دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

حمام مصباح کرج و جاذبه های آن! 

سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402
در میان محله قدیمی مصباح در کرج، ساختمان تاریخی حمامی را خواهید دیدید که با نام همین محله مشهور است. این حمام از اواسط دوره قاجار باقی مانده است و معماری عجیب و خیره‌کننده‌ای در نوع خود دارد و اما حمام مصباح کرج کجاست؟ با ساعد نیوز در ادامه همراه باشید .

حمام مصباح مربوط به اوایل دوره قاجار است و در کرج، محله قدیمی مصباح واقع شده و این اثر در تاریخ 12 شهریور 1380 با شمارهٔ ثبت 3790 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه حمام مصباح کرج

این حمام متفاوت که در محله قدیمی مصباح کرج واقع شده است قدمتی دیرینه دارد و از بناهای تاریخی دوران قاجاریه محسوب می شود. معماری و سبک ساخت این حمام و ظرافت آن نشان دهنده ارزش تاریخی بنا و هنر دست معماران آن زمان می باشد.

این حمام در دل کوچه پس کوچه های تنگ محله مصباح در گذشته رونق فراوانی داشت و بسیاری از مردم از آن استفاده می کردند اما امروزه با تغییر سبک زندگی مردم دیگر حمام مصباح رونق گذشته را ندارد.

سقف، دیواره ها و به طور کلی ساختمان حمام مصباح به نحوی طراحی و ساخته شده است که کاملا بیانگر سبک معماری سنتی ایرانی در زمان قاجار می باشد و با تماشای آن می توان سفری کوتاه به دل تاریخ داشت.

این اثر تاریخی به عنوان نمادی از حمام هایی که در زمان قاجاریه ساخته می شد در سال 1380 با شماره 3790 به ثبت ملی رسید و به یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی – گردشگری شهر کرج تبدیل شد.

معماری حمام مصباح

مصالحی که در ساخت این حمام به کار رفته آجر ختایی به ابعاد 20 در 20 در 5 سانتی متر، ملات گل و آهک بوده است. برای ورود به حمام مصباح باید هشت پله (3/5 متر) پایین بروید تا به کف حمام برسید. حمام مصباح از طاق‌های آجری گنبدی شکل و تودرتو و دریچه‌های دایره‌ای شکل تماشایی تشکیل شده است. بر روی گنبدها روزنه‌هایی آن‌چنان هنرمندانه تعبیه شده که نور از آن‌ها عبور کرده و در تمام قسمت‌های حمام پخش می‌شود و روشنایی حمام را به طور کامل تامین می‌کند. این روزنه‌ها علاوه بر تامین نور به بنای حمام زیبایی خاصی داده است.

حمام مصباح از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که از میان آن‌ها می‌توان بخش‌های رختکن، گرمخانه، شاه‌نشین و محل شستشو را نام برد. هم‌چنین طاقچه‌های حفره‌مانندی در کنار حوض و رختکن قرار دارد. گویا از آن‌ها به عنوان محلی جهت گذاشتن کفش‌های افرادی که به حمام می‌آمدند استفاده می‌شده است.

سربینه یا رختکن حمام مصباح شامل یک گنبد مرکزی است که در طرفین آن چهار طاق چشمه، آجر با گنبدهای کوچک‌تر یا گره‌پوش است و گنبد مرکزی و طاق‌چشمه‌ها برروی چهار ستون آجری به ابعاد 70 در 70 سانتی متری استوار است.

گرمخانه‌ی این حمام نیز شامل شاه‌نشین در سمت شمال با پوشش گهواره‌ای، نظافتخانه در سمت جنوب با پوشش طاق گهواره‌ای، محل شستشو در سمت شمال شرقی و جنوب غربی و محل خزینه در سمت غرب است.

نقشه و معرفی بخش های مختلف حمام مصباح کرج

معماری بنای این حمام زیبا بسیار زیبا است. در قسمت ورودی درب حمام چندین پله وجود دارد که با عبور از آن ها به کف حمام خواهید رسید. در این قسمت آنچه که بیش از همه نظر بازدید کنندگان را به خود جلب می کند طاق های آجری گنبدی شکل هستند که به زیبایی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

طراحان بنا حفره هایی بر روی این طاق ها ایجاد نموده اند. این حفره و روزنه ها علاوه بر اینکه موجب زیبایی و جذابیت ساختمان شده بلکه در تامین نور مورد نیاز حمام نیز نقش اساسی و تعیین کننده ای دارند.

روزنه های روی گنبدها به صورت کاملا دقیق و مهندسی ایجاد شده اند به طوری که به خوبی نور و روشنایی داخل حمام را تامین می کنند و هیچ گوشه ای از حمام تاریک نمی باشد.

حمام با شکوه مصباح از بخش های مختلفی تشکیل شده است که از جمله آن می توان به بخش شاه نشین، رختکن، محل شستشو، گرمابه و … اشاره نمود. در کنار قسمت حوض و رختکن حمام طاقچه هایی ایجاد شده است که افراد بتوانند وسایل خود را در آنجا قرار دهند.

بخش عمده مصالحی که در ساخت حمام مصباح به کار رفته اند از جنس آجر و ملات گل و آهک هستند و برای طراحی آن نیز از معماری بناهای دوره قاجاریه الهام گرفته اند. این اثر هنری بسیار ارزشمند به خوبی می تواند هنر معماری عصر قاجار را به تصویر بکشد و نظر هر بیننده ای را به خود جلب نماید.

اگر چه نام این حمام در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است اما متاسفانه به دلیل معرفی خوبی که از آن صورت نگرفته و عدم توجه کافی به آن از سوی سازمان میراث فرهنگی این سازه تاریخی برای بسیاری از مردم ایران و حتی کرج نا آشنا است و نام آن را نشنیده اند.

در صورتی که حمام مصباح بنای تاریخی بسیار زیبا و ارزشمندی است. به شما پیشنهاد می کنیم که در سفر به کرج حتما به بازدید از این حمام بروید و خودتان از نزدیک شاهد ساختار بی نظیر آن باشید.

خلاصه

حمام مصباح در یکی از محله‌های قدیمی شهر کرج به نام محله‌ی مصباح قرار گرفته است. کرج در استان البرز واقع شده است.حمام مصباح، به جامانده از دوره‌ی قاجار است. این حمام تاریخی در زمان پدید آمدن محلات مسکونی در اواسط دوره‌ی قاجار در این منطقه ساخته شده است. این اثر در 12 شهریور سال 1380 با شماره‌ی 3790 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 01 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
دردسرهای ازدواج سلبریتی‌ها برای نوجوانان / بدون گلزار نمی‌توانم نفس بکشم
ترجمه تخصصی کتاب
ویدیو/ دلسوزی جالب "جن‌ خانگی" برای دانشجوی بدبختِ شبِ امتحانی/ جن نیست که لعل و جواهره، کاش امتحان رو هم خودش می‌داد
ویراستاری تخصصی مقاله
دستبندهای اسپرت دخترانه ؛ دختر خانم های جوان برای انتخاب دستبند ببینند
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
(تصاویر)زنده شدن غیرقابل باور یک مرد زمان سوزاندن جنازه اش!/ بیداره بشه ببینه داره سوخاری میشه ...
عشق و حال مجردی محمدرضا گلزار با رفقای خوش تیپ تر از خودش در دل جنگل+ عکس/ تفریح آقای سوپراستار به یاد ایام قبل از ازدواج با آیسان خانوم
انگشترهای طلای دخترانه و ظریف در مدل‌های لاکچری
عاشقانه های محمد صلاح و همسرش؛ ابرستاره فوتبال با سر کچل جذاب تر شد