ساعدنیوز
ساعدنیوز

هرآنچه که درباره نگارش مقاله علمی پژوهشی معماری باید بدانید

  دوشنبه، 10 آبان 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
هرآنچه که درباره نگارش مقاله علمی پژوهشی معماری باید بدانید
معماری یکی از رشته های پر طرفدار در میان رشته های گروه هنر می باشد، که در آن به بررسی و هنر طراحی سازه ها و ساختمان های بزرگ می پردازد. دانشجویان این رشته که علاقمند به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر هستند و یا در فکر دریافت فاند می باشند، حتما به لزوم امر پژوهش و نگارش مقاله و انتشار آن در مجلات و مجامع علمی معتبر واقف هستند.

چگونه یک مقاله علمی بنویسیم؟

مقاله علمی معمولاً در نتیجه پژوهش منطقی، ژرف و متمرکز نظری، عملی یا مختلط، به کوشش یک یا چند نفر در یک موضوع تازه و با رویکردی جدید با جهت دستیابی به نتایجی تازه، تهیه و منتشر می‏گردد. چنین مقاله‏ای در واقع گزارشی است که محقق از یافته‏های علمی و نتایج اقدامات پژوهشی خود برای استفاده سایر پژوهشگران، متخصصان و علاقه‏مندان به دست می‏دهد.

تهیه گزارش از نتایج مطالعات و پژوهش‏های انجام شده، یکی از مهم‏ترین مراحل پژوهشگری به شمار می‏رود؛ زیرا اگر پژوهشگر نتواند دستاوردهای علمی خود را در اختیار سایر محققان قرار دهد، پژوهش او هر اندازه هم که مهم باشد، به پیشرفت علم کمکی نخواهد کرد؛ چون رشد و گسترش هر عملی از طریق ارائه و به هم پیوستن دانشِ فراهم آمده از سوی فردفرد اندیشمندان آن علم تحقق می‏یابد.

همان طور که پژوهشگر پیش از اقدام به پژوهش، نیازمند توجه و بررسی یافته‏های علمی پژوهشگران قبل از خود است تا بتواند یافته‏های علمی خود را گسترش بخشد، دیگران نیز باید بتوانند به یافته ‏های پژوهشی او دسترسی پیدا کنند و با استفاده از آنها فعالیت‏های علمی خود را سازمان داده، در ترمیم و تکمیل آن بکوشند.

از امتیازهای مهم یک مقاله می‏توان به مختصر ومفید بودن، بِروز بودن و جامع بودن آن اشاره کرد؛ زیرا محقق می‏تواند حاصل چندین ساله پژوهش خود در یک رساله، پایان‏نامه، پژوهش، یا حتی یک کتاب را به اختصار در یک مقاله علمی بیان کند تا پژوهشگران دیگر بتوانند با مطالعه آن مقاله از کلیات آن آگاهی یابند و در صورت نیاز بیشتر، به اصل آن تحقیقات مراجعه کنند.

بدین منظور، امروزه نشریات گوناگونی در زمینه‏های مختلف علمی- پژوهشی نشر می‏یابد و مقاله‏های به چاپ رسیده در آنها، اطلاعات فراوانی را در اختیار دانش پژوهان قرار می‏دهند. لازم است محققان با شیوه تدوین مقالات علمی آشنا باشند تا بتوانند با استفاده از شیوه‏های صحیح، با سهولت، نتایج تحقیقات و مطالعات خود را به صورت مقاله در اختیار علاقه‏مندان قرار دهند.

مقاله های علمی پژوهشی معماری، مقاله هایی در رابطه با معماری بومی، تاریخی، اسلامی و مبانی نظری هستند که در مجلات علمی پژوهشی معماری منتشر می شوند. یک مقاله علمی پژوهشی معماری مانند همه مقالات علمی پژوهشی و مقالات آی اس آی دارای بخش های مختلف مانند عنوان ، نویسندگان، چکیده، مقدمه، مواد و روش ها (روش تحقیق)، نتایج، بحث و نتیجه گیری و مراجع است. اما مهم ترین قدم در نوشتن یک مقاله، انتخاب موضوع است. در ادامه نحوه انتخاب موضوع و نگارش یک مقاله علمی پژوهشی در رشته معماری را توضیح می دهیم.

انتخاب موضوع برای نگارش مقاله علمی پژوهشی معماری

برای نوشتن یک مقاله علمی پژوهشی شما به یک موضوع نیاز دارید. شما می توانید از یک رویداد خاص، یک ساختمان یا یک جنبش در گذشته برای نوشتن مقاله ایده بگیرید. به عبارتی شما می توانید از یک موضوع و سوال کلی شروع کنید و با استفاده از آن سوالات جزیی تر را مطرح کنید. توجه کنید که ما هرگز نمی توانیم بدانیم که چه چیزی در ذهن افراد دیگر (معماران یا غیره) اتفاق می افتد. ما فقط می دانیم که آن ها چه کردند. پس هنگامی که یک موضوع را انتخاب می کنید، مطمئن شوید که شما منابع لازم برای انجام تحقیقات را دارید. فهرستی از منابع، مراجع و کتاب های مربوطه را تهیه کنید. به طور مثال اگر می خواهید یک ساختمان را تجزیه و تحلیل کنید، حتماً چک کنید که آیا نقاشی ها، عکس ها یا سایر منابع در دسترس هستند.

مثال های از موضوعات مقاله های علمی پژوهشی معماری

به طور مثال شما ممکن است علاقمند باشید که بدانید چگونه طراحی یک ساختمان می تواند به احیای شهر کمک کند که یک سوال کلی است، شما می توانید یک ساختمان را انتخاب کنید که به نظر سبب احیای شهر شده است. در این صورت شما باید ویژگی های آن ساختمان را بررسی کنید تا متوجه شوید که چه جنبه هایی از طراحی منجر به احیای شهر می شود. یا اگر شما می خواهید در مورد طراحی شهری قرن نوزدهم در پاریس مقاله بنویسید متوجه خواهید شد که هوسمان (Haussmann) بلوارها را طراحی کرده است. شاید معماری بیشتر از طراحی خیابانی موردعلاقه و مدنظر شما باشد، بنابراین شما ممکن است بپرسید که معماری چگونه تحت تأثیر طراحی خیابانی است. این سؤال ممکن است باعث شود شما به دستورالعمل هوسمان به معماریان توجه کنید و در مورد تاثیر هوسمان در معماری مقاله بنویسید.

نقشه کشی

روش تحقیق در مقالات علمی پژوهشی معماری

در معماری، ما اغلب دو نوع پژوهش و تحقیق داریم: تحقیق در کتاب ها و تحلیل های بصری که آنچه دیگران (معمولاً مورخان معماری) درباره ساختمان ها نوشته اند را می خوانیم یا این که ما خودمان به طرح ها و عکس ها نگاه می کنیم و آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم. پس از این که موضوع خود را انتخاب کردید، تحقیقات اولیه در مورد موضوع انتخابی خود برای نوشتن مقاله انجام دهید. با اساتید خود و افراد متخصص در رشته معماری صحبت کنید و از کتاب های مرجع عمومی مانند دایره المعارف استفاده کنید تا ایده کلی درباره حقایق موضوع را به دست آورید. تا قبل از شروع انجام تحقیقات طولانی و دقیق مطمئن شوید که موضوع شما قابل بررسی باشد.

نوشتن مقاله علمی پژوهشی معماری

هدف از نوشتن مقاله علمی پژوهشی معماری این است که ایده های اصلی در طراحی ساختمان های نو و قدیمی منتشر شوند تا دیگران بتوانید بعضی از این استراتژی ها را در کار طراحی خود استفاده کنند. بنابراین در مقاله های علمی پژوهشی معماری بینش های مختلف در معماری و طراحی با دیگران به اشتراک گذاشته می شود تا مهندسین معماری طراحی های خود را بهبود بخشند. مقاله های علمی پژوهشی معماری در مجلات علمی پژوهشی چاپ می شوند تا همه پژوهشگران، مهندسین معماری و اساتید بتوانند از آن ها استفاده کنند.

تفاوت مجلات علمی پژوهشی داخلی و خارجی

مجلات علمی پژوهشی داخلی و خارجی تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند و نمی توان هیچ یک را بر دیگری اولویت تر در نظر گرفت زیرا مزایا هر دو در داخل کشور ما تقریبا یکسان می باشد می توانید با مطالعه موارد زیر تصمیم بگیرید که می خواهید مقاله خود را در مجلات داخلی چاپ کنید یا خارجی.

مجلات داخلی

مجلات داخلی مقالات را به صورت فارسی پذیرش می کنند و به همین دلیل نمی توان از امتیازات این مقالات در خارج از کشور استفاده کرد و فقط در داخل کشور اعتبار دارند البته قابل ذکر است که در داخل کشور اعتبارشان در حد مجلات خارجی می باشد داوری این مجلات چندین ماه به طول خواهد انجامید و حداقل دو ماه منتظر نتیجه داوری خواهید بود و تضمینی چندانی برای پذیرش مقاله در این مجلات وجود ندارد.

مجلات خارجی

این مجلات به دو دسته ایمپکت دار و غیر ایمپکت دار تقسیم می شوند که چاپ مقاله در مجلات دارای ایمپکت تضمینی نمی باشد و داوری طولانی دارد ولی چاپ مقاله در مجلات غیر ایمپکت دار به صورت تضمینی می باشد و داوری نسبتا کوتاه تر است و در داخل و خارج از کشور نیز امتیازات یکسانی دارند و هزینه چاپ مقاله در این مجلات نیز نسبت به مجلات داخلی کمتر می باشد.

مزایای چاپ مقاله معماری در مجلات علمی پژوهشی داخلی و خارجی

با چاپ مقاله معماری در مجلات علمی پژوهشی می توانید قبولی در آزمون دکتری خودتان را تضمین کنید. در مصاحبه دکتری امتیازات پژوهشی سنجیده می شود و رتبه دانشجو بر اساس آن تخمین زده می شود و می توانید برای موفقیت و قبولی در مصاحبه آزمون دکتری مقاله خود را در یک مجله علمی پژوهشی چاپ کنید.

بیشتر دانشگاه ها نمره پایاننامه را از 18 محاسبه می کنند و 2 نمره باقی مانده به امتیازات پژوهشی تعلق می گیرد که می توانید با چاپ مقاله معماری در مجلات علمی پژوهشی این 2 نمره را نیز کسب نمایید.

از دیگر مزایا می توان به مصاحبه های شغلی و استخدامی اشاره نمود و همچنین به ارتقای رتبه شغلی شاغلان و کارمندان.

مجلات علمی پژوهشی برای هر قشر می تواند مزایای پژوهشی زیادی داشته باشد.

نکته: تنها اولویت و مزیت چاپ مقاله در مجلات خارجی نسبت به چاپ مقاله در مجلات داخلی این است که با استفاده از مزایای چاپ مقاله در مجلات خارجی می توانید مهاجرت کنید و یا در دانشگاه های خارج از کشور تحصیل نمایید اما با امتیاز چاپ مقاله در مجلات داخلی نمی تواند اقدام به مهاجرت شغلی یا تحصیلی کنید.

چاپ مقاله isi رشته معماری

دانشجویان رشته معماری در صورتی که میخواهند ادامه تحصیل دهند و یا وارد بازار کار شوند میبایست همانند سایر رشته ها مقاله بنویسند و آنرا در معتبر ترین مجلات به چاپ برسانند. یکی از پایگاههای معتبر بین المللی که در حوزه چاپ و نشر مقالات علمی برجسته فعالیت دارد، پایگاه isi میباشد. با پذیرش و چاپ مقاله در مجلات isi میتوان ۷ امتیاز از سقف ۲۲ امتیاز را برای مصاحبه دکتری کسب کرد. به همین دلیل دانشجویان رشته های مختلف از جمله رشته معماری گرایش زیادی به چاپ مقاله در این مجلات دارند.

هزینه چاپ مقاله isi معماری

چاپ مقالات در هر زمینه و رشته در مجلات مختلف ، متفاوت است اما همیشه یک میانگین واحد برای هزینه چاپ مقاله isi وجود دارد که از طرف خود سازمان ای اس ای اعلام می شود. علاوه بر آن هزینه های خدمات و مراحل چاپ و موسسات چاپ مقاله ای اس ای جداگانه محاسبه می شود.

مجلات علمی پژوهشی معماری

مجلات علمی پژوهشی سطح بالایی در کشور دارند. در مجلات علمی پژوهشی هر رشته ای، مقالات تخصصی مرتبط با آن رشته چاپ می شود. تقریباً می شود گفت که این دسته از مجلات در سطح مجلات JCR هستند. اما مجلات علمی ترویجی در سطح پایین تری هستند. مجلات علمی پژوهشی معماری، مجلاتی هستند که پژوهش ها رشته معماری و مقاله های علمی پژوهشی معماری را منتشر می کنند. پس از نوشتن مقاله خود، به دقت مجلات مرتبط با رشته خود را آنالیز کنید. در انتخاب مجله دقت کنید تا مورد تایید وزارت علوم باشد. در این صورت شما می توانید از امتیازات مقاله خود در مصاحبه تحصیلی و شغلی در آینده استفاده کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (483 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (296 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (156 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (108 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (90 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (56 نظر) نگاهی به ماشین لوکس و هوش پران حسن یزدانی، قهرمان کشتی ایران/ این ماشین نیست هواپیماست+ویدیو (54 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (49 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (47 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (45 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و هوش‌پران محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (45 نظر) خلاقیت و هوش بالای نصاب در وصل کردن سینک ظرفشویی حماسه ساز شد +عکس/ اُستاد، برای نکات ریز جزوه میدین یا خودمون بنویسیم؟🤣 (34 نظر) کارت عروسی متفاوت و خاص رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی با یک نوشته منحصر به فرد/ روز عروسی یه تیم بسیج گفتن آدرس شدند!+عکس (32 نظر) مراسم عقد شیک و منحصربفرد برادرزاده سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان/ ایشالا عروسی خودت+عکس (31 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (28 نظر)
دیگران می‌خوانند   
غوغای صدای بهشتی و اجرای عاشقانه بی‌نظیر امیرحسین مدرس با آهنگ شجریان/ غلام نرگس مست تو تاجدارانند😍+ویدیو مراسم سالگرد ازدواج ساده و خلوت شاهرخ استخری و خانومش در حیاط باصفا و دلباز خونشون/ عجب کیک شیک و منحصر به فردی+عکس نگاهی به خانه لوکس و باکلاس ارسلان قاسمی، وحید سریال فاصله ها با چیدمان شیک و منحصر به فرد+عکس کتابی دربارۀ «روح» که با «پوست انسان» جلد شده بود+عکس خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای گرفتن اولین عکس نوزادی از فرزندش حماسه آفرید/ کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت عکس خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال نون خ/ از سلمان تا... صحبت های عاشقانه محسن کیایی با روح پاک مادرش در برنامه صداتو اشک همه داوران رو درآورد!+فیلم حضور غیرقابل باور عادل فردوسی پور در جشن خانوادگی علی دایی/ عکس مشترک عادل فردوسی پور با همسر علی دایی در یک مجلس خصوصی سناریوهای علمی مختلف برای پایان جهان! هدیه خنده دار سلمان سریال نون خ برای هادی چوپان / پای هادی چوپان به نون خ باز شد+فیلم (ویدئو) درس اخلاق فوق خنده‌دار استاد محسن قرائتی/ وقتی خدا برای وزیر مملکت در مستراح کلاس میذاره! خلاقیت منحصربفرد شهرداری بوشهر برای زیباسازی خونه های قدیمی حماسه آفرید/ این زیبایی رو فقط تو ایران میشه دید😍 آخرین جشن تولدی که حامد سلطانی برای همسر اولش در خانه ابدی او گرفت/ حیف جوونیش که سهم خاک شد درخت میوه حیاط خانه حامد سلطانی با حال و هوای بهاری/ چه عکس خوشگلی انداخته👌😍 ایده های خلاقانه چیدمان میز صبحانه برای یک پذیرایی شیک و دل انگیز+عکس شام مفصل و سفره غذای رنگی خواهر ساره بیات برای خانواده پر جمعیت رضا قوچان نژاد/ چه ضیافتی برای خانواده شوهر به پا کرده فال انبیاء روزانه جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 31 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 31 فروردین 1403 + فیلم حضور جالب خانم معلم همدانی با لباس عروس در کلاس درس/ این لحظه تا ابد برای دانش آموزاش خاطره شد+عکس (تصاویر) معماری استثنایی و تخیلی یک رستوران در ژاپن/ با این ویوی جذاب غذا چه میچسبه! (ویدئو) شوخی بانمک نعیمه نظام‌دوست با سن نیما شعبان‌نژاد (تصاویر) تغییر چهره حیرت انگیز فرزانه سریال "بزنگاه" بعد 16 سال/ کلا یه نفر دیگه شده که! شباهت متحیرکننده و خارق‌العاده آنجلینا جولی و دخترش! (فیلم) آشنایی با یاقوت ارغوانی میلیون دلاری از اعماق تاریخ / سنگ آمتیست 26 تنی ژستهای بی ملاحظه ی زنان حرمسرا همگان گرفتن عکس در حضور ناصرالدین شاه قاجار سوژه کاربران مجازی شد برند خاص و شوکه کننده کیف آرایشی ناصرالدین شاه/ باورت میشه ناصرالدین شاه کیف آرایشی داشته؟ (فیلم) در پشت آبشار نیاگارا چه چیزی پنهان شده؟ / اسرار پشت پنهان آبشار نیاگارا چیست؟! نگاهی به ماشین‌های لوکس و هوش‌پران علی دایی، ثروتمندترین فوتبالیست ایران+عکس/ از لندکروز و پورشه تا بی ام وی😍 ارزانترین خانه در دبی | معرفی 10 گزینه مخصوص ایرانیان (عکس) ماشینهای شیک و مدرن یکتا ناصر و منوچهر هادی/ زوج پرحاشیه و جنجالی اینروزهای سینمای ایران مزیت های استفاده از چراغ های خیابانی در نورپردازی شهری تولد باورنکردنی یک حیوان بامزه به سفیدی برف و 6 گوش صورتی در دریا/ چقدر این موجود ناز و گوگولیه+عکس شرط عجیب همسر فریبا متخصص، مادر گلنار سریال گیلدخت برای ازدواج با خانم بازیگر/ قراری که 8 ماه نگذشته فسخ شد! 3روش معجزه آسا برای برق انداختن زیورآلات طلا واکنش بانمک احسان علیخانی با یک سلفی زورکی و یوهویی به عکس فتوشاپ شده ای که از او در فضای مجازی منتشر شده نگاهی به ماشین‌های لاکچری و هوش پران امیر قلعه نویی، سرمربی تیم ملی +عکس/ اینا ماشین نیست هواپیماست! مدل مانتو خاص و جذاب گلوریا هاردی، بازیگر سریال کیمیا/ نگاهی به طراحی مانتو همسر فرانسوی ساعد سهیلی+عکس
تیتر امروز   
کتابی دربارۀ «روح» که با «پوست انسان» جلد شده بود+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال روزانه امروز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 31 فروردین 1403 + فیلم فال ابجد روزانه جمعه 31 فروردین 1403 شرط عجیب همسر فریبا متخصص، مادر گلنار سریال گیلدخت برای ازدواج با خانم بازیگر/ قراری که 8 ماه نگذشته فسخ شد! دزدی میلیاردی از خانه 2 مهاجر در برج لاکچری نیاوران! کارت عروسی متفاوت و خاص رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی با یک نوشته منحصر به فرد/ روز عروسی یه تیم بسیج گفتن آدرس شدند!+عکس ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس آیا رهبر معظم انقلاب موبایل دارند؟ دستگیری اراذل و اوباش BMW سوار در بلوار اندرزگو+فیلم رئیس‌جمهور وارد سمنان شد زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟ پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟