زیادی را بر مالک خودرو تحمیل خواهد کرد. در این مطلب همه چیز درباره این مشکل بررسی می شود.

اصلاح گیرپاژ کردن در تمامی ماشین آلاتی که موتور قطعه ای از آن هاست؛ به کار برده می شود. و به معنای گیرکردن موتور و یا همان قفل شدن موتور است. در واقع زمانی که پیستون به جداره سیلندر بچسبد موتور تمامی ماشین آلات گیرپاژ می کند. پس با این حساب گیرپاژ کولر، گیرپاژ موتور سیکلت، گیرپاژ موتور خودرو و … به معنای قفل شدن موتور آن ها است. که در ادامه به طور اختصاصی به سراغ گیرپاژ موتور خودرو و علائم قفل شدن آن رفته ایم.

قفل شدن یا گیرپاژ کردن موتور خودرو

اصطلاح گیرپاژکردن موتور یا به اصطلاح عامیانه سوختن موتور زمانی به کار می رود که قطعات موتور در یکدیگر به خاطر بالا رفتن دمای موتور و گرمای بیش از حد قفل کنند.

برای جلوگیری از انبساط پیستون باید سیلندر ، گرمای حاصل از احتراق را به سرعت عبور داده و عمل خنک کاری را انجام دهد. اگر بنا به هر دلیلی سیلندر خنک نشود دمای بالای سیلندر باعث انبساط شدید پیستون شده و همین مسئله سبب می شود پیستون در داخل سیلندر گیرپاژ کند و پیستون از حرکت بایستد و این مساله می تواند باعث وارد شدن آسیب های جدی به سیلندر ، میل لنگ ، پیستون و شاتون شود.

دلایل قفل شدن موتور یا گیرپاژ

همان طور که احتمالا اطلاع دارید، موتور خودرو برای آن که بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد، نیاز به روغن یا روان کار دارد و دمای آن نیز نباید از یک محدوده مشخص فراتر رود.

محل تلاقی میل لنگ و شاتون ها و یاتاقان ها، توسط لایه ای نازک از روغن پوشیده می شود تا میل لنگ بتواند به راحتی دوران خود را ادامه دهد و موتور روشن شود. اگر روغن به هر دلیل به این قسمت ها نرسد، اصطکاک فراوان ایجادشده بین میل لنگ و یاتاقان ها، خیلی زود موجب خرابی این بخش ها خواهد شد و اصطلاحا، موتور گیرپاژ یا قفل خواهد کرد. هم چنین اگر روغن از کیفیت مناسب برخوردار نبوده یا کثیف شده باشد، احتمال قفل شدن میل لنگ وجود خواهد داشت.

از طرف دیگر، افزایش بیش ازحد دمای پیشرانه نیز موجب انبساط قطعاتی هم چون یاتاقان ها، میل لنگ و پیستون ها خواهد شد. این مسئله، کم شدن لقی استاندارد این قطعات را نتیجه می دهد و لایه روغن میان آن ها را از بین خواهد برد. واضح است که در این صورت نیز میل لنگ و شاتون ها، توانایی لغزش روان در یک بستر را نخواهند داشت و بروز عیب قفل کردن یا سوختن موتور محتمل خواهد بود.

گیرپاژ کردن موتور خودرو

هم چنین افزایش دما، منجر به افزایش حجم پیستون درون سیلندر شده و باعث ساییده شدن دیواره های این دو قسمت به یکدیگر می شود که در صورت شدیدبودن میزان سایش، پیستون و سیلندر دفرمه شده و حرکت پیستون درون سیلندر، متوقف خواهد شد. در این وضعیت نیز موتور قفل می شود.

ناگفته نماند که عدم روغن رسانی مناسب به سرسیلندر نیز می تواند منجر به گیرپاژ میل سوپاپ ها و ازکارافتادن موتور خودرو شود. البته در این مواقع، بیشتر سرسیلندر آسیب می بیند و احتمال بروز ایراد در میل لنگ و شاتون ها کمتر از میل سوپاپ ها و سایز اجزای سرسیلندر خواهد بود.

به طور کلی، می توان دو عامل روان کاری نامناسب ناشی از کمبود روغن یا کاهش کیفیت آن به علاوه افزایش دمای موتور نشات یافته از عدم فعالیت صحیح سیستم خنک کننده را به عنوان دو علت اصلی قفل شدن موتور خودرو در نظر گرفت.

راه های تشخیص گیرپاژ موتور

اگر موتور خودرو قفل شود، همان طورکه انتظار می رود، دیگر روشن نخواهد شد و میل لنگ و سایر اجزای چرخشی آن، به راحتی قبل به دوران درنخواهند آمد.

در مرحله پیش از گیرپاژ کامل، موتور علائمی هم چون صدای یاتاقان (شبیه تق تق) از خود بروز می دهد؛ هم چنین امکان دارد بوی روغن سوخته نیز به مشام برسد. خروج دود آبی رنگ نیز که نشان از روغن سوزی است، نشانه دیگری است که می تواند شما را نسبت به گیرپاژ موتور در آینده هشیار کند. روشن شدن چراغ چک، چراغ روغن و چراغ استپ موتور نیز از دیگر علائم هشداردهنده در زمینه گیرپاژ موتور خواهند بود که باید حتما به آن ها توجه شود.

گیرپاژ کردن موتور خودرو

جلوگیری از قفل شدن موتور و گیرپاژ موتور خودرو

  • سعی کنید در سرعت بالا رانندگی نکنید.
  • به موقع روغن موتور خودرو را تعویض کنید.
  • به چراغ چک روغن در هنگام رانندگی توجه کنید.
  • سیستم خنک کننده و رادیاتور خودرو را حتما به صورت دوره ای چک کنید.
  • بیش از اندازه به داخل موتور آب نریزید. آب کم نیز مضر است. به اندازه آب بریزید.
  • در صورت مشاهده اولین نشانه یاتاقان زدن موتور، به سراغ یک تکنسین با تجربه بروید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان