حکم عدم تمکین زن در دوران عقد چیست؟

  شنبه، 29 مرداد 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
حکم عدم تمکین زن در دوران عقد چیست؟
بر اساس قانون ، عقد نکاح نیز مانند سایر عقود سبب به وجود آمدن آثاری در روابط میان طرفین عقد می شود و حقوق و تکالیفی را بر عهده آنان قرار می دهد . یکی از مهم ترین این تکالیف تمکین در برابر شوهر است که البته در برابر این تمکین ، زن از حق دریافت نفقه بهره مند خواهد شد .

سوال مهمی که در این محتوا قصد داریم به آن پاسخ دهیم آن است که آیا زن در دوران عقد موظف به تمکین در برابر شوهر است ؟ عدم تمکین زن در دوران عقد چه حکمی دارد ؟ در پاسخ به این سوالات ابتدا به توضیح مختصری پیرامون عدم تمکین زن پرداخته و سپس حکم عدم تمکین زن در دوران عقد را مطرح می نماییم .

پوستر حلقه ازدواج و گل رز

عدم تمکین چیست؟

یکی از مهم ترین وظایفی که به موجب عقد نکاح به عهده زن قرار گرفته است ، تمکین در برابر شوهر است . تمکین از شوهر به معنای پذیرش برتری مرد در امور کلی مربوط به زندگی خانوادگی است . بر اساس قانون مدنی ، انواع تمکین عبارت است از تمکین عام و تمکین خاص که هر یک از آنها مصادیق خاص خود را دارند . در صورتی که زن از تمکین در برابر شوهر خود خودداری نماید ، اصطلاحا به وی زن ناشزه گفته می شود .

عدم تمکین زن در دوران عقد

اکنون سوال مهمی که ممکن است مطرح شود آن است که آیا در دوران عقد زن مکلف به تمکین در برابر شوهر است ؟ عدم تمکین زن در دوران عقد چه حکمی دارد ؟ در پاسخ به این سوال ، لازم است که به یکی از مهم ترین حقوق زنان در دوران عقد به نام " حق حبس زن " اشاره نماییم . حق حبس زن به این معناست که زن می تواند تا زمانی که مهریه اش را دریافت نکرده است ، از تمکین در برابر شوهر خودداری کند که در اصطلاح حقوقی به آن حق حبس زن گفته می شود . لذا حق حبس زن در عقد نکاح می تواند دلیل موجهی برای عدم تمکین زن در دوران عقد باشد . البته بر اساس قانون ، استفاده زن از حق حبس منوط به آن است که زن تا کنون در برابر شوهر تمکین نکرده باشد و مهریه زن حال باشد .

حق حبس

حق حبس یک اصطلاح فقهی است بدین معنا که یکی از طرفین عقد می تواند تا اجرای تعهد طرف مقابل از اجرای تعهد خود خودداری نماید. بر اساس ماده ۱۰۸۵ق.م که بیان می دارد زوجه می تواند تا زمانی که مهریه را دریافت نکرده است از ادای وظایف خود در برابر شوهرش خودداری کند. البته به شرطی که مهریه او حال باشد یعنی برای پرداخت آن زمانی معین نشده باشد (موجل نباشد) همچنین حق دریافت مهریه را در هر زمان که بخواهد داشته باشد (مهریه عندالمطالبه). در صورتی که مهریه زن عندالاستطاعه باشد و همسرش استطاعت پرداخت آن را نداشته باشد حق حبس به وی تعلق نمی گیرد. باید اشاره کرد که در مدت حق حبس زوج ملزم به پرداخت نفقه می باشد. در ماده بعد (۱۰۸۶ ق.م) آمده است که چنانچه زوجه قبل از دریافت مهریه با اختیار و تمایل خود به وظایف خود عمل کند دیگر نمی تواند اعمال حق حبس نماید.

اثبات عدم تمیکن

به دور از معنای لغوی تمکین، در اصطلاح حقوقی و فقهی تمیکن دو معنی عام و خاص دارد که در معنای عام، به انجام کلیه وظایف از سوی زن نسبت به شوهر و اطاعت از وی اعم از رابطه زناشویی و مدیریت خانه، امرارمعاش و… تعبیر می شود؛ لیکن تمکین خاص در معنای انجام وظایف زناشویی از سوی زوجین و نشوز نبودن آنها در روابط زناشویی آمده است، لذا برای طرح دعوای الزام به تمکین علاوه بر اثبات رابطه زوجیت، اثبات عدم تمکین خوانده دعوا لازم می باشد، اعم از اینکه خوانده دعوا مرد باشد یا زن.

آیا تمکین فقط مختص به خانم است؟

اگرچه عموما واژه تمکین برای انجام تکالیف خانم در قبال مرد به کار برده می شود ولی بدین معنی نیست که مرد در قبال همسر خود تکالیفی ندارد و ملزم به حُسن معاشرت که به آن اشاره شد نمی باشد. در این صورت اگر مرد در رابطه با همسر خود ُحسن معاشرت نداشته باشد به طور مثال برخورد فیزیکی با همسر خود داشته باشد یا با الفاظی ناشایست ورکیک سخن گوید می تواند از موارد عسر و حرج (از جمله مواردی است که اگر از نظر قاضی محرز شود حکم طلاق صادر می شود) محسوب شده و خانم طبق آن مبادرت به طلاق می نماید.

ضمانت اجرا و نتیجه عدم تمکین در دوران عقد

اولین ضمانت اجرایی که در ارتباط مستقیم با تمکین زن است نفقه می باشد .اگر نشوز زن در دادگاه اثبات برسد زن تا زمانی که به شوهرش تمکین نکند حق مطالبه نفقه ندارد اما نفقه گذشته که به پیش از صدور تاریخ رای به تمکین برمی گردد قابل درخواست است تامین ضمانت اجرای عدم تمکین دختر در زمان عقد صدور مجوز برای ازدواج مجدد مرد است. یکی از شروطی که زن به موجب نقض آن از طرف مرد حق طلاق را به دست می آورد، ازدواج مجدد است. اما اگر مرد درخواست به تمکین همسرش کند و حکم بر تمکین زن صادر شود و زن با وجود اجرایی تمکین به شوهر از این حکم قانونی سرباز کند مرد میتواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و درخواست ازدواج مجدد کند به دلیل نشوز همسر داشته باشد که در این صورت حکم دادگاه برای مرد این است که می تواند ازدواج مجدد انجام دهد.

امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (224 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (136 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW