دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

حفاظت از قلب و عرق در بیماران دیابتی با قرص جاردی پلاس + ویدئو 

شنبه، 16 مهر 1401
جاردیپلاس نام تجاری داروی ترکیبی امپاگلیفلوزین+متفورمین است که از قلب و عرق در بیماران دیابتی حفاظت می کند.

درمان با داروهای ترکیبی یا Fix Dose Combinationها به عنوان ابزاری جهت تسهیل رژیم های متعدد و چندگانه بیمار است و به بیماران کمک می کند در مدت زمان کوتاه تری به تارگت های درمانی برسند. چراکه، رژیم های چندگانه دارویی موجب می شود بیمار پس از مدتی به دلائل متعددی چون فراموشی دوز دارو، جابجایی و اشتباه در مصرف دارو درمان را رها کند. سه مزیت کلیدی و اصلی این شیوه درمانی عبارتست از: اثربخشی بیشتر در مقایسه با مونوتراپی با دوزهای بالاتر، کاهش ریسک عوارض جانبی در مقایسه با مونوتراپی با دوزهای بالاتر و بهبود ارتباط بین پزشک و بیمار که تحت عنوان Medication Concordance مطرح می شود. بنابرین، استراتژی درمانی مبتنی بر داروهای ترکیبی با سهولت در درمان بیماری باعث بهبود نتایج درمانی و کیفیت زندگی بیمار نخواهدشد. مطالعات متعدد نشان می دهد که ترکیب داروهای مختلف در درمان دیابت نوع 2 اثربخش ترا ست ونسبت به دوزهای بالای صرفا یک داروی کاهنده قند خون قابلیت تحمل پذیری بالاتری دارد. سهولت درمصرف و تجویز آسان ازدیگر مزیت های این شکل دارویی است.

کاربرد داروی ترکیبی جاردیپلاس

داروی ترکیبی جاردیپلاس به عنوان یک داروی کمکی در کنار ورزش و رژیم غذایی برای بهبود کنترل قند خون در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می گردد.همچنین،داروی امپاگلیفلوزینباعث کاهشمیزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی و کاهش میزان بستری شدن ناشی از نارسایی قلبی نیز می شود. داروی ترکیبی جاردیپلاس در نتیجه مکانیسم عملکردی مکمل و با اثر بر بیشتر از یک نقص پاتوفیزیولوژیک در دیابت نوع 2 گزینه درمانی سودمندی است. امپاگلیفلوزین به عنوان یک Sodium-glucose Cotransporter-2 (SGLT2) Inhibitors دارای یک مکانیسم غیر وابسته به انسولین است و از طریق مهار بازجذب گلوکز در کلیه ها (Glycosuria) باعث کاهش سطح HbA1Cو کنترل قند خون می شود. همچنین، ترشح گلوکز ادراری منجر به از دست دادن کالریاضافه و کاهش وزن می گردد.به علاوه، مهار SGLT-2 موجب اثرات دیورتیک اسموتیک و کاهش فشار خون نیز می شود. متفورمین نیز به عنوان دارویی از دسته Biguanideها علاوه بر کاهش تولید گلوکز کبدی، باعث افزایش حساسیت بافت محیطی به عملکرد انسولین یا کاهش مقاومت سلول ها به انسولین می گردد.

داروی ترکیبی جاردیپلاس گزینه ی مناسب برای بیمارانی است که اخیرا هر دو دارو را به صورت قرص های جداگانه و همزمان مصرف کرده اند. داروی ترکیبی جاردیپلاس با مکانیسم اثر خاص، کاهش ریسک هیپوگلیسمی، اثرات کاهش وزن و کاهش فشار خون برای بیماران با ریسک بالای بیماری های قلبی عروقی وبیمارانی با کاهش عملکرد کلیه می تواند مفید و سودمند باشد. نتایج نشان می دهد مصرف امپاگلیفلوزین باعث کاهش بروز End-stage بیماری کلیوی )نارسایی کلیوی) و نیز کاهش تشدید نفروپاتی دیابتی می گردد. با این تفاسیر می توان گفت داروی ترکیبی جاردیپلاس در مقایسه با تجویز داروها به طور جداگانه از هم، درمان بیماران را تسهیل می سازد و به میزان قابل ملاحظه ای نتایج بالینی را بهبود می بخشد.

مقدار و نحوه مصرف صحيح داروی ترکیبی جاردیپلاس

دوز رایج این دارو در بزرگسالان، یک قرص دو بار در روز می باشد. شروع درمان با دوز مشابه متفورمین که پیش از این مصرف شده (۸۵۰ یا ۱۰۰۰ میلی گرم) و کمترین دوز امپاگلیفلوزین (۵ میلی گرم) دو بار در روز می باشد. بزرگسالان ۸۴ – ۱۸ سال : مصرف این دارو با ۵ میلی گرم امپاگلیفلوزین که می تواند همراه با ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ میلی گرم متفورمین باشد شروع شود و در صورت نیاز به ۵/۱۲ میلی گرم امپاگلیفلوزین به همراه ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ میلی گرم متفورمین، افزایش یابد. این دارو را همراه با غذا یا بلافاصله بعد از غذا مصرف نمایید.

توصیه های مصرف داروی ترکیبی جاردیپلاس

قبل از مصرف این دارو، در موارد زیر با پزشک مشورت کنید:

  1. درصورت داشتن حساسيت به اين دارو، مواد ديگر مانند غذاها، مواد محافظ و رنگها
  2. در صورت شيردهي، بارداري و يا تصميم به باردار شدن
  3. در صورت ابتلا به هر نوع بیماری به خصوص نارسایی های شدید تنفسی، قلبی – عروقی، مشکلات کلیوی ( اختلال کلیوی شدید و دیالیز) و کبدی
  4. در صورت مصرف هر نوع دارو و فرآورده های حاوی الکل

هشدارها در مورد داروی ترکیبی جاردیپلاس

  • از تغییر مقدار مصرف دارو به صورت خودسرانه و یا قطع آن خودداری نمایید و نتیجه غیر طبیعی تست قند خون را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • قبل از انجام هر گونه عمل جراحی، انجام تستهای تشخیصی و رادیولوژی با استفاده از مواد حاجب، پزشک خود را مطلع کنید.

عوارض جانبی داروی ترکیبی جاردیپلاس

هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمانی ممكن است باعث بروز بعضي عوارض ناخواسته نيز شود. اگر چه همه این عوارض در یک فرد ديده نمی شود، در صورت بروز عوارض زير با پزشك يا داروساز مشورت نمايید.

عوارضی که در صورت بروز باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید:

افت قند خون شدید، مشکلات کلیوی، آنژیواِدِم، کتواسیدوز دیابتی(تنفس سخت، خستگی، ضعف و خواب آلودگی غیر عادی، تهوع و استفراغ، دردهای شکمی، حس کردن بوی خوش و یا طعم فلزی در دهان و کاهش وزن سریع)، التهاب بافت، عفونت دستگاه ادراری تناسلی (ادرار تیره یا خونی، احساس سوزش و درد در هنگام دفع ادرار، تکرر ادرار، خارش یا قرمزی واژن، تغییر در رنگ یا مقدار ترشحات واژن)، درد یا انقباض ماهیچه، ، تاری دید، پوست سرد و رنگ پریده، اشکال در تمرکز و اختلال در تکلم.

عوارضي كه به مرور و با تطبيق دارو با بدن از بين مي روند ولي در صورت تداوم و يا تشديد بايد با پزشك مطرح شود:

افزایش LDL کلسترول، افزایش تشنگی، کاهش اشتها، معده درد، نفخ، سرگیجه و سر درد، بثورات جلدی

دوز فراموش شده داروی ترکیبی جاردیپلاس

در صورت فراموش كردن يك نوبت دارو به محض به يادآوردن بلافاصله آن را مصرف كنيد ولي اگر تقريباً زمان نوبت بعدي فرا رسيده بود از مصرف آن صرف نظر كرده مطابق قبل دارو را مصرف كنيد و از دو برابر كردن مقدار مصرفي دارو پرهيز نماييد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 08 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
گام به گام مراحل چاپ کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
سابمیت مقاله چیست؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه