عوارض جانبی استفاده از ایمپلنت نامرغوب چیست؟

  سه شنبه، 29 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
عوارض جانبی استفاده از ایمپلنت نامرغوب چیست؟
ایمپلنت دندان پایه ای از جنس تیتانیوم است که با سلول های استخوان و لثه انسان سازگار است. با کاشت ایمپلنت دندان می توان یک یا چند دندان را به صورت دایمی و مطمئن جایگزین کرد. پس از قرار دادن پایه ایمپلنت توسط جراح یا متخصص ایمپلنت در داخل استخوان فک, با استخوان سازی سلول های استخوان ساز در اطراف ایمپلنت ,ایمپلنت و استخوان فک به هم جوش می خورد.

ایمپلنت های نامرغوب باعث بروز عوارض جانبی زیادی خواهند شد. این ایمپلنت ها ممکن است به عنوان یک جسم خارجی توسط بدن پس زده شوند.اگر یک یا چند دندان دائمی خود را از دست داده اید، کاشت ایمپلنت دندان بهترین راه محسوب می شود. شما به طور طبیعی پس از انجام ایمپلنت با یک سری عوارض کوتاه مدت روبرو خواهید شد. در سال های اخیر مخصوصا به دلیل وجود تحریم ها شاهد واردات غیرقانونی ایمپلنت های غیر استاندارد به کشور بوده ایم. متاسفانه کاشت ایمپلنت ارزان و بی کیفیت چینی، پاکستانی یا هندی عوارض جانبی بی شماری دارد. درنهایت بدن ایمپلنت بی کیفیت را به عنوان یک جسم خارجی شناخته و آن را پس می زند. قبل از اینکه عمل کاشت ایمپلنت را انجام دهید، تحقیق در مورد ماهر بودن پزشک و معتبر بودن برند مورد استفاده ایمپلنت، کاری مهم و ضروری به شمار می رود. اگر قصد دارید تا با عوارض استفاده از ایمپلنت های نامرغوب و غیراستاندارد آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

عوارض جانبی استفاده از ایمپلنت نامرغوب

متاسفانه طبق آمارهای اخیر دانستیم که حداقل 40 درصد از ایمپلنت هایی که در کشور استفاده می شوند، غیراستاندارد هستند. از آنجایی که ایمپلنت در تماس مستقیم با بدن قرار دارد، استفاده از ایمپلنت های نامرغوب و یا هرگونه ایمپلنت های غیر استاندارد می تواند مشکلات و عوارض جانبی متعددی را برای فرد به وجود بیاورد. ما سعی کرده ایم تا شما را با برخی از این عوارض آشنا کنیم.

تحلیل استخوان فک

می دانیم که برای موفق بودن کاشت ایمپلنت و البته پذیرش آن توسط بدن، حتما باید میزان جوش خوردگی به استخوان بدن بالا باشد. اگر کیفیت و جنس تیتانیومی ایمپلنت دندان خوب باشد به راحتی با استخوان فک سازگار شده و به رشد و تقویت آن کمک می کند. درنتیجه نه تنها مشکلی در استخوان فک ایجاد نمی شود بلکه از تحلیل استخوان فک نیز جلوگیری می کند. متاسفانه در مورد ایمپلنت های نامرغوب باید بگوییم که به دلیل کیفیت بسیار پایین آن ها، به درستی با استخوان فک جوش نمی خورند. درنتیجه این موضوع استخوان اطراف ایمپلنت دندان کم کم تحلیل رفته و پایه ایمپلنت از لثه به مرور بیرون می آید.

عفونت

زمانی که ایمپلنت ارزان و نامرغوب به استخوان فک به خوبی جوش نخورد، حالت لق پیدا می کند. در این حالت مواد غذایی به راحتی به زیر پایه نفوذ می کند. این موضوع به مرورزمان باعث رشد باکتری ها و بروز عفونت های شدید لثه و دندان خواهد شد. در موارد زیادی دیده شد که عفونت متاسفانه از همین طریق وارد خون بیمار شده و مشکلات بزرگ تری برای فرد به وجود می آورد.

مشکل هنگام خوردن و جویدن

جوش نخوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک، باعث شل شدگی و لق شدن ایمپلنت می شود. این موضوع سبب ایجاد درد هنگام غذا خوردن خواهد شد. درد هنگام غذا خوردن پس از انجام ایمپلنت طبیعی نیست و حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

درد و احساس ناراحتی شدید

یکی از مشکلات دیگری که در بیشتر مواقع در استفاده از ایمپلنت های غیر استاندارد دیده می شود، آسیب جدی به عصب است. با آسیب دیدن عصب های موجود در دهان، فرد با احساس بی حسی روبرو خواهد شد. حتی ممکن است آسیب به عصب جدی باشد و هرگز این موضوع برطرف نشود. احساس درد طولانی مدت و بسیار شدید به هیچ عنوان جزو عوارض طبیعی ایمپلنت دندان نیست و باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

پس زدن ایمپلنت

مهم ترین اتفاقی که در استفاده از ایمپلنت های نامرغوب با آن روبرو خواهید شد، پس زدن ایمپلنت توسط بدنتان است. همان طور که قبلا اشاره کردیم، جوش نخوردن پایه ایمپلنت بی کیفیت به استخوان فک باعث لق شدگی آن خواهد شد. البته بی کیفیت بودن فلز پایه باعث می شود تا بدن به صورت کاملا طبیعی به پایه ایمپلنت واکنش آلرژیک نشان دهد و آن را به عنوان یک جسم خارجی پس بزند. تمام این مشکلات پیش آمده درنهایت باعث پس زدن و افتادن ایمپلنت خواهد شد.

دلایل پس زدن ایمپلنت نامرغوب

پس زدن ایمپلنت در بلند مدت پس از جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک بروز می کند و معمولاً با نشانه هایی مانند عفونت اطراف پایه، درد، التهاب، سوزش و لق شدن پایه ایمپلنت و درست قرار نگرفتن تاج دندان پروتزی روی پایه ایمپلنت تشخیص داده می شود.

واکنش آلرژیک بدن به پایه ایمپلنت

در صورتی که کیفیت و جنس پایه ایمپلنت مناسب نباشد بدن فرد آن را به عنوان یک جسم خارجی در نظر گرفته و نسبت به آن واکنش های آلرژیک نشان می دهد. به همین علت لثه و استخوان فک، پایه ایمپلنت را پیش از اینکه با استخوان فک جوش بخورد؛ پس میزند. به محض مشاهده علائم پس زدن پایه ایمپلنت دندانپزشک باید ایمپلنت را از دهان خارج کرده و پس از درمان آن ناحیه، مجدد اقدام به کاشت ایمپلنت استاندارد نماید.

التهاب لثه ها

بدیهی است که حین انجام کاشت ایمپلنت، لثه ها کمی ملتهب می شوند اما این التهاب طی دو تا سه روز یا حداکثر یک هفته پس از عمل جراحی از بین می رود. اما قرمز شدن و التهاب لثه برای مدت طولانی می تواند نشانه وجود عفونت باشد که یکی از دلایل آن استفاده از ایمپلنت های نامرغوب و غیر استاندارد است. اگر این عفونت درمان نشود و وارد خون شود می تواند شرایط خطرناکی را برای فرد ایجاد کند. بهتر است در همان مراحل اولیه مشاهده قرمزی و التهاب لثه به دندانپزشک مراجعه شود تا با استفاده از دهان شویه های آنتی باکتریال و استفاده از آنتی بیوتیک های مناسب عفونت به سرعت برطرف گردد.

لق شدن ایمپلنت

در صورتی که ایمپلنت به درستی در جای خود قرار گرفته و با استخوان فک جوش بخورد؛ عملکردی درست مانند دندان طبیعی دارد. در حقیقت اگر ایمپلنت با کیفیت بالا توسط جراح و متخصص مجرب در استخوان فک کاشته شود؛ فرد هیچ گونه احساس وجود جسم خارجی در دهان خود نخواهد داشت. ایمپلنت های بی کیفیت و نامرغوب معمولاً به خوبی با استخوان فک جوش نخورده و در مدت کوتاهی لق می شوند. ایمپلنت هایی که به درستی در جای خود ثابت باقی نمی ماند؛ آسیب های بیشتری به لثه و دهان فرد وارد می کنند و نباید آنها را نادیده گرفت. تحت هیچ شرایطی لق بودن ایمپلنت جزو عوارض جانبی نرمال نمی باشد. بنابراین در صورتی که احساس می کنید هنگام جویدن یا گاز زدن مواد غذایی، ایمپلنت در جای خود جابه جا می شود؛ حتماً باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا ایمپلنت را خارج کرده و آن را با ایمپلنت های دندانی استاندارد و مرغوب جایگزین کند.

استاندارد نبودن ابعاد پایه ایمپلنت

عدم موفقیت کاشت ایمپلنت های دندانی در بلند مدت حدود ۱ تا ۱۰ سال بعد از کاشت دندان به روش ایمپلنت مشاهده می شود. در صورتی که ابعاد ایمپلنت استاندارد نباشد؛ فشار وارد شده به سلول های استخوانی بیش از حد لازم خواهد بود و نه تنها استخوان فک به ایمپلنت جوش نمی خورد بلکه به علت از بین رفتن سلول های استخوانی تحت فشار بالا، تحلیل استخوان فک و در نتیجه افتادن پایه ایمپلنت یا لق شدن آن مشاهده می شود.

چه نکاتی را باید برای جلوگیری از عوارض ایمپلنت دندان رعایت کنیم؟

معاینات دوره ای توسط دندانپزشک متخصص پس از کاشت ایمپلنت و انجام پروتز الزامی است. با اینکه ایمپلنت مانند دندان طبیعی پوسیده نمی شود ولی در ارتباط مستقیم با بافتهای زنده (استخوان ولثه) است و در نتیجه در معرض بیماری قرار دارد. همچنین مشکلات لثه ای در اطراف ایمپلنتها سریعتر از دندانهای طبیعی فرد ایجاد می شود و کندتر از آنها به درمان پاسخ می دهد. در نتیجه نگهداری مناسب و رعایت بهداشت کامل یکی از عوامل ضروری در حفظ ایمپلنتها می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (560 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان