دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

همه چیز در مورد استفاده از لیزر در ایمپلنت دندان 

چهارشنبه، 30 تیر 1400
بکارگیری لیزر در کاشت دندان بسیاری از دردها و استرس های بیمار را کاهش داده و درصد موفقیت را در کاشت دندان افزایش داده است. در روش های لیزری میزان تخریب بافت ها بسیار ناچیز بوده و کاشت دندان با دقت بیشتری انجام می شود.

ایمپلنت لیزری و بکار بردن لیزر در کاشت ایمپلنت دندان کمک شایانی به متخصص ایمپلنت و بیماران کرده است. با لیزر می توان میزان جراحت به بافت لثه را به حداقل میزان ممکن رساند که این امر در افزایش سرعت بهبودی و کاهش درد و خونریزی های احتمالی بسیار موثر است. درمان و جراحی های ایمپلنت با لیزر به سرعت در حال گسترش بوده و از استقبال فراوانی در بین بیماران و دندانپزشکان همراه شده است.

نحوه عملکرد لیزر در دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت

پیشرفت در ایمپلنت دندانی و لیزر در دندانپزشکی تقریباً موازی با هم پیش می رود. لیزر درمانی در دندانپزشکی با هدف ارائه روشهای جدید با استفاده از تکنولوژی پیشرفته در ایمپلنتولوژی دلیل گسترش استفاده از هر دو تکنولوژی در کلینیک دندان است. اما نکته مهم این است که چه وقت، کجا و به چه نحوی از این دو تکنولوژی همزمان باهم باید استفاده کرد. با توجه به این که نمی توان از تمام طول موج های لیزر در کاشت ایمپلنت بهره برد؛ آگاهی کامل از خصوصیات و ویژگی های طول موج های مختلف لیزر در کاربرد آنها در موقعیت های خاص از اهمیت بالایی برخوردار است.

تمام لیزر ها با تبدیل انرژی به شکل نور کار می کنند و زمانی که به منظور انجام عمل های جراحی و روشهای درمان دندان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند معمولاً به عنوان ابزار برش یا درمان بافتی که با آن در تماس قرار می گیرند؛ به کار می روند.

لیزر می تواند نوری را در طیف مرئی و با تمرکز و قدرت بالا روی بافت های در حال درمان متمرکز کند. نور لیزر، در یک طول موج مشخص و در یک طیف کوچک، تشدید شده و درنتیجه نوری با انرژی بسیار بالا تولید می کند. به همین علت می توان لیزر را با دقت بسیار بالا روی یک ناحیه کوچک متمرکز کرد. لیزر به دندانپزشک این امکان را می دهد که بافت مورد نظر را با دقت و ظرافت خاصی دریل کرده یا برش دهد.

کاربرد لیزر در کاشت ایمپلنت

کاشت ایمپلنت با لیزر نه تنها کار را برای دندان پزشکان راحت تر کرد، بلکه به دلیل مزایای بی شمارش بین بیماران نیز محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. اما کاربرد لیزر در ایمپلنت تنها به دریل کردن خلاصه نمی شود. برخی از مهم ترین کاربردهای لیزر در کاشت ایمپلنت لیزری عبارت اند از:

  • لیفت سینوس: در پروسه ایمپلنت دندان اگر ارتفاع استخوان در فک بالا کافی نباشد یا سینوس ها بسیار به فک نزدیک باشند، لیفت سینوس امری ضروری خواهد شد. این کار با کمک لیزر به راحتی و البته با دقت بسیار بالا انجام می شود.
  • آماده سازی بستر ایمپلنت: در برخی از موارد خاص، قبل از انجام ایمپلنت، نیاز به جراحی های دیگر و یا آماده سازی بستر ایمپلنت است. برای مثال زمانی که استخوان موجود در لثه فرد بسیار نازک باشد، دندان پزشک به منظور ایجاد کمترین آسیب به استخوان، از لیزر استفاده می کند. این موضوع باعث پایداری بیشتر آن خواهد شد.
  • درمان عفونت های احتمالی: قبل از شروع کاشت ایمپلنت، لثه باید عاری از هرگونه عفونت یا باکتری باشد. دندان پزشک با استفاده از طول موج های متفاوت می تواند عفونت های باکتریایی را به خوبی از بین برد.
  • برداشتن بافت جوانه: یکی از موثر ترین کاربردهای لیزر در ایمپلنتولوژی، استفاده از آن در پاک سازی بافت گرانولیشن روی سطح استخوان و سطح ایمپلنت، در صورت بروز بیماری التهاب لثه است. این کار پس از خارج کردن ریشه دندان انجام می شود.
  • برداشتن بافت های لثه از روی پایه ایمپلنت: زمانی که پایه ایمپلنت در جای خود نصب شد، اکنون نوبت به برداشتن بافت لثه از روی پایه ایمپلنت است. استفاده از لیزر در این مرحله باعث کم کردن چشمگیر درد و خونریزی در بیمار خواهد شد.
  • بهبود زیبایی پروتزهای دندانی: در مرحله آخر کاشت ایمپلنت یعنی سوار کردن پروتز روی پایه ایمپلنت، برای زیباتر کردن و البته طبیعی تر کردن آن، معمولا از لیزر استفاده می شود.

مزایا استفاده از لیزر در ایمپلنت دندان

با توجه به این که، هر دو روش درمانی لیزر و ایمپلنت دارای مزایای خاص و منحصربفرد خود هستند، قرار گرفتن این دو روش در کنار هم میتواند مزایای خاصی را به همراه داشته باشد و بتوانند معایب یکدیگر را نیز پوشش دهند. با بالا رفتن میزان ایمپلنت دندان ها احتمال با شکست مواجه شدن این روش نیز افزایش یافت و همین باعث شد که با ورود لیزر به ایمپلنت بتوانند میزان این شکست ها را کم کنند و ایمپلنت را روشی مطمئن تر و البته دقیق تر نمایند که دارای مزایای زیادی است؛ از جمله این مزایا:

بهبود سریع تر

به دلیل استفاده از لیزر در کاشت ایمپلنت باعث میشود که میزان تهاجم و بافت مورد جراحی کم شده و همین موضوع باعث سریعتر شدن بهبود فرد می شود و مدت زمان بهبود به صورت قابل توجهی کاهش پیدا میکند؛ این مورد برای افرادی که تحمل درد ها و یا مراقبت های ویژه بعد از عمل را ندارد بسیار خوشایند است و می تواند یک راه نجاتی از درد ها و مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت، باشد.

حداقل آسیب به بافت ها

همانطور که می دانید هر نوع جراحی می تواند در عین درمان یک بافت و یا ناحیه، به بخش های دیگر آسیب موقتی وارد نماید و بخش های عمده ای را درگیر نماید؛ جراحی کاشت ایمپلنت هم همین گونه است و می تواند بافت هایی مانند لثه و یا دندان های کناری را تحت تاثیر قرار دهد. اما با استفاده از لیزر در ایمپلنت دندان و دقت و تمرکز بالای این روش، می توانید ناحیه زیر جراحی را محدود کرده و همین باعث کم شدن میزان آسیب بافت های اطراف می شود.

کاهش تورم

التهاب و تورم در اثر آسیب به بافت ها ایجاد می شود و زمانی که شما با استفاده از لیزر در کاشت ایمپلنت خود دقت جراحی را بالا برده اید و میزان آسیب به بافت های اطراف دندان خود را به حداقل رسانده و میتوانید از تورم و التهاب بافت ها بعد از کاشت ایمپلنت دندان رهایی پیدا کنید.

درد کمتر هنگام جراحی

یکی از مهمترین عواملی که باعث شده است بسیاری از افراد ترجیح دهند تا در هنگام جراحی ایمپلنت خود از لیزر استفاده نمایند، کاهش درد در هنگام جراحی می باشد.

کاهش احتمال عفونت

به دلیل این که استفاده از لیزر می تواند میزان استریل بودن جراحی ایمپلنت را افزایش دهد می تواند بسیار مفید باشد. علاوه بر استریل بودن فضا و امکانات جراحی، لیزر ها می توانند باعث کاهش احتمال عفونت در حین بهبود فرد نیز شوند.

انواع لیزر مورد استفاده در ایمپلنتولوژی

لیزر وسیله ای است که نورا با فرکانس های مختلف به شکل یک طیف واگرای کوچک و متمرکز از تشعشعات مونوکروماتیک در محدوده نور مرئی ساطع کند. از لیزر می توان برای انجام عمل های جراحی مختلف در زمینه های پزشکی و دندانپزشکی استفاده کرد. لیزر ها در دندانپزشکی به دو دسته لیزرهای بافت نرم و لیزرهای بافت سخت تقسیم می شوند. لیزر های بافت نرم شامل دستگاه های لیزر کربن دی اکسید( carbon dioxide(CO2) )، ان دی یگ ( Nd: YAG )، دیود، آرگون و هلیوم می شوند در حالی که اربیوم یگ (Erbium: YAG (Er: YAG)) و Er: Yttrium scandiumgalliumgarnet (Er: YSGG) از لیزرهای نوع بافت سخت می باشند. از لیزر درمانی می توان برای لیزر بافت های نرم بدون نیاز به بیهوشی استفاده کرد.

همانطور که اشاره شد استفاده از لیزر بسته به موقعیت کاربرد آن با طول موج های مختلف انجام می گیرد. دندانپزشک باید دانش کافی در خصوص طول موج های خاص به منظور استفاده از لیزر در درمان های مختلف داشته باشد و همچنین از نحوه درمان بافت ها و نتیجه آن توسط لیزر آگاه باشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی